Reactie KNHS na dood van Willemien van Heur-Coenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:50

Ach Cap in Hoedjes vorm, waarom niet??

Een valhelm op bouwplaatsen is nu ook in petjesuitvoering...

Veiligheid voorop!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:09

russel schreef:

Omdat die rond de 1800 euries kosten.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:19

yvonnedv schreef:
russel schreef:

Omdat die rond de 1800 euries kosten.

en ook nog eens ontzettend lelijk, dan doe ik wel gewoon mijn cap op...

Iniedergeval idd netjes dat ze dat even gedaan hebben

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:12

Wie zegt dat het met een cap wel goed af was gelopen? Dat is weer een veronderstelling waar je niets mee kunt. Een cap is niet zaligmakend, en geeft imo een schijnveiligheid. Dit is een opeenstapeling van pech geweest, wat niet te voorkomen was geweest.
Ik mag toch hopen dat de KNHS verder nadenkt dan een ongeval op ijzeren platen.

britttjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:19

wel netjes dat de KNHS even van zich lieten horen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:26

Juut schreef:
Nette actie van het knhs

Hoezo lange tenen? ;) Over het algemeen is mijn motto 'het is jou hoofd, dus je zoekt het maar uit' Maar bij problemen; verwacht van mij geen medelijden. Die dingen zijn er niet voor de sier

Prima maar maak het dan zo dat de maatschappij niet hoeft te dokken voor "jouw hoofd" als jij er niet zo goed mogelijk zorg voor wil dragen.

BigOne

Re: Reactie KNHS na dood van Willemien van Heur-Coenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:46

Ook met cap verongelukken er helaas nog mensen aan hersenletsel, als je paard wegglijdt en je knalt met je zijkant neer dan krijgt je hoofd zo'n harde klap dat een cap dat ook niet altijd op kan vangen. Het kan soms wel net het verschil tussen leven en dood zijn dus alleen uit dat oogpunt zou iedereen, op welk niveau dan ook gewoon een cap moeten dragen. Hoedje vind ik persoonlijk een statussymbool en ik wacht op het moment dat er een grote naam opstaat en het hoedje inruilt voor een cap. Moet je eens kijken hoeveel er volgen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:00

Wat een onzin. Courtney King rijdt al met cap, maar dat is voor mij echt geen reden om met cap te gaan rijden in het Z. En ook niet als Anky, Edward of wie dan ook dat zou doen. Laat het gezond verstand vooral zegevieren. Bij paarden waarvan je weet dat je net iets meer risico loopt, zet je een cap op, bij paarden met een 'normaal' risico niet. Aan de ruiters zelf om die wijsheid en verantwoording te nemen. En je mag er vanuit gaan dat een Z-ruiter dat prima kan.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:12

Fitzroy schreef:
Wie zegt dat het met een cap wel goed af was gelopen? Dat is weer een veronderstelling waar je niets mee kunt. Een cap is niet zaligmakend, en geeft imo een schijnveiligheid. Dit is een opeenstapeling van pech geweest, wat niet te voorkomen was geweest.

Het is een opeenstapeling van pech geweest ja, maar feit is dat je mét cap toch net iets meer kans maakt om het er goed van af te brengen bij een val. ;) Wat schijnveiligheid betreft; ik rijd altijd met cap, en ik ben nooit zomaar situaties uit gaan lokken met het idee van 'ik heb een cap op mn hoofd dus mij kan niets gebeuren' Ik val nog steeds liever niet als wel

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:14

Juut schreef:
Fitzroy schreef:

Het is een opeenstapeling van pech geweest ja, maar feit is dat je mét cap toch net iets meer kans maakt om het er goed van af te brengen bij een val. ;) Wat schijnveiligheid betreft; ik rijd altijd met cap, en ik ben nooit zomaar situaties uit gaan lokken met het idee van 'ik heb een cap op mn hoofd dus mij kan niets gebeuren' Ik val nog steeds liever niet als wel

Same here. Je kan er niet onderuit dat je met cap meer kans hebt dat je hoofd niet aan diggelen is dan zonder....
Wat niet wil zeggen dat deze vrouw het overleeft had met cap. Maar de kans is wel groter dan zonder.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:27

Leg dan eens even uit wat dat hoedje voor jou betekent, misschien dat ik dan snap waarom mijn post "onzin" is.
En wat betreft Courtney, wel handig om iemand te noemen die eerst de dood in ogen moest kijken voordat ze "verstandig" werd, dus dit vind ik geen goed voorbeeld.
".

Fitzroy schreef:
Wat een onzin. Courtney King rijdt al met cap, maar dat is voor mij echt geen reden om met cap te gaan rijden in het Z. En ook niet als Anky, Edward of wie dan ook dat zou doen. Laat het gezond verstand vooral zegevieren. Bij paarden waarvan je weet dat je net iets meer risico loopt, zet je een cap op, bij paarden met een 'normaal' risico niet. Aan de ruiters zelf om die wijsheid en verantwoording te nemen. En je mag er vanuit gaan dat een Z-ruiter dat prima kan.

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:50

bigone schreef:
Hoedje vind ik persoonlijk een statussymbool en ik wacht op het moment dat er een grote naam opstaat en het hoedje inruilt voor een cap. Moet je eens kijken hoeveel er volgen.

Ik moet deze mening delen, hoeveel meiden niet uiteindelijk dromen om met een hoedje te mogen rijden... Tuurlijk iedereen is vrij om de cap op te zetten, maar juist omdat een hoedje status vertegenwoordigd wordt veiligheid vaak vergeten.

Het gaat naar mijn mening dan ook om een bepaalde manier van bewustwording over je eigen veiligheid... Zo'n tragisch ongeluk zou hier niet aan ten grondslag moeten liggen...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:02

Ik vind een hoedje gewoon veel chiquer staan. Heeft niets met statussymbool te maken. Toen een hoedje in de lagere klassen nog mocht reed ik er ook mee. Het maakt het geheel 'af'. Bij dressuur hoort een mooie uitstraling en een hoedje is daar onderdeel van.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:25

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:42

we schaffen gewoon alles af wat onveilig is.
hoedje is onveilig dus schaffen we af, een cap is ook niet geheel veilig afschaffen, met een grote motorhelm op je paard is nog steeds niet geheel veilig dus paardrijden schaffen we gewoon af.
autorijden is ook niet geheel veilig schaffen we gewoon af. het leven opzich is ook niet veilig (je kunt zomaar doodgaan) dus ik denk dat we dat dan ook maar moeten afschaffen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:23

Idd schuilt in het hele leven gevaar, wat je ook doet.
Maar je kunt risico's wel zo klein mogelijk maken, als je een hoedje mooi vind staan en ermee mag rijden, prima, vooral doen. Z ruiters worden idd geacht afwegingen te kunnen maken of ze met hoedje of cap gaan starten, afhankelijk van het paard wat ze starten. Echter zie ik de meest halsbrekende capriolen op losrijterreinen, ook bij de Z-ruiters en ze hebben allemaal een hoedje op. Waar blijft dan het gezonde verstand? Moeten er eerst nog een paar verongelukken? Kan met cap ook, maar met een hoedje heb je helemaal geen bescherming.
Hoe goed je ook bent, een ongeluk zit in een heel klein hoekje. Waarschijnlijk denkt iedereen dat het hun niet gebeurt.
Dus in mijn ogen is het een statussymbool en vandaar mijn hoop dat er een paar grote namen het goede voorbeeld gaan geven.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:40

In jouw ogen is het een statussymbool, maar dat is dus niet zo ;)
En misschien weten die Z-ruiters heel goed dat hun paard wel eens gek kan doen, maar dat ze er nooit afvallen. Daarom blijf ik erbij: dit was gewoon een heel ongelukkige samenloop van omstandigheden en ik zou het echt te zot voor woorden vinden als ze op basis hiervan het hoedje af zouden schaffen.
Hoeveel mensen komen er niet te overlijden in de gewone omgang met paarden? Die dragen ook allemaal geen cap en dat zou ook niet uitgemaakt hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:42

stoffel schreef:
we schaffen gewoon alles af wat onveilig is.
hoedje is onveilig dus schaffen we af, een cap is ook niet geheel veilig afschaffen, met een grote motorhelm op je paard is nog steeds niet geheel veilig dus paardrijden schaffen we gewoon af.
autorijden is ook niet geheel veilig schaffen we gewoon af. het leven opzich is ook niet veilig (je kunt zomaar doodgaan) dus ik denk dat we dat dan ook maar moeten afschaffen.

Laten we het om keren: Het is toch allemaal onveilig dus gooi jezelf voor een trein en kijk eens wat er gebeurt. :j
Stap op die motor zonder helm in lingerie en neem een ferrari tegen 300 per uur over de autostraat, trek je vooral niks aan van de slachtoffers die je maakt, Met wat pech waren die morgen sowieso ook al dood geweest.

Het gaat er om dat je het veiliger kan maken en dat men het niet doet omdat het zo leuk staat. :+

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:46

Wat een schijnargumenten zie ik hier weer langskomen om het toch dragen van een hoedje op wedstrijden te rechtvaardigen! Ik kan me niet voorstellen dat mensen hier oprecht in geloven!

Mijns inziens mogen de mensen die bewust de risico's nemen om zonder cap op hun paard te stappen ook zelf de consequenties hiervan dragen in de zin van het niet meer vergoeden van ziektekosten voor een ongeval zonder cap. Waarom vinden we het allemaal wel de normaalste zaak van de wereld dat een autogordel en helm op de motor verplicht zijn, maar beginnen we ineens te stuiteren als het om een cap te paard gaat? Doe je hier niet aan mee, prima, maar dan zijn de consequenties ook voor jou!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:50

Tamtam, jij rijdt ook met bodyprotector begrijp ik uit je post? En met veiligheidsbeugels? Want als je dan alle risico's wil vermijden, zou je die ook om moeten....waarom alleen je hoofd beschermen?

Ik vind het volstrekte onzin, ook die reactie van de KNHS. Ik vind het gruwelijk wat er gebeurd is, laat ik dat heel duidelijk stellen maar de discussie cap/hoedje slaat nergens op. Die ijzeren platen hebben ervoor gezorgd dat ze gruwelijk onderuit ging, de vraag zou moeten zijn wat die dingen op een wedstrijdterrein deden.......

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:54

... omdat blijkt dat je hoofd de meeste risico's loopt.... en de gevolgen van hersenletsel over het algemeen het ernstigst zijn.

Daarnaast ben ik het helemaal met je eens dat die rijplaten ook op zijn minst afgezet hadden moeten zijn.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:02

Nou die bodyprotector beschermt voor een groot deel ook je rug, das toch nummer twee denk ik na je hoofd wat het meeste bescherming nodig heeft....

Als je op een gemiddeld wedstrijdterrein kijkt hoe link bepaalde zaken zijn, wordt je daar niet vroljik van en niemand heeft het erover totdat er dus iets ernstigs gebeurt. En dat is erg zat, want niemand zit te wachten op ongelukken en al helemaal niet met ernstige afloop. Maar elk ongeluk, hoe klein ook, is er één te veel als die voorkomen had kunnen worden door de omstandigheden aan te passen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:06

daffodil schreef:
Ik vind het volstrekte onzin, ook die reactie van de KNHS. Ik vind het gruwelijk wat er gebeurd is, laat ik dat heel duidelijk stellen maar de discussie cap/hoedje slaat nergens op. Die ijzeren platen hebben ervoor gezorgd dat ze gruwelijk onderuit ging, de vraag zou moeten zijn wat die dingen op een wedstrijdterrein deden.......

Hoewel de cap/hoedjesdiscussie uit veiligheidsoogpunt best realistisch vind zou er imo veel meer aandacht mogen zijn voor de veiligheid op wedstrijdterreinen. Bij indoorwedstrijden wordt daar via de accommodatie wel aandacht aan besteed, maar wat is er eigenlijk geregeld voor de wedstrijden op buitenterreinen?

Stalen platen, prikkeldraad afzettingen, sowieso de afzettingen met een paar losse touwtjes, etc. Wordt het niet tijd om daar eisen aan te stellen en te onderzoeken wat reëel is om van een organisatie te verwachten?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:09

Inderdaad EM, dat is precies mijn punt en dat veiligheidscertificaat voor binnenaccommodaties leek leuk en nuttig maar in de praktijk wordt daar ook behoorlijk mee gesjoemeld. Alles is keurig aan kant en op orde voor een controle maar kom je daarna voor de regiokampioenschappen op dezelfde locatie, is het één grote bende! springmateriaal langs wanden waar je aan kunt blijven hangen, losse dingen in de bak (poepschep en krukjes), doorgang naar de wedstrijdbak niet vrij toegankelijk en zo kan ik nog wel even doorgaan. Schandalig.....en voor buitenlocaties lijkt helemaal alles te kunnen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:52

Nu lijkt het uit bovenstaande reacties net alsof een organiserende vereniging de blaam treft, meestal zijn we alleen erg blij wanneer een organisatie er voor zorgt dat we niet met trailer in de blubber komen te zitten. Pas nu er iets zeer ernstigs gebeurd is het gevaarlijk, paardensport is gevaarlijk, een risicovolle sport en de opmerking dat Z-ruiters weten wat ze doen en het zo goed inschatten gaat er bij mij gewoon niet in, ik heb zoveel van die hoedjesruiters naast een paard gezien terwijl dit toch echt niet de bedoeling was.
Hoedje is chic, natuurlijk, maar als het je je leven kan sparen dan heeft het niets meer met chic maar alles met zelfoverschatting en ijdelheid te maken. De KNHS moet niet gaan zeuren, jarenlang daar op een knollenveld losgereden met twee rijen prikkeldraad erom. Ik vind juist dat de Z- ruiters en hoger het goede voorbeeld moeten geven door het lef te hebben(want er is blijkbaar moed voor nodig) om een cap op te zetten.