Paard komt om het leven tijdens training voor Palio di Siena

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 10:06

Grappig dit.
Klapt er een paard door een weerstandsteiger achterover dood dan is er niet één reactie over verbieden van paarden zó misbehandelen dat ze achterover klappen. Alsof een paard dat uit zichzelf doet 8)7
Idem als er een paard afgemaakt moet worden door een afschúwelijke manier van opgesloten houden voor ´sport´.

Oh, trouwens, waarom nu geen medeleven en respect voor de eigenaars?
Ik zie het verschil niet met andere manieren waarop de mens het paard direct/indirect ombrengt in díens belang.
Of dat nu door ruitersport, in mensenbelang houden of door vervoer in een doodskist op wielen door het verkeer is.

Waarom moet er op Bokt medeleven getoond worden met eigenaars die een paard zo houden dat het op een afschúwelijke manier met een poot tussen tralies van zijn gevangenis omkomt? en nu niet?
Ik ben geen voorvechter van paardenraces/springen/eventing et al waarbij mensenambitie zwaarder weegt dan dierenwelzijn doch dat is niet anders bij paardstressen(genaamd dressuren)/stalhouden/traileren :)*

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:37

Lillian__ schreef:
Nee Palio di Siena mag niet afgeschaft worden!
tis word al sinds 1287 gehouden, tis gewoon traditie, en ja tis wel gevaarlijk maar iedere Contrada heeft daar zn eigen stal en die paarden hebben het gewoon goed daar :).

paarden komen vaker om het leven in de sport, of het nou tijdens de palio is of tijdens een officiële wedstrijd van (bijv) het KHNS.

Paarden komen idd vaker om het leven. Maar dit is het een beetje opzoeken vind je niet?
In 1287 hadden ze niet de kennis over paarden die wij nu hebben. We zitten inmiddels in 2011 dan mag ik verwachten dat er mensen met verstand zijn die hier een andere oplossing voor hebben.

Anoniem

Re: Paard komt om het leven tijdens training voor Palio di Siena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:44

Goh eindelijk ben ik het eens ten dele met HC eens.
Waarom moet dit ineens zielig zijn en andere ongelukken niet?? Natuurlijk kan het vast wel veiliger maar dierenmishandeling en arme paarden en weet ik veel wat vind ik echt te gek voor woorden! Een paard dat de hele dag opgehokt staat en er met massel 1 uurtje uitkomt, DAT is pas zielig. Relativeren mensen.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:50

Er zijn heel veel zielige dingen ja. Maar daar gaat het hier toch niet over?
Het gaat hier toch over dit specifieke geval?

Dan kunnen we net zo goed allemaal de ogen sluiten, want er is altijd iets wat nog zieliger is.
Jezus wat een onzin zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:52

xLaura schreef:

Dan kunnen we net zo goed allemaal de ogen sluiten, want er is altijd iets wat nog zieliger is.
Jezus wat een onzin zeg.

Ik irriteer me gewoon aan mensen die zonder iets te kennen (bijv. rensport) meteen oordelen. Dat maakt mij gewoon boos.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:37

Ben wel eens op dat plein daar geweest in Sienna. Gladde tegels enzo, lijkt me doodeng om daar overheen te racen met een paard!

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:55

Ik ben het eigenlijk volledig met Huertecilla (hoe heb je die naam ign verzonnen? ;) ) eens.
Toch vind ik ook dat de palio wel veiliger kan en moet.
Ik vind het idee van Proudmama niet eens zo heel gek.
Er zijn meer traditionele feesten die door de tijd heen veranderen tbv de veiligheid zonder dat er afbraak aan het evenement zelf plaats vindt.
Maar om de paio nu helemaal af te schaffen, of te roepen dat het een vreselijk iets is omdat er soms paarden en ruiters gewond raken of overlijden, vind ik wel erg ver gaan.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:23

xLaura schreef:

Jezus wat een onzin zeg.

Dus als een paard in wat voor wedstrijd hier ergens tegenaan rent en daardoor overlijdt, moet het ook afgeschaft worden?

De palio is inderdaad een risicovolle race, maar daar ken ik er wel meer van... Er overlijden wel eens paarden tijdens de palio, maar ja, mijn verzorgpaard raakte te water en verdronk ook!
(Maar ja, als ik die berichten nog terug haal, wat een vreselijke reacties, waarom er niet geprobeerd is hem te redden etc... Puur ontwetendheid en niet nadenken...)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:29

annaaube schreef:
Ben wel eens op dat plein daar geweest in Sienna. Gladde tegels enzo, lijkt me doodeng om daar overheen te racen met een paard!

Gelukkig wordt er tijdens de Palio een dikke laag zand op gestort. Ik kan het weten want ik ben er geweest. Heb niet één paard zien uitglijden, ze vallen omdat de ruiter ze uit balans brengt of dat ze tegen ekaar aan lopen. De paardjes zien er geweldig verzorgd uit en ze hebben als extra maatregel al een dik stootkussen aan de zijkant geplaatst. Deze paarden worden niet mishandeld, die wíllen echt racen :)

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:08

LauraMc schreef:
annaaube schreef:

Gelukkig wordt er tijdens de Palio een dikke laag zand op gestort. Ik kan het weten want ik ben er geweest. Heb niet één paard zien uitglijden, ze vallen omdat de ruiter ze uit balans brengt of dat ze tegen ekaar aan lopen. De paardjes zien er geweldig verzorgd uit en ze hebben als extra maatregel al een dik stootkussen aan de zijkant geplaatst. Deze paarden worden niet mishandeld, die wíllen echt racen :)

okee (: ja ik was er net een weekje voor de race.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:55

LauraMc schreef:
annaaube schreef:

Helemaal waar. :j
Ik heb zelf een tijdje op een voormalig deelnemend paard van de Palio gereden, toen ik in een plaatsje vlakbij Siena werkte. Dat beestje was toen al 12, had de Palio gelopen op zijn 6e, maar het renpaard zijn zat hem gewoon in het bloed! Mán, wat kon die hard. Ik ben me een ongeluk geschrokken toen ik daar voor het eerst een galopje mee maakte. De meeste paarden die de Palio lopen zijn inderdaad heel goed verzorgd, vergelijkbaar met onze wedstrijdpaarden.
Er gaan wel eens verhalen rond dat die paarden na de race zouden worden afgemaakt omdat ze helemaal kapot zijn lichamelijk, maar das dus absoluut niet waar.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:13

LauraMc schreef:
Heb niet één paard zien uitglijden,

Mja, kijk nou eens goed naar dit filmpje:
http://www.youtube.com/v/LzKAxEx4I2Q

3/2de van de combinaties haalt de finish niet. Sporten is altijd een risico maar dit is de dood van je paard wel heel erg opzoeken. Net als steeple chases.

Mja waarom mensen zo raar reageren op tradities heb ik ook nooit gesnapt; voor 1 dag terug naar de middeleeuwen ook al weten we dat het slecht is, maar toch maken we er feest van *-)

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:19

blegh al die mensen die lopen te zeuren over traditie.
Als het ten koste gaat van dieren en misschien zelfs ruiters moeten ze toch eens wat verder kijken dan die traditie.
En dat het zoveel gezelligheid oplevert zou geen reden mogen zijn voor enige vorm van 'leedvermaak', kijk naar de stierengevechten. Zal vast ook erg gezellig zijn tussen de mensen onderling die ervan genieten dat zo'n die doorboort wordt door staken.
En nou is dit misschien een zeldzaam ongeval, en ja, dat kan gebeuren dat is dan erg jammer. (en ik zeg ook zeker niet dat dit het leedvermaak is waarin ik eerder typte) Maar laat ze dan wel kijken naar de veiligheid zodat dit soort dingen in de toekomst te voorkomen zijn.

Maar kortom ik vind niet dat tradities in de zin van vermaak ten koste van een dierenleven gehouden mag worden.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 04:08

d'r zijn voor zover bekent nog nooit ruiters omgekomen tijdens de race! wel geknippnapped zodat die contrada zijn beste jockey niet kan laten racen! maar daar hebben we het niet over.

ja weet je sommige paarden lopen eventing die komen om, om de drafbaan komen paarden om als het mis gaat, op de galopbaan komen paarden om, een paard hoeft zelfs maar een keer tijdens de show jumping zijn benen verkeert neer te zetten en paard en ruiter vallen er van af, dat kan 24/7 gebeuren, de palio word hooguit 2 keer per jaar gereden,en ondertussen worden de paarden op en top verzorgt want anders mogen ze gewoon weg niet racen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:28

Toydoll schreef:
chases.

Mja waarom mensen zo raar reageren op tradities heb ik ook nooit gesnapt; voor 1 dag terug naar de middeleeuwen ook al weten we dat het slecht is, maar toch maken we er feest van *-)

Paard op stal is ook een middeleeuws gebruik.
Net als ijzers eronder timmeren een middeleeuwse vinding is voor tractie.

De vingerwijzers moeten eens om zich heen kijken naar het enórme stille leed van de paarden die massaal veel te vroeg wegens versleten/ongeschikt gemaakt naar de slacht gaan. Naar de vele ´ongevallen´ hier op nieuws welke men normaal vindt omdat men zelf ook massaal het paard in mensenbelang niet paardgericht houdt.

´Huertecilla´ = kleine moestuin, de twee eeuwen oude naam van onze boerderij.
´HC´ is er het anagram van. Ook van HomoCaballus (zie mijn site) en andere hippische zaken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:36

xLaura schreef:
In 1287 hadden ze niet de kennis over paarden die wij nu hebben. We zitten inmiddels in 2011 dan mag ik verwachten dat er mensen met verstand zijn die hier een andere oplossing voor hebben.

Je zou verwachten dat alle paarden conform Brambell leven.
Je zou verwachten dat alle paarden volgens moderne gedragsleer worden opgeleid/gereden.
Helaas is de ruiterij massaal met een 19de eeuwse bio-ethiek met middeleeuwse methodes bezig.

In 1287 had de modale paardeigenaar heel wat meer kennis en vaardigheid mbt paarden :)*
Zo schrijft Koning Duarte in 1438 het beste ruiterboek ooit en is de 3500 jaar oude Kikkuli-methode nog steeds onovertroffen goed, zelfs uníek mbt identificeren van potentiële problemen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:00

_Covergirl_ schreef:
LauraMc schreef:

Helemaal waar. :j
Ik heb zelf een tijdje op een voormalig deelnemend paard van de Palio gereden, toen ik in een plaatsje vlakbij Siena werkte. Dat beestje was toen al 12, had de Palio gelopen op zijn 6e, maar het renpaard zijn zat hem gewoon in het bloed! Mán, wat kon die hard. Ik ben me een ongeluk geschrokken toen ik daar voor het eerst een galopje mee maakte. De meeste paarden die de Palio lopen zijn inderdaad heel goed verzorgd, vergelijkbaar met onze wedstrijdpaarden.
Er gaan wel eens verhalen rond dat die paarden na de race zouden worden afgemaakt omdat ze helemaal kapot zijn lichamelijk, maar das dus absoluut niet waar.

Kijk! dit zijn reacties waar we wat aan hebben :D Ervaringen in plaats van allemaal speculaties en mensen die zomaar wat roepen :n
Ben zelf ook in Siena geweest, weekend voor de Palio. En het is een prachtige stad, en de Palio vind ik ook een prachtige traditie :)

waurette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:32

:\

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:26

wat erg zeg dat het zo ver moet komen en dat allemaal voor vermaak voor de mensen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:59

rusty886 schreef:
wat erg zeg dat het zo ver moet komen en dat allemaal voor vermaak voor de mensen :n

Lees en verdiep je eens in deze ren voordat je dit soort dingen zegt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:07

Huertecilla schreef:
Toydoll schreef:
chases.

Paard op stal is ook een middeleeuws gebruik.
Net als ijzers eronder timmeren een middeleeuwse vinding is voor tractie.

De vingerwijzers moeten eens om zich heen kijken naar het enórme stille leed van de paarden die massaal veel te vroeg wegens versleten/ongeschikt gemaakt naar de slacht gaan. Naar de vele ´ongevallen´ hier op nieuws welke men normaal vindt omdat men zelf ook massaal het paard in mensenbelang niet paardgericht houdt.

Wie wijst er nou een vingertje? Je wijst iig naar de verkeerde :) Ik keur hoefijzers af, ik vind dat ook iets middeleeuws, ik keur paard op stal ook af; en ik hoop ook zeker dat daar verandering in gaat komen. Maar; dat heeft hier niets mee te maken.

Als ik iets slechts doe is dat niet goed te praten door ' maar andere doen het ook' . Als andere de sloot in rijden doe jij het toch ook niet.

Je moet ergens beginnen; en het diervriendelijker maken van tradities als dit lijkt me een goed begin. Verplaats het naar een geschikte renbaan (en je hebt je traditie nog steeds; de strijd tussen de wijken...)

Want als ik mensen hier zo hoor (' ja maar voor en na het racen worden de paarden wel goed verzorgd' )
oke, dus als een vent zijn dochter prima verzorgt, maar 1x in het jaar verkracht, is het ook goed gepraat? Dat is toch geen argument. Gezien de vele paarden die vallen (het is er niet maar 1) kan er gezegt worden dat de bodem (of het bochtje) niet geschikt is om voor paarden op vol vermogen door heen te gaan; en dat ze ze die dieren er vervolgens wel doorheen jagen is naar mijn idee dom en kan ook anders.

OmeOnline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:16

Had je kunnen verwachten racen is zowiezo al een rotsport, althans dit vind ik. Blij toe dat ze dit willen gaan verbieden :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:17

Toydoll schreef:
3/2de van de combinaties haalt de finish niet.

Er halen er dus meer de finish niet dan er gestart zijn????

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:41

Toydoll schreef:
LauraMc schreef:
Heb niet één paard zien uitglijden,

Mja, kijk nou eens goed naar dit filmpje:
http://www.youtube.com/v/LzKAxEx4I2Q

3/2de van de combinaties haalt de finish niet. Sporten is altijd een risico maar dit is de dood van je paard wel heel erg opzoeken. Net als steeple chases.

Mijn god, dat gaat er hard aan toe, en dan ook nog de mensen die op de baan aan het rennen zijn. De paarden die vallen lijken wel de bocht uit te vliegen.. Op het filmpje is het volgens mij wel op zand. Maar ik begrijp dat dit normaal niet zo is?

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:58

Ja hoor, de Palio is altijd op zand. Het plein waar het gehouden wordt, wordt elk jaar volgestort met zand speciaal voor deze race.
De dagen voor de race worden er trainingen gehouden, dus de paarden wennen zo een beetje aan de baan.