Bang paard sterft tijdens vliegreis van Israël naar New York

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:14

En dan? Dood is dood. Je kunt als groom of steward het paard voeren en drenken. Maar je kunt niet even een rondje lopen met zo'n paard.

Wie weet hadden ze onderweg al lang en breed door dat de jaarling overleden was. En zich vervolgens gericht op de overige dieren. En zo hoort het ook.

Ayasha
Blogger

Re: Bang paard sterft tijdens vliegreis van Israël naar New York

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:18

Kan zijn dat ie nog niet dood was lijkt me?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:21

En wat had je er dan aan willen doen Ayasha?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:22

Hem afschieten dat ie iig niet nog uren ligt te creperen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:24

En voor hetzelfde geld was hij dus al wel dood ;) We weten het niet, we waren er niet bij. Een dierensteward gaat echt niet een paard nodeloos laten lijden.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:43

Waarschijnlijk zal het verzekeringtechnisch wel beter zijn als hij op amerikaans grondgebied dood verklaard is..

Ben zelf ook als groom van Amsterdam naar NY gegaan en ik kan je verzekeren dat als de pleuris uitbreekt aan boord ze een noodlanding maken. Dat vertelde de dierensteward mij zelf, ze hadden ooit een noodlanding gemaakt in IJsland voor een paard. Daarbij waren de dierensteward en ik continu bij de paarden voor controle. Eenmaal in de lucht hebben de paarden het niet eens door dat ze vliegen. Ik had 6 paarden bij me en er was er maar 1 die wat nerveus was (een draver hengst) de rest was heel relaxed.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:45

De dierenstewards hebben ook een koffertje met medicatie e.d. om noodhulp te geven indien nodig, dus ook kalmerende middelen of een spuitje om de boel te ontspannen bij koliek.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:49

Dat verhaal van de noodlanding op IJsland ken ik ook. Paard is toen aan boord behandeld want hij mocht natuurlijk niet worden uitgeladen. Passagiers hebben toen even moeten wachten tot 't paard weer verder kon aan de reis.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:53

Klopt, het paard is aan boord behandeld en toen ging de vlucht weer verder. Het zal mij niet verbazen als de jaarling in kwestie voor een ton verzekerd was en dat de eigenaar er niet zo verdietig om is ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:58

Wat dat betreft is een noodlanding voor een paard op IJsland niet zo gelukkig.
Maar je hebt ook zo gauw geen alternatief. :+

Abercrombie, dat dacht ik ook al. Je zou haast gaan denken aan fraude. Straks hebben ze het paard iets gegeven waardoor hij in de lucht een hartaanval heeft gekregen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:00

Dat paard van de noodlanding mocht wel van boord hoor. Alleen zouden ze 'm dan wel meteen afschieten. Er zijn in de hele geschiedenis maar 2 paarden ooit van buitenaf op IJsland aan wal gegaan.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:19

Zo zijn er toch ook verhalen over verzekeringsfraude met sportpaarden. Paarden die via de anus onder stroom gezet worden en dood gaan omdat het op die manier niet te achterhalen zou zijn.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:27

marisje18 schreef:
XiiaaooNaa schreef:
Whoowww, super erg!!
Een jaarling met al een waarde van $100.000!!

Maar ik vind het zielig voor dieren hoor, zij wankelen terwijl het vliegtuig opstijgt in hun box!
(ik vind het toch een beetje dierenmishandeling om dieren te laten vliegen...zet ze dan tenminste even goed vast voor het opstijgen, en blijf bij het paard zolang het kan...je laat hem dan toch zeker niet alleen?! ga anders lekker met de boot! dat is langzamer..maar in mijn ogen diervriendelijker!)

Maar ik ben idd heel benieuwd naar de dood oorzaak!!

Ooit met de boot van Israel Naar NY geweest ?? weet je wel dat je dan zo'n 3 a 4 weken onderweg bent? Paarden staan tijdens het vliegen gewoon in een soort container, er worden zoveel vluchten gedaan met paarden, Dit is gewoon sneu voor paard en eigenaar, maar waarschijnlijk was het niet te voorkomen..

Edit, Tijdens het opstijgen moeten alle mensen in de stoeltjes zitten voor de veiligheid

paarden die met de boot bijvoorbeeld na zweden moeten.. kunnen ook koliek krijgen of zeeziek worden.. en kunnen ook de vrachtwagen niet uit! ze staan immers gepakreerd tussen alle andere auto's op volle zee!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:58

hestejente schreef:
En dan? Dood is dood. Je kunt als groom of steward het paard voeren en drenken. Maar je kunt niet even een rondje lopen met zo'n paard.

Maar ik kan me voorstellen dat ze toch iets kunnen doen? Er zal toch wel iets medisch aan boord zijn?
Anders krijg ik er echt zo een gevoel bij van 'we laden een paar paarden op het vliegtuig en we zien wel met hoeveel we aankomen.'

hestejente schreef:
Er zijn in de hele geschiedenis maar 2 paarden ooit van buitenaf op IJsland aan wal gegaan.

Hadden de vikingen niet meer dan twee paarden bij?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:00

Raiza schreef:
Zou er tijdens de vlucht niemand naar die paarden omkijken? Is toch wel een uurtje of 8 vliegen van Luik naar NY.
Lijkt me dat als er 10 paarden vervoerd worden, er toch wel iemand continu in de buurt van die paarden is om te kijken of alles wel goed verloopt.

Toen mijn hond vloog werd mij in eerste instantie verteld dat er tijdens de vlucht gekeken zou worden. Tijdens de reis ( zaten in hetzelfde vliegtuig) vertelde de stuwardes mij dat ze in een ruimte zaten die afgesloten was en voor de veiligheid van het personeel niet betreden mocht worden tijdens de vlucht.
Dus met paarden die in containers vervoerd worden kan ik me helemaal niet voorstellen dat ze tijdens de vlucht bij de dieren mogen. Buiten dat zitten ze in quarantaine, dus al gebeurd er iets, je mag er niet aankomen of je verbreekt de quarantaine en dat hodu in dat zodra het dier de grond raakt hij daar niet meer weg mag totdat je de hele nieuwe quarantaine procedure doormaakt die voor dat land geldt.
Dus alleen in nood situaties worden de zegels gebroken op de containers en sky boxes, maar dat gebeurd zelden. Maar tijdens de vlucht zijn de dieren toch op zichzelf aangewezen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:08

paarden kunnen de containers niet uit maar er zijn altijd mensen aan boord die bij de paarden horen en die ook bij de paarden kunnen.
Vriendinnetje van me is groom bij een internationaal ruiter en heeft ook gevlogen, ze kunnen gewoon bij de paarden.
Laatst bijgewerkt door Polly op 17-07-11 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:09

Abercrombie schreef:
Waarschijnlijk zal het verzekeringtechnisch wel beter zijn als hij op amerikaans grondgebied dood verklaard is..

Ben zelf ook als groom van Amsterdam naar NY gegaan en ik kan je verzekeren dat als de pleuris uitbreekt aan boord ze een noodlanding maken. Dat vertelde de dierensteward mij zelf, ze hadden ooit een noodlanding gemaakt in IJsland voor een paard. Daarbij waren de dierensteward en ik continu bij de paarden voor controle. Eenmaal in de lucht hebben de paarden het niet eens door dat ze vliegen. Ik had 6 paarden bij me en er was er maar 1 die wat nerveus was (een draver hengst) de rest was heel relaxed.

ik heb ook een paar keer gegroomed voor klm. dit verhaal (als t dezelfde is) heb ik ook gehoord. ik had de hoofdgroom mee, die er bij was geweest. het paard moest afgemaakt worden wegens extreme angst en zware verwondingen daardoor. ze doen dat dus niet onderweg en in het vliegtuig (vanwege de andere paarden). ze wilden het paard in ijsland uitladen om te euthaniseren, dit mocht niet en hebben ze een dierenarts laten komen die samen met een nederlandse dierenarts (via telefoon) het paard zo heeft behandeld dat hij verder kon vliegen. zo'n extreem geval was in jaren niet gebeurd.

wat er bij de jaarling echt is gebeurd blijft gokken. ik kan me niet voorstellen dat er geen grooms aanwezig waren, wij staan bij de landing en bij t opstijgen bij de paarden in de container en onderweg checken we regelmatig en krijgen ze water. ik kan me niet voorstellen dat t zo bij een andere maatschappij niet zo gaat, maar ja, ik weet ook niet alles..

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:11

LecyTinker schreef:
Raiza schreef:
Zou er tijdens de vlucht niemand naar die paarden omkijken? Is toch wel een uurtje of 8 vliegen van Luik naar NY.
Lijkt me dat als er 10 paarden vervoerd worden, er toch wel iemand continu in de buurt van die paarden is om te kijken of alles wel goed verloopt.

Toen mijn hond vloog werd mij in eerste instantie verteld dat er tijdens de vlucht gekeken zou worden. Tijdens de reis ( zaten in hetzelfde vliegtuig) vertelde de stuwardes mij dat ze in een ruimte zaten die afgesloten was en voor de veiligheid van het personeel niet betreden mocht worden tijdens de vlucht.
Dus met paarden die in containers vervoerd worden kan ik me helemaal niet voorstellen dat ze tijdens de vlucht bij de dieren mogen. Buiten dat zitten ze in quarantaine, dus al gebeurd er iets, je mag er niet aankomen of je verbreekt de quarantaine en dat hodu in dat zodra het dier de grond raakt hij daar niet meer weg mag totdat je de hele nieuwe quarantaine procedure doormaakt die voor dat land geldt.
Dus alleen in nood situaties worden de zegels gebroken op de containers en sky boxes, maar dat gebeurd zelden. Maar tijdens de vlucht zijn de dieren toch op zichzelf aangewezen.

de stewardessen mogen er idd niet bij, zelfs de piloot heeft geen sleutel, alleen de hoofdgroom (bij paarden dan, bij honden weet ik t niet). de piloot en stewardessen mogen alleen samen met de hoofdgroom naar achter, dit geld ook voor alle andere grooms. ze zijn erg streng erin.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:12

Met de El Al weet je het nooit...........
Sneu voor de jaarling :(:)

Over het algemeen KAN je niet bij honden/katten e.d. Die zitten gewoon in het bagageruim onder de cockpit met de verwarming aan.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:16

er zal idd wel verschil zitten tussen honden en paarden. Daar heb ik even niet aan gedacht dat paarden niet met een gewone passagiersvlucht mee gaan ( mn hond wel en die ging dus in een vegrendelde ruimte).
Het feit dat een dier dus niet in een land aan de grond mag dat niet zijn bestemmingsland is heeft met de quarantaine wet te maken.
Ik heb een keer een programma zitten kijken over koeien die vervoerd werden naar andere landen als vleesproduct ( heb in australie op een cattle station gewerkt die dat dus ook deden, was super benieuwd hoe het in elkaar zat) en daar gingen de zieken dieren (nadat ze geschoten waren) overboord omdat ze dus niet aan wal mochten als er zieke dieren aan boord waren. Dus alles wat ziek leek ging overboord om maar te zorgen dat ze niet in problemen zouden raken wanneer ze aan wal kwamen en inspectie kregen. De hoeveelheid klopte dan niet meer, maar dat maakte niet zoveel uit.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:21

ik vond het wel heel erg voor mn hond, omdat gezegd werd dat er per 3 honden 1 persoon mee zou gaan om voor ze te zorgen. Nou heeft mijn hond dus verschikkelijk veel uren alleen gezeten ( vloog naar australie) en dat was echt te veel. Toen ik hem in quarantaine ging opzoeken heeft hij me twee keer gebeten en ik kan je zeggen dat het echt geheel niet in de hond zat. Het heeft een maand na de quarantaine geduurd voordat hij weer zichzelf werd, en de terugvlucht was helemaal verschrikkelijk. Hij heeft een serieus trauma aan over gehouden. wanneer hij langer dan een uur in een kleine ruimte zat raakte hij in een soor epileptische shock. Dan ging hij bibberen, schudden en vaak uiteindelijk braken. Dus ik kan me goed voorstellen dat zo een paard ook in een soort van shock kan raken en dat uiteindelijk dus zijn leven kost.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:41

LecyTinker schreef:
er zal idd wel verschil zitten tussen honden en paarden. Daar heb ik even niet aan gedacht dat paarden niet met een gewone passagiersvlucht mee gaan ( mn hond wel en die ging dus in een vegrendelde ruimte).
Het feit dat een dier dus niet in een land aan de grond mag dat niet zijn bestemmingsland is heeft met de quarantaine wet te maken.
Ik heb een keer een programma zitten kijken over koeien die vervoerd werden naar andere landen als vleesproduct ( heb in australie op een cattle station gewerkt die dat dus ook deden, was super benieuwd hoe het in elkaar zat) en daar gingen de zieken dieren (nadat ze geschoten waren) overboord omdat ze dus niet aan wal mochten als er zieke dieren aan boord waren. Dus alles wat ziek leek ging overboord om maar te zorgen dat ze niet in problemen zouden raken wanneer ze aan wal kwamen en inspectie kregen. De hoeveelheid klopte dan niet meer, maar dat maakte niet zoveel uit.

paarden gaan wel ook met een gewone passagiersvlucht mee, ik ben tenminste altijd nog met een gewone passagiersvlucht meegevlogen.
valt het vliegtuig ook niet onder de quarantaine? ik zeg maar wat hoor.. op t animal hotel stonden de andere dieren ook gewoon bij de andere dieren, o.a. ook de honden en daar werd regelmatig mee gelopen. als ze echt in quarantaine zitten, dan zou dat toch ook niet mogen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:48

LecyTinker schreef:
ik vond het wel heel erg voor mn hond, omdat gezegd werd dat er per 3 honden 1 persoon mee zou gaan om voor ze te zorgen. Nou heeft mijn hond dus verschikkelijk veel uren alleen gezeten ( vloog naar australie) en dat was echt te veel. Toen ik hem in quarantaine ging opzoeken heeft hij me twee keer gebeten en ik kan je zeggen dat het echt geheel niet in de hond zat. Het heeft een maand na de quarantaine geduurd voordat hij weer zichzelf werd, en de terugvlucht was helemaal verschrikkelijk. Hij heeft een serieus trauma aan over gehouden. wanneer hij langer dan een uur in een kleine ruimte zat raakte hij in een soor epileptische shock. Dan ging hij bibberen, schudden en vaak uiteindelijk braken. Dus ik kan me goed voorstellen dat zo een paard ook in een soort van shock kan raken en dat uiteindelijk dus zijn leven kost.

waarom had je je hond dan mee naar australie?
Hond van een kennis ging wel vaak mee naar griekenland maar dan wel gesedeerd. Vraag me af wat voor meerwaarde het heeft voor een hond als er eens in de zoveel tijd een wildvreemde bij hem/haar komt kijken. Bij paarden is het een groom en die kent de paarden vaak wel.

juultiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:55

echt zielig voor dat paard ,je moet er niet aan denken hoe bang hij was

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:55

LecyTinker schreef:
Raiza schreef:

Bij kleinere dieren als honden en katten worden de dieren inderdaad in de bagage ruimte geladen. Er komt dan ook helemaal niemand bij ze kijken tijdens de vlucht. Je dier wordt samen met de bagage ingeladen.
Wij hebben op een hond gepast die later naar Aruba is verhuisd, die kwam ook in de bagage ruimte. Maar er werd verteld dat het daar erg koud zou zijn, dus er moest een warme kleed in de kennel mee.

Bij de KLM gaan er idd wel grooms mee bij de paarden. Blijft een feit dat dit een tragisch ongeluk lijkt te zijn of er nu wel of niet grooms aanwezig waren.