urban_hero schreef:Maar van een merrie komt per jaar maar 1 veulen, van een dekhengst een stukkie meer!
Maar als via die merrie de foklijnen worden voortgezet dan heb je vervuiling in de hele populatie. Dan kunnen de hengsten nog zo schoon zijn...
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
LuvdaTossa schreef:urban_hero schreef:Maar van een merrie komt per jaar maar 1 veulen, van een dekhengst een stukkie meer!
Maar als via die merrie de foklijnen worden voortgezet dan heb je vervuiling in de hele populatie. Dan kunnen de hengsten nog zo schoon zijn...
flyfly schreef:Vroeger werd er niet gekeken of een hengst bij een merrie paste. Als de hengst in de buurt stond werd daar mee gedekt. En daar is veel goeds van gekomen.
daffie1986 schreef:Nu doen we dat niet meer en gaan we d'r mee fokken omdat de hengst goedgekeurd wordt op z'n sportgegevens/afstamming en kijk eens hoeveel rotzooi we hebben. Op röntgenfoto's zijn zelfs geen paarden meer te vinden die voor uberhaupt min 1 onderdeel een 0 hebben want elk paard heeft iets. Goed fokkerijbeleid noemen ze dat dan. Het kwpn is wat mij betrefd ook geen stamboek maar gewoon een verzamelnaam voor het zoveel mogelijk vermeerderen i.p.v. verbeteren.
daffie1986 schreef:Nu doen we dat niet meer en gaan we d'r mee fokken omdat de hengst goedgekeurd wordt op z'n sportgegevens/afstamming en kijk eens hoeveel rotzooi we hebben. Op röntgenfoto's zijn zelfs geen paarden meer te vinden die voor uberhaupt min 1 onderdeel een 0 hebben want elk paard heeft iets. Goed fokkerijbeleid noemen ze dat dan. Het kwpn is wat mij betrefd ook geen stamboek maar gewoon een verzamelnaam voor het zoveel mogelijk vermeerderen i.p.v. verbeteren.
Famke160301 schreef:Daarbij komt dat ik meer van de prestatie paarden ben dan van de "ik ben mooi" (keurings) paarden. Wat heb ik aan een ster merrie als ze zelf niks kan presteren, miss mede doordat ze niet zo'n heel fijn karakter heeft? Ja ze is mooi, maar ja t begrip "mooi" is ook maar zo beperkt..
Een "lelijke" maait mijn weide net zo mooi als een "mooie".
daffie1986 schreef:Nu doen we dat niet meer en gaan we d'r mee fokken omdat de hengst goedgekeurd wordt op z'n sportgegevens/afstamming en kijk eens hoeveel rotzooi we hebben
meredith schreef:Zolang er nog steeds het moto is van het stamboek" gaat heen en vermedigvuldig U" en kom niet terug als de hengst alle afwijkingen die u in de raportage had kunnen lezen op uw veulen van toepassing is.
Ze zouden net als bij oude auto,s een sloperspremie moeten geven voor alle mislukte fokproducten, dan gaan ze niet naar jansen vd hout maar naar de slacht, moet je op letten hoe snel we van de verkeerde populatie af zijn. Fokkers die weten dan hun product niet goed is brengen hem niet naar de slacht,maar sturen het zelf de handel in.Zie je nog iets terug van je investering. Als dat nu zou stoppen ben je overal van af.
Ben alleen bang dat er dan geen paard meer rondloopt.
denk ook jah. Is alleen jammer dat er ook een grote groep is die niet hun verantwoordelijkheid kent en het paard evengoed in de handel gooit. Maar zou het dan niet een goedkoper alternatief zijn dat de dekkosten omlaag gaan? Misschien dat er dan wel eerder besloten wordt om een mislukking naar de slacht te brengen. Wees eerlijk als ik b.v. met totilas gedekt zou hebben en het blijkt dat veulen niet goed genoeg is, dan zou ik ook neit zo makkelijk m'n 2200 euro(plus bijkomende kosten) naar de slager brengen. daffie1986 schreef:meredith schreef:Zolang er nog steeds het moto is van het stamboek" gaat heen en vermedigvuldig U" en kom niet terug als de hengst alle afwijkingen die u in de raportage had kunnen lezen op uw veulen van toepassing is.
Ze zouden net als bij oude auto,s een sloperspremie moeten geven voor alle mislukte fokproducten, dan gaan ze niet naar jansen vd hout maar naar de slacht, moet je op letten hoe snel we van de verkeerde populatie af zijn. Fokkers die weten dan hun product niet goed is brengen hem niet naar de slacht,maar sturen het zelf de handel in.Zie je nog iets terug van je investering. Als dat nu zou stoppen ben je overal van af.
Ben alleen bang dat er dan geen paard meer rondloopt.denk ook jah. Is alleen jammer dat er ook een grote groep is die niet hun verantwoordelijkheid kent en het paard evengoed in de handel gooit. Maar zou het dan niet een goedkoper alternatief zijn dat de dekkosten omlaag gaan? Misschien dat er dan wel eerder besloten wordt om een mislukking naar de slacht te brengen. Wees eerlijk als ik b.v. met totilas gedekt zou hebben en het blijkt dat veulen niet goed genoeg is, dan zou ik ook neit zo makkelijk m'n 2200 euro(plus bijkomende kosten) naar de slager brengen.
urban_hero schreef:Wat ik denk dat een mindere zaak in het keuringsbeleid is, is dat het KWPN met hengsten en merries met 2 maten meet! Een merrie mag minder "mankementen" vertonen op ster te worden dan een hengst om goedgekeurd te worden!
Laat een hengst daar dan ook op staan!