Poldertuin maakt steeds vaker plaats voor een paardenbak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Re: Poldertuin maakt steeds vaker plaats voor een paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:04

Snap heel goed dat ze er naar gaan kijken.

Het Nederlandse landschap verpaard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:19

En wat is er mis met 'verpaarden' :D
Liever paarden dan schapen of geiten :)

Dat iets er redelijk netjes en vooral veilig uit moet zien kan ik inkomen, maar de regering heeft niet het recht om mij te vertellen hoeveel ruimte ik zou moeten hebben voor mijn paarden, terwijl bij de doorsnee manege/pensionstal 'om de hoek' de beesten 23 uur per dag op 3x3 staan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:20

DubbelDun schreef:

Dat iets er redelijk netjes en vooral veilig uit moet zien kan ik inkomen, maar de regering heeft niet het recht om mij te vertellen hoeveel ruimte ik zou moeten hebben voor mijn paarden, terwijl bij de doorsnee manege/pensionstal 'om de hoek' de beesten 23 uur per dag op 3x3 staan.

Ik zie juist graag schapen, koeien e.d. Alleen maar paarden is doodsaai.

Zo heeft ieder zijn mening over wat hij/zij graag ziet. En geloof het of niet, niet iedereen vindt paarden leuk :oo

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:23

DubbelDun schreef:

Voor de maneges zijn ze de regels ook heel hard aan het aanscherpen hoor. En dat een ander iets doet wat minder paardvriendelijk is moet een particulier dat dan ook maar gelijk doen? Beetje kort door de bocht lijkt mij.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:26

verpaardering is niet goed.
Paarden zijn kieskeurige eters waardoor er weilanden met lange plukken overblijven.
En dat is geen gezicht vinden de meeste

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:35

@daks: dat is een kwestie van het weiland goed bijhouden. Als ik er af en toe met een grasmaaier overheen kan, dan kan een ander dat ook.
Een schaapje ipv een grasmaaier vind ik ook prima, maar niet elk hekwerk is daar geschikt voor.

@Pashon : het gaat mij er om dat er belangrijker dingen beter eerst veranderd aangepast kunnen worden, zoals de 3x3 stallen. Stalhouders krijgen hiervoor nog minstens 10 jaar de tijd nl.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:39

nou en? Er word nu al aangekaart in het topic dat niet iedereen het geld heeft om een omheinig die past in de omgeving te kopen, moeten maneges dan ook maar in eens met miljoenen op de proppen komen om aan de wensen te voldoen. Het gaat erom dat het probleem aangepakt word en dat zijn bestaande problemen. Voorkomen is belangrijker dan over een aantal jaar de regels aan te scherpen waarnaar mensen alsnog in de problemen komen omdat het niet haalbaar is of wat dan ook.

De een vlakt de ander ook niet uit natuurlijk. Het welzijn van manege paarden heeft niks te maken met hoe particulieren hun paarden huisvesten want dat laat soms meer te wensen over dan hoe maneges hun paarden houden!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:39

ik woon zelf in een arbeidswoning in de noord oost polder en snep best dat buren niet blij zijn met een paardenbak in de voortuin.
het zijn geen vrijstaande huizen maar de arbeiderswoningen in de polder zijn blokken van 2,3,4 en soms zels meer.
dus je hebt gewoon naaste buren. het kan behoorlijk stoffen en veel mensen ruimen de drollen niet op. de middelste huizen hebben vaak alleen teras op de voorkant in de tuin omdat er achter erg weinig plaats is. dus als e daar dan lekke in de zomer zit, en de paarden van je buren gaan flink te keer in de bak in de voortuin kan ik me voorstellen dat dat geen pretje is.
ik hen zelf ookpaarden en ons huis staat ook op 1 hectare grond maar ik zou ht zelf niet willen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:44

Pashon schreef:
Het welzijn van manege paarden heeft niks te maken met hoe particulieren hun paarden huisvesten want dat laat soms meer te wensen over dan hoe maneges hun paarden houden!

Ik vind dat het ALLES met elkaar te maken heeft. Paarden blijven nl paarden door wie ze dan ook worden gehoudend en gestald worden.
Er zullen net zoveel partikulieren zijn die de boel niet op orde hebben als dat er maneges/pensionstallen zijn waar het droevig gesteld is.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:48

nee dat staat compleet los van elkaar. Maar meningen verschillen en dat mag gelukkig ook.
Al heb ik meer particulieren gezien die zich de ogen uit de kop moeten schamen zo slecht als de paarden erbij staan als dat ik maneges heb gezien die zich de ogen uit de kop moeten schamen.

edit:

paarden blijven inderdaad paarden enkel kan je de manieren van huisvesting niet met elkaar gaan vergelijken daar het 2 compleet verschillende sectoren zijn en dus kan je ze niet met elkaar gaan vergelijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:52

Everything is in the eye of the beholder :D
Paarden kunnen in een supersjieke stal met gouden knoppen ook heel ongelukkig zijn, terwijl in dat rommelstalletje van sloophout een heel gelukkig paard kan huizen. :)
Dat de buurt liever een mooi uitziende stal ziet kan ik wel inkomen trouwens, maar ik heb kortgeleden nog meegemaakt dat als je met de beste intenties iets nieuws/moois wilt neerzetten dat je stukloopt op de gemeente.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:58

Je hele tuin bestraten mag wel.
Een paardenbak niet.

Wat is nu mooi en wat is lelijk? Dat is toch een persoonlijke smaak.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:04

germie schreef:
Je hele tuin bestraten mag wel.
Een paardenbak niet.

Wat is nu mooi en wat is lelijk? Dat is toch een persoonlijke smaak.

Een tuin die dichtgestraat is levert geen overlast voor de buren, hij is hoogstens lelijk. Een paardenbak levert wel overlast op door stof en stank. Lijkt me toch duidelijk verschil :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:07

Ook dat hoeft niet. Je kunt de mest er dagelijks uithalen en spuiten tegen het stof.
En misschien moeten we eens aan een andere bodem als het standaard zand. iets wat gewoon nooit stuift :)

Ik ken ook mensen die buren hebben met meerdere honden. Dit zitten buiten in een kennel. Ik kan je wel vertellen dat hondestrond veel meer stinkt als paardemest :D

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:10

DubbelDun schreef:
Ook dat hoeft niet. Je kunt de mest er dagelijks uithalen en spuiten tegen het stof.
En misschien moeten we eens aan een andere bodem als het standaard zand. iets wat gewoon nooit stuift :)

Ik ken ook mensen die buren hebben met meerdere honden. Dit zitten buiten in een kennel. Ik kan je wel vertellen dat hondestrond veel meer stinkt als paardemest :D

Maar niet iedereen heeft daar de mogelijkheid toe.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:24

DubbelDun schreef:

Ja, je kunt die mest dagelijks weghalen en sproeien tegen het stof, maar gebeurt dat bij iedereen ook? Dacht het niet. Er zijn ondertussen teveel mensen die geen rekening willen houden met de buren, kijk maar eens een paar avonden naar de tv met Rijdende Rechter, Bonje met de buren en dat soort programma's.
Mensen die een "andere bodem" kunnen financieren zullen meestal ook een hutje met wat meer grond kunnen financieren. Het probleem zit 'm nou eenmaal in de mensen die het eigenlijk net niet kunnen betalen (wat mij betreft trouwens "ruim niet").

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:36

In onze straat is de verpaarding de afgelopen 5 jaar heel hard gegaan. Koeien maakten plaats voor paarden. Sommige mensen hebben het netjes voor elkaar. De omheining netjes strakgetrokken en voor het oog opgeruimd. Anderen hebben er echter een bende van. Paarden op te kleine stukjes land, slap hangend schriklint (wat echt anders kan, dan oogt het geheel gelijk meer verzorgd), en bakken afgezet met allerlei aan elkaar geknoopte rotzooi.

Een bak is volgens mij ook vergunningsplichtig, maar er zijn te veel mogelijkheden om deze verplichting te omzeilen. Hierdoor krijg je die verrommeling.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:39

Hee Ruttenseweg in het nieuws.. daar rij ik vaak langs met me paardje. :j Tja ik vind het op zich niet echt een fraai gezicht maar is iemand die een oerwoud van zijn tuin maakt wel beter dan? Zolang de buren niet klagen en het geen vuilnisbult wordt dan mag je toch lekker zelf weten wat je met je stukje land doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:45

In België is het al zo hoor. Geen vergunning, geen bak, geen stal. Vriendin van me had in haar stukje land een deel afgezet met schriklint om te kunnen rijden, letters die je in de grond kan prikken en een soort dikke balk op de grond als extra randje. Als ze wedstrijd ging oefenen haalde ze dan het lint weg en zette witte bloempotten op de balken, had je het idee van de witte hekjes.

Daar is klacht op gekomen van een overbuur. Die had netjes een vergunnning gevraagd voor een bak met alles er op en er aan, niet gehad en dan oordeelde die "ik niet, dus zij ook niet". Vriendin heeft boete gehad voor een onwettige bak en heeft alles mogen slopen. Terwijl het amper een stukje stukgereden weide was met wat extra draad...

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:58

Trouwens sommige hebben een heel dierentuin in de voortuin met eenden ganzen en varkens. :D Maar ik ben een beetje aan het rondkijken voor misschien een andere woning. Maar ik ga echt niet naast iemand wonen die een compleet dierentuin in de voortuin heeft en ook niet alleen een paard.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:01

Net alsnog dit iets nieuws is, er zijn al zoveel gemeenten die regels hebben gesteld, waarbij vergunningen nodig zijn om een bak aan te leggen.

Het is ook om in de hand te houden hoe het eruit gaan zien, dat dit nodig is is de schuld van al die lui die er een puinzooi van hebben gemaakt. We zijn nu eenmaal een land die van ordenen houden, ingegeven doordat we een klein dichtbevolkt land zijn. niks mis mee lijkt me.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:33

Nee, al die huizen in het buitengebied waar ze die polen in opstapelen zien er fraai uit :roll:
Wat een gezeur Willy...Knap de polderdorpen maar eens wat op :x

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:34

Ik dacht al dat het aan mij lag :')..
Ik zie hier in de NOP inderdaad steeds meer rijbakken en vooral veel meer paarden..

Kan ook best begrijpen dat hier naar gekeken wordt. Het lijkt mij lang niet fijn als je buren een rijbak in de tuin hebben die bijvoorbeeld niet goed onderhouden wordt..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:54

Er zijn bakken met kunststof snippers die niet stoffen. en als je dan de mest eruit haalt, dan is er geen overlast.
Kippen, honden, spelende kinderen, feestje bij de buren, bouwactiviteiten bij de buren, ook hier kun je last van hebben.
Dus je kunt altijd wel wat zoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:57

Ik snap best dat het vervelend is dat paardenbakken niet onderhouden worden en je er als buren last van kunt hebben, maar is dat dan maar meteen reden om er een wettelijke regel van te maken ??
Kun je dat niet beter als buren onderling oplossen ??

Er zijn toch ook geen regels voor BBQ'en in je achtertuin, hobby'ende (dus herriemakende) buren, honden die veel buiten zitten (en blaffen naar alles wat beweegd), krijsende kinderen...