Voortbestaan Belgische trekpaard in gevarenzone

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:12

irise456 schreef:
Nou ik heb mijn belg gekocht voor het rijden, en met kosten vind ik het niet duurder.. is gewoon even duur als een andere ras.

Gemiddeld eten ze (veel) meer... bekappen en beslaan is duurder..

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:13

Brainless schreef:
irise456 schreef:
Nou ik heb mijn belg gekocht voor het rijden, en met kosten vind ik het niet duurder.. is gewoon even duur als een andere ras.

Gemiddeld eten ze (veel) meer... bekappen en beslaan is duurder..

Ja oke, bekappen is duurder.
Maar ik sta op volpension en ik betaal net zo veel als de rest ;)

Brainless

Re: Voortbestaan Belgische trekpaard in gevarenzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:31

@Irise456
Ja.... als je op volpension staat is dat wat anders.
Ik weet van mijn vriendin dat haar Bels meer eet als haar 3 andere pony's bij elkaar (2 kleinere + 1grote D-pony). En als je zelf moet voeren merk je dat natuurlijk wel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:35

Vraagje:

Wat betaal je voor zo'n paard? (aanschaf) en rond welk dekgeld moet ik denken?

Buiten het voerprobleem om denk ik dat veel mensen het gewoon geen aantrekkelijk ras vinden omdat je er in de meeste diciplines net niet lekker mee uit de voeten kunt.
Maarja, zaterdag een defile van oude werktuigen gezien, met deze paarden ervoor, en tja, dat is dan wel weer machtig mooi!

Wat me wel opvalt is dat ik deze rassen meestal niet op grotere evenementen zie (bijv paard en koets), iets waar ze juist gepromoot kunnen worden :j

loesjevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:07

Op paard en koets zijn ze best geregeld te zien. 3 Jaar terug heeft Ijsbrand Chardon met 4span trekpaarden gereden. En elk jaar zijn er wel paar aanwezig als goed is. Ook komen ze wel voor in clinics.

Trekpaard is in aanschaf niet duur en dekgeld valt ook echt reuze mee. Een trekpaard merrie gemiddeld zo rond de 1500 euro, er zijn natuurlijk ook goedkopere en duurdere. En dekgeld moet je rond de 350 tot 450 euro denken.

En toch over dat meer eten dat valt echt reuze mee hoor. Ik denk dat wij thuis voor de bels en shet per maand zo'n 50 a 60 euro kwijt zijn aan voer, verzorging hooi etc. Daarnaast komt smid er nog bij maar die van ons vraagt niet echt veel meer dan gewoon paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:09

Te zien wellicht, maar niet echt als promotie. Ben afgelopen jaar niet geweest, maar in voorgaande jaren was het altijd de percheron en de boulonais die de harten van de mensen steelt, tja, daar hoor je als stamboek dan gewoon te staan

loesjevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:12

Ze staan er ook als stamboek, elk jaar heb ik ze tot nu toe gezien! En ik weet van Paard en Koets dat je er wel moeilijk wordt gedaan met promotie. Dat het maar vaak 5 minuten in de ring is en dat vaak dan nog weggestreept wordt.

maar er wordt wel veel een Trekpaardenpromotie gedaan. Grootste is wel de phc (menwedstrijden voor trekpaarden), de reclame van Brand nu.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:18

Paard en koets is een voorbeeld. Het is niet blijven hangen, dus is er niet voldoende promotie geweest, of is de show niet spectaculair genoeg geweest.
PHC is harstikke gaaf, maar weer iets aparts, waar dus met name liefhebbers van het ras op af komen. Je moet iets vinden waar ook veel mensen zijn die het ras nog niet kennen

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:26

zo af en toe denk ik wel eens van pfff wat is ze toch groot. Maar ik zou mijn belgische merrie niet willen missen. Ze eet wel ietsje meer als een kwpner maar dat ligt er natuurlijk ook aan wat ze doet. Maar over het algemeen moet ik haar schraal houden.
Goed sommige dingen moet je wel wat rekening mee houden, zoals een goed passend zadel wat je niet even zo haalt, iets grotere dekens en het is moeilijker om de leuke frondeeltjes, halsters enz enz te vinden die je voor de "gewone paarden" wel hebt. Maar als ik zo zie wat ze allemaal voor me doet, en hoe ze met mijn kinderen omgaat. Ach en soms is ze wat lomp maar goed dat geeft ook niet , ik vind gewoon de rust die ze uitstraald en de werkwilligheid geweldig. Ben je respectvol naar hun toe dan doen ze alles voor je.
Ik zou mijn belg niet willen ruilen zelfs niet voor totilas bij wijze van spreken.
En ik vind ze veelzijdig zat. Dus daar is het probleem ook niet.
Laatst bijgewerkt door leentje1975 op 09-08-11 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:27

Ik zou best een belg willen hebben, maar ik kan hem bijna nergens kwijt hier in de randstad,
vind ze machtig mooi.
Maar de staleigenaren hier in de buurt zijn er niet happig op om een belg te stallen, puur omdat ze een te grote stal innemen en een tikkie sterker zijn dan het gemiddelde (dressuur)paard.
Maar oh zo zonde dat dit geweldige ras met het uitsterven wordt bedreigd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:29

leentje1975 schreef:
.
Ik zou mijn belg niet willen ruilen zelfs niet voor totilas bij wijze van spreken.
En ik vind ze veelzijdig zat. Dus daar is het probleem ook niet.

Dat vind JIJ ja, maar feit blijft dat 75% van paardenland toch echt een sportpaard onder hun kont willen, en tja, daar hoort het trekpaard nou eenmaal niet bij

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:19

Maar goed, ik gaf ook MIJN mening en ik heb gelezen dat iemand zei dat ze juist niet veelzijdig waren. En MIJN mening is dat ze dat wel zijn. En qua sportieve prestaties doet die van mij er niet veel voor onder.

Overigens is deze discussie terzijde, ik zou het jammer vinden dat dit ras zou verdwijnen doordat juist mensen denken dat je er weinig mee kan. Want zo is het zeer zeker niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:22

Maar dat is het punt niet. Het punt is dat het ras niet aansluit bij de grootste doelgroep gebruikers. Als het dat wel had gedaan, had het ook geen probleem geweest, dan waren er ruim voldoende liefhebbers, en dus gebruikers

tomason

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:38

_Zsazsa_ schreef:
tomason schreef:
Waar slaat het nou op dat je niks kunt met een bels?

Als je er zoveel mee kon, zouden ze niet uitstervend zijn...

ja maar ik denk dat lang niet iedereen weet dat als je echt aan het werk gaat met een bels dat je er best wel dressuur mee kunt rijden (de vraag is vinden ze het leuk? en is het goed voor ze)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:59

Ik heb 2 trekpaarden onder mn hoede, een Belgische en een Nederlandse (in principe natuurlijk hetzelfde)
Ze eten duidelijk wel meer dan een ander paard, merk het bijvoorbeeld in het weidebeleid sinds mn ruin erbij is gekomen en hij >1.65m werd.
Beslaan is nog geeneens schrikbarend duurder; 30 euro meer dan bij de shet dus dat valt me mee.

Denk wel dat het stamboek in België meer zou kunnen doen aan promotie. Want wanneer zie je een trekpaard onder het zadel gepresenteerd worden? Presentaties zijn voor 95% met oude werktuigen, maar da's niet realistisch, aangezien het (helaas) nog maar een kleine groep is die daarmee werkt.

Bij een evenement als Horse Event of Paard & Koets zouden ze heel mooi een demo kunnen geven van wat er tegenwoordig allemaal met trekpaarden gedaan wordt. Denk aan spiegelparcours rijden met aanspanningen, dressuur, tally-ho, pas-de-deux.......Nou ja, kan nog wel even zo doorgaan.

Als mijn merrie niet van die enorm slechte benen had, had ik zeker alwel een veulen bij haar gefokt en had ik een steentje bij kunnen dragen, maar helaas.

Ben wel heel erg benieuwd wat het actieplan gaat worden. Hopelijk gaat het werken en stijgt het aantal aangemelde veulens weer de komende jaren!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:00

tomason schreef:
(de vraag is vinden ze het leuk? en is het goed voor ze)

Die van mij vindt het geweldig!!! Kan ik aan alles merken!
Goed voor ze? Natuurlijk! Ook een trekpaard heeft soeplesse en training nodig, ben ik van mening.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:04

Wij hebben 2 belgen hier op de manege.
En als er nationale menswedstrijd is zijn er juist meer Belgen dan andere pony's..

BanjerLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:22

Zoolgangster schreef:
Probleem is ook dat je met je Bels niet overal terecht kunt. In in deze omgeving hebben boeren vaak geen zin in een Bels want "die slopen de boel, zijn te lomp", en loop je kans dat je de lessen van de ruitervereniging uit wordt gestuurd, "omdat de combinatie toch niet goed past bij de anderen," zoals een vriendin van me overkwam. Overigens kreeg haar paard 2 dode veulens, wat dus vaker gebeurt bij Belgen: moeilijke bevallingen.

Geen wonder dat mensen dan maar niet aan een Belg beginnen, al zijn ze nog zo lief voor de mensen die ze kennen.

Haha, bij mij op de manege hebben ze een hele tijd een Belgisch trekpaard als manegepaard gehad. (Weet dit eigenlijk niet zeker, kan ook best een ander ras/kruising zijn, was niks over hem bekend in zijn paspoort :D ) In ieder geval, hij heeft er over de 15 jaar gestaan totdat hij afgelopen winter met pensioen ging. Was het liefste paard van de hele stal, heeft nooit een stap verkeerd (nou ja, bijna nooit, wilde nog wel eens weghobbelen na zijn hoofd tussen zijn voorbenen gegooid te hebben ;) ) gezet laat staan iets gesloopt!

Maar ja, misschien hadden we ook geen echte belg... ;)

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:27

Vorig jaar was er bij Horse event ook een 4 span trekpaarden (nederlandse maar dit verschilt niet veel met het belchische trekpaard)en daar staat het stamboek wel met een stand. En ik de fokkerij wereld heeft die man toen nog een demonstratie gegeven. IK vind ze geweldig maar helaas zien de meeste mensen er niks in en geloven ze nog altijd dat trekpaarden lomp en lui zijn. Ik ben ondertussen helemaal om en als je wat tijd en moeite stopt in de training van een trekpaard dat kunnen ze behoorlijk veel. Rijden gaat hen goed af kijk Z2 zal je niet halen maar wat huis tuin en keuken dressuur wel hoor en ingespannen zijn ze helemaal goed vooral in hun heerlijke draf. Welke echt verbazingwekkend lekker en relax zit. En het zijn zulke lieve en betrouwbare reuzen en kwa eten eten ze niet zoveel meer dan en groot rijpaard.

Dus persoonlijk vind ik het erg jammer als ze zouden vedwijnen het zijn en machtige en stoere paarden. Die echt wel potentie hebben. En ons toch jarenlang geholpen hebben met vanalles en nog wat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:38

iedereen die trekpaarden lomp en lui vinden mogen eens een ritje komen doen op mijn merrie
tegendeel zal ze bewijzen! (oke, lomp is ze soms wel eens, maar lui, meestal heb ik een vatje dynamiet onder mijn kont...)

ik vind het ook jammer dat het ras zo wegkwijnt, maar vind het nog jammerder dat ze niet deftig gepromoot worden. de vlaamse trekpaarden worden al onder het zadel gepromoot, voor de koets, boomslepen, etc.

en de belgjes zie je nog passeren met een oud haam op en een ploegje erachter, terwijl mijn ervaring verteld dat deze dieren net uiterst veelzijdig zijn!

Mijn oudste merrie is beleerd op het kordeel (zit momenteel wat onder het stof omdat ik zelf het niet beheers, dus de laatste 10 jaar niet meer gedaan)
kan voor de koets, wordt dressuurmatig onder het zadel gereden.
wordt op buitenritten en zelfs trektochten (85 km in twee dagen) mee gereden.
en onlangs heb ik haar op de onderlinge wedstrijd over parcours van 50 cm gereden (losse sprong haalt ze makkelijk 80-90)
op buitenritten wordt ze westernstyle gereden, en ben ook van plan om naast het dressuurmatig en springmatig, nog westernlessen te volgen met haar :)

het is gewoon zo zonde, dat ze niet gewoon een 10 tal trekpaarden op verschillende disciplines beleren, en zo uitbrengen, stel je voor, bv een trailparcours of een barrelrace, of een dressuurproef met een trekpaard, eenmaal mensen dat zien, wil iedereen een trekpaard voor de recreatie :D

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:47

Ik ga met mijne binnekort starten en dan volgend jaar eens een oefencross :):)
Inderdaad, mensen die zeggen dat ze lomp en lui zijn hebben er duidelijk geen ervaring mee..

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:54

Die van mij is zeker niet lui, deed laatst met gemak de enjoy the ride in drenthe. Wij lessen ook driftig en ze is zo pienter dat ze eerste les al gelijk doorhad dat als ze wat nagaf het werken al wat makkelijker werd. Nee hoor, ik heb vroeger een kwpner gehad maar deze kan qua kracht en souplesse bijna hetzelfde.
Ik denk dat de mensen gewoon even ietsje verder moeten gaan kijken.
Al moet ik wel heel eerlijk zeggen dat mijn dochter op school nog wel eens gepest word, andere kinderen met sportpony's zeggen dan nog wel eens, stom trekpaard hebben jullie.
Die kunnen alleen maar voor de ploeg.
Maar ooit een veulentje bij de mijne, lijkt me heel erg leuk maar heb er geen ruimte voor. Dus mocht mijn geliefde cor niet meer kunnen werken dan komt er een ander leuk trekpaard want ik wil niet meer anders.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:55

ohja, kwa kostenprijs is het echt niet zoveel duurder
hoefsmid kost ong 40 euro om te bekappen, maar de meeste trekpaarden kunnen wel zonder ijzers, de mijne worden in het winterseizoen maar eenmaal bekapt, en in de zomerkant 2 maal, dus om de 3-4 maand, komt totaalprijs even duur uit als een gewoon paard die om de 8 weken gedaan wordt.

wormenkuur is een of anderhalve spuit

kwa hooi eten ze hier ongeveer twee plakken van een grote baal op met zen 2 tjes. krachtvoer elk een schep per dag, en wat brood/wortels ...

loesjevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:19

En ik ken trekpaarden die nu toch al L1,L2 lopen dus jah Je kunt wel als je wilt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:20

Het blijven machtige dieren om te zien. De PHC is natuurlijk een superpromotie voor ze en die shownummers op internationale concoursen, waar ze de topruiters er zonder zadel een race mee laten rijden.
Ook heel mooi als je ze in een grote groep op buitenrit tegenkomt. Ze stralen toch net dat beetje extra power uit, terwijl ze toch heel koel blijven. Iets waar veel recreatieruiters naar op zoek zijn.
En doordat ze zo sober zijn ook heel makkelijk in onderhoud.