Eerste Nederlandse voltooit de loodzware Mongoolse Derby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:05

Die foto is destijds al als onjuist gekenmerkt.
Verder is 40km voor een paard een eitje.
Ben het deels wel met HC eens, gewone endurance is pitiger voor de paarden.
Enig idee hoe de huidige endurance qua tempo op het hoogste niveau gaat?? Dat zit al dichtbij een cross country snelheid.

Nee, doe mij deze wedstrijd dan maar.

Marloez

Re: Eerste Nederlandse voltooit de loodzware Mongoolse Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:11

Oh getver ik schrik van dit bericht! Die Mongoolse Derby's zijn nou niet bepaald diervriendelijk.. De dieren worden volledig uitgeput en niet zelden sterven er pony's.. Zitten dan ook ongelooflijk magere gevallen tussen die toch ingezet worden. In Mongolië wordt er met paarden omgegaan zoals wij met onze fiets omgaan.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:17

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:31

Hmmm ik weet niet of ik nou wel zo trots ben op deze actie.....
Maar goed, ik ben er nooit geweest dus van horen zeggen hoe de mensen daar met de paarden omgaan moet ik maar even loslaten denk ik en het verhaal van Frederique afwachten.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:38

marjolein_el schreef:

Kippenvel! :oo Wat een prachtige ervaring is dat. 1 met de natuur, mens en dier. Geweldig!!

Als ik de kans krijg doe ik echt mee!!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:43

Huertecilla schreef:
kjoetie schreef:
Wat een geweldige ervaring moet dat zijn, helemaal met lokale paardjes... ik wil ook, alleen niet op dat tempo :D :D

Dat is een kwestie van een vakantie boeken :D

Het tempo is voor de paarden nog zo vervelend niet.
40 kilometer rustiger rijden geeft méér belasting van de rug.
Het gaat nl. om de stuwkracht = kracht x tijd en dat is simpelweg evenredig. Zit je er twee keer zo lang op, dan wordt het paard dubbel zoveel belast.
Je kan voor het páárd het beste zo snel rijden als binnen de fitheid van het paard ligt.
In dit geval zijn het allemaal fitte ecotope paardjes die leven op het terrein waar de wedstrijd over gaat dus dat is een non issue voor hen.

Ik maak me niet zo druk om de fitheid van de paardjes want denk ook dat er weinig taaiere paardjes bestaan dan de dieren die daar leven, maar wel om mijn eigen fitheid voor een dergelijk avontuur :D :D Maar stiekem heb ik al vaker gedacht om eens een ruitervakantie te boeken daar, maar dan op een voor mijn kantoorderriére behapbaar intensiteitsniveau :D Genoeg moois om rustig te zien en te bekijken dacht ik zo..
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 16-08-11 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:44

1000 km in 10 dagen..... ai, zadelpijn :D
Wel supergaaf natuurlijk!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:45

Heb me er niet in verdiept, maar zoals ik het hier zie wordt er totaal niet gedacht aan het welzijn van een paard. Veels te grote/zware ruiters op kleine, jonge en onbespierde pony's.

Lijkt me geweldig hoor, om zoiets te doen, prachtig, maar het moet wel leuk zijn voor ruiter én paard!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:48

Sodeletuut schreef:
Heb me er niet in verdiept, maar zoals ik het hier zie wordt er totaal niet gedacht aan het welzijn van een paard. Veels te grote/zware ruiters op kleine, jonge en onbespierde pony's.

Lijkt me geweldig hoor, om zoiets te doen, prachtig, maar het moet wel leuk zijn voor ruiter én paard!

Die beesten zijn niet anders gewend. Die paardjes krijgen geen sportbrokjes, geen tandartsbezoekjes, geen mooi setje aan, geen borstel over de rug heen, geen dubbelgebroken trensje in en een prachtig antilope hoofdstel.

Oh, kijk wat bokt mij voor informatie geeft;

Citaat:
Alle types hebben een grof uiterlijk en een zeer goed uithoudingsvermogen. Het Mongoolse paard kan hard en lang werken zonder dat ze veel zorg nodig hebben. Ze zijn heel gehard en leven het hele jaar door buiten, zonder extra voer en met weinig beschutting. Het Mongoolse paard kan in één dag een afstand van 100 kilometer afleggen, er is geen ander ras op de wereld dat een langere afstand op één dag kan afleggen dan het Mongoolse paard.

Sommige van de pony’s hebben de tölt als extra gang. Tölt is een hele soepele gang die erg handig is bij het afleggen van lange afstanden. Het Mongoolse paard is niet erg aantrekkelijk, ze hebben een klein maar grof hoofd, hun hals is kort en gedrongen. De pony is breed en compact gebouwd, en hun rug is kort en compact, met een krachtige achterhand. De benen zijn kort en ze hebben erg harde hoeven

Pfff, wat jammer dat wij als Nederlanders het echt weten op gebied van welzijn. Meid, trek de wereld in, dan zie je dat het ook heel anders kan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:52

eenitraM schreef:
Pfff, wat jammer dat wij als Nederlanders het echt weten op gebied van welzijn. Meid, trek de wereld in, dan zie je dat het ook heel anders kan.

Je hoeft het niet zo onaardig te brengen.

Ik zeg toch, ik heb me er niet in verdiept. Maar zoals ik het zie, vind ik het er niet vriendelijk uit zien. Waarom gaan er dan paarden dood onderweg?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:55

Sodeletuut schreef:
eenitraM schreef:

Ik zeg toch, ik heb me er niet in verdiept. Maar zoals ik het zie, vind ik het er niet vriendelijk uit zien. Waarom gaan er dan paarden dood onderweg?

Nou omdat levende wezen niet een eeuwig leven hebben :')

Dat heilige gedoe hier op bokt ; Alles hier is beter. Terwijl de meeste hier niet eens snappen hoe de echte wereld in elkaar steekt. Ik ben in Ethiopië geweest en wat ik daar aantrof op "paardengebied" was totaal wat anders dan dat ik gewend ben. Maar... Het heeft mijn ogen wel geopend. Overal gaan dingen er anders aan toe dan dat je gewend bent. Iedereen probeert er het op zijn/haar manier het beste van te maken. Ook de paarden doen dat.
Mensen moeten dat eens gaan realliseren.

Hoevaak lees je hier op bokt dat er een paard is omgekomen? Wrong time, wrong place.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:57

eenitraM schreef:
marjolein_el schreef:

Kippenvel! :oo Wat een prachtige ervaring is dat. 1 met de natuur, mens en dier. Geweldig!!

Als ik de kans krijg doe ik echt mee!!

haha het lijkt me echt vreselijk :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:59

Sodeletuut schreef:
eenitraM schreef:

Zullen we eens gaan tellen hoeveel paarden dood vallen tijdens dressuur, springen, cross enz?
Levende wezens zijn nu eenmaal gedoemd om te sterven, soms gebeurt dat dan eens tijdens de sport.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:05

Ik denk dat er maar weinig paardenrassen/soorten zijn die sterker zijn dan deze dieren. Juist omdat ze daar niet op kleurtjes of een schattig hoofdje fokken, maar puur de hardste, snelste en sterkste paardjes houden. Dus als er een soort geschikt is voor dit werk lijken het me deze wel :j

En laten we wel wezen: Er rijden toch ook zat volwassenen hier op kleine IJslandse paardjes? Wat is het verschil? Mongoolse mensen zijn ook niet geheel miniatuur hoor ;)

Ik vind het in elk geval een gaaf iets en ben zeer benieuwd naar het verslag van Frederique zelf! :j Absoluut een overwinning om zo'n zware race uit te rijden +:)+ _/-\o_

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:28

dat is die race, waarbij zoveel ponys sneuvelen..
leuk ! >;)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:30

Ja, deze paardjes zijn enorm sterk en ja ze kunnen makkelijk een volwassene dragen. Gewicht is het probleem niet, vaak worden er zelfs kleine kinderen op gezet. Ze meppen echt constant zo hard mogelijk, de pony's worden tot het uiterste afgejakkerd. Ik zou zeggen; Google it en je weet genoeg.

Ik heb echt jaaaren geleden een interview gelezen van een jongetje dat er aan mee deed. Het is vaste prik dat de paarden zich dood rennen, vandaar dat de race oa zo gevaarlijk is; denk aan gebroken ledematen als je met paard en al valt! :)*

Ik zou zeggen; Mensen kijk verder! Verdiep je er eens in! En ja, paarden in NL hebben het ook niet altijd goed maar dat keur ik toch ook niet goed als ik zeg dat dit echt enorm paardonvriendelijk is? :')

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:46

Wat een geweldige ponnies, wat een kracht, wat een uithoudingsvermogen.

Ik moet zeggen dat ik dit wel heel mooi vind.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:51

De meningen zijn hier verdeeld, maar ik moet zeggen dat ik het wel enorm gaaf vind als je aan zoiets mee doet! En volgens mij kunnen die pony's het makkelijk aan, een paard loopt in t wild ook meer dan 50 km per dag hoor.
Als ik ooit de kans zou krijgen lijkt me dat enorm gaaf om mee te mogen maken

Ingrid_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:56

Marloez schreef:
Ja, deze paardjes zijn enorm sterk en ja ze kunnen makkelijk een volwassene dragen. Gewicht is het probleem niet, vaak worden er zelfs kleine kinderen op gezet. Ze meppen echt constant zo hard mogelijk, de pony's worden tot het uiterste afgejakkerd. Ik zou zeggen; Google it en je weet genoeg.

Ik heb echt jaaaren geleden een interview gelezen van een jongetje dat er aan mee deed. Het is vaste prik dat de paarden zich dood rennen, vandaar dat de race oa zo gevaarlijk is; denk aan gebroken ledematen als je met paard en al valt! :)*

Ik zou zeggen; Mensen kijk verder! Verdiep je er eens in! En ja, paarden in NL hebben het ook niet altijd goed maar dat keur ik toch ook niet goed als ik zeg dat dit echt enorm paardonvriendelijk is? :')
_/-\o_

Ingrid_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:58

xTammyy schreef:
De meningen zijn hier verdeeld, maar ik moet zeggen dat ik het wel enorm gaaf vind als je aan zoiets mee doet! En volgens mij kunnen die pony's het makkelijk aan, een paard loopt in t wild ook meer dan 50 km per dag hoor.
Als ik ooit de kans zou krijgen lijkt me dat enorm gaaf om mee te mogen maken

je zegt het precies goed, loopt. Ze worden niet 40 km opgejaagd om weer op tijd bij de volgende post te zijn om daar weer een zo goed mogelijke nieuwe pony uit te zoeken.
Rustig rijden (stappen) zit hier echt niet bij hoor...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:05

eenitraM schreef:
Pfff, wat jammer dat wij als Nederlanders het echt weten op gebied van welzijn.

Wat is welzíjn? Een geschoren vacht, biks, medicijnen op stal met een half jaar een uur weidegang onder een regendeken of vliegendeken.
Verder alleen in het eigen toilet van 3 x 3. Dit al voor een setje oefeningen in een omheinde zandbak.
Krachtvoer voor een slank buikje en lekker voorwaards. Wel vet bit erin en met handschoenen tegende blaren aan de teugels om dat weer af te remmen. Elke twee maanden chemisch doorspoelen en jee wat zoirgen we goed voor een paards leven :+

Of is welzíjn lekker buiten met ecotope soortgenoten.

De mongoolse paarden van nu zijn exact als die welke daar 5 duizend jaar geleden gedomesticeerd zijn.
Zo´n derby is een goed begeleide versie van wat ze al 5 duizend jaar in blakende gezondheid doen.
Die dieren hebben een páárdenleven.

Typerend dat er weer legio Boksters de boel totaal door elkaar halen en er geheel andere wedstrijden bij betrekken. Idem al lang en breed als vuilspuiterij bewezen zaken.
Bij de Derby lopen de getrainde paarden 40 kilometer over hun eigen terrein in hun eigen klimaat. Dat is al.
Dan krijgt de ruiter een vers paard voor weer zo´n stuk.
NIETS mis mee en een knap stuk paardvriendelijker dan het leven van de meeste paarden in NL en de ´normale´ endurance kan er een voorbeeld aan nemen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:08

spicegirl schreef:
dat is die race, waarbij zoveel ponys sneuvelen..

Ik hoop dat je dit met opzet verkeerd poneert.
Het alternatief is nog triester namelijk.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:10

Hier een quote van Frederique. Heb even tussen haar berichten gekeken..

Frederique schreef:
Er is inderdaad nogal wat te doen om diervriendelijkheid, maar ik kan jullie verzekeren dat de organisatie er echt alles aan doet om de race goed en veilig te laten verlopen. Dierenartsen op de wisselposten, hartslagchecks, drinkpunten in GPS, time penalties als je je paard teveel belast, pre-training van Engelse endurance ruiter, strenge selectie van deelnemers en paarden, etc. Het is vooral een uitdaging voor de ruiters, niet zozeer voor de paarden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:14

ShauniBef schreef:
Hier een quote van Frederique. Heb even tussen haar berichten gekeken..

Frederique schreef:
Er is inderdaad nogal wat te doen om diervriendelijkheid, maar ik kan jullie verzekeren dat de organisatie er echt alles aan doet om de race goed en veilig te laten verlopen. Dierenartsen op de wisselposten, hartslagchecks, drinkpunten in GPS, time penalties als je je paard teveel belast, pre-training van Engelse endurance ruiter, strenge selectie van deelnemers en paarden, etc. Het is vooral een uitdaging voor de ruiters, niet zozeer voor de paarden.

En ik de openingspost staaT:

Er is geen keurig uitgezette route, geen cateringtent en geen hulp

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:17

Wat ik er van heb gezien vind ik het echt waanzin, neem me niet kwalijk. Ruiters die slechts enkele keren op een paard hebben gezeten die hier aan mee mogen doen... In 2009 zaten er een aantal van dit soort mensen bij, sommigen hadden 10 jaar geleden ooit eens op een paard gezeten en dan nu zoiets?
Prima dat die paardjes er voor gemaakt zijn om daar te werken, maar heb je wel eens naast een Mongool gestaan? Die zijn de helft van onze lengte en de helft van ons gewicht... Dus je kan mij niet wijs maken dat die ponies gemaakt zijn om die stevige kerels die mee doen op dat soort snelheden en afstanden te dragen. Het terrein is loodzwaar en ja, die ponies zijn niet anders gewend, maar niet om dat te doen met grote stevige mannen... Als het nu alleen mongolen waren die mee deden vond ik het tot daar aan toe, maar niet zoals het nu gaat... Echt idioot.. Het maximale gewicht is 85(!!!) kilo.
Als we hier in NL iemand van 85 kilo op een pony zouden zetten van die hoogte dan zou die nauwelijks vooruit komen , dus het feit dat ze zo'n afstand af kunnen leggen toont al dat ze sterk zijn. Alleen voor ons vermaak...

Bericht van Frederique vind ik inderdaad erg tegenstrijdig met de informatie die gegeven wordt. Als dat zo is zou ik graag meer willen horen, want dit klinkt als niets meer dan een iets zwaardere endurancerit en dan neem ik mijn woorden terug.. Ik zou wel eens getallen willen zien hierover: hoeveel mensen raken er gewond en hoeveel daarvan zwaar gewond, hoeveel paarden sterven er?