Auto rijdt door na ongeval met amazone en paard in Elshout

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:33

laResidence schreef:
sologirl schreef:
Die busjes rijden echt als achterlijke debielen. Ik heb al heel veel buitengereden en nog nooit een normale bestuurder van zo'n ding meegemaakt. Trouwens ook gewoon op de snelweg, maar das een ander verhaal.

Ik vind dit echt een belachtelijke opmerking!

Voel je je soms aangesproken laResidence?
Hier helaas hetzelfde namelijk, altijd die stomme busjes. Pas had er een nog iemand aangereden omdat ie véél te hard ging. Nu rijd dat mens eindelijk normaal en passeert kruisingen ed rustig.

Snap ook niet dat je dat als autorijder niet doorhebt, je hebt een paar spiegels en daar kijk je in. :+

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:41

HLPhoto schreef:
Er was geen ongeluk waar het busje bij betrokken was als de tekst klopt. Dus ook niet kwalijk en strafbaar.

Mag je dan wel doorrijden wanneer je zelf niet bij het ongeluk betrokken bent? Gewoon puur uit nieuwsgierigheid hoor, ik weet gewoon niet hoe die regels precies zitten. Zou het toch enigszins vreemd vinden als je gewoon door mag rijden wanneer er iemand bijv. in de sloot ligt en duidelijk hulp nodig heeft, omdat jij er niet voor gezorgd hebt dat diegene daar beland is.

Aan de andere kant: wanneer houdt het dan op? Moet je dan verplicht stoppen bij een ongeluk, ook al staan er al 10 omstanders bij? Iemand enig idee wat de wet hier over zegt?

Vankje

Re: Auto rijdt door na aanrijden van amazone en paard in Elshout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:44

Tsja, mag je doorrijden... Vind het ook een kwestie van fatsoen. Als ik zie dat iemand hulp nodig heeft, dan stop ik ongeacht of het mijn schuld is dat diegene in die situatie terecht is gekomen.

@MelanieB: Zelf kijk ik altijd nog een paar keer extra in mijn spiegels als ik ruiters (rustig!) heb ingehaald om idd te controleren of alles goed gegaan is en het paard rustig is.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:56

@ Sofy: Ja, dat mag. Anders zou iedereen die langs een ongeval rijdt waar nog niemand bij is strafbaar zijn.

@ loulou: Ik ken meer gevallen waarin blijkt dat de ruiter toch als fout wordt gezien. Hij/zij kiest er ook voor om met een onberekenbare factor aan het verkeer deel te nemen.

Let wel, voor de discussie losbarst: Ik wil de bestuurder niet goedpraten, maar vind de topictitel ronduit belachelijk. Kan me daarnaast goed voorstellen dat de bestuurder gewoon te weinig kennis van paarden heeft om er naar behoren rekening mee te houden. Mij is tijdens m'n rijlessen tien jaar geleden ook gezegd dat ik "ruiters langzaam en ruim in moest halen", tussen neus en lippen door. Is me toevallig wel bijgebleven.. waarom/hoe/wat/waar leerde ik pas toen ik inderdaad met paarden in aanraking kwam.

Daar wat meer tijd in investeren zou dus een hoop ellende kunnen schelen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:02

Sofy schreef:
HLPhoto schreef:
Er was geen ongeluk waar het busje bij betrokken was als de tekst klopt. Dus ook niet kwalijk en strafbaar.

Mag je dan wel doorrijden wanneer je zelf niet bij het ongeluk betrokken bent? Gewoon puur uit nieuwsgierigheid hoor, ik weet gewoon niet hoe die regels precies zitten. Zou het toch enigszins vreemd vinden als je gewoon door mag rijden wanneer er iemand bijv. in de sloot ligt en duidelijk hulp nodig heeft, omdat jij er niet voor gezorgd hebt dat diegene daar beland is.

Aan de andere kant: wanneer houdt het dan op? Moet je dan verplicht stoppen bij een ongeluk, ook al staan er al 10 omstanders bij? Iemand enig idee wat de wet hier over zegt?

Heb het auto theorie boekje hier naast me liggen. Hoofdregel: "Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedragingen een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten als daarbij:
- een ander is gedood;
- gewond is geraakt, of;
- schade aan het eigendom van een ander is toegebracht,
voordat hij behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en die van het voertuig. Bovendien mag een gewonde niet in hulpeloze toestand worden achtergelaten."

Het is dus ook verboden als je getuige van een ongeluk bent weg te gaan (was een vraag op mijn theorie examen ;)). Maar hoe het nu zit als er bijv. 200 getuigen zijn, geen idee.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:05

Diane_ schreef:
Hoofdregel: "Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedragingen een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten als daarbij:
- een ander is gedood;
- gewond is geraakt, of;
voordat hij behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en die van het voertuig. Bovendien mag een gewonde niet in hulpeloze toestand worden achtergelaten."

Het is dus ook verboden als je getuige van een ongeluk bent weg te gaan (was een vraag op mijn theorie examen ;)). Maar hoe het nu zit als er bijv. 200 getuigen zijn, geen idee.
Dat je als getuige niet weg mag kan zo zijn,maar dat maak ik uit deze wet niet op.
Of het ongeval is veroorzaakt door gedragingen van de bestuurder is nog ter discussie te stellen. Het had ook een jong fris paard kunnen zijn. We zijn er niet bij geweest..

Iemcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:46

Dit is mij ook over komen een auto die ons van achteren heeft aangereden en is door gereden we mogen van geluk spreken dat we niet zijn verongelukt ( dader is nooit gevonden)
Paard had grote schaafwonden aan de benen en was nadien nooit meer zo fijn langs de weg
En zelf durf ik niet zo best meer mee op een buitenrit.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:48

Iemcke schreef:
Dit is mij ook over komen een auto die ons van achteren heeft aangereden en is door gereden we mogen van geluk spreken dat we niet zijn verongelukt ( dader is nooit gevonden)
Paard had grote schaafwonden aan de benen en was nadien nooit meer zo fijn langs de weg
Dat is idd niet normaal. Ex heeft dit idd ook gehad.

Maar wel heel anders dan dit geval...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:50

Het is gewoon jammer dat er niet een beetje rekening met elkaar gehouden wordt. Dat een paard in de berm op sommige mensen kan werken als een rode lap op eens stier.
Even extra snel inhalen, extra gas bijgeven, claxonneren en noem het maar. Maar ook gewoon als je met een paard een groep jeugd passeert is het toch leuk als je het paard kan laten schrikken zodat de ruiter er af sodemietert, want dat is zo grappig. Fatsoensnormen zijn bij een groot deel van de bevolking al weg, denk ik wel eens.

Hier kun je amper het terrein af, er is maar een heel smal stukje berm en dan gelijk de sloot. Hier rijden enorme tractoren met silagewagens en die gaan er geen pas langzamer om hoor. Das gewoon link. Maar goed, vooral in het zomerseizoen, wanneer de vakantiewerkers weer met dit soort voertuigen rijden, gaat het helemaal er erg aan toe. Jongens van 16 die het stoer vinden zo een combinatie te rijden en dan eigenlijk onverantwoord te werk gaan.

Een paard is altijd een onberekenbaar risico HLPhoto, bij iedereen, zelfs bij Anky. Dan kun je beter dus nooit met een dier de weg op of met een kind, is ook onberekenbaar. En een paard verkeersmak maken, kan je dan helemaal wel uit je hoofd laten, ook al heb je een vest aan, waarop staat 'paard in training', dat werkt trouwens ook averechts.
Iedereen die aan het verkeer deelneemt is trouwens onberekenbaar. Als je op de snelweg rechts rijdt, moet je ook goed opletten, omdat sommigen zonder knipperlicht pats boem hun auto ervoor smijten. Je kan verkeer beter afschaffen joh. Een beetje rekening met elkaar houden, zowel de bestuurder die het paard passeert als andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:53

Iemcke schreef:

Ik reed vroeger altijd een pony waarbij een vrachtwagen te dicht was gepasserd, hij had een haak aan de buitenkant hangen, hup in de bil van de pony. Is daarna altijd een zenuwpees langs de weg geweest.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:54

Ik heb onlangs een nieuw paard gekocht en 'proef' gereden over die weg...
Inderdaad een weg waar veel werkverkeer langs komt, ook die dag genoeg idioten achter het stuur gezien.

Bestelbusjes die overdag (tijdens werktijd) rondrijden zijn meestal bedrijfsbusjes (bouwvakkers/ etc...). 9 uit 10 x rijden die lui inderdaad alsof ze iedereen dood willen rijden.
9 uit 10 x als ik zo'n busje zie naderen neem ik al voorzorgsmaatregelen.
Het verkeer (maar ook al die idiote papzakken op racefietsen... wat is dat toch met al die nep-wielrenners tegenwoordig? Het zijn er duizenden!!!) is hier sowieso gestoord.... ik vertrouw er bij NIEMAND meer op dat ze rekening met je houden.
Ik zoek dus de berm op, ga soms zelfs lopen... alles om te voorkomen dat er iets gebeurt....

Ik denk dat het wel degelijk tijd is voor actie.... teveel aso-bestuurders die het geen zak interesseert of je je schedel breekt op de straat....

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:57

Ninx schreef:
Het verkeer (maar ook al die idiote papzakken op racefietsen... wat is dat toch met al die nep-wielrenners tegenwoordig? Het zijn er duizenden!!!)

_O- wat een onzin. Wat is er nou zo gevaarlijk aan een wielrenner, ook al heeft die een bolle buik?

Ook voor een fietser zijn de landelijke maximumsnelheden grappig genoeg gewoon van kracht. Buiten de bebouwde kom mag ik 80, net als de auto's. De meeste papzakken halen de 35 km/h nog niet eens, als je paard schrikt op het moment dat je daardoor ingehaald wordt hoort jouw paard niet op de weg thuis. Ik kom nog weleens boven de 50 op de fiets, maar als ik een paard tegenkom minder ik altijd vaart tot onder de 40.

Sowieso vind ik een nieuw paard proefrijden tijdens een buitenrit op een weg simpelweg onverantwoord.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:03

petraaken schreef:
Helaas heb je inderdaad zo'n chauffeurs. (meer wel dan niet is ook mijn ervaring) Degene die wel rekening houden blijken in de praktijk dan nog zelf paardeneigenaren te zijn.

Dat denk ik ook. Die hebben meer respect voor zulke dieren.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:04

HLPhoto schreef:
Vind dit artikel eerlijk gezegd wel een beetje stemmingmakerij, Telegraafstijl. Er is niemand aangereden volgens de tekst, er is iemand doorgereden nadat er een paard geschrokken is van zijn/haar inhaalactie. Heel vervelend, maar geen criminele actie ofzo.

Zou het wel zo netjes vinden als de titel gecorrigeerd wordt. Of de tekst.

HLPhoto: Het staat je vrij om de schrijver van het artikel via de website te benaderen uiteraard, ik ga het artikel hier in iedergeval niet aanpassen (geen idee of het mag uberhaupt). Dat laat ik dan evt over aan de NR van Bokt
Wat betreft de titel: In wat andere woorden maar gelijkend aan de titel van het artikel op de site. Ook hier laat ik het weer aan de NR (of aan jou over om de bron te benaderen) over, zoals zij nu ook de titel hebben aangepast.. :).

OT:

Ik denk dat het geheel niet onverstandig zou zijn als er een mini-campagne zou komen waarbij verkeersdeelnemers nogmaals gewezen worden op de gebaren van de ruiter/menner.
Hoewel veel daarvan lijken op die van de gewone verkeersregelaars, zie ik eigenlijk ook maar weinig ruiters (!) deze gebaren hanteren..

Ikzelf passeer (meerdere keren per dag eigenlijk, druk hier :) )altijd met veel ruimte en zeer matige snelheid omdat ik door alle akelige verhalen al 3x een paard op mijn motorkap zie belanden..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:05

HLPhoto schreef:
Ninx schreef:
Het verkeer (maar ook al die idiote papzakken op racefietsen... wat is dat toch met al die nep-wielrenners tegenwoordig? Het zijn er duizenden!!!)

_O- wat een onzin. Wat is er nou zo gevaarlijk aan een wielrenner, ook al heeft die een bolle buik?

Ook voor een fietser zijn de landelijke maximumsnelheden grappig genoeg gewoon van kracht. Buiten de bebouwde kom mag ik 80, net als de auto's. De meeste papzakken halen de 35 km/h nog niet eens, als je paard schrikt op het moment dat je daardoor ingehaald wordt hoort jouw paard niet op de weg thuis. Ik kom nog weleens boven de 50 op de fiets, maar als ik een paard tegenkom minder ik altijd vaart tot onder de 40.

Sowieso vind ik een nieuw paard proefrijden tijdens een buitenrit op een weg simpelweg onverantwoord.

Het zijn er dan geen 2.... maar hier komen ze langszoeven in colonne's van 40.... Zonder waarschuwing, en met een klote-tempo.
En dat terwijl het hier echt erg dichtbevolkt/ druk is...
Zoek dan de polder op, daar is ruimte zat.
Overigens wil de incidentele 'zakkenwasser' (want dat zijn het met regelmatig) nog wel eens flink hard gaan schreeuwen (verwensingen bijvoorbeeld) of een klap uitdelen aan het paard (helaas ook gebeurt)... terwijl hij gewoon kon passeren.
Mijn paard schrikt daar niet van, niet van 1 idiote wielrenner, ook niet van 80.... Maar die gasten delen 1 onbenullig fietspad met kinderwagens, fietsers, wandelaars en ruiters (aangezien je anders alleen maar op de 80km weg kunt).... zoek dan een betere plek op om te fietsen.... of matig het tempo.

Proefrijden MOET je onder alle omstandigheden proberen..... anders ben je een dief van je portemonnee.
Dus in de bak, in het bos, en ja... in het verkeer. Verkeersmak kun je op iemands mooie blauwe ogen geloven, maar kun je beter testen.
Als je de weg in kwestie had gezien, zou je er zelfs ook vast een testrit aan wagen (breed, en doodstil).... maar de incidentele postbezorger, vrachtwagen of bouwvakbusje dat erlangs reed... deed dat inderdaad met een asociale snelheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:07

HLPhoto schreef:
Ninx schreef:

Niks onzin, hier evenzo, compleet peloton met amateurs, verwacht zelfs dat je met je auto in de berm gaat staan zodat ze je kunnen passeren.
Ik fietste eens met mijn zoontje achterop op de weg. Scheldende wielrenner (de koploper) dat ik aan de kant moest. Kom op zeg.

Met een paard is het vervelend, omdat een enkele wielrenner je geluidloos achterop komt en zoef je ineens inhaalt, dat wekt soms schrikreactie op. Hetzelfde met de bananenfietsen.

Dat je zelf fiets wil niet alle wielrenners goedpraten hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:08

Ninx, je woont bij mij in de buurt zeker :')

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:14

Dit soort gevalletjes zijn bij mij toch echt verkeerd, blijf gewoon midden op de weg rijden. Desnoots een knop van een 130 zweep op het dak maar afremmen doen ze! En uitstappen of niet, het maakt me niks uit. Het word steeds gekker! :(
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 26-07-11 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:14

Mindim schreef:

Of bij mij. Bij de laatste Amstel Gold race heeft een wielrenner mijn zweep in z'n oog gekregen omdat ie me rakelings passeerde :') En dan ook nog op mij durven schelden... :n
En idd, voor auto's gaan ze ook niet aan de kant, blijven gewoon als een volledig peleton fietsen. De amateurs lijken wat dat betreft zo mogelijk nog erger dan de profs.

Vind dat er in het hele verkeer wel wat meer rekening met elkaar gehouden mag worden :j

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:15

HLPhoto schreef:
Diane_ schreef:
Hoofdregel: "Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedragingen een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten als daarbij:
- een ander is gedood;
- gewond is geraakt, of;

Dat je als getuige niet weg mag kan zo zijn,maar dat maak ik uit deze wet niet op.
Of het ongeval is veroorzaakt door gedragingen van de bestuurder is nog ter discussie te stellen. Het had ook een jong fris paard kunnen zijn. We zijn er niet bij geweest..

Dat staat er inderdaad niet, maar was dus een vraag bij mijn theorie examen, wie er moesten blijven, alleen de veroorzaker of ook de getuigen. Getuigen moesten ook blijven.

Overigens valt het hier in de buurt erg mee met het verkeer, meer dan de helft van het verkeer houdt toch wel rekening met de paarden. Pas was er een ligfietser, pony vond het eng, ging die man stilstaan zodat pony kon ruiken en kwam toen heel zachtjes nog eens voorbij fietsen zodat pony er wat aan zou wennen, was erg aardig. :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:16

Het lijkt wel bij mij zo dat autos een hekel hebben aan fietsers, en fietsers weer een hekel hebben aan auto's. :P

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:18

Mindim schreef:

Je zou het haast wel gaan denken he?! Ik begrijp ook niet waar al die wielrenners ineens vandaan komen?
Het is alsof het klimaat ervoor heeft gezorgd dat er heel eieren met wielrennertjes erin zijn uitgekomen, het zijn er ineens echt letterlijk duizenden.... En prima... ik juich het toe dat mensen gezond bezig zijn.
Maar dat aanmatigende geschreeuw, dat moordende tempo in de bebouwde kom, kom op zeg.... het is de f*cking Tour de France niet....
Er is polder zat... ga daar fietsen en schreeuwen naar hartelust... op schroef een bel op je fiets (waarschuwen), en schroef je tempo naar beneden.... (en fatsoen in je donder... voor de schreeuwers).

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:19

Mindim schreef:
Maar ook niet alle automobilisten en zeker niet alle ruiters. Een aso in de auto moet zich schamen, net als een aso op de fiets en een aso op een paard.

Wat Ninx hier doet is eerst alle (eventueel alle papzakkerige) wielrenners generaliseren en vervolgens ruiterlijk toegeven dat ze zelf gevaarlijk bezig is.
Met een paard dat je blijkbaar onvoldoende kent om het te moeten proefrijden een klaarblijkelijk gevaarlijke weg op gaan is niet alleen dom, maar ook gewoon onverantwoordelijk gedrag.
Je medeweggebruikers op die manier in gevaar brengen durf ik best ook asociaal te noemen.

demimagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:20

Oh, wat erg!
Weet je hoe het is afgelopen met 't paard???

Met ruiter wel goed toch? (dacht ik te lezen)

:(:)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:23

HLPhoto schreef:
Mindim schreef:
Maar ook niet alle automobilisten en zeker niet alle ruiters. Een aso in de auto moet zich schamen, net als een aso op de fiets en een aso op een paard.

Wat Ninx hier doet is eerst alle (eventueel alle papzakkerige) wielrenners generaliseren en vervolgens ruiterlijk toegeven dat ze zelf gevaarlijk bezig is.
Met een paard dat je blijkbaar onvoldoende kent om het te moeten proefrijden een klaarblijkelijk gevaarlijke weg op gaan is niet alleen dom, maar ook gewoon onverantwoordelijk gedrag.
Je medeweggebruikers op die manier in gevaar brengen durf ik best ook asociaal te noemen.

Nou, nou, nou, nou, nou... dat zijn nogal wat aannamen.
Ik ben 3x naar het betreffende paard gegaan. Eerste keer in de bak gereden en langs de weg gewandeld.
tweede keer in de bak, ingeladen en ook ih bos gereden.
derde keer in de bak, langs de weg gelopen en erop.... dier was doodbraaf, zoals de advertentie al aangaf. Maar ik heb dat eerst 'getest' alvorens 'erop' te gaan. Na een ongeluk waardoor ik een jaar geen poot kon bewegen ben ik wel voorzichtig geworden, zeer voorzichtig...

Dus je kunt zoeken naar zaken om mij op te 'vangen', maar je zou ook best kunnen toegeven dat een groot deel van jouw 'collega-fietsers' zich nu niet bepaald netjes opstellen in het verkeer....
En papzakkerig.... ga hier maar eens een dag voor het raam zitten, dan zie je ze voorbij komen.