Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Huertecilla schreef:kjoetie schreef:Wat een geweldige ervaring moet dat zijn, helemaal met lokale paardjes... ik wil ook, alleen niet op dat tempo![]()
Dat is een kwestie van een vakantie boeken![]()
Het tempo is voor de paarden nog zo vervelend niet.
40 kilometer rustiger rijden geeft méér belasting van de rug.
Het gaat nl. om de stuwkracht = kracht x tijd en dat is simpelweg evenredig. Zit je er twee keer zo lang op, dan wordt het paard dubbel zoveel belast.
Je kan voor het páárd het beste zo snel rijden als binnen de fitheid van het paard ligt.
In dit geval zijn het allemaal fitte ecotope paardjes die leven op het terrein waar de wedstrijd over gaat dus dat is een non issue voor hen.
Sodeletuut schreef:Heb me er niet in verdiept, maar zoals ik het hier zie wordt er totaal niet gedacht aan het welzijn van een paard. Veels te grote/zware ruiters op kleine, jonge en onbespierde pony's.
Lijkt me geweldig hoor, om zoiets te doen, prachtig, maar het moet wel leuk zijn voor ruiter én paard!
Citaat:Alle types hebben een grof uiterlijk en een zeer goed uithoudingsvermogen. Het Mongoolse paard kan hard en lang werken zonder dat ze veel zorg nodig hebben. Ze zijn heel gehard en leven het hele jaar door buiten, zonder extra voer en met weinig beschutting. Het Mongoolse paard kan in één dag een afstand van 100 kilometer afleggen, er is geen ander ras op de wereld dat een langere afstand op één dag kan afleggen dan het Mongoolse paard.
Sommige van de pony’s hebben de tölt als extra gang. Tölt is een hele soepele gang die erg handig is bij het afleggen van lange afstanden. Het Mongoolse paard is niet erg aantrekkelijk, ze hebben een klein maar grof hoofd, hun hals is kort en gedrongen. De pony is breed en compact gebouwd, en hun rug is kort en compact, met een krachtige achterhand. De benen zijn kort en ze hebben erg harde hoeven
eenitraM schreef:Pfff, wat jammer dat wij als Nederlanders het echt weten op gebied van welzijn. Meid, trek de wereld in, dan zie je dat het ook heel anders kan.
Sodeletuut schreef:eenitraM schreef:Pfff, wat jammer dat wij als Nederlanders het echt weten op gebied van welzijn. Meid, trek de wereld in, dan zie je dat het ook heel anders kan.
Je hoeft het niet zo onaardig te brengen.
Ik zeg toch, ik heb me er niet in verdiept. Maar zoals ik het zie, vind ik het er niet vriendelijk uit zien. Waarom gaan er dan paarden dood onderweg?
Sodeletuut schreef:eenitraM schreef:Pfff, wat jammer dat wij als Nederlanders het echt weten op gebied van welzijn. Meid, trek de wereld in, dan zie je dat het ook heel anders kan.
Je hoeft het niet zo onaardig te brengen.
Ik zeg toch, ik heb me er niet in verdiept. Maar zoals ik het zie, vind ik het er niet vriendelijk uit zien. Waarom gaan er dan paarden dood onderweg?
Marloez schreef:Ja, deze paardjes zijn enorm sterk en ja ze kunnen makkelijk een volwassene dragen. Gewicht is het probleem niet, vaak worden er zelfs kleine kinderen op gezet. Ze meppen echt constant zo hard mogelijk, de pony's worden tot het uiterste afgejakkerd. Ik zou zeggen; Google it en je weet genoeg.
Ik heb echt jaaaren geleden een interview gelezen van een jongetje dat er aan mee deed. Het is vaste prik dat de paarden zich dood rennen, vandaar dat de race oa zo gevaarlijk is; denk aan gebroken ledematen als je met paard en al valt!![]()
Ik zou zeggen; Mensen kijk verder! Verdiep je er eens in! En ja, paarden in NL hebben het ook niet altijd goed maar dat keur ik toch ook niet goed als ik zeg dat dit echt enorm paardonvriendelijk is?
xTammyy schreef:De meningen zijn hier verdeeld, maar ik moet zeggen dat ik het wel enorm gaaf vind als je aan zoiets mee doet! En volgens mij kunnen die pony's het makkelijk aan, een paard loopt in t wild ook meer dan 50 km per dag hoor.
Als ik ooit de kans zou krijgen lijkt me dat enorm gaaf om mee te mogen maken
eenitraM schreef:Pfff, wat jammer dat wij als Nederlanders het echt weten op gebied van welzijn.
Frederique schreef:Er is inderdaad nogal wat te doen om diervriendelijkheid, maar ik kan jullie verzekeren dat de organisatie er echt alles aan doet om de race goed en veilig te laten verlopen. Dierenartsen op de wisselposten, hartslagchecks, drinkpunten in GPS, time penalties als je je paard teveel belast, pre-training van Engelse endurance ruiter, strenge selectie van deelnemers en paarden, etc. Het is vooral een uitdaging voor de ruiters, niet zozeer voor de paarden.
ShauniBef schreef:Hier een quote van Frederique. Heb even tussen haar berichten gekeken..Frederique schreef:Er is inderdaad nogal wat te doen om diervriendelijkheid, maar ik kan jullie verzekeren dat de organisatie er echt alles aan doet om de race goed en veilig te laten verlopen. Dierenartsen op de wisselposten, hartslagchecks, drinkpunten in GPS, time penalties als je je paard teveel belast, pre-training van Engelse endurance ruiter, strenge selectie van deelnemers en paarden, etc. Het is vooral een uitdaging voor de ruiters, niet zozeer voor de paarden.