Twijfels over goede verzorging van merrie in Wechelderzande

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:54

spierziekte met groene snot... :z

dromertje2

Mindim schreef:
Nou dan mag ook Bokt zich schamen, dingen zo weg te moffelen. Maar dan wel dit weer als voorpaginanieuws brengen. Idioot.

Vind ik ook!

little_birdy

ja dat topic is er nog een andere is spoorloos verdwenen :(

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:55

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:55

nee er loopt idd nog een topic waarin een kennis van de eigenaar nu de ts beschuldigde ? het moet werkelijk niet gekker worden hoor. zelfs mn oma ziet nog dat dit paard al veel eerder hulp nodig had...
als ik nu op de foto dr hoeven zie... :n is ook al een poosje niks aan gedaan..
en het andere topic is opgelost :?

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:56

geerke schreef:
spierziekte met groene snot... :z

Tja , en de conclusies van de politie veranderde met de minuut ... ;)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:56

Mindim schreef:
Nou dan mag ook Bokt zich schamen, dingen zo weg te moffelen. Maar dan wel dit weer als voorpaginanieuws brengen. Idioot.

Idem!

little_birdy

Re: Twijfels over goede verzorging van merrie in Wechelderzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:58

dat is hetzelfde topic ;)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:59

Mindim schreef:

pas maar op, bokt is meestal ook niet zo blij met dit soort uitspraken :+

Maar ik ben het er wel mee eens hoor.
xxmayleexx: Er was als het goed is nog een topic over deze merrie :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:59

xxmayleexx schreef:
ponylies schreef:
ja dat topic is er nog een andere is spoorloos verdwenen :(

nee hoor [VSW] Verwaarloosd paard, help!

Er was nog een ander topic ;) met de naam van de eigenaar in de titel, dat hij gezocht werd ;) die is verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:00

ponylies schreef:
dat is hetzelfde topic ;)

Er was nog een topic, heb daar nog in gereageerd, maar die is weg hoor. Was namelijk voorpaginanieuws en nu ook niet meer.

Bokt niet blij met dat soort uitspraken? Tis de waarheid toch? Moet je toch tegen kunnen als forum, wanneer je zonder tekst en uitleg een topic weg haalt over het welzijn van een levend dier. Als je als forum dit soort berichten als voorpagina nieuws plaatst, weet je dat daar over gespeculeerd gaat worden, zekers als de paarden en sommige eigenaren bij bokkers bekend zijn. Wil je dit niet als forum, moet je dit soort nieuws niet plaatsen. Want het voorpaginanieuws staat vol met mishandeling van paarden, maar o jee, je mag er niet te diep op ingaan en zeker geen namen noemen. Weer dit soort nieuws dan op de voorpagina. Want de eigenaren worden daarmee beschermd, het paard niet hoor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-07-11 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:02

Mindim, je hebt helemaal gelijk hoor.

Ik heb het topic ook nog 'gestipt' volgens mij, maar idd, spoorloos. :n

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:14

Ben net op facebook gaan kijken naar die groep , ook weg ...

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:17

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:20

Moderatoropmerking:
Omdat er in het topic van gisteren namen werden genoemd hebben we dat moeten verwijderen. Bij deze dus het verzoek om in dit topic geen namen te noemen en graag vanaf hier weer on topic. Bedankt alvast.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:22

ShamalArabs schreef:
a-typische slokdarmverstopping zo te zien. blijft vaak onopgemerkt door zelfs hele goede dierenartsen wegens gebrek aan symptomen. alleen als je er ervaring mee hebt haal je het er zo uit. 5 of 6 uur compleet zonder een sprietje voer maar met voldoende vers water of een sonde in de slokdarm doet de truc.

Het eerste wat ik dacht, het is idd voer(gras) wat door de neus naar buiten komt en dan moeten alle alarm bellen gaan rinkelen. Kan een o.a. een slokdarmverstopping zijn. Ieder geval gaat het voer niet door het maag/darmkanaal maar terug naar buiten via de neus. Mijn veulen Eefida had een maag/darmverlamming en ook bij haar kwam het gras uit de neus. Helaas heeft zij het niet overleefd.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:44

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:56

zandvangers schreef:
het was in elk geval geen slokdarm verstopping want dan was de merrie al dagen eerder overleden .

Daarom ook een a-typische verstopping, daar kunnen ze maanden op teren als dat nodig is... Je houdt niet meer over dan een graatje, maar ze kunnen er maanden nog mee in leven blijven.

Door het gebrek aan symptomen wordt het vaak gemist door zelfs hele goede dierenartsen.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:04

n ?
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 06-05-23 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:06

idd shamal, maar het stukje dat verstopt zit leverd wel een beknelling op van levend weefsel dat op die plaats gewoon afsterft omdat er door de beknelling geen bloedtoevoer is, zielig zielig zielig, en die broer \dierenarts zou zich moeten schamen dat ie niet een ander advies gegeven heeft. ook al is het je familie,hierin gaat je beroepsethiek voor lijkt mij . dit lijkt me ook geen reclame voor zn praktijk :Y)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:47

knollentuin schreef:
idd shamal, maar het stukje dat verstopt zit leverd wel een beknelling op van levend weefsel dat op die plaats gewoon afsterft omdat er door de beknelling geen bloedtoevoer is, zielig zielig zielig, en die broer \dierenarts zou zich moeten schamen dat ie niet een ander advies gegeven heeft. ook al is het je familie,hierin gaat je beroepsethiek voor lijkt mij . dit lijkt me ook geen reclame voor zn praktijk :Y)

Eens, maar als onze hele goede DA het kan missen terwijl hij 14 dagen lang vrijwel dagelijks de merrie bekeek en medicijnen gaf, behandelde tegen keelontsteking, tandjes bijvijlde enz. , dan kan ik me voorstellen dat die broer/DA het ook kon missen. Wellicht had het minder lang geduurd voor we het ontdekten als we niet een samenloop van omstandigheden hadden gehad (droes op stal wat eerste verdenking was en merrie was hoogdrachtig en eet dan normaal ook minder in haar laatste dagen).

zandvangers schreef:
oh echt dat wist ik helemaal niet , sorry .
ik dacht dat slokdarmverstopping altijd acuut was .
maar van Atypische slokdarmverstopping had ik nog nooit gehoord .
zijn daar ook nog meer symptomen van ? of alleen groene snot zeg maar en het vermageren ?

Een acute slokdarmverstopping zie je door;
het niet of nauwelijks nog eten;
slijmvorming dat via mond of neus terugkomt, al dan niet met voedselresten erin (neemt normaal de kleur aan van het laatst gegeten/gedronken voedsel)
gestrekte hals;
koliekachtige verschijnselen;
hoesten en kuchen;
Het paard is in het algemeen heel acuut helemaal niet lekker, dat het dier ziek is, is duidelijk te zien.

Er is dan sprake van een verstopping die niet of nauwelijks zich verplaatst in de slokdarm of die op de cardia blijft hangen. Paarden eten tot de slokdarm verstopt is en stoppen hierna met eten of knabbelen na een tijdje weer een klein beetje als de verstopping zich heel iets verplaatst heeft of er voedsel uit is gekomen via de neus en mond. De verstopping kun je soms voelen, het voelt hard en de slokdarm is vaak opgezet op die plek.

Een A-typische slokdarm is een verstopping die wel verplaatst, deze verstopt de doorgang, maar verplaatst zich verder langzaam richting de cardia en komt vervolgens gewoon in de maag. Dat klinkt makkelijk op te lossen, maar ook hier eet een paard tot de slokdarm vol is, waardoor de verstopping blijft voortzetten. Doordat de verstopping maar langzaam voortbeweegt krijgt het paard uiteindelijk op een dag wel vrijwel al het normale voedsel weggewerkt of zeker meer dan de helft, maar de energie die het kost zorgt ervoor dat het paard te weinig voedingstoffen binnenkrijgt en vrij vlug begint af te vallen. Het paard eet in kleine beetjes, maar wel vrijwel de hele dag door. Je ziet het paard regelmatig een beetje grazen, maar ook regelmatig gewoon stilstaan.
Er is wel sprake van slijmvorming zodra de slokdarm vol is, eveneens in de juiste kleurschakeringen en al dan niet met voedselresten, maar de rest van het beeld hoeft niet aanwezig te zijn.
Deze verstopping voel je meestal niet, het is zacht en de slokdarm zet nauwelijks op. Hoesten en kuchen komt voor wanneer de slokdarm vol is en voedselresten eruit komen, maar de wijze van kuchen is anders, het lijkt meer op een keel of longontsteking, een rauwere hoest. Tussen het slijm en voedselresten is soms een volgende aanwijzing die duidt op een keelontsteking, en zit namelijk soms wat snot of pusklontjes in het slijm. Dit komt doordat de verstopping vaak al even aanwezig is en de keel hiervan geirriteerd raakt.

Het paard oogt vaak, vooral als het al even duurt, niet helemaal lekker, maar het is niet altijd duidelijk zichtbaar voor derden. Het paard kan veel gaan liggen en raakt vermoeid. Het is moeilijk je vinger erop te leggen waar nu het probleem zit...
De hals blijft goed bewegelijk en het paard strekt de hals meestal niet zoals bij een acute verstopping, dit is immers niet nodig, er is geen pijnlijke, harde verstopping, maar een zachte, soepele verstopping. De keel, zodra geirriteerd, kan wel harder aanvoelen. Maar vaak ga je er dan vanuit dat het een keelontsteking is.

De acute verstopping kán zichzelf oplossen wanneer er geen voedsel meer bij komt (vaak bij brok bijv., als er voldoende water binnenkomt weekt het los).

De a-typische lost zichzelf zeker op als er enkele uren achtereen geen hapje voedsel meer bij komt.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:58

Op de Facebook pagina van de BLID heeft iemand als reactie geschreven dat de merrie is ingeslapen nadat deze eerst naar stal was gesleept door de eigenaar.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:13

En hier wordt door niemand iets aan gedaan ?
Politie en broer dierenarts of wie dan ook doen niets en zien alles?
Dat is toch niet te geloven.
Deze eigenaar moet met naam en toenaam overal neergezet worden zodat iedereen die een paard heeft er voor kan zorgen dat het nooit bij hem terecht komt !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:01

Citaat:
ze was hoefbevangen geraakt na dat het veulen geboren was , en waarschijnlijk was het zo erg dat er een ontschoening is ontstaan

Citaat:
Het gezwollen been was een gevolg van een hoefzweer die ondertussen opengebroken is.
Dit stond op facebook van de eigenaar

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:11

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt