Geen vergunning voor weide-afsluiting meer nodig in Belgie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AriebrenJarig

Re: Geen vergunning voor weide-afsluiting meer nodig in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:19

Zonder regering kunnen de ambtenaren zich uitleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:35

Ariebren schreef:
Soms zijn de Belgen ook wel eens verstandig.

En dan zijn de Nederlanders verbaast als sommige Belgen niet veel van hun willen weten?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:39

Titsia schreef:
Oh hadden wij dan een regering? :+

:j

De Vlaamse regering bolt nog altijd goed :D .

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:05

Varekaj schreef:
Je jaarlijks lidgeld (€24 dacht ik) is je zogenaamde "huurgeld". Je moet immers lid worden als je weides ter begrazing wil toegewezen krijgen :)

Straf datte, wij krijgen er zelfs €1 voor en wij zullen van z'n leven nooit niet lid worden van Natuurpunt...
Moet nu wel zeggen dat het over landbouwgrond gaat waar zij zelf een nulbemestingspolitiek op houden... wat in mijn ogen crimineel is, goeie landbouwgrond beschouwen als natuurgebied... och ja, wij hebben er toch jaarlijks een 40tal grote pakken hooi van van degelijke kwaliteit...

En wij hebben hier thuis een jaar of 5 geleden een afsluiting gezet van +/- 1m60 hoog, met treinbils en 12cm hoge planken, niet aangevraagd en nooit iets over gehoord...

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:38

Vind ik wel een erg fijn besluit :D ! Nu kan ik mijn bak eens mooi gaan omheinen ipv met zo'n paaltjes en draad... Vind draad toch een enger idee mocht je vallen en je sleurt meteen alles stuk.

En Gypsy, die verloedering van het landschap vind ik echt wel meevallen, ik kijk graag naar ons landschap...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:30

Dat is goed nieuws voor ons. We waren net aan het afwegen hoe we onze weide zeker aan de drukke weg kant veilig dicht konden krijgen en toch niet direct een vergunning moesten gaan betalen als we die al zouden krijgen..en nu goed nieuws..we kunnen onze weides 2,7 hectare heerlijk omheinen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:17

@ s0173957: Het is de regering die sommige stukken op de kaart inkleurt als natuurgebied, en daar kan ook voormalig landbouwgrond onder vallen. Natuurpunt krijgt waarschijnlijk subsidies voor die landbouwgrond (oa voor aanplanten van heggen, bomen, nulbemestingsbeleid en dergelijke) en dan kan het wel dat jullie wat "bijkrijgen".
De grond die wij huurden viel onder veengrond die ter begrazing wordt opengesteld. Da's dus weer categorie anders dan landbouwgrond, met veengrond kunnen ze niets, met landbouwgrond wel.

Er is hier een tijd terug 4ha hooiland ter beschikking geweest. Hoefde je ook geen lidgeld te betalen, enkel kleine forfetaire vergoeding voor het hooi dat je eraf haalde, maar dat bedrag was ook te verwaarlozen tov de hoeveelheid hooi je eraf haalde hoor. Dat is uiteindelijk ook naar een boer gegaan die op zijn beurt OOK subsidies kan aanvragen omdat hij natuurgebied onder zijn hoede heeft.

Het hangt er ook van af wie je als lokaal verantwoordelijke hebt. De ene hier is lekker laks, de ander meet met diverse maten en nog een andere is onmogelijk strikt. Die zou haast een plassend paard nog als bodemverontreiniging gaan zien :')

Je hebt ook natuurgebied in bezit van een particulier en natuurgebied in het bezit van Natuurpunt zelf. Als je het zelf bezit, dan kunnen ze je niet zoveel doen. Enkel op heterdaad betrappen en dan krijg je heel misschien een boete. Meestal laten ze je gerust, tenzij je echt tonnen mest erover uitsmeert of er een hele mestvaalt op neerplant.
Is het grond in bezit van Natuurpunt zelf, dan s het weer wat strenger allemaal en bij niet naleven contract riskeer je dus wel van het land afgegooid te worden.

Ik zit dus bij zo'n aap die met diverse maten en gewichten meet en bij zijn niet-favorietjes en niet-hielenlikkers enorm streng de boel gaat controleren...

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:26

DeMolenhoek schreef:
Ariebren schreef:

En dan zijn de Nederlanders verbaast als sommige Belgen niet veel van hun willen weten?

Ja eigenlijk een beetje onaardig om zo over de buren te spreken... :o "heel" Holland is jaloers dat de Belgen zomaar schuilstallen mogen bouwen (zie ander topics) en in dat opzicht een stuk diervriendelijker zijn dan "georganiseerd diervriendelijk Nederland" .... :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:25

Zomaar schuilstallen mogen bouwen?

Amehoela :')

In natuurgebied mag het enkel en alleen als het stuk grond grenst aan een straat en dan nog binnen de 1e 50m vanaf de straatkant en dan heb je nog een vergunning nodig ook. Het is ook een maximum van 12m²/hectare, ongeacht welk type dier of hoeveel dieren er op deze oppervlakte grazen. Dus op 1ha mag een stalletje van 3x4, of je er nou 1 paard of 5 op hebt rondlopen... Stal mag ook absoluut niet afgesloten zijn, maximaal 3 wanden. Er mag ook geen bodem in, mag niet in bijgevoerd worden.
Natuurgebied is 9/10 lekker zompig en veengrond of kleigrond. Vaak ligt het stuk grond ook lager dan de straat waar het naast ligt, of het helt af van de straat weg. Soms ligt er tussen straat + grond een sloot, en helt alles af richting sloot. Maw, bij wat fikse buien staat je stal de hele tijd onder water.

Dan moet je weide nog in particulier bezit zijn, want in bezit van Natuurpunt zelf krijg je altijd een dikke "njet" op je aanvraag. Wat de DB ervan vindt zal hen worst wezen.

Heel veel boeren willen ook niet dat je zomaar een schuilstal in hun weide gaat neerpoten als je grond huurt. Of het valt onder "recht van opstal" en dan ben je de stal kwijt als je ooit weggaat, want dan valt ze kostenloos onder de eigendom van de weidebaas.

Daarnaast mogen buren vrij klacht indienen als het niet past in hun uitzicht. Je hebt tegenwoordig meldingsplicht voor een schuilstal, mooi, maar dan wel volgens de regels van de kunst en enkel als het op dat type land is toegelaten. En in veel gevallen is dat simpelweg "nee".

Het enige wat wel goed lukt zijn containerstallen die verplaatsbaar zijn. Daar is geen vergunning voor nodig, maar niet elke buurtbewoner is er blij mee als dat in een weide staat...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 06:41

En dan hangt het dan nog van gemeente tot gemeente af of je wel mag bouwen. Of dat nu een gewoon huis of een stal. Wat in de ene gemeente wel kan mag niet in de andere gemeente.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:12

Oh weer wat wijzer geworden! Hier in NL denken wij dat het in België zelfs verplicht is om een schuilstal te hebben. Maar dat is dus niet zo?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:15

Nee, zouden de DB en Gaia wel willen maar het lijkt allemaal prima op papier te lukken maar in de praktijk is het allemaal zo simpel niet.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:48

Volgens mij is het zo ... de grondwet van Belgie schrijft voor dat je een dier verplicht bent schuilmogelijkheden te geven. Dit kan een stal zijn als het dier(en) te ver van je woning staan.
Daarnaast (en dat is het kromme van alles) kan de gemeente het verbieden.
Dus ondanks dat de grondwet het voorschrijft, kan de gemeente anders beslissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:30

Je bent wettelijk verplicht om je dier schuilmogelijkheid te verschaffen indien het landschap daar zich niet toe leent door vb bomen of struiken.
Schuilmogelijkheid wil zeggen schaduw verschaffen en beschutting tegen regen, wind en ongedierte.

Nu kan het zijn dat je dus op een stuk grond zit waarvan de gemeente je NOOIT een vergunning geeft om een schuilhok te zetten. Of je zit in natuurgebied, daar mag het ook niet. Huur je bij hen een stuk weide waar amper een boom of struik op staat, dan mag je ook niets aanplanten dat beschutting kan verschaffen.

Idem als de eigenaar niet wil dat je er wat op zet, daar kan je dan niks tegen beginnen.

Dan krijg je dus bizarre situaties waarin mensen langs de ene kant de ene na de andere aanklacht van de DB inde bus krijgen als dierenmishandeling en verwaarlozing omdat er geen schuilstal is, maar als je die wel zet krijg je een gigantische boete van de gemeente op je dak... En negeren heeft geen zin, want de boetes kunnen heel fiks oplopen, tot zelfs voor de rechtbank.

Mijn ex heeft zo'n weide die we kunnen gebruiken inde winter. Geen boom, geen struik, weide is open vlak. Paard mocht wel bijgevoerd worden (geen natuurgebied) dus paard had 24/7 kwaliteitshooi ter beschikking en met een heel goed dekenbeleid en regelmatige controle is dat paard de winter piekfijn doorgekomen, door weer en wind.

Wel verdomd lastig als je zo'n weide in de zomer hebt, je kan wel een dek omdoen tegen de vliegen, maar niet tegen de brandende zon...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:27

Hier in België met je zorgen voor schuilmogelijkheden. Nu ken ik iemand met een bergje zand van 2 meter hoog en 3 meter breed, en dat voldoet aan de schuilplicht... Nee, België is verre van diervriendelijk :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:49

Ik zie veel toestanden die je ook in Nederland tegenkomt: verwaarloosde paarden, armtierige weides, ondervoede paarden... en dn gaan ze zich druk maken over wel/geen vergunning voor een omheining?

Zouden ze de huurweide van m'n ex eens moeten zien waar mijn vorige paardje deze winter op stond. De prikkeldraad hing meer bij elkaar gebonden met strotouwtjes en losse uiteindes die in de weide lagen dan wat anders. Met 0 beschutting: geen boom, geen heg, nog geen takje! In open vlakte. gelukkig had paardje wel een (te ruim) dek op, anders had ik ze nog weggehaald.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:50

Ariebren schreef:

Ik ben Belg. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:52

MarkusHaifa1 schreef:
Ariebren schreef:

Ik ben Belg. ;)

Ik ook, maar daarom is de regereing niet even verstandig als wij. Oh ja, juist, we hebben er geen, dus (als we er even de humor van inzien) ook geen verstand daar aan onze top...

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:54

Demolenhoek: wat weet jij daar nou van? Gewoon omdat jíj zo iemand kent wil dat niet zeggen dat heel belgië meteen niet diervriendelijk is! Je scheert alles wel erg over één kam... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:03

Markus: Ik ben Belg...

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:51

Wat maakt het uit ?
Belg of Hollander ?
Beide landen hebben zoveel regeltjes gecreëerd dat het niet meer werkt.

Bijvoorbeeld in een keuken van een restaurant.
De warenwet wil een gladde vloer voor het goed kunnen schoonmaken en de arbo dienst wil een ruwe, stroeve vloer tegen het uitglijden.
Dierenwelzijn wil schuilstallen en de gemeentes verbieden het.