Vlasoogst 2011 mislukt, stro-oogst nog twijfelachtig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Vlasoogst 2011 mislukt, stro-oogst nog twijfelachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:30

Houtkrul is de laatste jaren ook flink in prijs gestegen.
Onder andere door het in gebruik nemen van grote biologische energie centrales, die op hout gestookt worden.
Houtkrul is naar mijn weten zelfs duurder dan vlas per 20kg zak.

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:51

Stro wordt pas zwart als het na het dorsen nat regent.
Hoe het er op het land uit ziet zegt niet zo veel.
Wij vebouwen graan en van een hogere stroprijs merken we jammer genoeg niets.
Bij ons staat de tarwe er goed bij hoor, mijn paard staat bij de boer die ons stro afneemt.
Hij kan dus niet zeggen de prijs gaat omhoog want het stro is zo duur.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:24

Stro is het ouderwetse produkt voor de stalbodem voor onze paarden.
Zelfs mijn veearts wil dat ik de paarden op stro zet.
Ik dus niet, alles staat op vlas.

Maar tegenwoordig ben je met stro heel veel geld kwijt aan de afvoer.
Met vlas of een ander alternatief kan je een jaar lang opslaan op de ruimte waar je voorheen met stro amper twee weken vooruit kon.

Mijn paardjes staan lekker op vlas en ik heb veel minder kosten met de afvoer van de vlasmest.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:13

VSW-->ON

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:28

tja, volgens mij was het vorig jaar ook een slecht hooi jaar en werd er links en rechts flink geklaagd, hier blijven de prijzen ook wel stijgen, maar is nog erg acceptabel.
ik houd mijn paarden dag en nacht buiten met de beschikking tot een loopstal, in 2 van de 3 stallen, liggen rubbere matten, stro en hooi wat ik koop, is alleen om te eten, niet om op te liggen, bespaard kosten, bovendien gaan mijn paarden meestal niet in stro liggen en heb ik er enkele grapjassen tussen die direct in het stro gaan plassen en er dan zeker niet meer in willen liggen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:36

karuna schreef:
We hebben de velden zien staan van de week zowel in België als noordfrankrijk. Bedroevend gewoon. ;(

En als ze het in Frankrijk nou lekker op tijd binnen zouden halen ipv er eerst 4 regenbuien overheen te laten gaan, dan viel het allemaal nog wel mee..
Er ligt zoooo veel stro en hooi buiten te verrotten...

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:33

Voordroog prijzen vallen me nog goed zat mee, 40 à 45 per pak. Maar van het stro word het anders
Kon nu nog aan " maar" 160 per ton komen maar hij sprak al van 180 tot 200 voor nieuwe oogst...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:44

Ze zijn hier nu nog steeds op het land bezig. Ik denk dat ze met het gerste/haver bezig zijn.
Het was vanavond ook het af en aan rijden van de persmachines.

Morgen maar een rondje rijden, ik hoop dat ze mijn bestelling ook geperst hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:28

gelukkig hebben we op stal geen vlas of stro nodig, scheelt een heleboel kosten en zorgen :)
en de paarden varen er wel bij

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:50

hier hebben we gister onze tweede snee hooi/voordroog in de baal gekregen. opbrengst valt wel wat tegen maar goed het is droog in de pak gekomen en daar ben ik al erg blij mee.
De tarwe staat er niet echt geweldig bij, heel kort en een kleine aar, manlief schat op een 35% mindere opbrengst tov vorig jaar. Ik weet wel dat hier in de buurt in het voorjaar diverse tarwepercelen zijn omgeploegt en heringezaait zijn met mais (ongeveer 10% van het totale tarwe/koren areaal in deze regio) dus dat valt ook af. Het stro van vorig jaar is 1 keer natgeregend en hierdoor niet mooi goudgeel maar prima te gebruiken. Met een beetje geluk kwa weer zal hier over krap 2 weken de tarwe ook gecombined worden. De buurman is al wel bezig met de gerst en de wintertarwe binnenhalen maar inmiddels is het zachtjes beginnen te regenen.

JOlandaatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:58

Wij hebben gelukkig zelf land voor hooi, 3e snede verwachten we rond eind augustus. Stro is inderdaad erg schaars heb gelukkig nog 100 kleine pakjes te pakken kunnen krijgen. Mijn paarden staan wel op stalmatten maar krijgen daar in de winter gewoon stro overheen. Doen jullie dit ook of is dit overbodig?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:05

Nu alvast grote hoeveelheid vlas inkopen? wij hebben paar pallets besteld (doen we altijd)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 21:44

Vlas begint hier nu ook te stijgen.
Deze week in Frankrijk wat mensen gesproken welke in vlas doen, die zeiden ook een veel lagere oogst te hebben van mindere kwaliteit.
Het zal slechts een kwestie van tijd zijn, voordat de prijzen omhoog gaan.
Vandaag nog zelfs gesproken met een boer met wat grote percelen graan. De oogst stro is al verkocht voordat het van het land afkwam door hem en door zijn collega's. Aar is idd kleiner en stro korter. Scheelt ca 25-35%.