'Veel strengere regels nodig voor ontwormen bij paarden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:51

Breghje schreef:
Ik zie geen toegevoegde waarde aan elke 8 weken je paard ontwormen eerlijk gezegd... de enige die daar beter van wordt is de fabrikant. (Nu weet ik uiteraard niet hoe vaak jij ontwormd, maar even als voorbeeld)

Als het goed is kun je nu ook niet meer iedere 8 weken ontwormen, omdat je de wormenkuren via de DA krijgt...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:56

Vjestagirl schreef:
De eigenaar die ook zonder na te denken de goedkoopste brok of muesli erin propt, vol met toevoegingen die slecht zijn voor je paard? De eigenaar die gaat voor het mooie van een bontje onder het zadel, zonder erover te denken wat dat doet met de pasvorm van het zadel? De eigenaar die uit gewoonte ieder paard met gecombineerde neusriem rijdt?

Ga er maar vanuit dat een groot gedeelte van de eigenaars zomaar wat aanklooit. Een goed ontwormschema werkt resitentie niet in de hand.

Dat is het hem nou juist idd. Een groot gedeelte kloot wat aan, vooral ook omdat "men" nadoet wat anderen doen die ook maar wat aankloten. Als je dat circeltje probeert te doorbreken met bv voorlichting, zullen er een aantal hopelijk na gaan denken, ernaar gaan handelen en dan is er weer wat gewonnen. En een goed schema niet nee maar elke 8 weken is gewoon geen goed schema, ook al zou het door een da worden voorgeschreven.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:59

Vjestagirl schreef:
Breghje schreef:
Ik zie geen toegevoegde waarde aan elke 8 weken je paard ontwormen eerlijk gezegd... de enige die daar beter van wordt is de fabrikant. (Nu weet ik uiteraard niet hoe vaak jij ontwormd, maar even als voorbeeld)

Als het goed is kun je nu ook niet meer iedere 8 weken ontwormen, omdat je de wormenkuren via de DA krijgt...

Ja hoor. Ik ga bv. eerst naar de kliniek hier in het dorp, daarna naar die op weg naar stal is al een ander dorp, en met wat omrijden kom ik dan nog een kliniek tegen. Ik haal bij elke da een jaar voorraadje van 4 stuks (even als voorbeeld) dan heb ik er feestelijk 12 liggen. Er is geen centraal registratiesysteem voor ontworming, dus elke da heeft (áls ze het al registreren) zijn eigen eilandje. En dus denkt elke da dat jij goed bezig bent, want je haalt maar 4 kuren per jaar.....

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:06

Roselie schreef:
@Aslo; toch best apart he 2 verschillende uitslagen....

Tsja wat is wijsheid,de ene zegt om de 8 weken andere mensen zeggen weer 4 keer per jaar.

Nee hoor, het is niet apart dat er 2 verschillende uitslagen uitkomen. Het paard had namelijk een larvale infectie, oftewel er zijn nog geen volwassen wormen aanwezig die eieren uitscheiden dus is er nog niks in de mest te vinden.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:13

allemaal gewoon nog even agradi leeg kopen de wormenkuren zijn nu met 10% korting!!
ik heb al ingeslagen!

kimmie261

Re: 'Veel strengere regels nodig voor ontwormen bij paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:21

nou dat zou lekker zijn zeg,een paar jaar geleden had een paard van mij continu aarswormen waar niet tegen aan te ontwormen viel en uiteindelijk zaten er ook rode wormen door de mest,ik heb toen een mestonderzoek laten doen,en mest meegegeven waarin zowel de rode wormen zaten als volwassen witte wormen,het onderzoek wees uit dat mijn paard vrij van wormen was...

maw had er dus een negatief advies geweest om te ontwormen 8)7

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:24

dolor schreef:
Roselie schreef:

Tsja wat is wijsheid,de ene zegt om de 8 weken andere mensen zeggen weer 4 keer per jaar.

Nee hoor, het is niet apart dat er 2 verschillende uitslagen uitkomen. Het paard had namelijk een larvale infectie, oftewel er zijn nog geen volwassen wormen aanwezig die eieren uitscheiden dus is er nog niks in de mest te vinden.

Nee zo bedoelde ik het niet.
Meer in de zin van straks doe je alleen test 1..terwijl je paard wel wormen heeft. Snap je?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:25

ah, ja dan snap ik je :D

Ik ben er zelf ook geen voorstander van om alleen op mestonderzoek af te gaan. Idd omdat je dingen kan missen of te laat kan zijn.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:27

Zitten we weer op 1 lijn!

maar ik denk dat dit een discussiepunt blijft,mestonderzoek of gewoon om de zoveel weken. netzoals het een discussie is welke werkzame stof nou handig is om te gebruiken....

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:28

Zou een lekker dure grap worden. 4x mestonderzoek om de 3 maanden tegen 1,5 wormenkuur voor mijn shetten.
Neehoor agradi mag nog een mooie bestelling van mij verwachten.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:31

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:37

kimmie261 schreef:
nou dat zou lekker zijn zeg,een paar jaar geleden had een paard van mij continu aarswormen waar niet tegen aan te ontwormen viel en uiteindelijk zaten er ook rode wormen door de mest,ik heb toen een mestonderzoek laten doen,en mest meegegeven waarin zowel de rode wormen zaten als volwassen witte wormen,het onderzoek wees uit dat mijn paard vrij van wormen was...

maw had er dus een negatief advies geweest om te ontwormen 8)7

8-) Hendig idd.

Ik heb vorig jaar bij Horse Event er met mijn snuit bovenop gestaan daar stond een stand van het Groene Woud, en van je monster nemen ze een monstertje wat dan onder de microscoop terecht komt. Dus als ze dan nét een "schoon" stukje mest te pakken hebben dan zitten ze er al naast.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:45

dolor schreef:
Roselie schreef:

Klopt idd. Maar die larven kunnen wel elk moment uitkomen (kunnen ook nog een jaar sluimeren hetgeen ook niet goed is). Dan zou je eigenlijk elke week een mestonderzoek moeten laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:53

Breghje schreef:
Vjestagirl schreef:

Ja hoor. Ik ga bv. eerst naar de kliniek hier in het dorp, daarna naar die op weg naar stal is al een ander dorp, en met wat omrijden kom ik dan nog een kliniek tegen. Ik haal bij elke da een jaar voorraadje van 4 stuks (even als voorbeeld) dan heb ik er feestelijk 12 liggen. Er is geen centraal registratiesysteem voor ontworming, dus elke da heeft (áls ze het al registreren) zijn eigen eilandje. En dus denkt elke da dat jij goed bezig bent, want je haalt maar 4 kuren per jaar.....

ik bestel mijn wormenkuren via internet. met 2,50 extra 'receptkosten' :+
maar goed, ik ben dus niet voor verplicht mestonderzoek en nav ontwormen :n
het is even verdiepen er in, maar als je goed rondzoekt en leest kan je prima een goed schema zelf opstellen.
ik ontworm 4x per jaar.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:57

Breghje schreef:
O schei uit. Ik ben gestopt met mestonderzoek, omdat ze daarin de lintworm en horzellarven Niet Kunnen Traceren. Dus je moet preventief (jawel!!) minimal eens per jaar ontwormen met een middel daartegen.

Deze info komt trouwens van het Woud ;), na mijn telefoontje waarom mijn paard een lintwormbesmetting had na mestonderzoek en ze moest toegeven dat men die niet kon ontdekken, en ipv één kuur er nu dus 3 nodig had.... En ik maar denken dat ik goed bezig was.

Als je de website van het Woud goed had gelezen dan had je dit geweten.

Ik ben wel enthousiast over het Woud en ontworm mijn paarden nu 1x per jaar tegen eventueel lintworm en horzellarven. Voor de rest maak ik gebruik van het mestonderzoek met wormeitelling van het Woud
www.wormbestrijding.nl

Er is overigens wel verschil in mestonderzoek en wormeitelling. De meeste dierenartsen kijken alleen maar naar wormen en iet naar de eitjes, dan ga je dus de mist in!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:03

Ik ontworm 4 keer per jaar preventief. 3 keer ivermectine, 1 keer moxidectine.

Mestonderzoek is zelfs gevaarlijk. Vorig jaar stond ik op een stal waar men dat deed. Ik heb direct gezegd ik doe niet mee, ik ontworm gewoon. Na nog geen maand moest de kudde ontwormd worden omdat er wormen in de mest gevonden waren. Dan ben je dubbele kosten kwijt en loop je alsnog achter de feiten aan.
Mestonderzoek is ook nog eens veel en veel te duur.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:07

@tickels; owh ok ik wist niet dat er een verschil was!
Weer wat geleerd. Doen ze dat standaard de eitjes tellen of moet je dat aanvragen of kan niet elke bedrijf dat?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:10

Iedereen die tegen 'ontwormspuiten op recept is' moet even achter z'n oren krabben wat we gaan doen als straks de wormen resistent zijn :)*

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:20

germie schreef:
Ik ontworm 4 keer per jaar preventief. 3 keer ivermectine, 1 keer moxidectine.

Mestonderzoek is zelfs gevaarlijk. Vorig jaar stond ik op een stal waar men dat deed. Ik heb direct gezegd ik doe niet mee, ik ontworm gewoon. Na nog geen maand moest de kudde ontwormd worden omdat er wormen in de mest gevonden waren. Dan ben je dubbele kosten kwijt en loop je alsnog achter de feiten aan.
Mestonderzoek is ook nog eens veel en veel te duur.

Als 1 van de kudde wormen had kan die de wei besmetten en dan is het cirkeltje rond.

Ik mest bijna dagelijks de wei en dan heb je geen kans op herbesmetting. Dit is echter niet voor iedereen mogelijk, dat begrijp ik ook wel.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:21

Er wordt door veel mensen om de 8 weken ontwormt omdat ooit bedacht is dat dat het beste is.
Inmiddels is dat achterhaald en werkt het resistentie in de hand.
Voorlichten en zorgen dat alle dierenartsen op 1 lijn zitten met hun adviezen lijkt me veel verstandiger.
En de rest is verantwoording van de eigenaar, laat mensen alsjeblieft ook zelf nadenken zonder overal weer regels en wetten voor te maken.
Iemand die nu niet ontwormd gaat dat met invoering van die regels heus niet ineens wel doen.
En de mensen die wel goed willen ontwormen moet je voorlichten en niet straffen met het verplichten van mestonderzoek wat wel geld kost, maar niet sluitend is qua resultaten.

Als we in Nederland een hek om een wolkenveld konden zetten zouden we het doen, alles moet onder controle zijn en er komen steeds meer regels bij en het lost nooit alles op.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:25

Resistentie ontstaat door consequent onder te doseren (lees te weinig ontwormmiddel geven naar gelang t paard weegt). En omdat er pas sinds enkele jaren wormpasta's zijn voor 700 kg paard, is er in t verleden dus heel vaak ondergedoseerd. T probleem van resistentie is dus al decennia ontstaan. Vind t dan ook een beetje vreemd dat er nu alsnog zo'n heisa over wordt gemaakt. Ruimvoldoende doseren is dus heul belangrijk.

Mijn paard (3 jaar) heeft in de opfok een enorme wormbesmetting opgelopen. (rode bloedwormen en spoelwormen) Ik ontworm nu 3 x per jaar met Ivermectine en 2 x er jaar een combi van Ivermectine en Praziquantel. Ik doseer hoog, en nu kan ik pas merken dat de infectie minder wordt. Voorheen was t standaard 1 dag na t ontwormen hopen rode bloedwormen en een paar dagen later en stuk of 10 spoelwormen. Nu moet ik echt zoeken om nog een enkele rode bloedworm te vinden en spoelwormen heb ik niet meer gezien. (Ondanks de hevige infectie bleef mijn paard er prima uitzien. Goed in t vlees en een mooie glans erop. Uiterlijk wil dus lang niet altijd wat zeggen hoe t met de worminfectie staat).

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:28

Mensen zijn bang over te doseren, terwijl je bij een volwassen paard er heel wat te veel in kan duwen voor het dier er ziek van wordt.
Ik heb ergens gelezen dat een volwassen paard pas na 10 volle spuiten ziekte verschijnselen kan krijgen, maar hang me niet op aan dit aantal en het zal misschien ook per middel schelen.
Ook hier is het sleutelwoord voorlichting, eerst alle dierenartsen op 1 lijn en dan hun klanten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:28

Zodra de eerste verhalen naar buiten komen over keurig om de 8 weken ontwormde paarden die alsnog dood gaan, dan verandert er wel wat :\

8 weken is trouwens niet zomaar uit de lucht gegrepen, het is de tijd waarna er weer eitjes in de mest verschijnen na ontworming met ivermectine.

Het is duidelijk aan alle antwoorden in dit topic, dat men echt geen idee heeft maar ze mee bezig zijn. Daarom lijkt voorlichting door de eigen dierenarts mij een goed idee. Ontworming is eigenlijk bedrijfsbegeleiding, waar je eigenlijk uitgebreid advies voor zou moeten krijgen van een dierenarts, die het bedrijf, de paarden en de omstandigheden kent.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:29

nou die eitelling is dus ook niet betrouwbaar..

in de mest van mijn paard zaten dus volwassen wormen en de uitslag mestonderzoek was negatief,toen ik vroeg of ze daar dan blind waren in dat lab,zei de DA dat ze aan eitellingen doen,en tja als wormen nu net niet in een ei cyclus zitten,dan is je mest dus wormei vrij en heeft je paard geen wormen...

nee...ik steek geen geld meer in mestonderzoeken... :n

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:29

Arabesk schreef:
Iedereen die tegen 'ontwormspuiten op recept is' moet even achter z'n oren krabben wat we gaan doen als straks de wormen resistent zijn :)*

Dan vinden de fabrikanten wel weer een nieuw middeltje uit om te ontwormen.
Zo is de moxidectine een aantal jaren geleden ook ineens op de markt gekomen.

Wie wel resistent aan het worden zijn, zijn de spoelwormen bij veulens en jaarlingen.
Het enige middel wat nog werkt tegen spoelworm is de pyrantel houdende spuit.