Doorbraak in onderzoek naar hoefbevangenheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:15

Het zou mooi zijn als er iets gevonden zou worden om de hoefbevangenheid te kunnen voorkomen/genezen.

Hier ook diverse oorzaken al meegemaakt, varieerend van lichte tikjes tot chronisch: dracht (4x, verschillende paarden), medicijnen, Cushing, een allergie ergens op (vind die maar eens ...), 1 waarbij ik niet eens gemerkt heb dat ze licht bevangen is geweest en dus ook onverklaarbaar .. tis dat de hoefsmid het in de hoef zag :\

Anoniem

Re: Doorbraak in onderzoek naar hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:11

Ik heb met mijn fjord die snel hoefbevangen raakt dankzij een goed diëet weten te voorkomen dat hij vorig jaar bevangen raakte door medicatie. Hij zat er wel even tegenaan want hij kreeg een beste opdonder door die medicatie (er was geen andere optie), ook de stralen verschrompelden, maar hij herstelde in alle opzichten weer snel. Als hij destijds op 2 kilo brok per dag had gestaan was het anders afgelopen.
Ik denk dat het lichaam meer kan opvangen als het niet ook nog eens met de nadelen van verkeerde voeding te kampen heeft. Het zal vaak ook wel een optelsom van omstandigheden zijn.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:58

mijn haflinger is gevoelig voor hoefbevangenheid, gelukkig door de goede medicatie kan hoefbevangenheid en zomerexceem voorkomen worden bij hem.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:59

Lappie_Lap schreef:
Het zou mooi zijn als er iets gevonden zou worden om de hoefbevangenheid te kunnen voorkomen/genezen.

Hier ook diverse oorzaken al meegemaakt, varieerend van lichte tikjes tot chronisch: dracht (4x, verschillende paarden), medicijnen, Cushing, een allergie ergens op (vind die maar eens ...), 1 waarbij ik niet eens gemerkt heb dat ze licht bevangen is geweest en dus ook onverklaarbaar .. tis dat de hoefsmid het in de hoef zag :\

er is al iets gevonden om hoefbevangenheid te voorkomen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:10

Mijn merrie heeft het gekregen na een zeer zware bevalling met daarop gevolgt baarmoederonsteking. 3 jaar lang zijn we aan het dokteren geweest en hebben we een kanteling kunnen voorkomen. Inmiddels is ze 5 jaar vrij van alle problemen.