Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Cayenne schreef:http://www.horses.nl / http://www.fei.org
het voorstel van het medisch comité van de FEI om het dragen van een beschermend hoofddeksel tijdens evenementen buiten de wedstrijdrichting voor alle ruiters in alle disciplines verplicht te stellen.
Ja hoor. Ik zie die reiners al een cap opzetten als ze de bak uitkomen.

zap schreef:MarcR schreef:Als de FEI paardrijden veiliger wil maken moeten ze iets doen aan de oorzaak door mensen te leren om zich te verdiepen in de leef- en denkwereld en van daaruit hun paarden op te voeden.
En dan nog kan elke ruiter vallen en kan elk paard struikelen
Karrimh schreef:bij de mendurance rijdt men ook gewoon met cap en zo hoort het, dat alle disciplines met cap rijden. kom helaas nog zeer regelmatig tegen dat we op een wedstrijdterrein zijn en dat iemand kindlief op de rijdier zet, hop zo erop en lekker zonder zadel, zonder hoofdstel en vooral ZONDER cap????? kindlief is pas hoogstens 8 jaar dus???????
vind dat het verplicht moet worden dat als je op een paard zit, wedstrijddeelnemer of iemand anders, je verplicht bent om een cap op te doen. maar zeker ook als je thuis, op stal oid bent.
begin deze maand een eigenwijze puber van 14 jaar, onder het mom van: ik ben 14 en bepaal zelf wat ik doe, ik kan al heel goed rijden, ik heb een eigen paard, mijn paard is altijd heeeeeel braaf. komt ten val van haar paard en overlijdt 2 dagen later aan haar verwondingen. 1e wat wij riepen was: die heeft geen cap op, en ja hoor. helaas zo'n harde leerschool dat zij er nooit van zal leren. hopelijk alle andere eigenwijze in de Alblasserwaard (en de rest van het land) wel
gomir schreef:Karrimh: op alle wedstrijden van de KNHS is het al verplicht om ten alle tijde een cap te dragen als men zich te paard op het wedstrijdterrein begeeft. De enige uitzondering hierop zijn de paardruiters in het Z1 en Z2. De uitstappende kinderen mogen alleen te paard met een cap op, hier horen de officials op toe te zien.
Wat mensen thuis doen kun je niet controleren als paardensportbond. Ik vind het al een goede stap dat op accomodaties met een veiligheidscertificaat een helm verplicht is.
MarcR schreef:zap schreef:
En dan nog kan elke ruiter vallen en kan elk paard struikelen
Ik vermoed dat een ruiter die wedstrijden rijdt wel weet hoe hij op een paard moet zitten en een goed getraind paard kan zijn voeten opheffen zodat het niet struikelt.
Siesz52 schreef:Waanzin, die bemoeizucht van de overheid. Alleen maar bedoeld om jou, de burger, geld uit de zak te kloppen.

_Esther_87_ schreef:PriscaZ snap jij wel waar dit bericht over gaat? We hebben het hier over wedstrijden voor pony's, junioren en youngriders onder FEI reglementen (ofwel internationale wedstrijden)
Hoe zie jij voor je dat ons dat geld kost voor ziektekosten of arbeidsongeschiktheid? Op de eerste plaats is het grootste deel van de deelnemers aan die wedstrijden (muv van die in Nl) nog altijd buitenlands en dus niet hier verzekerd, ten tweede gebeuren daar echt wel danig minder ongelukken dan thuis, op de rijvereniging of op de manege...of kan jij je wel een gevalletje hersenletsel herinneren op één van deze wedstrijden?
Je eerste twee redenen kunnen tellen, alleen zijn lang niet alle caps goedkoper dan een hoedje en gaat een hoedje doorgaans, in tegenstelling tot een cap, echt heel veel jaren mee.
Edit: De youngriders tellen niet eens mee trouwens, die zijn 18+
Edit2: En ponyruiters moeten al met cap, dus dan hebben we het uitsluitend over de junioren en jonge paarden rubrieken (en dan nog alleen de zesjarigen want de rest moet ook al met cap...) Ofwel dan gaat het helemaal nergens meer over
Mijn reactie over het hoofdonderwerp staat er duidelijk onder.