'Weinig animo voor dierenpolitie'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: 'Weinig animo voor dierenpolitie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:58

Ik ben het met TS eens, je kan geen agenten hiertoe verplichten, dat zou ook nooit werken. Agenten hebben dat beroep gekozen omdat ze 'boeven' willen vangen die andere mensen iets aandoen.
Dierenagent (wat ik overigens al flauwekul vind maar dat terzijde) kun je dan beter zelf opleiden/zelf mensen naar laten solliciteren, deze zullen ook meer gemotiveerd zijn.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:00

Colette. waarom is het flauwekul?

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:03

Ben ik ook wel nieuwsgierig naar....

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:11

Omdat er al zoveel instanties zijn, die allemaal totaal langs elkaar heenwerken.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:17

colette_007 schreef:
Omdat er al zoveel instanties zijn, die allemaal totaal langs elkaar heenwerken.

Ja en juist daarom zou het top zijn als er nou eens een instantie zou komen die het voortouw kon nemen en ook de juiste mogelijkheden en bevoegdheden zou hebben.

Niet alleen de dierenwelzijnsinstanties werken langs elkaar heen hoor.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:30

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:33

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:44

Klopt, maar dan kunnen ze beter veel instanties schrappen, want kost onnodig veel geld.
Mbt konijnen-slangen, tja dat ze verwaardeloosd zijn daar zou een politie wat aan kunnen doen (al heb je ook dierenbescherming aid etc etc etc) mbt het voeren van konijnen aan slangen, daar is in mijn ogen geen politie (of wat anders) voor nodig en voor zover ik weet volkomen legaal

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:53

Hoewel ik een groot dierenliefhebber ben snap ik wel dat agenten liever eerst ander menselijk leed aanpakken zoals zedenzaken en mensenhandel. Als ik moet kiezen tussen een verwaarloosd dier redden of een kind dat zwaar mishandeld en misbruikt wordt ga ik toch eerst voor dat kind hoor.

Verder ben ik het wel eens met het feit dat voor deze taak beter goed opgeleide BOA's neergezet kunnen worden dan politiemensen. Met goed opgeleid bedoel ik dan ook degelijke scholing over dieren en dierewelzijn en niet alleen de cursus om bonnen te mogen uitschrijven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:13

gohya schreef:
Ze kunnen toch ook mensen van de DB,AID of BOA de bevoegheid geven die een dierenpolitie ook zal krijgen? Deze mensen mogen nu weinig tot niets doen,ja een proces verbaal mogen ze nu ook geven.
En wat mag een dierenpolitie straks meer doen dan de DB nu mag?In beslag name,boete's uitschrijven?dat mag de DB nu ook al.Ik zie het verschil niet tussen dierenpolitie en DB.

De DB mag echt geen bonnen uitschrijven en dieren in beslag nemen, ook mogen ze officieel niet zomaar op je terrein komen en heb je, als eigenaar, het recht ze van je erf af te sturen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:16

Tuurlijk mogen er geen andere zaken blijven liggen. Dat is toch ook niet de insteek. De dierenpolitie is er voor dieren. Als agenten zeggen; dat is me door de strot geduwd dan denk ik niet dat zo iemand blij is met zijn taak en deze taak dan ook niet naar behoren zal uitvoeren. Hij zal er igg niks extra's voor (willen) doen.
Er naar laten solliciteren, dan heb je de echte mensen die voor deze dieren willen gaan.
En idd een verplichte cursus laten volgen en niet alleen bonnen kunnen uitschrijven.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:22

Brainless schreef:
gohya schreef:
Ze kunnen toch ook mensen van de DB,AID of BOA de bevoegheid geven die een dierenpolitie ook zal krijgen? Deze mensen mogen nu weinig tot niets doen,ja een proces verbaal mogen ze nu ook geven.
En wat mag een dierenpolitie straks meer doen dan de DB nu mag?In beslag name,boete's uitschrijven?dat mag de DB nu ook al.Ik zie het verschil niet tussen dierenpolitie en DB.

De DB mag echt geen bonnen uitschrijven en dieren in beslag nemen, ook mogen ze officieel niet zomaar op je terrein komen en heb je, als eigenaar, het recht ze van je erf af te sturen.

De DB mag zeker wel boete's uitschrijven.Miss. in samenwerking met de politie??
Ik heb een verklaring afgelegd [2x] tegenover iemand die nou niet bepaald normaal met dieren omgaat en de ene persoon krijgt een boete via de rechter en de andere van de DB [komt geen rechter aan te pas].
De eerste verklaring afgelegd aan de BOA en Politie,de 2de verklaring aan de DB zelf.En de man van de DB zei dat ze een proces verbaal gingen opleggen.Ik ga er vanuit dat de DB zelf die boete geeft?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:24

Ik snap het volkomen, als je 's ochtens op je werk aankomt en er liggen twee zaken op je bureau, de 1e gaat om een misbruikt meisje van 8 en de andere over honden die geslagen worden dan ga ik ook voor de eerste...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:41

Brainless schreef:
gohya schreef:

gohya schreef:
De DB mag zeker wel boete's uitschrijven.Miss. in samenwerking met de politie??
Ik heb een verklaring afgelegd [2x] tegenover iemand die nou niet bepaald normaal met dieren omgaat en de ene persoon krijgt een boete via de rechter en de andere van de DB [komt geen rechter aan te pas].
De eerste verklaring afgelegd aan de BOA en Politie,de 2de verklaring aan de DB zelf.En de man van de DB zei dat ze een proces verbaal gingen opleggen.Ik ga er vanuit dat de DB zelf die boete geeft?

Dat doet dan de politie of de LID.
De DB zelf mag niks (net zoveel als jij en ik).

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:50

Als de DB proces verbaal aanzegt komt die persoon voor de rechter en die beslist dan wat er gaat gebeuren.
De dierenpolitie is een hoop geschreeuw en weinig wol, we hebben de DB, LID en AID al, die hun werk graag doen.
Als nu de wet eens aangepast wordt hebben de controleurs ook eens éér van hun werk en als de wet niet aangepast wordt krijg je bij de dierenpolitie precies hetzelfde, dieren in beslag nemen en na héél veel werk geeft de rechter ze zo weer terug dus ben je even ver.
Ik ben heel erg tegen dierenverwaarlozing/mishandeling maar er zijn voldoende instanties daarvoor, laat de politie lekker hun werk doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:02

Tja als de politie nu eens iets deed tegen al het andere maar dat is ook al teveel gevraagd. Ik vraag me serieus af wat de politie nu echt doet want volgens mij lopen er veel te veel onnodig rond.
Gezien ze zoveel zaken niet belangrijk vinden verbaasd het met niets dat de meeste agenten het niet zien zitten.
Ze moet ze ook juist niet bij de politie zoeken. Maar juist bij mensen die bv al bij de dierenbescherming zitten. Ik vindt dat animal cop niet meer is dan iemand die bevoegd is om actie te ondernemen tegen dierenleed. En daar is imo echt geen politie agent voor nodig. Alleen mensen de objectief zijn en mensen kunnen en willen helpen als ze niet goed voor hun dieren zouden kunnen zorgen. Dus een speciale opleiding voor die mensen. Als ze zomaar willekeurig mensen van de politie eruit plukken dan is het inderdaad onnodige geldverspilling.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:03

chanicha schreef:
Als de DB proces verbaal aanzegt komt die persoon voor de rechter en die beslist dan wat er gaat gebeuren.
De dierenpolitie is een hoop geschreeuw en weinig wol, we hebben de DB, LID en AID al, die hun werk graag doen.
Als nu de wet eens aangepast wordt hebben de controleurs ook eens éér van hun werk en als de wet niet aangepast wordt krijg je bij de dierenpolitie precies hetzelfde, dieren in beslag nemen en na héél veel werk geeft de rechter ze zo weer terug dus ben je even ver.
Ik ben heel erg tegen dierenverwaarlozing/mishandeling maar er zijn voldoende instanties daarvoor, laat de politie lekker hun werk doen.

Idd. dan hebben we toch helemaal geen dierenpolitie nodig?
Laat de LID,BOA en DB gewoon hun werk doen en laat de rechter dan maar de straf/boete geven.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:04

Als ik het goed begrepen heb nemen is in UK bv gewoon normale burgers aan voor de opleiding tot Animal Cop en daaruit komt een groepje die dan ook daadwerkelijk aan de slag gaat als animal cop.
Zij krijgen zover ik weet ook een politie opleiding daarbij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:05

Tigra_ schreef:
Tja als de politie nu eens iets deed tegen al het andere maar dat is ook al teveel gevraagd. Ik vraag me serieus af wat de politie nu echt doet want volgens mij lopen er veel te veel onnodig rond.
Gezien ze zoveel zaken niet belangrijk vinden verbaasd het met niets dat de meeste agenten het niet zien zitten.
Ze moet ze ook juist niet bij de politie zoeken. Maar juist bij mensen die bv al bij de dierenbescherming zitten. Ik vindt dat animal cop niet meer is dan iemand die bevoegd is om actie te ondernemen tegen dierenleed. En daar is imo echt geen politie agent voor nodig. Alleen mensen de objectief zijn en mensen kunnen en willen helpen als ze niet goed voor hun dieren zouden kunnen zorgen. Dus een speciale opleiding voor die mensen. Als ze zomaar willekeurig mensen van de politie eruit plukken dan is het inderdaad onnodige geldverspilling.

Mensen bij de DB hebben geen bevoegdheid om zomaar bij iemand op het erf te komen.
Een politieagent mag dat (in bepaalde gevallen) wel.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:06

Brainless schreef:
Tigra_ schreef:

Mensen bij de DB hebben geen bevoegdheid om zomaar bij iemand op het erf te komen.

Dan zou het wellicht tijd worden voor een wetswijziging!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:08

Brainless schreef:
Tigra_ schreef:

Ik bedoel dat ze mensen van de dierenbescherming zouden moeten aannemen voor het beroep Animal cop.
En niet bij de politie zelf. Als ze dan hun opleiding goed afronden mogen ze dus wel meer als bij de DB maar niet alles zoals een agent en dat is ook niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 15-06-11 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:08

@easygoing
Ik zou er niet blij mee zijn dat de DB dezelfde bevoegdheden zou krijgen als de politie.
De meeste zijn vrijwilligers die soms/vaak? niet weten waar ze het over hebben.

@Tigra_
Maar de medewerkers van de DB krijgen geen politieopleiding en mogen geen boetes geven.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:09

Brainless schreef:
@easygoing
Ik zou er niet blij mee zijn dat de DB dezelfde bevoegdheden zou krijgen als de politie.
De meeste zijn vrijwilligers die soms/vaak? niet weten waar ze het over hebben.

Zal dan ook tijd worden dat er een degelijke opleiding bij te pas komt.
Neem niet aan dat ze elke lampekap zomaar de bevoegdheden zullen geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:11

kleinvosje schreef:
Ik vind het ook jammer dat ze er negatief tegenover staan. Er is zoveel dierenleed, waar momenteel bar weinig aan gedaan wordt. Ik ben het wel eens dat je er agenten op moet zetten die het zelf echt willen, en niet doen omdat het moet. Dan heb je een andere mentaliteit en sta je er niet welwillend tegenover.
Waarom dan niet gewoon nieuwe functies maken? Echt speciale agenten voor dieren?

Chronisch fors capaciteitstekort en dan moet dit er ook nog bij (met nog minder mensen). Niks raars aan die negatieve houding hoor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:12

@easygoing
Tja een politieopleiding is prijzig en best zwaar.
Veel mensen halen geeneens de trainings-/toelatingsdag om de opleiding te mogen starten.

De DB wordt vooral gedraaid door vrijwilligers waarvan de meeste niet in aanmerking komen voor de opleiding.