'Paarden fokken zonder gewrichtsproblemen is mogelijk'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re: 'Paarden fokken zonder gewrichtsproblemen is mogelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:27

Het zal wel aan mijn nachtdiensthoofd liggen, maar een erfelijkheidspercentage van 23% geeft toch al aan dat het allemaal zo zwart-wit niet is en dat er voor 77% dus andere factoren (zoals opfok meespelen).
Tel daar bij op dat van de hengsten het DNA wel bekend is, maar van de moeders wsl niet en dat maakt het dubbel zo lastig om de juiste stukjes DNA die hier een rol bij spelen te identificeren. Gezien het percentage is het absoluut multifactorieel bepaald en dan zullen er wel weer tig SNPS een rol spelen. Je hebt dan van duizenden paarden volledig DNA en het genotype nodig om die stukjes DNA te identificeren...

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:29

Zolang er nog grote massa's mensen zijn die hun veulen in de winter geboren laten worden, vervolgens maandenlang in de box laten houden we dit soort gedoe. Hoe goed je het er genetisch ook uit fokt. Hoeveel PODO of andere zaken je ook voert. Om nog maar niet te spreken over veulens die met 'geluk' een uurtje per dag in een klein kampje of bak mogen 'uitvliegen'. Die raken in dat uur geheel overbelast met hun weke boxbeentjes en omhoog groeiende hoefjes. Kom op, een veulen moet het liefst al buiten geboren worden, dan rennen ze binnen een uur al met de moeder mee. En ja, dan moet je dus in ons land minstens tot mei wachten. En ja, dan moet je hectares weiland hebben en geen sneu kampje met moeder en kind zoals je veel teveel ziet onderweg. En ja, nog beter is een andere merrie met veulen als speelkameraadje. Heb je die faciliteiten niet dan kun je imo beter niet gaan fokken. In het belang van een gezonde paardenstapel moet je nu eenmaal concessies doen. Zo simpel is het....vind ik.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:35

Toch vind ik het nog altijd boeiend om uit te zoeken hoe het kan dat er uit een PROK merrie een veulen kan komen met OC terwijl dit veulen een goede opfok heeft gehad zoals gewenst dus met veel beweging, vrije uitloop, wisselende bodems en een goede brok.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:13

Cowgirl schreef:
... Ik zie zoveel kreupele paarden en het gros is kwpn.

Da's niet zo moeilijk. KWPNers zijn toch nog steeds het meest voorkomend in NL

Ik ben allang blij dat er in ieder geval naar gekeken wordt. Het is dus blijkbaar wel iets wat het stamboek bezig houdt.
Ik ken ook stamboek waar je met iedere huis-tuin-en-keuken hengst mag fokken voor het stamboek, zonder enige keuring of röntgenfoto...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:23

DeMolenhoek schreef:
In een paardentijdschrift (vergeef me dat ik niet meer weet welke) stond er 3 jaar geleden een volledig onderzoek naar OC in uitgelegd. Na 7 jaar onderzoeken zijn de wetenschappers unaniem overeen gekomen dat veulens die constant op stal staan of op stal staan met maar af en toe wat weidegang 90% meer kans hebben op de ontwikkeling van OC.

Tsja, 90% meer kans zegt alsnog geen klap. Het klinkt heftig, maar als je normaal gezien 1% kans hebt op de ontwikkeling van OC, dan heb je bij 09% meer kans dus 1,9% kans op de ontwikkeling ervan. Dat betekent dat het dus een stuk minder schokkend is dan de 90% suggereert (dat is alleen maar stemmingmakerij).

Zolang je alleen maar weet welke genen (of gencomplexen) mogelijk geassocieerd zijn met OC lijkt me uitfokken tamelijk lastig. Je moet dan wel iets specifieker weten hoe het in elkaar steekt, genetisch gezien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:17

DeMolenhoek schreef:
Na 7 jaar onderzoeken zijn de wetenschappers unaniem overeen gekomen dat veulens die constant op stal staan of op stal staan met maar af en toe wat weidegang 90% meer kans hebben op de ontwikkeling van OC.

Maar dat vind ik dan ook zo vaag he. Want wat is namelijk "af en toe weidegang"? Is dat 1 keer per maand een dagje buiten of is 7 uur per dag buiten zelfs al te weinig?
En dan bedoel ik niet dus voor het algemene welzijn van het paard, maar puur voor het ontwikkelen van OC.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 08:36

Suzanne F. schreef:
Toch vind ik het nog altijd boeiend om uit te zoeken hoe het kan dat er uit een PROK merrie een veulen kan komen met OC terwijl dit veulen een goede opfok heeft gehad zoals gewenst dus met veel beweging, vrije uitloop, wisselende bodems en een goede brok.

Ben ik het helemaal mee eens, een kennis van mij heeft een paard uit een elite merrie en zij kent alle veulens van die merrie. Paarden hebben allemaal ongeveer dezelfde vrije opfok gehad en zijn allemaal PROK op die van haar na, ook de volle broer van haar paard, want die heeft een chip en twee afvlakkingen. Blijf ik vreemd vinden wat dan de bepalende factor is dat OC/OCD aan het licht komt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:47

InekeN schreef:
. Hoeveel PODO je ook voert.

Jij gelooft dit..
En als het zou werken is het een medicijn en zou het alleen verkrijgbaar bij een DA moeten zijn, dus ..... :D