Vier paarden overleden door grote bijenaanval in Engeland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:10

Wat erg!
Lijkt me ook echt verschrikkelijk voor die eigenaren.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:13

Mensen kunnen goed tegen bijensteken, maar voor paarden zijn een paar steken al dodelijk. Normaal gesproken komen ze elkaar ook nauwelijks tegen, aangezien de lucht van paarden bijen nu eenmaal niet bevalt. En bijen zijn ook niet zo irritant als wespen, dat ze je opzoeken en steeds om je heen blijven hangen, die zijn al blij met wat bloemetjes.
Maar hier komen de laatste tijd ineens veel bijen de stal in en ik heb al meer mensen gehoord die dat ook hadden. Alsof ze in de war zijn?
Verder zijn het nu eenmaal hele nuttige insecten, ook voor paarden, vanwege de geneeskrachtige werking van hun producten.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:30

Wat erg zeg, arme vrouw en paarden!

Mijn paard is een paar weken geleden waarschijnlijk ook gestoken door bijen. Er was een nest neergestreken in een boom in de buurt en toen ik 's avonds op stal kwam was hij helemaal opgezet, dikke koker, dikke lippen en neus. En overal bulten zelfs op z'n oren. De reactie was er waarschijnlijk binnen een kwartiertje want de staleigenaar had ze een kwartier daarvoor nog gevoerd.
Gelukkig was de dierenarts er binnen een kwartier en heeft hij een prik gehad. Maar als we er niet zo snel bij waren geweest was hij waarschijnlijk overleden, zijn luchtpijp was al verdikt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:47

renatevb schreef:
Je gaat toch ook geen bijen in je tuin laten lijkt me, waarom dan wel rond de paarden? Het is een vreslijk ongeval, maar volgens mij wel een dat met wat logisch verstand had kunnen voorkomen worden..

Hoe voorkom jij dat dan? Bij mij in de tuin wemelde het ervan. Gewoonlijk talen bijen niet naar paarden, dat staat erbij. En tja, in Engeland hebben de mensen minder vertrouwen in de supermarkten dan in NL. Daar zijn ze nog iets meer van de zelfvoorzienendheid. Kan best meespelen. In NL is het gebrek aan imkers inmiddels best een probleem.

Al met al een vreselijk ongeluk natuurlijk. Dat moge duidelijk zijn. Maar inderdaad, het gaat vaker goed dan dat het mis gaat. Gewoon voorkomen dat ze mekaar kunnen storen is afdoende.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:51

Ooo wat zullen die paarden vreselijk bang zijn geweest. ;(
Sterkte voor de eigenaar.

Ook mensen kunnen overlijden door bijensteken, ook door de anafylactische shock die een steek kan veroorzaken.

martina1 schreef:
Mijn paard is een paar weken geleden waarschijnlijk ook gestoken door bijen. Er was een nest neergestreken in een boom in de buurt en toen ik 's avonds op stal kwam was hij helemaal opgezet, dikke koker, dikke lippen en neus. En overal bulten zelfs op z'n oren. De reactie was er waarschijnlijk binnen een kwartiertje want de staleigenaar had ze een kwartier daarvoor nog gevoerd.
Gelukkig was de dierenarts er binnen een kwartier en heeft hij een prik gehad. Maar als we er niet zo snel bij waren geweest was hij waarschijnlijk overleden, zijn luchtpijp was al verdikt.

zooo zeg, wat een geluk dat je erop tijd bij was!!
Met recht door de oog van de naald gekropen dus.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:22

ik vraag me wel af of het nu toeval of iets anders is dat het nu opeens vaker voorkomt...
dat zoals CaPrIoLe'79 zegt de bijen nu in de war zijn ofzo...

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:34

idefix4 schreef:
renatevb schreef:
Je gaat toch ook geen bijen in je tuin laten lijkt me, waarom dan wel rond de paarden? Het is een vreslijk ongeval, maar volgens mij wel een dat met wat logisch verstand had kunnen voorkomen worden..

Hoe voorkom jij dat dan? Bij mij in de tuin wemelde het ervan. Gewoonlijk talen bijen niet naar paarden, dat staat erbij. En tja, in Engeland hebben de mensen minder vertrouwen in de supermarkten dan in NL. Daar zijn ze nog iets meer van de zelfvoorzienendheid. Kan best meespelen. In NL is het gebrek aan imkers inmiddels best een probleem.

Al met al een vreselijk ongeluk natuurlijk. Dat moge duidelijk zijn. Maar inderdaad, het gaat vaker goed dan dat het mis gaat. Gewoon voorkomen dat ze mekaar kunnen storen is afdoende.

ik ga echt geen bijen nesten laten hangen aan mijn paddock hoor..
Dan bel ik wel een imker die de bijen komt halen, maar het risico is te groot vind ik zelf :j

@jes_sira: nee dat kan je niet, maar bijennesten aan je bak hebben is niet verstandig vind ik. En ik weet niet of ik mijn paarden aan huis zou houden als mijn buurman imker is. Maar dat is ieder zijn keuze.
Het had voorkomen kunnen worden, dat is mijn mening, maar het moet absoluut jouw mening niet zijn..
Laatst bijgewerkt door Feria op 27-06-11 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:35

Wat een naar ongeval zeg.

Onze buurman heeft op zijn grond naast onze paardenbak ook 2 bijenkorven. Dacht dat het geen kwaad kon en ik kan het hem moeilijk verbieden >;) . Nou ja, het zal wel goed gaan. Kan er toch niets aan doen. Heb er weinig last van eigenlijk.

De dazen zijn erger _-:(

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:45

Ik sta op een behoorlijk landgroot land, en de buurman heeft al van voor ik er stond bijen. En ik sta er al 15 jaar.

Tot nu wist ik niet eens dat het gevaarlijk kon zijn. Zie mijn eerste post
Oei, onze buurman heeft ook bijen.
In de 15 jaar dat ik er sta, is er nog nooit iets gebeurt, maar nu ik dit zo lees....

Dus ja, ik schrik er wel van.
Maar nogmaals, het gaat hier al tientallen jaren goed, dus probeer me er niet druk om te maken.
Hij is er praktisch elke dag hele dagen en ziet en merkt het gelijk als zijn "groepen" raar doen of zich willen verplaatsen.

Overigens staan ze niet naast de bak. Dit heb ik nooit gezegt.
Laatst bijgewerkt door jes_sira op 27-06-11 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:45

wat vreselijk!
Normaal gesproken moeten bijen echt flink gestoord worden voor z'on aanval.
Ik heb zelf een bijenkorf gehad in mijn moestuin vroeger,en kon er gewoon voorlangs lopen zonder problemen.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:05

vreselijk, arme paarden! :(:)

grietje14

Re: Vier paarden overleden door grote bijenaanval in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:22

Vreselijk! Arme paarden, hoe dat wel niet gevoeld moet hebben.
Bah, moet ik niet aan denken.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:33

Vreselijke dood! Aan de ene kant kun je wel zeggen: zorg dan dat die bijen verder weg 'wonen'. Maar aan de andere kant ging het jarenlang goed. Er moet dus wel een verdraaid goede reden zijn waarom de bijen dit gedaan hebben. Toch gauw die bijen of die paarden weg daar!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:41

_Veronique_ schreef:
Vreselijke dood! Aan de ene kant kun je wel zeggen: zorg dan dat die bijen verder weg 'wonen'. Maar aan de andere kant ging het jarenlang goed. Er moet dus wel een verdraaid goede reden zijn waarom de bijen dit gedaan hebben. Toch gauw die bijen of die paarden weg daar!

Inderdaad, ben dan ook heel erg benieuwd naar het waarom.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:58

Misschien hebben kwajongens de bijen wel verstoord waardoor die de paarden gingen aanvallen. Er moet iets geweest zijn dat de bijen zo razend werden. Bijen vallen niet zonder reden aan. Zeker geen honingbijen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:00

Stel dat dat zo is; je zou het maar op je geweten hebben.. :=

jelatje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:01

wow wat heftig voor die paardjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:09

Ik weet hoe zo'n aanval voelt..
Enkele jaren geleden was ik met mijn paardje op een keuring in Limburg.
Toen hoorde ik ineens een luid gezoem.

Bleek een zwerm van duizenden bijen te zijn die voorbij kwam stormen.
Zodra ik ze zag heb ik als een gek de pony op de trailer gezet en alles dicht gedaan en ben er bij gaan zitten.

Toen ze weer weg waren, hoorde ik toch van een aantal mensen dat ze lelijk gestoken waren toen de zwerm langs kwam.
Ze vlogen echt op mensen-hoogte.
Ook een aantal paarden zijn toen gestoken. Gelukkig geen doden gevallen, maar de schrik zat er goed in.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-11 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 15:11

Bijen bijten niet, Femke :P
Maar ik kan me die paniek goed voorstellen :j
Toch blijft het raar gedrag voor bijen. Die steken niet zomaar, want daarna leggen ze meteen het loodje.
Wespen gaan niet dood van steken en zijn dus sneller agressief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:16

LOL, ik schreef 't bij mensen wel goed.
Maar 'k ben gewend om bij "paarden" ook "gebeten" neer te zetten, omdat je dat normaal alleen schrijft bij dazen enzo _O-
Macht der gewoonte met 460 aanslagen per minuut ;)

juultiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:27

is zo wel wachten op een ongeluk echt heftig
wat zullen die paarden in paniek zijn geweest en het was te voorkomen

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:42

Wat heftig, mijn vader is ook imker, en in onze wei staan ook een stuk of 7 bijenkasten met volken. Deze staat wel achter een extra omheining, zodat het paard er niet bij zou kunnen, maar mochten de bijen zo vreselijk gestoord worden dan kan er idd iets misgaan. Gelukkig is dat bij ons nooit gebeurd, wel hebben ze natuurlijk gezwermd, maar daarbij is nooit iets gebeurd. Bijen zijn van nature helemaal geen agressieve dieren namelijk.
Nu heb ik geen paard meer, alleen de buren hebben nog paarden.

pony_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:23

Nou erg slim dat je dan de bijenkorfen zo digt bij zet! :(
Ze hadden deze op een afgelegen plek moeten zetten en niet vlakbij de paarden.
Bijen zijn net al paarden dieren. :j

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:25

pony_bokt: bijen zijn geen agressieve dieren, lees mijn verhaal nog maar eens door :) . Bijen steken dus normaal ook niet zomaar, alleen als ze heel erg bedreigd worden.

Wespen zijn wel agressief, en steken eerder dan bijen. Bijen gaan ook dood als ze steken, dus dat doen ze niet zomaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:14

Rinske schreef:
pony_bokt: bijen zijn geen agressieve dieren, lees mijn verhaal nog maar eens door :) . Bijen steken dus normaal ook niet zomaar, alleen als ze heel erg bedreigd worden.
In dat geval zou het dus heel goed kunnen dat één van de paarden op de korven is gaan staan of er op een andere manier aan heeft gezeten.
Dat ze zich hierdoor bedreigd voelden.