renatevb schreef:Wat zonde zeg. Je hoort het inderdaad wel meer dat de paarden met een been tussen de tralies geraken, gelukkig niet altijd fataal. Valt me wel op dat het meestal op een wedstrijd is? Of misschien is het dan meer eht praatje van de dag, waardoor je het vaker te weten komt.
Ik ken persoonlijk 2 mensen die op deze manier een paard zijn verloren en nog twee anderen wiens paard het ondanks de verwondingen overleefd heeft. Ondanks dat het gewoon, degelijke, goedgekeurde stallen met standaard paardenstal-elementen zoals je overal kunt kopen, met verantwoorde afstand tussen de spijlen en de spijlen ook pas vanaf halverwege, niet tot op de grond... Hoe ze het doen, doen ze't, je zou denken dat zo'n hoef d'r nooit door past, maar ik heb het nu vaak genoeg van 'dichtbij genoeg' mee gemaakt om te weten dat het dus kan...
Vind het dus ook erg kwalijk dat hier opmerkingen gemaakt worden over onzorgvuldig gedrag van eigenaren of organisaties... Kennelijk heeft een paard zoveel kracht dat hij de spijlen dusdanig kan uitbuigen dat de hoef er doorheen kan glippen. Enja... als ze dan gaan worstelen en vechten om los te komen kan dat ontzettend veel schade berokkenen. Als je geluk hebt blijven ze rustig, zoals bij 1 amerikaanse vriendin wiens paard zelfs met 2 achterhoeven door de spijlen stond. Dit paard bleef kalm en hebben ze de spijlen los kunnen slijpen, maar meestal blijven ze niet zo rustig...
Oh, en om dus op de quote van renate terug te komen, dit waren allemaal gevallen met degelijk stalwerk thuis, niet op wedstrijd in tijdelijke stallen.