Boete van 350 euro wegens "verwaarlozing" drachtige merrie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Boete van 350 euro wegens "verwaarlozing" drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:51

Eh...nee dan lees je niet goed , in de OP staat duidelijk dat er 2 DA's bij zijn geweest , waarvan de ene adviseerde om het even 2 maanden aan te kijken en dan weer contact op te nemen , terwijl de andere het wegwimpelde tot een paar maanden na de dracht. En de eigenaar heeft dat laatste advies opgevolgd. Dat laatste advies was dan blijkbaar nog een tijd later dan de 2 maanden van het eerste advies.

Eigenaar heeft er dus bewust voor gekozen om niet na 2 maanden te laten controleren zoals door de andere DA geadviseerd was.

De voorgeschreven middelen hadden een ontsteking moeten voorkomen maar toen er na de bevalling dan een DA bij kwam was er wel een ontsteking en blijkbaar zo erg dat het dier niet meer te redden was.

De vraag is een beetje of het verhaal in de media helemaal klopt , en hoe lang die ontsteking er al zat. Was die in 1 of 2 dagen zo erg geworden dat het dier niet meer te redden was ?

Of zat het al een langere tijd te etteren daar en heeft de eigenaar het niet serieus genomen en te lang gewacht , waardoor het dier uiteindelijk niet meer te redden was toen er eindelijk hulp ingeroepen werd ?

Ik denk dat de kneep hem daar in zit.

In het eerste geval kun je de eigenaar weinig kwalijk nemen , in het 2e geval echter :n

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:28

2 maanden of enkele maanden na de bevalling had hier al niet meer uitgemaakt, de merrie is volgens het stuk niet lang na de bevalling ingeslapen en het veulen met de fles groot gebracht.

Als die ontsteking door de voorgeschreven AB steeds onderdrukt is, is dat natuurlijk een tijdbom die steeds scherper gesteld wordt.

Ik vind dat beide dierenartsen de man hadden moeten adviseren vaker en sneller contact op te nemen.
Als de eigenaar een AB kuur en vliegenmiddel krijgt en het advies om na de bevalling contact op te nemen, is het te begrijpen dat ie dat advies opvolgd.

Hoe die plek er hier heeft uitgezien kunnen we hier niet beoordelen, het letterlijke advies van de DA's hebben we ook niet gehoord, maar ik kan niet geloven dat hij het paard eerst laat opereren, 2 DA's laat komen en behandeld met de voorgeschreven middelen en het dier dan opzettelijk verwaarloosd.
In dit geval vind ik het verlies van het paard al voldoende 'straf' voor de man.
Ik vind dat er beter gekeken kan worden naar de adviezen van de dierenartsen.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 25-06-11 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:43

helemaal eens met LBLGypsyCobs

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:00

Die adviezen van de dierenartsen zijn helaas ook niet duidelijk , het hele stuk is wat onduidelijk waardoor het moeilijk in te schatten is. Want wanneer is DA 1 er bij geweest , en wanneer DA 2 ?

Als die eerste er al bij 4 maanden dracht bij geweest is en toen zei : we kijken over 2 maanden weer verder , dan is dat natuurlijk een enorm verschil vergeleken met als dat met 11 maanden dracht had gebeurd...

En zo ook voor DA 2 , en dan nog de vraag hoe het verloop van die ontsteking precies gegaan is...

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:38

nou ik vind dit redelijk belachelijk, wanneer er 2 DA'S bij geweest zijn, en er word geadviseerd te wachten met een 2de operatie..
Iemand die zijn paard überhaupt laat opereren is volgens mij geen 'mishandelaar' ..
Jammer dat ze zich niet consenteren op ergere zaken van verwaarlozing..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:17

In het geval van een ontsteking kan ik niet begrijpen dat een DA aangeeft dat de eigenaar over 2 maanden weer contact moet opnemen.
Beetje DA komt dat toch regelmatig controleren?
Zeker als het om weefsel gaat wat al woekert en eerder operatief verwijderd is.