Rechtszaak rond Power and Paint tot een einde gekomen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Re: Rechtszaak rond Power and Paint tot een einde gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:36

zou hij nog ingezet worden als dekhengst? Ik krijg binnenkort een veulen van hem uit mijn Jazz-merrie.
Hoop dat dit niet de enige jaargang blijft. Alhoewel er dit jaar vast ook al wat gedekt zijn.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:46

Setteli schreef:
zou hij nog ingezet worden als dekhengst? Ik krijg binnenkort een veulen van hem uit mijn Jazz-merrie.
Hoop dat dit niet de enige jaargang blijft. Alhoewel er dit jaar vast ook al wat gedekt zijn.

Zie mijn eerdere post, staat ter dekking bij stal Brouwer.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:53

Citaat:
Nederland weet dat PP geen goede benen had, alleen is dat waarschijnlijk niet aantoonbaar is geweest.

Dus de familie Fokker heeft willens en wetens een pony gekocht die "mindere" benen had. Dat hebben ze dan ook gedaan met het idee er toch nog iets mee te kunnen verdienen...roem, geld, wat dan ook. Volgens mij hebben ze gewoon (mis)gegokt en nu betalen ze die prijs.

Dat het zo'n zielige pony is, omdat er mee gehannest is; pfff wat een gepiep. Lijkt me veel belangrijker te bedenken of dat dier nog wel pijnvrij rondloopt.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:02

Hoera voor ons boek 6 Burgerlijk wetboek, een casus uit het boekje... Wel sneu voor de pony en wat ik mis in het verhaal is waarom de familie Fokker niet betaald heeft

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:11

aslo schreef:
Setteli schreef:

Zie mijn eerdere post, staat ter dekking bij stal Brouwer.

Dat snap ik dat hij nu ter dekking staat, maar blijft dat zo??

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:14

Zunzuncito schreef:
Citaat:
Nederland weet dat PP geen goede benen had, alleen is dat waarschijnlijk niet aantoonbaar is geweest.

Dus de familie Fokker heeft willens en wetens een pony gekocht die "mindere" benen had. Dat hebben ze dan ook gedaan met het idee er toch nog iets mee te kunnen verdienen...roem, geld, wat dan ook. Volgens mij hebben ze gewoon (mis)gegokt en nu betalen ze die prijs.

Nee dat is dus niet het geval volgens de uitspraak.

Er is uitgesproken dat de pony gezond was bij verkoop en dat daarna pas "waardevermindering" is ontstaan door de kreupelheid. Die waardevermindering komt volgens de uitspraak voor rekening van fam Fokker.. tenminste zo lees ik het?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:17

Dat snap ik dat dat zo genoemd is bij de uitspraak, maar blijkbaar 'zoemde" er al vanalles rond en was het alleen (nog) niet aantoonbaar. Als ik het zo mag zeggen: er waren geruchten.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:29

Als ik het stukje lees "kreupel of helemaal niet betaald" staat er dat de fam. Pasch het paard voor de verkoop in Duitsland heeft laten keuren en goed was bevonden voor topsport. Zelf zou ik toch naar een eigen gekozen kliniek gegaan zijn als ik zo'n pony kocht, want het zal hier denk ik wel om een behoorlijk bedrag gaan...
En als er overal bekent was dat zijn benen niet goed waren moet fam. Fokker dat toch ook geweten hebben?
Maar als Fam. Pasch dat ook wist vind ik dat Fam. Fokker wel weer gelijk heeft...pfff...gelukkig ben ik geen rechter.......

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:43

Citaat:
Dat snap ik dat hij nu ter dekking staat, maar blijft dat zo??

hij zou er maar 1 jaar staan

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:56

Ik ben heel benieuwd of het hierbij blijft.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:56

In deze casus is het totaal niet van belang of de pony vóór de verkoop al kreupel was o.i.d.
Vergelijk het met een auto die jij aan iemand verhuurt. Op het moment dat de huur/lease in gaat is de km stand 100.000 en de ovk is dat je 250 euro per maand moet betalen aan lease kosten. Na enkele maanden betalingsachterstand wil jij jouw auto terug en de koop dus ontbinden (jij geniet immers niet van het gebruik van jouw eigen auto en financieel gezien pluk jij ook geen vruchten). Maar wat blijkt, de km stand staat nu op 200.000. Jouw auto is dus fiks minder waard.

Het gaat in de casus puur en alleen om het stukje nadeelcompensatie en de pony is in die zin gewoon een object. Niets zieligs aan hoor, want in feite heeft de pony dáár niets aan geleden.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:18

ik denk dat het er inderdaad inzit dat de FM Fokker stopte met betalen, want stel dat ze hem wel bij aankoop volledig betaald hadden? En later blijkt dat de Pony een blessure heeft? Dan zul je als kopen toch ook moeten aantonen dat het al eerder bekent was? Kun je dit niet, en de Pony is gekeurd geleverd door de verkoper dan heb je als koper gewoon pech! Ik denk dus dat Fm Fokker niet voldoende heeft kunnen aantonen dat de verkopende partij wist dat de Pony niet goed was!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:37

Eventjes muggenziften, maar dit lijkt nogal een scheve zin:

"De succesvolle pony Power and Paint won met Marrigje van Baalen en Angela Krooswijk tussen 2002 en 2007 de nodige Europese medailles voor Nederland won" ;)

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:52

Ik ben benieuwd wat ze hier nog achteraan gaan zetten, ik denk (net als zovele) dat dit nog lang niet afgelopen is en dat nu pas de "ellende" begonnen is tussen de rechter en de 2 families. Maar zolang Power & Paint daar geen dupe van word, is het mijn prima af :)

JulieDR: je hebt gelijk, misschien even Cayenne laten weten?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:35

ik denk dat het getrouwtrek om deze pony nog lang niet afgelopen is..

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:42

Citaat:
Dat het zo'n zielige pony is, omdat er mee gehannest is; pfff wat een gepiep. Lijkt me veel belangrijker te bedenken of dat dier nog wel pijnvrij rondloopt.

Ik ben benieuwd naar de veulentjes, en een pijnvrij leven is een utopie imo.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:19

Wanted2003 schreef:
In deze casus is het totaal niet van belang of de pony vóór de verkoop al kreupel was o.i.d.
Vergelijk het met een auto die jij aan iemand verhuurt. Op het moment dat de huur/lease in gaat is de km stand 100.000 en de ovk is dat je 250 euro per maand moet betalen aan lease kosten. Na enkele maanden betalingsachterstand wil jij jouw auto terug en de koop dus ontbinden (jij geniet immers niet van het gebruik van jouw eigen auto en financieel gezien pluk jij ook geen vruchten). Maar wat blijkt, de km stand staat nu op 200.000. Jouw auto is dus fiks minder waard.

Het gaat in de casus puur en alleen om het stukje nadeelcompensatie en de pony is in die zin gewoon een object. Niets zieligs aan hoor, want in feite heeft de pony dáár niets aan geleden.

Ja, maar de vraag is dus of de kilometerstand bij verkoop eigenlijk niet al 200.000 was. Er kan gerommeld zijn met de meter. Zeker als er keuringspapieren ontbreken. :)

Ik heb het gedoe rond P&P alleen hier op bokt gevolgd, maar ik krijg toch een raar idee bij deze uitspraak, zeker als je het vergelijkt met andere uitspraken bij geschillen die over gebreken en keuringen gaan.

Waarschijnlijk had de familie Fokker er beter aan gedaan die pony gewoon af te betalen en dan een zaak te maken van de verborgen gebreken. Misschien kan dat alsnog nu deze uitspraak is geweest.

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:29

LindyH: ik denk inderdaad wat jij zegt; pony afbetalen en dan een rechtzaak dat had misschien voor de familie Fokker meer uitgehaalt, maar nu is het andersom en heeft de familie Pasch er meer baat bij gehad ;) maar dat hou je toch.. al laat (hoop ik voor hun) de familie Fokker het er (denk ik) niet bij zitten.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:54

LindyH schreef:
Wanted2003 schreef:

Ja, maar de vraag is dus of de kilometerstand bij verkoop eigenlijk niet al 200.000 was. Er kan gerommeld zijn met de meter. Zeker als er keuringspapieren ontbreken. :)

Ik heb het gedoe rond P&P alleen hier op bokt gevolgd, maar ik krijg toch een raar idee bij deze uitspraak, zeker als je het vergelijkt met andere uitspraken bij geschillen die over gebreken en keuringen gaan.

Waarschijnlijk had de familie Fokker er beter aan gedaan die pony gewoon af te betalen en dan een zaak te maken van de verborgen gebreken. Misschien kan dat alsnog nu deze uitspraak is geweest.

De rechter heeft in deze zaak geoordeeld dat er niet geknoeid was met de meter, dus..

rocky21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:03

Ik ben misschien een beetje simpel maar als je zo'n pony koopt voor ongetwijfeld heel veel geld dan wordt deze toch gekeurd door een top dierenarts? Ik ben meer geneigd te geloven dat PP gezondheids technisch gesneuveld is bij de fam Fokker en deze mensen toen geprobeerd hebben onder hun aankoop uit te komen.
Maar ja, niets is paardenmensen vreemd :) ook onfatsoenlijk gedrag en oplichterij niet!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:08

Wanted2003 schreef:
De rechter heeft in deze zaak geoordeeld dat er niet geknoeid was met de meter, dus..

Mja, dat moeten we aannemen. Maar omdat ik er niets over lees ga je je afvragen of het wel is meegenomen. Uit jouw post maakte ik op dat het er niet toe zou doen, en daar reageerde ik even op.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:28

DromenLies schreef:
Hoera voor ons boek 6 Burgerlijk wetboek, een casus uit het boekje... Wel sneu voor de pony en wat ik mis in het verhaal is waarom de familie Fokker niet betaald heeft

Dat staat in een van de artikelen. Zij zeggen dat er sprake was van een verborgen gebrek.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:44

Ik weet dat P&P in 2006 last had van een hele lichte peesblessure, hij is toen een hele tij 2x per dag (door mij gestapt) en nadien weer helemaal gezond verklaard. Hij heeft toen nog gelopen, en dan pas hebben de Fokkers hem gekocht. Voor zover ik weet, was het niets ernstig (P&P was ook niet mank) maar wouden ze wel dat het goed kwam voor hij terug aan het werk ging :j
Weet niet of het die blessure is die terug gekomen is. In elk geval daar hadden de Fokkers wel weet van :j

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:31

P&P stond deze winter nog een weert. Waar hij ook ter dekking is aangeboden. Heb hem daar gezien en zag er super uit. Mocht daar gewoon van zijn vrije dagen genieten!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:20

dat gaat vast pijn doen in de portomonee :=

maar wel fijn dat er nu eindelijk een uitspraak is!