Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:53

Ik vind dat ze zelf mogen kiezen zoals Patriess al zegt dat ze bij het ene paard wel een hoedje draagt en bij de ander niet. Ik denk dat de ruiter het zelf wel aardig goed kan inschatten en natuurlijk het blijven vluchtdieren maar ik denk niet dat je mensen het kan gaan verbieden...

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:56

geerte schreef:
Ik vind dat ze zelf mogen kiezen zoals Patriess al zegt dat ze bij het ene paard wel een hoedje draagt en bij de ander niet. Ik denk dat de ruiter het zelf wel aardig goed kan inschatten en natuurlijk het blijven vluchtdieren maar ik denk niet dat je mensen het kan gaan verbieden...

Verbieden om met hoedje te rijden? Nou dat denk ik toch wel ;).

Ik kan me voorstellen dat met hoedje rijden toch wat heeft.
Maar toch denk ik dat het verstandiger is om met cap te rijden, geeft veel meer bescherming.
Laatst bijgewerkt door Nicole21 op 26-07-11 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:57

QueenE schreef:
Ik vind het altijd wel grappig dat hier op Bokt altijd iedereen heel hard roept cap op, en je op wedstrijd bijna iedereen met een hoedje in het Z ziet rijden :P

Mijn gedachte...
Ik ben met cap gestart in de Z, maar stap nu toch over naar hoedje.
Het is eigen verantwoording. Bovendien blijft het een sport met dieren en zitten daar risico's aan verbonden. Als ruiter van het dier moet je (zeker boven 18) in staat zijn af te wegen of je een cap of hoed opzet.

Wat de amazone is overkomen is een vreselijk ongeluk. Met of zonder hoedje... Daar moeten we respect voor hebben en bij stil staan. Maar niet allerlei discussies aan vast plakken. Zij had nooit kunnen voorzien dat haar paard zo zou reageren. Er zijn zoveel factoren betrokken bij dit ongeluk (denk aan het weer, de ijzeren platen, etc.), ik vind het dubbel dat er nu alleen discussie ontstaat over hoed of cap.

x_Fadigho

Re: Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:58

ooit wil ik ook in 't Z gaan rijden, maar ik vind een hoedje wel heel mooi uitzien ..
maaar een cap is 't veiligst, en dus kies ik voor een cap !!

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:59

xlovelove schreef:
geerte schreef:

Verbieden om met hoedje te rijden? Nou dat denk ik toch wel ;).

Ik kan me voorstellen dat met hoedje rijden toch wat heeft.
Maar toch denk ik dat het verstandiger is om met cap te rijden, geeft veel meer bescherming.

Sorry een beetje raar opgeschreven...

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:59

ik vind het ook eigen verantwoordelijkheid want thuis rijden ook heel veel mensen zonder cap en dan kan je paard ook schrikken of uitglijden dus wel een beetje stom om het dan alleen op wedstrijden te verplichten.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:02

Tja, ik vind het hoedje veel mooier en rij dus met hoedje. Thuis rij ik ook zonder cap op dat ene paard, maar op de andere wel met cap. En ja, dat hoedje met daaronder een cap kost volgens mij 1.000,- euro. Dat is mij te duur. Als het zou moeten, tja, dan maar een cap op, want thuis blijven is geen optie.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:04

Ik vind het ook eigen verantwoordelijkheid, laten ze er anders een leeftijdschrens aan vaststellen van 18 jaar. Dan zijn de ruiters/amazones oud genoeg om het zelf te beslissen.

Vind erg jammer als het hoedje eruit gaat, hoord toch eenmaal bij de hogere dressuur.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:05

Paarden blijven ten alle tijde vluchtdieren. Je kunt in plaats van een mooi hoedje ook een mooie, fijn zittende helm kopen. Ik doe 'm iig niet meer zo snel op. Ben veel te blij met mijn cap. Gelukkig zie ik om mij heen steeds meer mensen die liever een cap op doen i.p.v. een helm :)

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:06

Mogen we ook nog zelf wat beslissen!!!!! Die met hoed wil rijden, prima toch. Tegenstanders gewoon cap op. Waarom moeten de tegenstanders zo doordrammen over de hoed. Je hoeft hem niet op. Vanmiddag reden 2 meisjes op paarden bij ons door de straat met "NIETS" op. Gezellig babbelend naast elkaar. Tja, als zo'n paard schrikt van een brommer, tractor, noem maar op, wat zijn dan de gevolgen. Hoor ik eigenlijk nooit iets over. Al die ruiters die in de bak bij huis trainen zonder cap op!! Zie het veel. Tegenstanders, probeer die groep mensen wakker te schudden en laat de Z ruiter zelf beslissen.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:07

Beide niet verplicht stellen lijkt mij het beste. Hier bedoel ik mee wat al eerder aan wordt gegeven, dat je zelf kan bepalen wanneer een cap meer verantwoord is. Het is en blijft ten alle tijden toch je eigen verantwoordelijkheid en ik mag aannemen dat je,je paard wel een beetje kent. Ondanks dat er altijd onverwacht dingen kunnen gebeuren.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:08

willie57 schreef:
Mogen we ook nog zelf wat beslissen!!!!! Die met hoed wil rijden, prima toch. Tegenstanders gewoon cap op. Waarom moeten de tegenstanders zo doordrammen over de hoed. Je hoeft hem niet op. Vanmiddag reden 2 meisjes op paarden bij ons door de straat met "NIETS" op. Gezellig babbelend naast elkaar. Tja, als zo'n paard schrikt van een brommer, tractor, noem maar op, wat zijn dan de gevolgen. Hoor ik eigenlijk nooit iets over. Al die ruiters die in de bak bij huis trainen zonder cap op!! Zie het veel. Tegenstanders, probeer die groep mensen wakker te schudden en laat de Z ruiter zelf beslissen.

_/-\o_

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:08

willie57 schreef:

Mee eens! denk dat er meer ongelukken "thuis" gebeuren idd door mensen die zonder cap rijden op paarden vaak minder hoog afgericht zijn dan Z.Dus laat het lekker eigen verantwoordelijkheid in het Z.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:09

ladyenpippi schreef:
Vind erg jammer als het hoedje eruit gaat, hoord toch eenmaal bij de hogere dressuur.

Een correct afgericht paard ook
Daar was het nl op ingesteld, op gehoorzame paarden die er niet vandoor gaan om het minste geringste......

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:12

Tot die groep mensen behoort de Z ruiter dan ook Willie.
Ik vind het gewoon onverantwoord om zonder cap te rijden, dat mag mijn mening toch zijn. Ik dram niet door, zeg alleen dat ik het onverantwoord vind. Een cap is er voor de veiligheid, gebruik die dan ook. Dan heb ik het over Z ruiters, maar ook over ruiters die thuis zonder cap rijden. Valt allemaal onder dezelfde groep. Je kiest er zelf voor om zonder bescherming te rijden die wel aanwezig kan zijn.
En ik snap wel dat je naar een hoedje toe rijdt, heb ik ook altijd gezegd. Maar je rijdt immers voor de klasse en in het Z heb je dan ook als 'extra' dat je met S&T mag rijden. Dus wat dat betreft rij je alsnog ergens naar toe, al is het geen hoedje.
Daarbij vind ik het onzin om te zeggen dat mensen die in het Z rijden beter rijden, ik zie geregeld mensen rijden in het Z waarvan ik denk hoe komen die daar terecht... Je hoeft niet goed te kunnen rijden om Z te rijden.
Mijn leven is me meer lief dan zonder cap rijden of met een hoedje. Maar dat is ieder voor zich. :)
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 26-07-11 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:13

Blijkbaar zijn er nog heel wat mensen die wakker moeten worden geschud.. Wat ik niet snap: paardrijden is al risicovol, waarom zou je de risico's dan niet beperken? Alleen een hoedje op voor de mooi of omdat iemand anders het ook op heeft of vanwege de status die het verleend (je ziet zoveel rondhobbelen met hoedje waarvan je je afvraagt wat de Z nog voor betekenis heeft :') )?? Jammer dat het uiterlijk vertoon en status toch nog de veiligheid overtreffen. Beetje raar of niet?

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:15

Bucas schreef:
Ik ben 16 en rijd tussen de paarden in het Z dus het is niet vanaf 18..

Dat zegt ze ook niet, vanaf 18 ben je volwassen en helemaal zelf verantwoordelijk voor alles.
Als je onder de 18 bent kunnen anderen (je ouders) het nog voor je verplichten. ;)

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:16

beste Sannn
Jij vind om Z te rijden kun je laten zien door stang en trens in te doen. Waarom!!!!! Als je paard goed is afgericht waarom zou je hem die stang in doen. Zie veel ruiters aan de stang trekken en denk dan vaak "arm paard". Dit vind ik een domme manier om te laten zien ik rij Z.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:17

Gut gut wat weer een betutteling.
In het najaar is er hier in de buurt een amazone verongelukt MET cap op.
Dus wat is de volgende stap, bodyprotector verplicht? Rolbeugel te paard...??
Nee ik weet!! het helemaal niet meer paardrijden das pas veiligheid ten top :)*

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:19

Dat vind ik niet, zo interpreteer jij dat. Ik zie dat nergens staan. :)
Waarom ik dat naar voren breng is dat veel zeggen dat ze het hoedje als status zien omdat dat vanaf de Z mag. Maar zo is het ook met S&T, die mag ook pas vanaf het Z. Velen gebruiken die ook niet.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:21

Drico schreef:
Wie hersens heeft beschermt ze :+

Dat zeg je helemaal goed!

Waikiki

Re: Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:24

Pff nou als ze dit gaan verbieden zou ik gerust gaan emigreren naar waar het wel mag, wat een betutteling.. Laat de mensen zelf kiezen...

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:26

Zag net een foto op de KNHS site dat de reining ruiters op het junioren EK, brons hebben gewonnen. Allemaal met een cowboy hoed op. Moeten deze ruiters ook een cap op!! Hoe moet het met deze tak van sport als de cap verplicht word gesteld.

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:26

Lusitana schreef:
ladyenpippi schreef:

Een correct afgericht paard ook
Daar was het nl op ingesteld, op gehoorzame paarden die er niet vandoor gaan om het minste geringste......

Maar ook al heb je het meest gehoorzame paard, dan kun je toch niet altijd voorkomen dat je paard ergens van schrikt?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:29

Drico schreef:
Wie hersens heeft beschermt ze :+

WAUW!...mooie nieuwe slogan!