Ontwormingtabletten veroorzaken minder stress dan pasta

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: Ontwormingtabletten veroorzaken minder stress dan pasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:22

Ik snap ook niet hoeveel 'stress' en ontwormingsspuit geeft hoor... Poe poe wat een boel stress. T'is een kwestie van een paar seconden en klaar. Als je het goed doet tenminste. (uitzonderlijke paarden daar gelaten :+)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:24

Cayenne schreef:
Ik heb mijn paard ook ooit eens ontwormingsbiks oid gegeven.
Heel apart. Hij at het wel zo op trouwens, maar op de een of andere manier heb ik toch liever de pasta.

Dat had ik laatst ook, voorgeschreven door de dierenarts omdat mijn paard resistent was voor de gangbare ontwormingskuren.
De bikskorrels ontworming is normaal gesproken minder effectief en word daarom bijna nooit gebruikt. Vandaar dat mijn paard het wel kreeg omdat hij daar dus niet resistent voor was (zat ook een andere werkzame stof in). Hij at het zo op, was gewoon biks. Maar ik moest het bij die van mij wel 5 dagen lang geven. 1 keer per dag.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:27

Ik vind onderzoek goed hoor (doe er zelf ook aan haha) maar bij dit artikel krijg ik het gevoel dat de onderzoekers hun tijd nuttiger hadden kunnen besteden . ;)

Anniicka_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:29

Ik vind dat sommige er nogal sceptisch tegenover staan. Als het helpt, wat maakt het dan uit. Ik dien toch liever mijn paard de tabletten toe in plaats dat hij steigerd als ik de tuub in de mond wil toedienen. En ivm met die tablet als die op de grond valt, als er wat pasta op de grond valt wat wel vaak gebeurt dan likt de hond dat toch ook op?

Meestal zijt ge toch wel voorzichtig met zo een spullen? :)

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:33

dan hebben ze maar even stress!
ik moet ook wel eens iets doen wat ik niet leuk vind en zooooo erg is het nu ook weer niet
Ik weet met pasta zeker dat het er in zit en met tabletten kunnen ze sjoemelen
en ze weten dat ze wat lekkers krijgen na de pasta zo weer vergeten

Anniicka_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:34

Er bestaan wel uitzonderlijke gevallen he, ook bij de ontworming en ik ken mijn paard en weet wat hij doet :)

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:47

Ik vind die tabletten echt waardeloos. Heb het een keer geprobeerd. Mijn paard pakte er eentje aan, begon er wat op te sabbelen. Schudde drie keer met zijn hoofd en de tablet vloog naar de andere kant van de stalgang.
Voor mij dus ook gewoon de pasta, dat is echt heel gemakkelijk bij hem in te geven.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:50

mijn paard eet niks wat hij niet kent dus dit is geen oplossing. en die stress is vaak 5 sec en dan is het over zie het probleem niet zo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:13

Ik geef ze wel en vind het echt een uitkomst. Mijn shire wil geen ontwormingsspuiten en als hij zijn hoofd dan in de lucht gooit zit zijn mond op ruim 3 meter hoogte, kom daar dan maar eens bij :')
Ik heb de (10!) tabletten gewoon bij wat muesli in gegooid. Hij at er een paar maar spuugde er daarna ook een paar uit. Ik bleef ze steeds teruggooien in zijn voerbak en uiteindelijk at hij het allemaal netjes op (want hij gunt mijn andere paard niks uit zijn bak :D )

Hij had een bloedwormbesmetting van >300, na twee dagen kwamen er ook netjes een hele zooi dode bloedwormpjes uit.

Anniicka_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:16

@Lamar: idd ik vind de ontwormingstabletten ook echt goed. Ik ga mijn paard de stress niet bezorgen voor een spuit te geven als het met de tabletten ook goed gaat! Hij spuugt er nooit een uit en vind he tnog lekker ook!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:26

Jemig wat een onderzoek weer...
Uiteraard zal per paard verschillen wat minder stressvol zal verlopen :)

Anniicka_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:29

Inderdaad dat vind ik ook. Ieder paard is anders en zal anders reageren op factoren :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:02

hihihi, moeten ze ze inderdaad wel willen opeten, mijn merrie laat alles weer vallen wat anders smaakt en haar niet zint. Lust ook niet alle paardensnoepjes en is lastig met supplementen. Die wormenspuiten zitten er echter zo in en nu ze 2x per dag pijnstillers/medicijnen moet hebben doe ik dat ook in een spuit (moet haar wel eerst even vangen met halster nu omdat ze zo vaak moet, maar dan is het verder geen probleem en zeker geen stress of gevecht.) Mijn pony is er ook heel braaf mee. Denk dat het ook scheelt hoe er met een dier omgegaan is. Mijn pony stond bij een man die hielp op de vorige pensionstal ook gelijk achter in de box, terwijl ik hem niet eens het halster om hoef te doen.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:23

Wat een onzin, ja er zijn paarden die het vreselijk vinden, maar blijkbaar overdonder ik ieder zoveel weken mijn 3 paarden want ik heb nooit ergens last van!
Er zijn ook vaak veel mensen aan het tutten als ze zo'n spuit moeten geven.

Ik denk dat als je het evt een beetje aantrekkelijk maakt en je paard je goed vertrouwd het al minder erg is.

De kleintjes hebben wel een halster om maar de oudere niet.

Ik denk dat inentingen veel meer stress opleveren dan een wormenspuit.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:56

Super die ontwormingstabletten. Ik stamp ze per paard fijn in een vijzel en meng ze dan door wat appelmoes. Geen enkel paard (bij ons op stal dan) die dat kan weerstaan. Op deze manier weet ik ook zeker dat ze alles binnenkrijgen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:05

Stress bij een ontwormingspasta? hahahah hoe komen ze erop!
mijn pony vindt het wel lekker, echt geen probleem.
Paard van mn moeder doet iets lastiger, maar spuit erin, hup leeg. Nou duurt ook 5 tellen :')
En ze zijn het na een handje biks alweer helemaal vergeten hoor!

Waar ze allemaal wel geen onderzoek in doen pff :=

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:36

Die van mij is als de ..... voor een spuit, heeft waarschijnlijk een trauma aan spuiten overgehouden toen heel haar borst open lag...
Dus nu maar aan de tabletten ze eet ze erg graag!! Maar m'n andere pony ho maar die eet echt geen tabletten!!!

Heeft iemand nog een tip om anti stress middel aan het eerst genoemde paard te geven voordat de hoefsmid en da komen?? per BP graag...

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:09

nou, die tabletten kreeg ik er neit in hoor... en de stress bij de pasta.. hoe lang duurt dat, heb die pasta er met 2 tellen inzitten... dan duurt die stress iets langer... een minuut stress, poeh poeh, in de wei heeft ie af en toe meer stress hoor (dan ziet ie iets en schiet knetterhard weg)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:20

Ik kan me zo voorstellen dat de stress hem vooral zit in het feit dat een wormpasta spuit eruit ziet als een enorme injectie spuit. Wie zal daar niet de schrik van krijgen...

Maar je kunt de pasta ook gewoon door het voer mengen en het voer extra smakelijk maken met gerapste appel of wortel als je het stressloos wilt, want het gaat met name om het toedienen.

Daarbij iemand heeft het al eens gezegd in het begin van dit topic, wat is nu een minuut stress?

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:22

De tabletten zijn hier echt een uitkomst!
Heb mijn jonge paard nooit kunnen ontwormen met spuit, die flipte totaal, was echt niet te doen. Ook pasta door het voer, op een broodje, nix werkte.. Ben een jaar bezig geweest met oefenen met ontwormspuit met appelmoes, maar meneer moest er niets van hebben..
Tabletjes stamp ik fijn en gooi ze door de muesli, stukjes wortel en appel erbij, hupla alles naar binnen! smaakt blijkbaar minder chemisch ofzo :?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:40

Heb het originele artikel niet gelezen, maar heb wel wat kanttekeningen.

Kan me voorstellen dat het een idee is voor 1 van mijn stalgenoten die bijkans dag bezig is
haar paard tube pasta naar binnen te werken.
Echter bij andere stalgenoot vonden de paarden die tabletten niet te nassen...
"persoonlijke" voorkeuren van het paard, tellen ook, natuurlijk..

Beken meteen dat ik makkelijk te ontwormen paarden heb,
denk dat het daar ook mee te maken heeft dat ik niet meteen de behoeft heb om pillen aan te schaffen, maar zoals al gezegd, voor die ene stalgenoot met een probleem,
zou het voor haar en het paard berg stress schelen. (vooral voor haar... )

Wat ik mis in het onderzoek is hoe de paarden die geselecteerd waren over ontwormingsspuiten dachten voor dit onderzoek en welke "smaakjes" de concurentie waren van de tabletten.
Want ik merk wel, dat het ene merk hier meer wordt gewaardeerd dan het andere merk.

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:42

Mijn pony vindt die tabletten echt heel erg lekker! Hahah, ze doet er zelfs een kunstje voor als ze er nog meer wilt. Werkt bij haar beter dan een pasta. Mijn verzorgshet lust ze ook wel, maar meestal doen we er wat lekkers op (appelmoes ofzo) en dan eet die ze ook gewoon op. Ik vind het bij deze pony's een stuk handiger dan ontwormingspasta's, die vinden ze ook een stuk minder lekker :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:49

petraaken schreef:
Waar kan je die proefpakketten bestellen? Wil het wel proberen bij een van mijn merries. Die is nl een drama om te ontwormen met spuit. De anderen geven geen probleem.

Hoor van verschillende mensen dat de placebo pillen er super ingaan, maar de echte hebben kennelijk toch een iets ander smaakje en worden uitgespuugd.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:55

Bob1976 schreef:
levensgevaarlijk.. Als je hond langs loopt en er valt een tabletje.... Dat is dodelijk! Met pasta heb je dat probleem toch minder snel. Daarnaast; hoeveel paarden raken er nu echt van in de stress? Wij ontwormen de hele stal tegelijk en van de 90 paarden zijn er misschien drie wat lastig....

Jij krijgt de Hoofdprijs voor originaliteit:):):). Wat een flut reden om geen tabletten te gebruiken zeg, neem me niet kwalijk. Zeker ook nooit chocolade in huis, want als het valt en de hond loopt langs................,
Ik heb het uitgeprobeerd, een paar willen de tabletten niet, en de rest wel, al of niet door wat voer gemengd.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:54

Ik gebruik geen spuiten meer!! werd de laatste keer bijna onthoofd:S Paard flipte totaal, niks meer mee te beginnen... paar maanden terug tabletjes gegeven, ging prima!! wel door het voer heen en ze waren als eerste op:P
nooit ga ik haar meer wormenpasta geven!!! word me dood nog eens:s