Evaluatie Bitloos rijden van KNHS dressuurproeven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Evaluatie Bitloos rijden van KNHS dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:58

Dan ben ik blij dat NL in elk geval voorloopt op de FEI, hopelijk kan een paardenland als NL daarmee de FEI ook zover krijgen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:59

ik denk dat er een heleboel mensen nog niet aan bitloos starten beginnen omdat je maar tot l kan starten,en er zijn maar heel weinig wedstrijden,m.a.w. je kan niet doorgroeien. ik vind dat jammer,laat gewoon de bitlozen met de bitoptomingen meerijden en gewoon tot en met z voorlopig.
ik snap de voorzichtigheidvan de knhs hieromheen niet zo..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:02

sjanie schreef:
Ik heb trouwens nooit begrepen waarom in de Z met stang en trens moet worden gereden. Wanneer een paard fijn loopt op een simpel bitje of bitloos moet dat toch ook in de Z kunnen. Maar misschien stel ik een hele rare vraag... don't shoot the pianoplayer....heb er ook niet veel verstand van.

In de Z is de S&T helemaal geen verplichting meer ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:03

Ergens is het al heel wat dat de knhs er uberhaupt over nadenkt. Als je weet hoeveel fossielen er daar rondlopen :+, is dit al een enorme prestatie. Een van de bobo's van de knhs schreef nog een lelijke column destijds over de testwedstrijd. Was dat niet die Johan Hamminga?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:06

ja maar die testwdstrijd was ook echt drama begreep ik ,ik geloof dat er geen 10 % boven e 60 % scoorde, ik baalde er wel van want ik had best mee willen doen ,maar wie organiseerd er nu zoiets op een vrijdagmiddag? ik had helemaal het plan om een z proef bitloos te gaan rijden en ook dat mocht niet |(

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:10

Ik was erbij, ik vond het er wel goed uitzien (alleen wat moeite met die vent die met hackamore reed maar ok), maar goed ik heb er niet zoveel verstand van verder. Ga er ook maar eens aanstaan. Er zat een peloton jury's om bang van te worden :oo. Ik geloof iets van zes hokjes met in elk hokje minstens twee mensen, waarvan je al op je klompen aanvoelt dat ze niet zeer positief tegenover bitloos staan.

Ik vond het meisje met de connemara en Janneke Buddendijk, en een bokker toen het beste rijden.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:18

Maar buiten de test wedstrijd is er dus niemand hier die ook daadwerkelijk bitloos wedstrijden gestart heeft?

Als het pak hem beet 85 starts per jaar zijn kun je gerust stellen dat de animo er niet is. Verbaast me een beetje... Ik dacht dat er zoveel mensen perse bitloos wedstrijd wouden rijden, maar dat blijkt dus maar om een hele klein groep te gaan die voornamelijk heel veel lawaai maakt...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:19

manic schreef:
Maar buiten de test wedstrijd is er dus niemand hier die ook daadwerkelijk bitloos wedstrijden gestart heeft?

Als het pak hem beet 85 starts per jaar zijn kun je gerust stellen dat de animo er niet is. Verbaast me een beetje... Ik dacht dat er zoveel mensen perse bitloos wedstrijd wouden rijden, maar dat blijkt dus maar om een hele klein groep te gaan die voornamelijk heel veel lawaai maakt...

Jawel, Danielle (weet niet precies hoe je haar boktnaam schrijft).

Het is het kip of ei probleem; omdat er weinig wedstrijden zijn, schrijft niemand zich in. En omdat er minder animo voor is, worden er weinig wedstrijden in georganiseerd.

Ik wil zelf best een keer een Bproef rijden, maar de ponyclub waar ik lid van ben heeft geen bitloze klasse. En ik ga mijn paard er niet uren voor op de trailer zetten.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:25

Wat een kort door de bocht prut bericht van de knhs is dit weer. Toppie.

Ze laten het lijken alsof het geen succes is vanwege weinig deelnemers. Nee gek he...hoe reëel is het om te verwachten dat je met een nieuw iets gelijk 100 deelnemers trekt.

En dat streven van 2 wedstrijden per maand, wat een onzin...ze doen er werkelijk niks aan en voor organisaties is het onaantrekkelijk om een rubriek te organiseren. Sterker nog, de meeste organisaties hebben geen idee dat ze een bitloze rubriek kunnen organiseren.

Ze maken er zon groot probleem van, terwijl de bitloze ruiters maar 1 ding willen: een proef rijden met opbouwend commentaar waar ze wat mee kunnen.
En voor sommigen ook een deel uit maken van de sport in nederland, wat bereiken, en niet als 'apart' beschouwd worden. (ja want op zon bitloze rubriek op een normale wedstrijd wordt je vreemd aangekeken. ;) )
En dat allemaal zonder stad en land af te reizen....zonder hetzelfde bedrag te betalen voor je startkaart en coupons, om vervolgens maar 5 mogelijkheden per jaar hebben om te starten. Maar gewoon de keuze hebt wanneer en waar je maar wil te starten.

Wordt echt tijd dat er eens z'n stoffig stijf persoon zijn ogen open doet, en ziet dat er echt weinig verschil in zit.
Dat ruiters, jury's, en organisaties het geen probleem vinden dat iedereen een eigen keus kan maken in wel/geen bit....behalve de knhs.

Bah ik heb het helemaal gehad met die organisatie. Dat ze in hun antwoord per mail de bitloze dressuur gingen vergelijken met de aangepaste sport, vond ik al helemaal belachelijk.
En dat ze 2 jaar later nog klagen over slechts 19 deelnemers bij de test. Ik zou zeggen....'move on'........
Wie reist er nou 1.5/2 uur voor een test van een organisatie die er uiteindelijk toch niet anders over gaat denken.

Sorry, frustratie in de avond.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:27

Arabesk schreef:
manic schreef:

Jawel, Danielle (weet niet precies hoe je haar boktnaam schrijft).

Het is het kip of ei probleem; omdat er weinig wedstrijden zijn, schrijft niemand zich in. En omdat er minder animo voor is, worden er weinig wedstrijden in georganiseerd.

Ik wil zelf best een keer een Bproef rijden, maar de ponyclub waar ik lid van ben heeft geen bitloze klasse. En ik ga mijn paard er niet uren voor op de trailer zetten.

Hier ben ik. :)
Daan_ordeal ook, maar haar paard kan ze alleen thuis starten vanwege trailer problemen (dacht ik?)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:29

Ik snap al dat kritische gedoe ook niet zo. Wat kán een bitruiter er nou op tegen hebben om te rijden tegen een bitloze :?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:30

Dan moet je even de wedstrijdkalender in de gaten houden, want manege de Ruif in Amsterdam heeft al 3 bitloze wedstrijden georganiseerd dit jaar, dus dat zullen ze vast nog wel een keer doen. Daarnaast nog 1 in Broek in Waterland en ook 1 in Boskoop...

85 starts in een heel jaar is echt bizar weinig...

Even nagekeken... dat was over 43 wedstrijden (1 april 2010-1 april 2011). Dat is minder dan 2 ruiters per keer...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:33

manic schreef:
Dan moet je even de wedstrijdkalender in de gaten houden, want manege de Ruif in Amsterdam heeft al 3 bitloze wedstrijden georganiseerd dit jaar, dus dat zullen ze vast nog wel een keer doen. Daarnaast nog 1 in Broek in Waterland en ook 1 in Boskoop...

85 starts in een heel jaar is echt bizar weinig...

ja, precies.....in het westen van het land.
Ik woon in het oosten, moet ik dan maar mijn paard 3 uur op de trailer zetten?

Als de knhs die 2 wedstrijden per provincie per maand nou eens waar gaat maken, is dit hele gezeur grotendeels klaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:34

Dat is voor mij met trailer > 1 h, terwijl de ponyclub op 8 minuutjes stappen zit en de andere ponyclub op 45 minuutjes stappen (of 10 minuutjes met de trailer). Ergens is het niet eerlijk dat je, omdat je zonder bit rijdt, DUS je paard maar in de trailer moet hijsen naar weet ik veel waar.

Nou vond ik dressuur toch al niet zo'n leuke sport, ook 'vroegah' niet toen ik nog met bit reed en de guldens nog gewoon van hout waren. Het is een jurysport, dus niet echt objectief. Doe mij dan maar springen, dat is helder, balk eraf of hij blijft liggen. Ze vallen er nooit half af. Bij springen, endurance en TREC is bitloos geen probleem van laag tot hoog niveau. Waarom dressuur dan niet?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:39

Ik kan niet zien waar je woont Danielle, maar toen ik net op de wedstrijdkalender over heel vorig jaar keek leken deze aardig verspreid over meerdere provincies en inderdaad zo een 2x per maand.

Als je alleen maar op 8 minuten stappen wil starten... dan kunnen de meeste mensen ook niet regulier starten. Bij mij in de buurt zit helemaal geen wedstrijd organiserende vereniging op 8 minuten stappen...

Ik heb een beetje het gevoel dat er zo altijd wel een excuus blijft bestaan om maar niet te starten.

Maar van mij mogen ze het door elkaar gooien hoor, maakt mij niet uit...

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:41

Arabesk schreef:
masja schreef:
Zonder bit geen aanleuning. Hoe goed je je paard ook aan het lopen hebt, er zal nooit aanleuning zijn.
Omdat wij met zijn allen afgesproken hebben (nou ja het KNHS en de FEI) dat aanleuning nu eenmaal niet zonder bit kan.

Een door mensen bedacht regeltje, misschien moeten we dat eens hierzien :)*

Kennelijk kan een paard ook zonder aanleuning alle gewenste dressuur oefeningen uitvoeren.

Mogelijk, hoewel ik nog steeds twijfel daaraan.

En kom op. Als je goed genoeg kunt sturen om een M of Z proef te rijden dan moet je ook je handen stil kunnen houden en je paard met bit zonder te storen kunnen rijden.

Ik zie het probleem niet. Als je problemen hebt met de inwerking van een bit, dan gebruik je je teugels toch alleen om aanleuning te houden?
Dat doe ik ook. Werkt prima, kan mooi Z rijden op S&T zonder dat mijn paard er hinder van ondervindt.
Je hebt stangen waarbij de scharen niet vast zitten aan de stang, dus er komt dan ook geen druk op de tong. Heb ik ook. Gaat prima.

Het is leuk als je bitloos kunt rijden, waarom niet laten zien dat je met bit kunt rijden zonder het paard te storen?

Denk dat het mooi is dat je je paard in de B en L ervaring op kunt laten doen met een bitloos hoofdstel als je daar behoefte aan hebt.
Zodra hij ringervaring op heeft gedaan en de ruiter ook over de ergste wedstrijdspanning heen is dat je dan gewoon met bit moet kunnen laten zien dat je je paard niet hoeft te storen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:44

Masja wat is dat nou voor opmerking?

Ik ga toch ook geen sporen om doen om vervolgens te laten zien dat je ze niet hoeft te gebruiken?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:49

@CharleyT: Dus moeten we maar in het verdomhoekje ofzo?
En een slof is imo niet te vergelijken met een nette sidepull.
Net zoals bepaalde bitten niet toegestaan zijn, moet je dan ook bv een hackemore niet toestaan.
Maar een sidepull met neusriem die breed genoeg is, werkt niet scherper in dan een trensje. Waarom dat dan niet toestaan? Wat is 't ffing verschil nou helemaal?

En dat je dan net zo goed op een trens kunt rijden slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Als je paard op een dubbelgebroken trens goed loopt, betekend dat niet automatisch dat hij op een enkelgebroken trens ook zo goed loopt. Het is gewoon een persoonlijke voorkeur van het paard.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:51

Wat zegt je plaatselijke vereniging(en) eigenlijk als je netjes vraagt of ze een wedstrijd bitloos uit willen schrijven?

Van mij mogen ze die aparte wedstrijden allemaal af schaffen en dan graag ook die rare Friezen en barokke wedstrijden... Snap nooit zo goed waarom die paarden een specialse status hebben.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:55

manic schreef:
Wat zegt je plaatselijke vereniging(en) eigenlijk als je netjes vraagt of ze een wedstrijd bitloos uit willen schrijven?

Van mij mogen ze die aparte wedstrijden allemaal af schaffen en dan graag ook die rare Friezen en barokke wedstrijden... Snap nooit zo goed waarom die paarden een specialse status hebben.

reageren enthousiast....totdat ze de kosten zien.
Waar de knhs overigens zegt dat er geen kosten aan verbonden zitten.

Haha buiten dat hebben de friezen(of welk ras dan ook) ook gewoon de mogelijkheid om wekelijks op een officiële knhs wedstrijd in de buurt te starten.....
Bitloze ruiters niet.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:00

daNiielle_ schreef:
Masja wat is dat nou voor opmerking?

Ik ga toch ook geen sporen om doen om vervolgens te laten zien dat je ze niet hoeft te gebruiken?

Jawel, vanaf de M heb je geen automatische dispensatie meer, dus dan moet je wel. En dat is een goede zaak. Als je je benen niet stil kunt houden, stoor je ook zonder sporen je paard. Maar dat staat los hiervan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:03

Dat klopt niet Masja, je mag ze nu gebruiken maar bent er niet meer toe verplicht.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:06

Wat zijn de extra kosten dan? Jury kan toch gewoon hetzelfde en prijzen kun je samenvoegen met een andere rubriek? Of hebben ze een speciale jury nodig?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:10

Je hebt gelijk :) Die verandering heb ik gemist. Mijn excuses daarvoor.

Mijn visie verandert er niet door, maar is inderdaad geen automatische dispensatieregel meer.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:10

manic schreef:
Wat zijn de extra kosten dan? Jury kan toch gewoon hetzelfde en prijzen kun je samenvoegen met een andere rubriek? Of hebben ze een speciale jury nodig?

Dan heb je er 1 nodig die zowel bitloos als normaal mag jureren.
Verder moeten er natuurlijk prijzen zijn...maar gezien weinig deelnemers wordt dit een duur grapje, duurder dan het inschrijf geld.
Verder weet ik niet, vond het brutaal om dat aan een organisatie te vragen. :o

Masja: grappig dat jij dus denkt dat bitloos rijden is om te laten zien 'kijk dit is knap'? _O-