Lichte straf voor zware aanrijding Lichtaart

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:37

@ popkjen, ik begrijp jou ook dat het die man zijn zwaarste straf is om met de feiten te moeten leven. Aan de andere kant (en dus meer mijn gedachte) is het die man zijn eigen verantwoordelijkheid geweest dat ie achter het stuur kroop met alcohol op.
Daar heb ik echt geen goed woord voor over.

manic

Re: Lichte straf voor veroorzaker van dodelijk ongeval Lichtaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:45

Leuk of niet leuk, 2-3 glazen bier is wettelijk gewoon toegestaan hoor...

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:48

daffene schreef:
Nou, aan de andere kant heeft deze meneer niet met opzet of met voorbedachte rade deze mensen aangereden. Het is een ongeluk en ik kan me voorstellen dat de meneer in kwestie heel erg veel spijt heeft.
Uiteraard praat ik niet goed dat hij te hard reed en alcohol had gedronken, maar eerlijk is eerlijk, er zijn ontzettend veel mensen die wel eens met een slokje teveel in de auto gaan zitten. Wil niet zeggen dat het slechte mensen zijn.

Het is wel erg voor de familie wat er gebeurd is, maar wat heeft het voor zin om die man 2 jaar in de gevangenis te zetten?

Meneer heeft niet met opzet deze mensen aangereden, maar is wel met opzet achter het stuur gekropen terwijl hij gedronken had.
Mensen die met alcohol op achter het stuur stappen, vind ik persoonlijk wél slechte mensen (ook als er geen ongeluk gebeurt).
Hij had de mensen ook dood kunnen rijden, en isschien heeft het jongetje wel blijvend letsel opgelopen.

Ik vind de straf wel heel erg laag, en een teken van gebrek aan respect voor de slachtoffers.
Een rijverbod van een paar jaar (onvoorwaardelijk) vind ik meer op zijn plaats dan 3 maanden waarvan de helft voorwaardelijk.

De opmerking dat hij al genoeg gestraft is door schuldgevoel over wat er gebeurd is, vind ik nergens op slaan.
Dat had hij zich moeten bedenken vóórdat hij in de auto stapte.
Op de fiets of te voet had hij zeker een stuk minder schade aangericht.

Manic: hij had enkele glazen te veel gedronken.
2 is toegestaan, enkele glazen te veel is minimaal 2 te veel, dus hij had minimaal 4 glazen gedronken, en dat is gewoon onverantwoord veel.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:22

daffene schreef:
Nou, aan de andere kant heeft deze meneer niet met opzet of met voorbedachte rade deze mensen aangereden. Het is een ongeluk en ik kan me voorstellen dat de meneer in kwestie heel erg veel spijt heeft.
Uiteraard praat ik niet goed dat hij te hard reed en alcohol had gedronken, maar eerlijk is eerlijk, er zijn ontzettend veel mensen die wel eens met een slokje teveel in de auto gaan zitten. Wil niet zeggen dat het slechte mensen zijn.

Het is wel erg voor de familie wat er gebeurd is, maar wat heeft het voor zin om die man 2 jaar in de gevangenis te zetten?

Slecht of goed mens heeft er niets mee te maken hoor.
je kruipt met alcohol op Niet achter het stuur. Dat simpele feit is al strafbaar. Dan ook nog een afschuwelijke aanrijding veroorzaken, 1 dode pony, 2 zwaargewonden als gevolg.
Dan is met name de duur van de rij ontzegging wel erg kort.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:23

daffene schreef:

Ik vind mensen die met alcohol op in de auto stappen WEL slechte mensen! Zoiets doe je gewoon niet.
Kijk wat je een ander aan doet.. Natuurlijk niet bewust, maar het is wel gebeurd.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:27

Citaat:
Het paard liep inderdaad op de rijbaan, maar volgens de wet moet dat ook en de berm kon op die plaats niet gebruikt worden.

Gelukkig maar, anders was het paard mogelijk wettelijk gezien fout geweest. >;)

Het is maar goed dat alles bij wet is geregeld, dan hoeven wij ons geen zorgen te maken over verantwoordelijkheden van ons eigen gedrag.

Er knaagt toch ergens iets als je dit leest.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:28

Popkjen schreef:
Ik denk dat deze man zijn zwaarste straf is te moeten leven met de gedachte over wat er gebeurd is...

Nou en. Hoop dat ie een geweten heeft dat hem flink wakker houdt 's nachts.
met te veel alcohol op achter het stuur is een vrije keuze geweest. De 3 slachtoffers hebben er niet om gevraagd. Dus, hopelijk heeft ie nog last van zijn geweten als de wettelijke straf er al op zit.

willemjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:56

Belachelijk zo'n lichte straf!
Dat kan ook alleen maar weer in Nederland.
De stelling dat deze heer??? niet met opzet of voorbedachte rade dit ongeluk heeft veroorzaakt of een slecht mens is,is naar mijn idee grote onzin.
Als je steelt of een overval pleegt, dan neem je ook een risico.en zijn dat dan ookj geen slechte mensen?
Je weet immers en zeker op deze leeftijd, dat je niet met drank op achter het stuur moet kruipen.
Dan neem je willens en wetens grote risisco's, waar anderen mensen het slachtoffer van kunnen worden.
Gewoon een jaar of 5 a' 10 de bak in en onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid.
Gr.Willemjan

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:30

willemjan schreef:
Dat kan ook alleen maar weer in Nederland.

Belgie...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:32

Lauren1997 schreef:
Zo weinig?
Geef hem lekker een paar jaar rijverbod, een 10x hogere boete en nog een jaartje cel.

Dat jongetje heeft er nog steeds last van en het paard is dood.
En dat allemaal omdat hij te veel op had. Nou, dat vind ik toch niet niks.

Maar de andere kant van het verhaal? Zou die man er geen last meer van hebben van wat hij gedaan heeft?
Ik denk het wel.
Maar goed, dat neemt niet weg dat je dus eigenllijk helemaal niet met drank op achter het stuur moet gaan zitten.

Dit is wel 1 van de redenen waarom ik dus absoluut niet drink als ik nog moet rijden. Feitelijk mag je 2 glazen op hebben en nog rijden, maar stel je doet dat en stapt in de auto en rijdt iemand aan. Dan zal altijd in je achterhoofd de vraag blijven spelen van 'als ik niets gedronken had, had ik dan niemand aan gereden?'. Dus wil ik deze factor uitsluiten. Stel dat ik ooit per ongeluk zo'n ongeluk veroorzaak, dan wil ik kunnen zeggen dat ik in ieder geval niet gedronken had en dat het echt per ongeluk gebeurd is.

Hoewel ik me ook een beetje verbaas over de straf kunnen wij natuurlijk niet voor rechter gaan spelen.
Een rechter doet uitspraak op basis van een aantal gegevens. 1 van de aspecten die meegenomen worden is recidive, promillage, enz.
Daarbinnen kan dan geschipperd worden met hoogte boete, ontzegging van rijbevoegdheid, enz. Maar dit alles binnen kaders. Een rechter moet dan dus dingen gaan afwegen: rijbewijs nodig voor werk? Eerste keer of recidivist? ernst ongeluk? enz.
En zoiets is ook voor een rechter niet altijd eenvoudig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:16

manic schreef:
Leuk of niet leuk, 2-3 glazen bier is wettelijk gewoon toegestaan hoor...

Waar lees je dat hij 2-3 glazen bier op heeft? Ik lees dat hij in dronken toestand is aangehouden en dat hij 'enkele glazen teveel' op heeft. Dus zijn dat enkele glazen bovenop de toegstane hoeveelheid.
Als de man zijn situatie toegestaan was, was het ook gewoon een ongeluk en had de man in kwestie ook geen straf ontvangen ;)
De straf vind ik werkelijk belachelijk. Zo'n man gaat bewust in dronken toestand achter het stuur zitten. Lekker signaal geef je af met zo een makkelijke straf, daarmee zet je geen rem op dit soort zaken.
Enerzijds reclame van SIRE tegen drank, hoge accijnzen om drankmisbruik te ontmoedigen bij oa jongeren, maar dan zulke lullige straffen geven.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:41

Ik zeg ook niet dat dat in het artikel staat. Ik zeg alleen dat 2-3 glazen bier wettelijk is toegestaan.

Dit in reactie op al de mensen zegt dat je "gewoon niet met alcohol op achter het stuur stapt". Dat mag namelijk gewoon in Nederland en Belgie.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:46

Ik denk niet dat er bokkers zijn die met 2 of 3 glazen alcohol achter het stuur gaan zitten ;)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:49

En laatst is een doodrijder veroordeeld voor 10,5 jaar cel,.. die moeite had de rechter zich ook kunnen besparen want dat is nu naar niets herleid door weer zo een man die er makkelijk overgaat.
Daarbij, een celstraf had van mij niet gehoeven (onder de 3 jaar moet je toch niet zitten hier) maar wel een heel lang rijverbod en een fikse schadevergoeding.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:44

:n :n :n
Mijn vader is met zijn auto van de baan gereden door iemand dat teveel alcohol op had.
Mijn vader is ter plaatse gestorven... achtergelaten door de dader.
2 jaar later is de dader zijn vriendin hem gaan aangeven bij de politie. Hij heeft zelf toegegeven dat hij VEEL TE VEEL gedronken had.
Zijn straf: 6 maanden rijverbod en een boete van 1500 euro aan mij en mijn broer samen ;(

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:20

veelste laag.. zonder dat alchohol verhaal zou het nog iets zijn..

maar met meerdere glazen te veel op! mag het toch echt wel wat hoger uitvallen die straf!

yeye schreef:
Mijn vader is met zijn auto van de baan gereden door iemand dat teveel alcohol op had.
2 jaar later is de dader zijn vriendin hem gaan aangeven bij de politie. Hij heeft zelf toegegeven dat hij VEEL TE VEEL gedronken had.
Zijn straf: 6 maanden rijverbod en een boete van 1500 euro aan mij en mijn broer samen ;(

dat vind ik nog even laag.. die man had de cel ingemoeten ofzo.. ook nog wegrijden en niks zeggen.. die geld boete slaat ook nergens op te laag.

verschrikkelijk ongeluk zeg.. en dan 2 jaar niet weten wie de dader is.. en dan weer alles opgerakeld..

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:20

manic schreef:
Ik zeg ook niet dat dat in het artikel staat. Ik zeg alleen dat 2-3 glazen bier wettelijk is toegestaan.

Dit in reactie op al de mensen zegt dat je "gewoon niet met alcohol op achter het stuur stapt". Dat mag namelijk gewoon in Nederland en Belgie.

Dat het toegestaan is wil niet zeggen dat het dan ook ongevaarlijk is.
Als je 100 km mag op de snelweg, wil dat niet zeggen dat het altijd verantwoord is om te doen.

En dus weer mijn stokpaardje: Altijd AlcoholVRIJ achter het stuur!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:02

Wow, een pony dood rijden, een volwassen vrouw zwaargewond, een kind in coma en dat kost maar 1100 euro???????????????????????? _-:(

Van mij had die man wel een hogere straf voor zijn wandaden gemogen.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:10

RandyOrton25 schreef:
daffene schreef:

Ik vind het inderdaad ook met opzet sorry
hoevaak word er niet gezegt dat je niet met drank op achter het stuur moet kruipen
o wat heeft hij een spijt nou sorry van mij had hij zich zelf dood mogen rijden.

Klinkt heel hard maar als je andere bewust zo in gevaar brengt door een glas te veel
ben je gewoon niet goed in je kop
en ook helemaal niets waard.

Nu komt het jongetje er mischien nog goed vanaf maar voor het zelfde geld was dat niet zo
het zal je eigen kind maar zijn die door zo'n figuur even invalide of dood word gereden.

Nou zeg wat een radicale rare uitspraak. Je gaat zo iemand toch niet dood wensen. Dat siert je niet.
Mensen kunnen ook heel veel spijt hebben, en ik denk gezien het artikel dat hij veel berouw heeft.

Het blijft een stomme actie, maar om dan weer zo te reageren vind ik raar hoor

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:59

paardenfreak schreef:
veelste laag.. zonder dat alchohol verhaal zou het nog iets zijn..

maar met meerdere glazen te veel op! mag het toch echt wel wat hoger uitvallen die straf!

yeye schreef:

dat vind ik nog even laag.. die man had de cel ingemoeten ofzo.. ook nog wegrijden en niks zeggen.. die geld boete slaat ook nergens op te laag.

verschrikkelijk ongeluk zeg.. en dan 2 jaar niet weten wie de dader is.. en dan weer alles opgerakeld..

Ja inderdaad. We hadden het eigenlijk al van begin geweten dat er een andere persoon in het hele spel betrokken was maar volgens de politie was dat het niet geval. Hij zou (met droog weer) uitgegleden zijn en beginnen tollen van de brug af. Toen we het eindelijk een beetje hadden laten rusten begon het hele verhaaltje opnieuw. Massa's hebben we toen allemaal afgezien! De 'dader' zat te grijnzen in de rechtbank. Geen enkele keer sorry gehoord nee :n Rechter zijn antwoord: Volgens ons heeft de beste man erg veel spijt van zijn daden :roll: Meneer heeft zelf 2 kinderen en lachte ons van ver uit >;) België... Trekt echt nergens meer op! :r

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:31

Sidera schreef:

Toch kan ik me er ook in vinden in die reactie ;)

Als je dan toch persé MET alcohol op achter t stuur wil kruipen, zoek ik de boom wel voor je uit, ipv onschuldige mensen / dieren mee te nemen in je "val". (Je is hier algemeen bedoeld!)

IEDEREEN weet dat zelfs 1 glas alcohol je reactie vermogen al drastisch kan verminderen. In mijn ogen is het zelfs een poging tot doodslag... Tuurlijk doet ie t niet expres, maar hij stapt wel expres (willens en wetens!) met alcohol op achter het stuur van de auto.... _-:( En imo mag hij dan dus ook de gevolgen dragen. Die zullen -hopenlijk- emotineel al behoorlijk zijn voor de dader, maar hij mag t ook op andere manieren voelen!

Hannahpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:04

Heeft ie die arme moeder en haar zoon nou 2 keer aangereden!? Echt erg zeg :(

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:17

Buitenzorg schreef:
Sidera schreef:

Toch kan ik me er ook in vinden in die reactie ;)

Als je dan toch persé MET alcohol op achter t stuur wil kruipen, zoek ik de boom wel voor je uit, ipv onschuldige mensen / dieren mee te nemen in je "val". (Je is hier algemeen bedoeld!)

IEDEREEN weet dat zelfs 1 glas alcohol je reactie vermogen al drastisch kan verminderen. In mijn ogen is het zelfs een poging tot doodslag... Tuurlijk doet ie t niet expres, maar hij stapt wel expres (willens en wetens!) met alcohol op achter het stuur van de auto.... _-:( En imo mag hij dan dus ook de gevolgen dragen. Die zullen -hopenlijk- emotineel al behoorlijk zijn voor de dader, maar hij mag t ook op andere manieren voelen!

Ben blij dat ik toch niet de enige ben die een beetje radicaal is
Ik vind drank en drugs gewoon not done achter het stuur
ik heb zelf een kindje en moet er niet aan denken dat 1 of andere maloot die aan of dood rijd omdat hij/zij te veel gezopen heeft.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:21

Als je met drank op achter het stuur stapt vind ik het wel voorbedachte rade. Je weet dat je dan een gevaar op de weg kan zijn. Zo iemand mogen ze voor mij part aanklagen voor moord of poging tot. Je hebt het bewust gedaan.
Ik begrijp echt helemaal niks van deze straf. En dat hij zelf nog lang moet leven met de gedachte wat hij gedaan heeft? Dat boeit zulke mensen echt helemaal niets. Als je met alcohol op achter het stuur zit ben je aardig gewetenloos.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 00:17

Mijn 1ste reactie was ook: wow, veel te lichte straf maar... de man was 60 zonder ooit eerder iets te hebben voorgehad. Van wat er te lezen staat toch. Dan...
Sommige mensen zijn zat na 1 glas en ander beginnen het pas te voelen na 10. Die zatte van 1 glas mag wettelijk nog rijden terwijl die ander die 10 aankan maar 5 glazen heeft gedronken een boete zal krijgen.
Sommige bestuurders veroorzaken regelmatig een accident 100% sober en ander kunnen rijden zonder probleem met 4 of 5 glazen.
Het is idd beter om je naar huis te "laten" brengen dan zelf te rijden maar wie zegt dat die man dronken was. Wettelijk wel maar ik denk dat ze die 2 glazen toestaan omdat de meesten dit aankunnen?
Soms zie ik mensen die binnen het uur 3 glazen op hebben en een paar uur later zie je ze terug en zijn nog aan het drinken. Hoeveel hebben ze op?? En toch zijn de reacties het zelfde en spreken ze normaal. (voor de zekerheid, heb dan zelf geen alcohol gedronken)
DUS een test op zijn reactie en dergelijke zou in mijn ogen beter zijn om te zien of hij echt dronken was of niet.
Trouwens, als we heel moe zijn zijn de reacties even erg als iemand die dronken is!! Maar men mag wettelijk nog wel rijden...