Gemeente wijst verwijderingsverzoek paardenbak in Rutten af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: Gemeente wijst verwijderingsverzoek paardenbak in Rutte af

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:19

Bijzonder..... of eigenlijk absurd dat hier dan wel weer toestemming wordt verleend :') Kromme overheid ten top!

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:27

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Loetie84

Re: Gemeente wijst verwijderingsverzoek paardenbak in Rutte af

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:38

Ik zou er zelf niet voor kiezen om op zo'n krap stukje mijn bak te bouwen. (al zou ik het wel gezellig vinden als je de paarden in de bak zet en het keukenraam open laat :P ) En ik kan me ook wel voorstellen dat je hier als buren best wel wat last van hebt!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:40

Sommige mensen hebben alles er voor over om een paard aan huis te hebben, tja je moet het doen met de middelen die je hebt. Net zo goed als dat er mensen zijn die hun tuin verbouwen tot voilere of wat dan ook...of die er een hondenkennel van maken... Ze moeten niet zo mekkeren. Je hebt nou eenmaal buren en anders moet je maar verhuizen. Mijn buurjongen heeft gedrumt of hockeyde tegen de schutting aan....tja...

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:47

Wat een reactie van je zonnetje, ik vind dat je rekening moet houden met de buren en niet zo mekkeren en anders moet je maar verhuizen?? Hallo !! Als mijn buurman een voliere wil bouwen dan is dat prima, maar een hondenkennel ? Nou dan ga ik ook mekkeren, ik woon ook voor mijn rust en niet om mij aan de buren te ergeren. De trampoline naast mij is al een ergernis, maar dat is nog tot daar aan toe, maar geblaf van de honden zou ik ook gek van worden.
Net zo min dat ik het van de zotte vind dat deze mensen een bak mogen hebben en maken op deze plek achter het huis.

Zonnetje81

Re: Gemeente wijst verwijderingsverzoek paardenbak in Rutten af

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:48

Ja klopt maar dan hadden ze vooraf bezwaar moeten aanmaken.... :) En ik zou niet weten wat voor last je van een paardenbak hebt? Net zoveel als van een paardenwei...

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:49

Wat dacht je van stof, zand, vliegen etc. ?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:54

Dat heb je in een paardenwei die kapot gelopen is ook... :) Ik rij in mijn paardenwei. En gezien de afmeting van het bakje dan zou er weinig gras overblijven. Vindt je het dan ook redelijk als ze over een wei gaan zeuren?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:56

Zonnetje81 schreef:
Vindt je het dan ook redelijk als ze over een wei gaan zeuren?

:j

Ik wel... ik zou daar sowieso geen paard/pony houden. Hooguit als uitzondering tijdelijk.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:01

Ik weet niet hoe groot de bak is maar als hij 20x40 is, oke wat weinig maar niet onmogelijk om 1 paard/pony te houden. Verder staat er niks over of ze nog meer weidegang hebben...

Maar goed ik vindt van zoveel dat je geen paard/pony kan houden...maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is of dieronvriendelijk etc. En dat het reden geeft om te mogen zeggen en JIJ mag je paard daar zo niet houden.

Een beetje coulanse tegenwoordig zou wel mogen. En als je in het buitengebied woont kan dat nou eenmaal.... Want het is daar weids zoals ik begrijp.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:07

Je gooit het nu over een andere boeg; paardenwelzijn, ik heb het over de buren waar ik het 100% mee eens ben. Coulance, ja, genoeg, maar dit gaat mij ook te ver.
En als ze nu de krant niet hebben gelezen en de aanvraag van de vergunning hebben gemist ? (ik lees ook haast nooit de vergunningaanvragen bij ons in de weekkrant, jij wel ?)

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:25

Maar het lezen van vergunningaanvragen is je eigen verantwoordelijkheid. Als je die niet leest is dat "jouw probleem". Dat kan je nooit het probleem van de vergunningaanvrager / vergunning verlenende instantie maken.

Als het die bak is bijna in huis en de situatie zoals hier geschetst, kan ik me voorstellen dat dat vervelend is. Hoewel ik nog altijd wel moeite heb met mensen die "buiten" willen wonen maar op hun achterste benen staan zodra er gegierd gaat worden ofzo. Ik weet te weinig van de situatie zoals die hier is om dat te beoordelen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:26

Voor de niet-lokale-krant-lezers die wel graag willen weten wat er zoal in hun buurt speelt aan plannen en vergunningen: via http://www.overheid.nl/help/bekendmakingen/emailservice kun je een e-mail abonnement nemen waardoor je automatisch bericht krijgt van wat er in jouw buurt speelt.

Afgaand op de foto bij het berichtje in de Stentor zou ik het zelf niet in mijn hoofd halen om die vergunning aan te vragen zonder daar eerst even voor bij de buren binnen te lopen om te vragen hoe zij daar over denken. Als zandvangers gelijk heeft en aan de andere kant ligt ook een rijbak, dan snap ik het helemaal niet. Want als je paarden hebt en twee huizen verder hebben je buren een rijbak, dan ga je toch vragen of je van die bak gebruik kunt maken? Los van de vraag of de klagende buren nou wel of geen overlast hebben, kan ik me ook niet voorstellen dat hun huis meer waard is geworden door die rijbak. Mensen die zonder overleg met hun buren op zulke plekken per sé een rijbak willen aanleggen, zijn er volgens mij mede de oorzaak van dat we in Nederland zo'n overspannen regeltjescultuur hebben gekregen waardoor je zelfs voor een kippenhok een omgevingsvergunnning moet hebben. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand heel graag een rijbak aan huis wil hebben, maar als het op zo'n manier moet dan zou ik er zelf niet lekker in rijden.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:26

Het lijkt er niet op! Het is zo te zien ook nog wit zand, dus de buren hebben hun hele huis vol stof en zand liggen van die bak.. Wij zijn net verhuisd en hebben onze voortuin nog niet klaar, daar ligt ook wit zand in, overal ligt het hier in huis, het stuift gewoon naar binnen. En dan heb ik heb over een stukje van 7 bij 4 meter!

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:48

Ik zal er eens vanavond langsrijden :D is niet zo ver bij mij vandaan.. maar de meeste van zulke woningen hebben achter ook nog een tuin/land. En sommige (want het komt wel vaker voor bij ons in de buurt) dat ze dan het land wat achter hun ligt kopen en daar ook nog een wei maken. Sommige hebben zelfs een complete dierentuin voor het huis. De Woonoppervlakte: 120 m²
Perceeloppervlakte: 1375 m². kijk maar eens bij dit huis daar lijkt het wel wat op http://www.jaap.nl/niet-te-koop/flevoland/flevoland/rutten/8313pn/ruttensepad+8+a/1791777/overzicht/

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:14

misschien heeft de bewoner wel meer land, maar de rijbak zal binnen het bouwvlak/erf aangelegd moeten worden, want het kan waarschijnlijk niet vergund worden voor de weidegrond die er achter ligt. Dan ontkomen ze er niet aan het zowat tot in de keuken aan te leggen. Ik vind het wel opmerkelijk dat dit vergund wordt, maar zoals in het artikel staat zouden ze het bestemmingsplan moeten aanpassen om deze mogelijkheid te beperken, dus ze hadden geen weigeringsgronden.

Ik kan me voorstellen dat de buren niet blij zijn, maar ze hadden tijdens de bezwaarperiode wat beter op moeten letten. Al vind ik dat buren onderling wel beetje mogen communiceren, want er kan toch wel een oplossing gevonden worden om de overlast voor de buren te beperken, door te zorgen dat de mest wordt opruimd om stank te voorkomen, dat er bijvoorbeeld rekening wordt gehouden om op bepaalde momenten, bijv. zomeravonden als de buren heerlijk op hun terras zitten, niet te rijden, een heg plaatsen om inkijk te voorkomen e.d. Voor een heg is geen vergunning nodig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:44

Ik vind de bak er niet slecht uitzien en er staat ook groen omheen.
Als de grond voor het huis ligt, snap ik niet zo goed waarom buren klagen over hun privacy, want over het algemeen ligt de voortuin aan de openbare weg en heb je sowieso weinig privacy.

Als een bak slecht bijgehouden wordt en de paarden er heel veel lopen, kan ik me heel goed voorstellen dat het gaat stinken. Daar hebben wij hier thuis ook last van als het zand van de paddock er al langer ligt. En stuiven doet het ook als het erg droog is en erg hard waait. Maar vochtig zand stuift niet, dus daar is wat aan te doen. Pislucht is vervelender, goed draineren en goed schoonhouden en paarden niet 24-7 in die bak laten lopen kan wel schelen. Schijnen ook spulletjes voor te zijn met bacteriën of enzymen ofzo die de urineresten afbreken en daarmee de stank verminderen.

Er zijn hier in de omgeving ook genoeg huizen en boerderijen die verder naar achteren liggen op het erf en daardoor voor de woning hun weide en bak hebben aangelegd.
Dat is ook het meest praktisch, want lekker liggen zonnen in de voortuin zul je niet zo snel doen O:)

Een goed onderhouden nette rijbak met mooie omheining hoeft helemaal geen verkeerd aanzicht te zijn.
Deze buren hebben ofwel niet goed opgelet tijdens de vergunningsprocedure, of het valt ze achteraf tegen dat ze er toch wel meer last van hebben dan verwacht.

Hoop dat ze er op een positieve manier uit gaan komen, want rechtzaken tussen buren is nou ook niet echt bevorderlijk voor het woonplezier...

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:25

Paardenmensen zijn tot rare dingen in staat... :j

MarjonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:58

Keurige bak op die foto. Mooi.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:11

als buur krijg je zelfs persoonlijk een brief van de gemeente over de aanvraag
hier tenminste wel dus als je die voorbij laat gaan , heb je jezelf in de vingers gesneden

verder oogt het erg landelijk dus dan kun je verwachten dat je buren dieren hebben

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:16

Tja heel vervelende situatie. Maar de buren kunnen natuurlijk altijd een schutting om hun tuin heen leggen, of coniferen ofzo.
Als je buitenaf gaat wonen is de kans nu eenmaal erg groot dat je buren dieren hebben.

Zodra de vergunning volgens officiele weg aangevraagd is en verleend dan ben je als buurt in principe te laat. Als eigenaar zich aan de regels houd mbt mestopslag, geluidsoverlast en dergelijke dan kun je verder niets.

Ik vind het er keurig uitzien. En voor de buren gewoon je huis te koop zetten zit niks anders op.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:22

spatter schreef:
als buur krijg je zelfs persoonlijk een brief van de gemeente over de aanvraag
hier tenminste wel dus als je die voorbij laat gaan , heb je jezelf in de vingers gesneden

In Nederland niet. Hier moet je zelf de lokale krant in de gaten houden.

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:44

Als goede buren lijkt het mij normaal dat je vertelt wat je plannen zijn, zeker als dat impact heeft op hun woongenot. Ik zou er niet aan moeten denken zo'n rijbak naast mijn tuintje.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:53

Daarom mag je dus bij ons (landelijke gemeente) alleen een bak aanleggen op het achtererf, landschappelijk ingepast en op minimaal 50 meter afstand hemelsbreed van het bouwblok van de buren om overlast van geluid, stof en licht te beperken. Wat mij betreft zijn dit terechte uitgangspunten.

internsource

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:30

gemeente zou eens meer onderzoek moeten doen voor ze vergunning verstrekken!