Paard vast in wildrooster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: OPaard vast in wildrooster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 23:53

'vroeger' gingen wij ook altijd gewoon met de paarden over die roosters heen. Ik zag er eigenlijk nooit echt gevaar in!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 23:54

Zack schreef:
rozahorse schreef:
Tja en het ruiterpad is dichtbij het veerooster dus je moet erbij in de buurt komen.

Lekker slecht bedacht dan..
Welke malloot bedenkt dat om een ruiterpad langs een wildrooster te laten lopen?

Gelukkig heeft ze niks ernstigs!

Nog nooit op de veluwe geweest denk ik??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:06

suuzepuus schreef:
'vroeger' gingen wij ook altijd gewoon met de paarden over die roosters heen. Ik zag er eigenlijk nooit echt gevaar in!!

goh....als ze enorme hoeven hebben kan het ook geen kwaad denk ik :D
Ik blijf het ondingen vinden,mijn zus is ook een keer vastblijven zitten met haar verzorg welshje in de Twiske(30 jaar geleden)....die had ook van die kleine hoefjes :o

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:07

Was altijd met haflingers en fjorden. Meestal kun j er langs door een hek maar lang niet altijd.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:26

Hoe moeilijk is het en wat zou het nou helemaal kosten, om parallel aan het ruiterpad tussen de ruiterdoorgang en het veerooster een extra hekje te plaatsen van een paar meter, om beiden fysiek zodanig van elkaar te scheiden dat dit soort incidenten niet meer kan plaatsvinden?

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:33

EricPrast schreef:
Hoe moeilijk is het en wat zou het nou helemaal kosten, om parallel aan het ruiterpad tussen de ruiterdoorgang en het veerooster een extra hekje te plaatsen van een paar meter, om beiden fysiek zodanig van elkaar te scheiden dat dit soort incidenten niet meer kan plaatsvinden?

tja das mijn idee ook toen ik de foto's zag!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:34

Als je dat bij elk rooster moet gaan doen kost dat natuuelijk wel heel erg veel geld....

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:52

suuzepuus schreef:
Als je dat bij elk rooster moet gaan doen kost dat natuuelijk wel heel erg veel geld....

Ik denk dat dit meer kost als de brandweer met 10 man moet uitrukken en de politie en de dierenarts erbij.
Maar goed.
Vandaag is ze weer lekker vrolijk en pikt zelfs al weer eten bij mijn andere fjord.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:11

gelukkig gaat het goed met je paardje!!

Maar heb je enig idee hoeveel wildroosters er zijn in nederland?? en hoe vaak dit voorkomt?? dit was gewoon een (stom) ongeluk. het is gebeurd maar is geen dagelijks gebeuren. Om nou alle wildroosters af te gaan zetten met het een of ander lijkt me overbodig!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:18

gelukkig gaat het goed met haar TS.
en wat kun je trots zijn op je bijrijder.

maar was de fjord omgevallen dan of zo? hoe gaat dat? ze stapt er in.. wil weglopenen blijft dan haken en valt om of zo? klinkt wat dom.. maarhoe gaat dat? ik was als paard echt wel in paniek geweest

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:27

rozahorse schreef:
Hallo ik ben de eigenaar van het paard Joyce.
Ze is inderdaad geschrokken van een fazant en toen het veerooster op geschoten.
Ze is gisteren met de trailer naar huis gebracht nadat ze bij was gekomen van het roesje.
Vannacht was ze nog heel rillerig en suf maar vanochtend kwam ze de stal uitlopen alsof er niks aan de hand was.
Niet mank,geen dikke benen en belangrijk heel vrolijk.
Ze heeft erg veel geluk gehad.
Tot nu toe lijken de verwondingen dus mee te vallen maar het is even wachten tot ze van de pijnstillers af is.
Ze is door goed handelen van mijn bijrijdster totaal niet in paniek geraakt.
Toen ze op wilde staan is ze er gelijk bovenop gaan liggen en heeft ze rustig tegen haar gepraat.
OOk toen de brandweer aankwam bleef mevrouw rustig liggen.
Tja en het ruiterpad is dichtbij het veerooster dus je moet erbij in de buurt komen.

Jeetje dan hebben jullie geluk gehad! :(:)

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:30

suuzepuus schreef:

Ik rijd er ook gewoon overheen, maar moet wel zeggen dat wij platte roosters hebben en er zo'n 4 centimeter tussen elk nieuwe stuk ijzer zit. Is dit ook gevaarlijk? Nooit bij stilgestaan eigenlijk :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:38

lynne_berna schreef:
suuzepuus schreef:

Ik rijd er ook gewoon overheen, maar moet wel zeggen dat wij platte roosters hebben en er zo'n 4 centimeter tussen elk nieuwe stuk ijzer zit. Is dit ook gevaarlijk? Nooit bij stilgestaan eigenlijk :o

Je hebt:
-wildroosters (spijlen heel dicht bij elkaar) daar kan je eventueel met een paard/grote pony overheen als je echt niet anders kan.
-veeroosters (spijlen verder uit elkaar) die houden ook grotere hoefdieren als koeien en paarden tegen.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:00

Wij hebben veeroosters en dat terwijl er alleen schapen lopen dus aan de smalle zouden we genoeg hebben.
Ze is inderdaad op het wildrooster gekomen haar achterbeen zat vast en het meisje is eraf gesprongen en toen haar voorbeen erin en viel ze plat.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:09

wildroosters.......brrrrrrrrr............daar heb ik nog een trauma van! |(
Toen we op ponykamp waren (inmiddels zo'n 20jaar geleden) ben ik gaan uitrijden met een meisje van de club.Wisten wij veel wat wildroosters waren! :o?
Ik ben toen afgestapt om eroverheen te lopen maar zij bleef zitten op dr pony.Toen ze eroverheen liep zakte het beestje met alle vieren door het rooster! :wow:

Wat een drama |( ,de plaatselijke kashouders kwamen aangesneld om met een staaf de spijlen uitelkaar de duwen.
Op zn knieën is het dier eruit gekropen,flinke wond aan een achterbeen -O- .Is terplaatse door dierenarts gehecht.Heeft wonder boven wonder géén dag kreupel gelopen!!! :wow:

Maar ik kan je zeggen dat ik er jaren slecht van geslapen heb,tis nog steeds mn nachtmerrie als ik die dingen zie! ;(

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:49

lynne_berna schreef:
suuzepuus schreef:

Je hebt:
-wildroosters (spijlen heel dicht bij elkaar) daar kan je eventueel met een paard/grote pony overheen als je echt niet anders kan.
-veeroosters (spijlen verder uit elkaar) die houden ook grotere hoefdieren als koeien en paarden tegen.[/quote]

Oké dan hebben wij hier dus wildroosters liggen, ik rijd een grote kwpn'er (1.72) dus dat moet wel kunnen dan toch?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:01

Ik raad echt af om over welk rooster dan ook te rijden met paard!
Als een paard of pony zn hoef in de verkeerde hoek neerzet(bijv.teen naar onder)dan glijd zo'n hoef al snel door de spijlen.(spijlen buigen onder zoveel gewicht en geweld echt uiteen)
Je wil het niet meemaken om je paard erin te hebben hangen,een ware nachtmerrie!!!

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:12

funnyhorses schreef:
Ik raad echt af om over welk rooster dan ook te rijden met paard!
Als een paard of pony zn hoef in de verkeerde hoek neerzet(bijv.teen naar onder)dan glijd zo'n hoef al snel door de spijlen.(spijlen buigen onder zoveel gewicht en geweld echt uiteen)
Je wil het niet meemaken om je paard erin te hebben hangen,een ware nachtmerrie!!!

Vind ik ook ik ga ook nooit over een wildof veerooster of het nou smalle gaten zijn of niet.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:17

Wat ontzettend knap van zo'n jong meisje dat ze rustig is gebleven. Gelukkig dat je paard er niets aan over heeft gehouden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:21

lynne_berna schreef:
lynne_berna schreef:

Oké dan hebben wij hier dus wildroosters liggen, ik rijd een grote kwpn'er (1.72) dus dat moet wel kunnen dan toch?

Je loopt altijd risico dat er bv een spijl rot is en breekt onder het gewicht of paard een voet verkeerd neerzet en toch vast komt te zitten. Het is iets wat je alleen moet overwegen als je echt geen andere mogelijkheid hebt om te komen waar je zijn moet. Omrijden is altijd keuze 1.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:26

wat een mazzel heb je zeg en wat knap gehandeld van je bijrijdster!!!

Wildroosters / veeroosters ga ik echt niet overheen, dan maar een ritje ergens anders heen of omrijden :n

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:33

Pfff Wat een geluk zeg.

Hier in spaarnwoude hebben ze ook wildroosters, ik houdt er niet van, ik blijf er altijd uit de buurt, dan maar een andere kant op.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:29

Ja mijn idee.
Vandaag heeft ze lekker weer staan grazen in het land.
Ze is weer super vrolijk.
De bijrijdster heeft samen met het vriendinnetje die 112 heeft gebeld met haar gewandeld.
Ging erg goed.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:39

Poeh geluk gehad zeg :)

Hier in omgeving ook regelmatig ongelukken met roosters geweest (daar zaten de klapdeurtjes ook pal naast, maar regelmatig waren het dus ook mensen die dachten er wel gewoon overheen te kunnen :\ terwijl er mega grote waarschuwingsborden stonden...)

Ondertussen zijn de meesten hier trouwens vervangen door stroommatten :) alleen in de winter met sneeuw/ ijs komen de ijslanders eroverheen :=

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:17

grid schreef:
Poeh geluk gehad zeg :)

Hier in omgeving ook regelmatig ongelukken met roosters geweest (daar zaten de klapdeurtjes ook pal naast, maar regelmatig waren het dus ook mensen die dachten er wel gewoon overheen te kunnen :\ terwijl er mega grote waarschuwingsborden stonden...)

Ondertussen zijn de meesten hier trouwens vervangen door stroommatten :) alleen in de winter met sneeuw/ ijs komen de ijslanders eroverheen :=

Dat kende is helemaal niet heb het net even bekeken.
Ziet er goed uit maar beetje nadeel dat het in de winter met sneeuw niet werkt.