FEI-dressuurcomité wil cap voor jeugd gaan verplichten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:38

Veiligheid gaat boven alles dus alltijd een cap op voor je op een paard gaat stappen. Dat geld voor iedereen ook al rijd je op het hoogste niveau. Dat vind ik.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:43

Het is toch prachtig als ze dit in kunnen voeren! Dat de volwassenen dan bij het directe losrijden voor de proef en de proef zelf met een hoedje rijden lijkt me prima. Als je alles in één keer wilt krijg je het er nooit door :n

En verplichtingen van een helm voor iedereen te paard op het terrein (buiten het losrijden voor de dressuurproef en de proef zelf dus) is mi al een hele verbetering tov de huidige situatie op de internationale concoursen!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 01:22

Jaren geleden droeg niemand boven de 18 een cap. Toen het verplicht werd hebben heel veel mensen moeten wennen. Het was even een vreemd gezicht iedereen met cap te zien. Nu is het de normaalste zaak van de wereld. Ik denk dat het ook weer wennen wordt als het verplicht zou worden. En natuurlijk zijn er mensen die zich ertegen verzetten. Mensen wennen maar moeilijk aan nieuwe dingen(over het algemeen).

USACowGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 01:56

Ik vind dat je dat zelf mag weten en niet dat ze het moeten verplichten.
Ik rij zelf ook in de jeugdklasses en ik vind het niet super nodig ofzo.
:(

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:23

Cayenne schreef:
http://www.horses.nl / http://www.fei.org

het voorstel van het medisch comité van de FEI om het dragen van een beschermend hoofddeksel tijdens evenementen buiten de wedstrijdrichting voor alle ruiters in alle disciplines verplicht te stellen.

_O- _O- _O- Ja hoor. Ik zie die reiners al een cap opzetten als ze de bak uitkomen. _O- |o

Is toch maar goed te weten dat er mensen zijn die nog tijd over hebben om zich met anderen te bemoeien.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:18

zap schreef:
MarcR schreef:
Als de FEI paardrijden veiliger wil maken moeten ze iets doen aan de oorzaak door mensen te leren om zich te verdiepen in de leef- en denkwereld en van daaruit hun paarden op te voeden.

En dan nog kan elke ruiter vallen en kan elk paard struikelen ;)

Ik vermoed dat een ruiter die wedstrijden rijdt wel weet hoe hij op een paard moet zitten en een goed getraind paard kan zijn voeten opheffen zodat het niet struikelt.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:32

Beetje raar geformuleerd inderdaad, maar het plan is wel goed :)

Karrimh

Re: FEI-dressuurcomité wil cap voor jeugd gaan verplichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:07

bij de mendurance rijdt men ook gewoon met cap en zo hoort het, dat alle disciplines met cap rijden. kom helaas nog zeer regelmatig tegen dat we op een wedstrijdterrein zijn en dat iemand kindlief op de rijdier zet, hop zo erop en lekker zonder zadel, zonder hoofdstel en vooral ZONDER cap????? kindlief is pas hoogstens 8 jaar dus???????
vind dat het verplicht moet worden dat als je op een paard zit, wedstrijddeelnemer of iemand anders, je verplicht bent om een cap op te doen. maar zeker ook als je thuis, op stal oid bent.
begin deze maand een eigenwijze puber van 14 jaar, onder het mom van: ik ben 14 en bepaal zelf wat ik doe, ik kan al heel goed rijden, ik heb een eigen paard, mijn paard is altijd heeeeeel braaf. komt ten val van haar paard en overlijdt 2 dagen later aan haar verwondingen. 1e wat wij riepen was: die heeft geen cap op, en ja hoor. helaas zo'n harde leerschool dat zij er nooit van zal leren. hopelijk alle andere eigenwijze in de Alblasserwaard (en de rest van het land) wel ;)

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:28

Karrimh schreef:
bij de mendurance rijdt men ook gewoon met cap en zo hoort het, dat alle disciplines met cap rijden. kom helaas nog zeer regelmatig tegen dat we op een wedstrijdterrein zijn en dat iemand kindlief op de rijdier zet, hop zo erop en lekker zonder zadel, zonder hoofdstel en vooral ZONDER cap????? kindlief is pas hoogstens 8 jaar dus???????
vind dat het verplicht moet worden dat als je op een paard zit, wedstrijddeelnemer of iemand anders, je verplicht bent om een cap op te doen. maar zeker ook als je thuis, op stal oid bent.
begin deze maand een eigenwijze puber van 14 jaar, onder het mom van: ik ben 14 en bepaal zelf wat ik doe, ik kan al heel goed rijden, ik heb een eigen paard, mijn paard is altijd heeeeeel braaf. komt ten val van haar paard en overlijdt 2 dagen later aan haar verwondingen. 1e wat wij riepen was: die heeft geen cap op, en ja hoor. helaas zo'n harde leerschool dat zij er nooit van zal leren. hopelijk alle andere eigenwijze in de Alblasserwaard (en de rest van het land) wel ;)

En waaraan is die persoon dan overleden?
Ik blijf van overtuiging dat ieder dat voor zichzelf moet uitmaken of hij/zij een cap draag of niet. Ik bemoei me toch ook niet met anderen hoe zij met hun kinderen/huisdieren e.d. omgaan. Ik heb wel wat beters te doen. Als de FEI dit bij de jeugs wil verplichten dan kan ik daar nog inkomen maar de rest...........

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:54

hoofdletsel wegens het niet dragen van een cap, als ze wel een cap had opgehad zou ze alsnog zwaar gewond zijn geweest maar niet met eindresultaat dat ze zou overlijden.

veiligheid altijd boven alles en dus een cap verlichten ten alle tijden ben ik zeker voor. als je auto rijdt ben je toch ook verplicht een gordel om te doen. mensen denken altijd alle wijsheid en ervaring in pacht te hebben, maar het nadeel is dat je niet alleen bent en in de meeste gevallen dus ook afhankelijk bent van derden. daarom ben ik ook zeker voorstander van bv bij het springen voor het dragen van een bodyprotector ;)

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:16

Waanzin, die bemoeizucht van de overheid. Alleen maar bedoeld om jou, de burger, geld uit de zak te kloppen.

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:19

Hmm misschien toch jammer dat ze het verplicht gaan stellen... er moet toch ergens nog een beetje natuurlijke selectie plaatsvinden bij de mens? Anders wordt het niks met onze evolutie }:)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:40

Karrimh: op alle wedstrijden van de KNHS is het al verplicht om ten alle tijde een cap te dragen als men zich te paard op het wedstrijdterrein begeeft. De enige uitzondering hierop zijn de paardruiters in het Z1 en Z2. De uitstappende kinderen mogen alleen te paard met een cap op, hier horen de officials op toe te zien.

Wat mensen thuis doen kun je niet controleren als paardensportbond. Ik vind het al een goede stap dat op accomodaties met een veiligheidscertificaat een helm verplicht is.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:11

gomir schreef:
Karrimh: op alle wedstrijden van de KNHS is het al verplicht om ten alle tijde een cap te dragen als men zich te paard op het wedstrijdterrein begeeft. De enige uitzondering hierop zijn de paardruiters in het Z1 en Z2. De uitstappende kinderen mogen alleen te paard met een cap op, hier horen de officials op toe te zien.

Wat mensen thuis doen kun je niet controleren als paardensportbond. Ik vind het al een goede stap dat op accomodaties met een veiligheidscertificaat een helm verplicht is.

en toch kom ik op alle KNHS wedstrijden mensen tegen die hun kind op hun paard/pony zetten met bv uitstappen oid zonder zadel en hoofdstel en zonder cap. mama houdt paardje wel vast met slechts een halstertje en hop kindje er op.
ik weet ook wel dat dit verplicht is, maar er zijn genoeg mensen die zich verheven voelen en zich niet aan deze regels hoeven te houden. ik zie dat soort dingen continue echter de officials helaas niet

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:14

ik wist niet dat je als topruiter ook minder hard in aanraking komt met de grond als je eraf gaat. Weer wat geleerd.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:06

MarcR schreef:
zap schreef:

En dan nog kan elke ruiter vallen en kan elk paard struikelen ;)

Ik vermoed dat een ruiter die wedstrijden rijdt wel weet hoe hij op een paard moet zitten en een goed getraind paard kan zijn voeten opheffen zodat het niet struikelt.

Uhm en dan moet de FEI mensen leren verdiepen in leef- en denkwereld..... Dan snap je best dat een paard nooit een robot zal zijn en een ruiter nooit perfect ;)

PaArdjesILY9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:42

:D

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:35

Siesz52 schreef:
Waanzin, die bemoeizucht van de overheid. Alleen maar bedoeld om jou, de burger, geld uit de zak te kloppen.

Dit soort regels zijn er juist om geld in je zakken te houden :)
1) cap is minder duur dan een hoedje
2) cap hoef je niet extra aan te schaffen, die heeft iedereen meestal al
3) kosten die bespaard worden door het voorkomen van veel hersenletsel
4) ziektekosten die niet omhoog hoeven, wegens veel uitgaven aan onnodig hersenletsel
5) geen uitkeringen die betaald hoeven te worden door arbeidsongeschiktheid ten gevolge van onnodig hersenletsel

en zo is er nog wel meer te bedenken. Kan daarintegen geen enkel iets bedenken waardoor je meer geld zou moeten betalen voor deze regel...

Kortom: ik ben voor! Eerst vast de jeugd en dan over een paar jaar iedereen hup die cap op. Ieder paard kan vallen, schrikken, zich verstappen of wat dan ook. Paarden die recreatief in het bos lopen, maar ook paarden die grand prix lopen. Maakt niet uit.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:48

PriscaZ snap jij wel waar dit bericht over gaat? We hebben het hier over wedstrijden voor pony's, junioren en youngriders onder FEI reglementen (ofwel internationale wedstrijden)
Hoe zie jij voor je dat ons dat geld kost voor ziektekosten of arbeidsongeschiktheid? Op de eerste plaats is het grootste deel van de deelnemers aan die wedstrijden (muv van die in Nl) nog altijd buitenlands en dus niet hier verzekerd, ten tweede gebeuren daar echt wel danig minder ongelukken dan thuis, op de rijvereniging of op de manege...of kan jij je wel een gevalletje hersenletsel herinneren op één van deze wedstrijden?

Je eerste twee redenen kunnen tellen, alleen zijn lang niet alle caps goedkoper dan een hoedje en gaat een hoedje doorgaans, in tegenstelling tot een cap, echt heel veel jaren mee.

Edit: De youngriders tellen niet eens mee trouwens, die zijn 18+
Edit2: En ponyruiters moeten al met cap, dus dan hebben we het uitsluitend over de junioren en jonge paarden rubrieken (en dan nog alleen de zesjarigen want de rest moet ook al met cap...) Ofwel dan gaat het helemaal nergens meer over

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:49

_Esther_87_ schreef:
PriscaZ snap jij wel waar dit bericht over gaat? We hebben het hier over wedstrijden voor pony's, junioren en youngriders onder FEI reglementen (ofwel internationale wedstrijden)
Hoe zie jij voor je dat ons dat geld kost voor ziektekosten of arbeidsongeschiktheid? Op de eerste plaats is het grootste deel van de deelnemers aan die wedstrijden (muv van die in Nl) nog altijd buitenlands en dus niet hier verzekerd, ten tweede gebeuren daar echt wel danig minder ongelukken dan thuis, op de rijvereniging of op de manege...of kan jij je wel een gevalletje hersenletsel herinneren op één van deze wedstrijden?

Je eerste twee redenen kunnen tellen, alleen zijn lang niet alle caps goedkoper dan een hoedje en gaat een hoedje doorgaans, in tegenstelling tot een cap, echt heel veel jaren mee.

Edit: De youngriders tellen niet eens mee trouwens, die zijn 18+
Edit2: En ponyruiters moeten al met cap, dus dan hebben we het uitsluitend over de junioren en jonge paarden rubrieken (en dan nog alleen de zesjarigen want de rest moet ook al met cap...) Ofwel dan gaat het helemaal nergens meer over

Natuurlijk snap ik waar dit bericht over gaat. Als je mijn reactie leest zie je dat ik een quote aanhaal en daarop reagaar. Vond het een erg kort door de bocht reactie waar ik even op wilde reageren. Daarom staat de quote er ook in ;) Mijn reactie over het hoofdonderwerp staat er duidelijk onder.

Dat mensen een dure cap willen kopen is een vrije keuze hè, dat wordt nergens opgelegd.

En nee, ik kan me zo geen voorval herinneren van zwaar hersenletsel in de ring van een FEI-wedstrijd, maar er is ook zoiets als een voorbeeldfunctie en als iets nog nooit gebeurd is, wil dat niet zeggen dat het ook nooit gaan gebeuren. Ken wel voorbeelden van dressuurruiters die thuis of tijdens de training vallen trouwens. (waar ze dan ook geen cap op hadden)

Nu weer ontopic?

Ik denk ook echt dat ze gewoon in stapjes bezig zijn om het hoedje helemaal af te schaffen. Of dat er veiligheidshoedjes gaan komen, net zoals op Indoor Brabant al werden geshowed.