Paard ingeslapen na opgelopen rugblessure tijdens rodeo

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:22

Eenmaal ter verduidelijking. De paarden zullen allemaal prima verzorgd, gevoerd e.d. worden. Tuurlijk vinden alle betrokkenen het erg als het paard iets oploopt, zoals het betreffende paard. Waar het mij omgaat is dat het die betrokkenen vaak alleen om het geld gaat. Als je echt om je beest geeft, zoek je dat risico niet op. (Vind ik). Voordat we krijgen en dresuur en springen dan? Nou prima, gebeurd in iedere discipline. Maar in de ene discipline is dit met grotere mate dan bij de andere. Prima voor diegenen die dit een mooie sport vinden, maar ik niet. Ieder zijn eigen mening. Ik vind alleen wel dat je elkaar in hun waarde moet laten en op een fatsoenlijke manier kunt reageren. Ik vind eigenlijk nieteens dat ik me moet verantwoorden maargoed.

Hoofd in het zand steken? Wordt echt belachelijk dit.

Dat gebuts expres op zo'n paardenrug en dat beest opfokken? Ik kan me gewoon neit voorstellen wat iemand daar aan vindt. Dressuur, springen ed zijn ook niet natuurlijk, dat snap ik zelf ook wel. Voordat DAAR weer gezeik over komt..

Cassidy

Re: Paard ingeslapen na opgelopen rugblessure tijdens rodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:24

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:24

En dit had je prima net al kunnen zeggen, nu onderbouw jij je mening tenminste. :j
En dan pas kan je erop verder discussiëren.
Mensen roepen altijd heel hard dingen en lopen dan weg en laten niets meer horen.

Paarden worden niet opgefokt, en ja dat gebuts op de rug, kijk eens naar de gemiddelde cross..... getrek in de mond... gepor met de sporen...

Ik zal vanavond mijn mening nog even anders onderbouwen.
Moet nu weg.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:25

Cassidy schreef:
_Veronique_ schreef:
Dat vind ik nou typische gevallen van eigen schuld. Die mensen kiezen zelf voor deze sport en zijn zich er (neem ik aan) ook van bewust wat de risico's zijn. Zo niet, dan na die gebeurtenissen wel.

Verklaar je nader, wat bedoel je met "dat"? Een cowboy moet voor de competitie 8 seconden in het zadel blijven zitten. Dan gaat er een bel, en als er een andere ruiter in de buurt is, kan hij met behulp van die ruiter zonder val van het paard komen. Lukt je dat niet, dan val je, en die grond geeft niet mee. Zoals je ziet krijgen de ruiters de nodige klappen in de rug. Ze hebben bodyprotectors aan, en bescherming voor de nek.

Een professional rodeoruiter, en ja, sommigen maken daar hun werk van, weer precies wat voor risico hij loopt. Daar heeft hij geen "eigen schuld" reactie van een forum in Nederland voor nodig....

Beetje misselijk om zo te reageren, niet? Erg laag. Interesseert me niet dat die mensen dat niet hoeven te horen. Die filmpjes vragen om een ah zielig voor die rodeogasten. Nou vind ik niet..kruipt er toch zelf op? Compleet eigen keus. Ik heb de informatie gelezen (was al op de hoogte) dus het gaat niet om dom gezwets ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:26

Mij niet gezien op een rodeopaard hoor :') :')
Voor geen goud... ik aai ze wel van een afstandje :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:28

_Veronique_ schreef:
Ik heb de informatie gelezen (was al op de hoogte) dus het gaat niet om dom gezwets ;)

Even de reactie van Vienna lezen dan.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:29

Jolliegirl schreef:
En dit had je prima net al kunnen zeggen, nu onderbouw jij je mening tenminste. :j
En dan pas kan je erop verder discussiëren.
Mensen roepen altijd heel hard dingen en lopen dan weg en laten niets meer horen.

Paarden worden niet opgefokt, en ja dat gebuts op de rug, kijk eens naar de gemiddelde cross..... getrek in de mond... gepor met de sporen...

Ik zal vanavond mijn mening nog even anders onderbouwen.
Moet nu weg.

Daarom zeg ik ook, dat is in iedere discipline. Ben ik zeker met je eens! Ik val deze tak van sport niet aan, zeg alleen dat het mijn ding niet is. Zoals wel meerdere takken niet.

Dat opfokken haal ik uit het feit dat het paard in een klein hokje wordt gestopt, daarna ineens los moet. Ziet er niet uit dat ze het voor hun lol doen. Mja zoals ik al zei, bij dressuur e.d. is dit natuurlijk ook niet. Daarom vind ik het dus ook compleet onnodig om een discussie op gang te houden.

Vind het knap dat die rodeomensen dat doen maar van mij hoeft het niet en ik hoef het niet te zien. Dan kijk ik het toch niet? Prima naar mijn idee!

Voor mij is dit einde discussie.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:33

Cassidy schreef:
Vienna2007 schreef:
Bovenstaande topics veranderen niks aan de mening dunkt mij.

Bucking horses, het woord alleen maar al... Fokken op bokken... geloof je het zelf nog?
Is als beren fokken op dansen. Volledig onzin, en niet natuurlijk.

Wat een vergelijking weer, briljant! Een beer danst niet instinctmatig. Bij een paard zit het instinct er van nature in om een vreemd gewicht van zijn rug af te krijgen. Dat instinct zit er bij sommige paarden zo diep in, de bokreacties zo groot, dat het dier wordt geselecteerd op het bokgedrag. Blijft hij dit bokgedrag vertonen en zwakt dit niet met de loop van de tijd af, heb je een knaller.
Een paard dat geen bokgedrag in zich heeft, gaat dit niet laten zien. Ook niet met de strap in zijn lies.
Paarden de hoog bokken en blijven bokken, worden gericht gefokt. Er zijn bloedlijnen van bucking horses, geloof het of niet. Net zoals wij springpaarden hebben, en dressuurpaarden, en racepaarden, en dravers....

Om even terug te komen op je reactie. Ja, heb ik dus gelezen.

Ik ben het niet helemaal met je eens, wel met het eerste stuk maar qua redenering niet helemaal. Maar zoals eerder aangegeven, zie ik het nut er niet van in om deze discussie voort te laten duren. Ieder zijn eigen mening :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:34

Bucking Horses hebben plezier in hun werk, anders zouden ze niet zo bokken. Oortjes naar voren en gaan. En hoe wil jij in hemelsnaam op een Bucking Horse stappen die er op is getraind om iedereen eraf te werken, als je een grotere pen ter beschikking zou hebben?

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:05

Even een vraag van iemand die hier totaal geen verstand van heeft...
Waarom blijven ze doorbokken nadat de cowboy er allang vanaf is? Ik begreep namelijk dat het dier bokte door de riem bij zijn lies. Waar dient dat eigenlijk voor?

Maar idd, erg zonde van zo'n jong paardje ;(

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:28

Stomme rodeo |(
Ik vind echt niets moois / goed aan die sport :n
Zielig zelf , en de mensen dus ook !

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:32

Even totaal off-topic; vind het pers. wel een verbetering dat de cowboys op verschillende filmpjes een nekkraag om hebben. Ik mag er graag naar kijken,maar huiverde wel eens bij het zien van de enorme klappen die de nek van een rodeoruiter te verduren krijgt.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:33

Zonde, van zo'n jong paard... :n

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:41

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:49

Cassidy schreef:
Waarschuwing! Filmpje van Bucking Horses, niet voor teerbesnaarde zieltjes.

http://www.youtube.com/watch?v=-qv4Eo5MtW0

Ik weet wel wie ik hier zielig vind. En dat zijn NIET de paarden!

wie vind jij dan wel zielig hier? die cowboys die uit eigen keus op de rug van die paarden gaan zitten, er vanzelfsprekend afdonderen en vervolgens een trap krijgen van zo'n paard?? Dat zijn nou juist degenen die ik NIET zielig vind.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:51

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:55

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:57

Shahazai schreef:
Oh en de Wild Horse Race :)

http://www.youtube.com/watch?v=N36fezTOsCA

Kan ook schokkend zijn!!

Sorry hoor, maar hoe wil je dit verantwoorden?

sjezus ik schaam me diep om een mens te zijn zeg tjeeee

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:03

Shahazai schreef:
Oh en de Wild Horse Race :)

http://www.youtube.com/watch?v=N36fezTOsCA

Kan ook schokkend zijn!!

Sorry hoor, maar hoe wil je dit verantwoorden?

goh, wat zullen die mensen zich machtig voelen om zo'n groot die omver te krijgen en pijn te doen -:(- Misselijk, dit soort zaken :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:18

Rodeo is het woord voor een evenement. Daar zitten onderdelen bij die niet meer van deze tijd zijn. Calf Roping, Steer Wrestling en Wild Horse races hoeven van mij ook niet in een wedstrijdverband en het aspect tijd zorgt er voor dat er onnodig hard wordt opgetreden. Verder kunnen er maatregelen genomen worden zodat er geen gebroken hoorns, afgerukte oren ed. bij het calf roping meer voorkomen.

Rodeo is echter ook het werken met vee, zoals cutting, working cowhorse, team penning. Een meten van elkaar in wedstrijdverband, vergt veel training en kunde van de ruiter, en een goed opgeleid paard. Waar de ruiters heel erg zuinig op zijn, waar ze veel geld mee verdienen in de wedstrijden en later in het fokcircuit.

Dat er nu filmpjes opduiken van Wild Horse races en calf roping: hebben jullie echt de eerdere topics helemaal doorgelezen, of is dit het resultaat van een zoektocht op Youtube? Ik heb het vermoeden van het laatste. Mag ik jullie dan alsnog vragen om de eerder aangehaalde topics even door te lezen, voordat we hier weer dezelfde discussie krijgen en dezelfde dingen uitgelegd moeten worden?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-07-11 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:23

@ Cassidy:

Ik heb je filmpje bekeken en ben ook wel erg benieuwd naar een aantal dingen. Rodeo is nooit zo mijn ding geweest, maar voor ik er een mening over wil/kan geven vind ik dat er genoeg over moet weten.
Jij schreef dat de paarden bokken naar het gewicht van de ruiter. Dan vraag ik mij af waarom de paarden zo fanatiek door blijven bokken na dat ze de ruiter kwijt zijn.
En waarom er dan nog steeds gereden word met liesband. Veel over de liesband weet ik niet, alleen dat deze pijn/ongemak veroorzaakt, het paard reageert hier op met gebok om die druk kwijt te raken. Teminste dit is mij geleerd.
Als het inderdaad voor een paard geen pijn oplevert vind ik de rodeo een prima sport. Echter ben ik er nog niet van overtuigd dat dit daad werkelijk het geval is.
Kun je mij uitleg geven over de liesband ?

Ik bedoel dit allemaal niet aanvallend, ik ben oprecht nieuwschierig naar deze sport, zodat ik mijn mening daadwerkelijk op kennis kan berusten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:26

Lieband is een extra prikkel om hoger te bokken, en doet geen pijn. Liesband bij een paard dat van nature niet bokt gaat ook geen bokpartij opleveren. De bok moet er inzitten, de liesband gaat die niet opwekken.
Te strak zittende liesbanden die pijn doen zorgen voor verminderde bokacties van het paard, en dat is niet wat je wilt.

Meer uitleg over de band en de werking ervan:

[WN-AM] Rodeo discussie

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:41

Ik heb het topic doorgelezen. Ik heb heb 0,0 verstand van de zgn "cowboy"-wereld. Het lijkt me erg leuk om een keer mee te maken!

Waarom wordt dit verhaal op VN geplaats? Er overlijden dagelijks paarden. Jonge paarden. Ook door en op evenementen.

supermareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:44

walgelijke rodeo die cheyenne rodeo Ga maar eens zoeken op youtube. Daar wordt je echt misselijk van

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:59

Weetje wat het grappige is supermareng? Dat de eerste paar filmpjes op i-net alleen maar gaan over injuring, injured, schock.

Als je horseriding intypt op youtube staat bovenaan bloopers, accidents, failer, falls.

Beetje raar of niet? De ergste dingen staan bovenaan.