Belgische veiligheidscampagne: "Paard op de baan? Kalm aan!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Veiligheidscampagne: "Paard op de baan? Kalm aan!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:48

Sinds wanneer werken dat soort compagnes?

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:54

phormicola schreef:
Sinds wanneer werken dat soort compagnes?

de genen die het leuk vinden ruiters te ambeteren en paarden zien door het lint gaan zullen blijven lastig doen...
degene die onbewust iets 'fout' deden zullen zorgen dat ze juister reageren....

bakkabouter

Re: Belgische veiligheidscampagne: "Paard op de baan? Kalm aan!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:18

Leuk initiatief. Het zal dan misschien niks veranderen aan de houding van sommige asociale bestuurders (nuja, die mensen zijn ook een gevaar voor andere bestuurders, fietsers, voetgangers, ... niet enkel voor ruiters), maar veel mensen weten oprecht niet hoe ze moeten reageren. Als deze campagne hen kan bereiken, dan is ze in mijn ogen geslaagd :)

MendyGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:29

Erg goed, dat ze zo'n campagne houden en ik ben het met je eens bakkabouter. Als het die mensen bereikt zijn we al een heel eind op weg.
Ik wou dat ze ook zo'n campagne in NL zouden houden. Zou erg goed zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:37

2heavenly: Ik begrijp vaak inderdaad niet waar alle ophef om gaat....
Men zegt dat ik gewoon geluk heb met al die brave paardjes.
(Dat diezelfde mensen sommige daarvan een klein jaartje eerder als gevaarlijk beschreven word voor het gemak vergeten.)
Ik weet alleen dat als ik met een paard de baan op ga, ik 'm ook moet kunnen houden. Ik zeg niet dat ze nooit iets spannend vinden, integendeel. Maar nuchter reageren ipv paniekeren scheelt ook veel.
Helaas ben ik ook maar gewoon rekening gaan houden met het feit, dat anderen geen rekening met mij houden. Voorbij denderende aanhangwagentjes etc kan je paard ook aan wennen. :j

En ja ook ik zou graag zien dat mensen in het verkeer wat rustiger aan deden. Maar het punt is dat alles nu op paarden geprojecteerd word. Komen de ruiters nog meer in het verdom hoekje als stelletje jankerds die niet op de openbare weg thuishoren. Heb niet het idee dat het persé goed is voor het imago. Ze zouden beter voor en wat persoonlijke aanpak gaan als ze dit persé willen, als ruiters een gezicht krijgen ipv bah zo'n lelijke stink knol, gaan mensen denk ik toch er anders overd denken.

Verder word ik op m'n fiets net zo goed overhoop gereden hoor!!!
Dus ik denk niet dat het er aan ligt dat mensen het niet weten. Het zijn gewoon fatsoensnormen.
Ik stel voor dat er gewoon agenten in burger te voet, te paard en op de fiets een rondje gaan doen. Alles wat zich asociaal gedraagt daarop aanspreken, op de bon slingeren voor mijn part. Korte metten mee maken.
Want de situaties die sommigen hier beschrijven, maak je soms net zo goed op de fiets mee. Zodra je niet in een auto zit hoeft er kennelijk geen rekening met je gehouden te worden...

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:44

Heb dit vandaag op het nieuws ook gezien. Later die middag werd ik op straat nog regematig voorbij geraced. Het heeft dus nog niet veel veranderd. Hopelijk komt dat nog

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:46

Ieder paard kan schrikken, ook de meest brave dieren. Het blijven vluchtdieren....doet ie anders nooit hoor :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:04

Eindelijk, eindelijk! Mocht hier wel eens :D

En @ Femke denk ik?: Ja, ik vind dat jij de verantwoordelijkheid hebt over jouw paard en moet zorgen voor een verkeersmak paard. Maar mijn paard is aan de hand verkeersmak, maar onder het zadel nog niet. Zelfs in groep gaat ze aan de kletter van een te snel rijdende auto etc. Ik kan ze altijd wel houden, maar als je met een jong paard bent is het toch wel veiliger als ze traag gaan.

3 weken geleden reed er een autobestuurder voorbij, 10 centimeter langs mijn paard. Ik was tevreden dat ik met mijn oude goedzak van 15 was die van niets meer verschiet. Mijn 4 jarige had op de auto gezeten denk ik.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:26

DeMolenhoek: Imo weet je dat die dingen dus gebeuren. Dus moet je er ook op voorbereid zijn. Op het moment dat er een ongeluk gebeurt kun je wel wijzen jamaar hij passeerde te snel, daar heb je dan geen flikker meer aan. Dus ga dan bijvoorbeeld met een persoon erop en een persoon ernaast naar buiten.
(Sorry als ik je niet goed begrijp en je dat soort maatregelen al neemt.)

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:33

vandaag was het weer zo... ging gezellig een buitenritje maken samen met de eigenaar van mijn zus haar verzorgpaard. deze heeft dus ook een 2span boerenpaarden van 4 & 5 jaar. deze lopen echter heel braaf voor de koets! toen de paarden voor de koets gezet waren en zus en ik geinstalleerd waren was het echt heel tof. kleine veldwegetjes enzo , maar als je dan voorbij een drukke baan komt... de meeste vertragen , maar sommigen racen als een gek voorbij! ben blij dat ze zo braaf zijn , elk ander paard was al lang 3 meter in de lucht gevlogen!
oja , ik ben belgisch! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:37

Mijn jonge ziet alleen mij als leider. Deze dingen hebben we al geprobeerd, maar deze helpen niet echt. Ik moet ze ooit verkeersmak krijgen, dus ik doe het zo, op de minst stressvolle manier. Ik heb een speciale veiligheidshes, die met reflecterende strepen en geel waar er duidelijk op staat: Jong paard, hou afstand.

Ik rij meestal in het midden van de groep met een 2de paard naast mij zodat ze niet onmiddellijk op de baan kan. Bij een auto die traag voorbij rijd en voldoende afstand houd doet ze niets. Maar als hij voorbij vliegt... Tja...

Ik moet zeggen dat mijn 15 jarige doodbraaf is op straat. Hij verschiet van niets, een tractor mag gewoon voorbij rijden. Nu zat er een maand geleden een tractor in zijn gat te duwen. Hij reed op nog geen meter afstand en was er duidelijk niet van gediend dat hij niet voorbij ons kon (landbouwbaan) Ik moet zeggen, hij vertrouwde het toch niet, maar hij deed niets en liep braaf verder. Tegen zo mensen kan ik niet.

Ik heb al regelmatig een zijspiegel afgetrapt. Meestal stappen de mensen dan boos uit en begin ze te zagen. Ik maak dan ook duidelijk dat ze wettelijk 2 meter afstand moeten houden van een paard, en dat ik genoeg getuigen heb dat hij in fout is. Meestal zwijgen ze dan wel, en reken maar dat ze de volgende keer wel afstand houden :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 07:18

Hier in de boerenbuiten is het heel tegenstrijdig, enerzijds heb je de boeren met hun tractoren dat weten dat paarden daar schrik van kunnen hebben, die blijven echt wel op een nette afstand achter je tot je de kans hebt even opzij te gaan staan of een andere baan in te draaien. Anderzijds heb je dan de autobestuurders dat landbouwbaantjes het excuus vinden om 100 op te knallen en het verschrikkelijk irritant vinden als ze dan moeten remmen als ze een paard tegenkomen..
Als ik een auto echt heel hard hoor afkomen ga ik gewoon met mijn paard in het midden van de baan rijden, dan kunnen ze niet passeren en moeten ze zowiezo afremmen.. Of ik doe teken met mijn handen dat ze moeten minderen..
Ik heb ook al genoeg achterlijke mensen gehad dat beginnen toeteren of rakelings langs rijden..
Hoop altijd dat paardlief een keertje uithaalt met zijn hoeven en een ferme deuk achterlaat dan :)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:09

Ik ben met mijn 3-jarige (hout vasthouden) nog geen verkeer tegengekomen waar ze bang van was. Het probleem voor mij zijn eerder de andere dingen aan de kant van de weg. Als er plots een vogel/kat/hond/plastiek zakje uit een struik vliegt, dan doet ze wel eens een pasje opzij. Als op dat moment net een auto voorbij komt die niet voldoende afstand houdt, dan wil dat wel eens spannend zijn. Als meneer met de auto dan nét dat metertje meer plek laat is er niks aan de hand.

Verder moet ik zeggen dat ik hier in de wijk erg tevreden ben over de houding van de bewoners, geen problemen mee. Gisteren nog een man met een harley davidson waar vele anderen gerust eens les bij mogen gaan volgen. Stopte een meter of 20 achter paard, vroeg aan iemand van het "voetvolk" of hij voorbij kon of even moet wachten, en is vervolgens op een rustig tempo gepasseerd. Paard keek niet eens op, maar de glascontainer 50m verder was dan weer wel heel interessant :p

Verkeersmak zijn is vaak ook een kwestie van de houding van de ruiter. Als je zelf begint te stressen over een tractor, en je daarop focust, dan kan je er zeker van zijn dat paardlief hetzelfde doet.

vEigen_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:41

Het is goed dat de Vlaamse minister-president Kris Peeters dit 'probleem' aanpakt. In Nederland zijn er de afgelopen weken helaas twee mensen verongelukt bij ongelukken met paarden in het verkeer. Eerder al inventariseerden wij de ervaring van ruiters met buitenrijden. Hier kun je jouw ervaring ook achterlaten:

Wat is jouw ervaring met andere weggebruikers

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:04

Maar hier in NL is ook zoiets al eens geweest toch, iets in de trant van: Weet wat je doet als je een paard ontmoet?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:57

Die campagne IS al in NL geweest: Weet wat je doet als je een paard ontmoet.

De enigen die de campagne kennen zijn paardenmensen en Bokt is het blijkbaar alweer vergeten :+
Dus hoop dat ie in Belgie beter aanslaat :D

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:20

Femke schreef:
Heel goed, het is echt tijd dat ze hier wat meer aandacht aan besteden.
Zó veel mensen die niet weten hoe ze met paarden op de weg moeten om gaan...

Deden ze dat in NL ook maar... zo'n actie.

Volgens mij is er in Nederland al eens een actie geweest? "Weet wat je doet als je een paard ontmoet" was de titel van de campagne dacht ik.

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:47

Hoop dat ze dit ook in het nieuw melden en bestuurders zich eindelijk eens aan deze regels gaan houden, zo is het gewoon niet meer normaal..

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:22

Citaat:
Als ik een auto echt heel hard hoor afkomen ga ik gewoon met mijn paard in het midden van de baan rijden, dan kunnen ze niet passeren en moeten ze zowiezo afremmen..

Doe ik ook altijd werkt best van al tegen die gekken die het nodig achten te razen over de landbouwwegen.

Het effect, tja we zien wel maar ik herinner me jaren geleden nog eens artikel met Herman Decroo in de kranten ivm de motorrijders die paarden schrik aanjagen. Sindsdien ben ik geen motar meer tegengekomen die niet spontaan vertraagt tot stapvoets. Quads zijn wel nieuwe pest en die kom je dan nog op de veldwegen ook tegen.

thofvaneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:57

Vorige week gingen we voor de 3de maal op baan met ons jong paard van 4 in de koets. We waren nog niet lang vertrokken of we kwamen 4 quads tegen die in onze smalle straat insloegen. Ze parkeerden zich ( zelfs zonder te vragen) mooi langs de kant en legden de quads stil, stapten af en keken naar ons. Wij hebben ze bedankt en gezegd dat we het enorm apprecïeerden." Elk hun hobby" zeiden ze, en in feite is dat waar. Als iedereen maar gewoon wat logisch verstand en respect voor de andere zou hebben.

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:22

Ik heb geluk dat ik een paard heb die redelijk 'nuchter' is, ze schrikt van amper iets, en blijft over het algemeen wel kalm...is goed verkeersmak, maar er zijn altijd wel es een situatie da je moeite hebt...
laatste tijd heb ik wel indruk da mensen wel opletten hoor, en doen zelf altijd ons best om mensen vlot te laten passeren (teken doen dat ze mogen passeren en hand opsteken en glimlachen als dank,
als ik ze zie af komen vlammen, teken doen om te vertragen, en dan 'bedanken'
tgaat dus ni zo heel slecht hier in vlaanderen, maar soms kan het beter (over drempels vliegen met een aanhangwagen met losliggende lading...dan word zelfs mijn lief dame'tje nerveus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:10

Midden op straat gaan rijden om auto's te doen vertragen heeft niet altijd zin. Heb dat een tijdje tgerug gedaan omdat er ook jongere ruitertjes mee waren (wiens pony ook nog eens werd vastgehouden door iemand ernaast). Kan je dan geloven dat die idioot met zijn SUV als een gek is gaan brullen uit zijn raampje en gaat toeteren, om tot slot tussen de poowns en mijn paard door te vliegen?

Als we wilden rijden moesten we maar ergens in een zandbak gaan spelen schreeuwde die...

Mensen zeggen zo vaak "blijf met een jong paard van de baan als ie niet mak is". Mooi gezegd, hoe moet je ze dan verkeersmak maken? Ouders leren jonge kindjes toch ook eerst ietwat fietsen in de tuin/rustige straat/ op de oprijlaan en gaan er daarna toch ook gewoon mee buiten? Die kindjes rijden meestal op het voetpad, maar dat kan niet altijd en verdorie zeg, die kunnen soms ook plots vallen naar de straatkant toe of plots gewoon uitwijken. Die zijn nog kleiner dan een paard of pony. En zelfs DAAR vertragen veel idioten niet eens voor!