Fokkers afgeschrikt door klasse C osteochondrose bij hengst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:45

urban_hero schreef:
Maar van een merrie komt per jaar maar 1 veulen, van een dekhengst een stukkie meer!

Maar als via die merrie de foklijnen worden voortgezet dan heb je vervuiling in de hele populatie. Dan kunnen de hengsten nog zo schoon zijn...

Sannah

Re: Fokkers afgeschrikt door klasse C osteochondrose bij hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:51

En dan zijn er genoeg merries met PROK die ook niet schoon zijn. Wassen neus dus, het hele systeem deugt gewoon niet.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:09

Dan hou je je als fokker toch ook voor de gek? Het maakt mij niet uit of ze PROK zijn of niet, als ik weet dat mijn merrie schoon is, omdat ze in mijn bijzijn op de foto is geweest, dan is het toch goed? Je bent zelf zo stom als je met een merrie fokt die, op weet ik veel wat voor manier, PROK is maar toch niet goed blijkt..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:56

LuvdaTossa schreef:
urban_hero schreef:
Maar van een merrie komt per jaar maar 1 veulen, van een dekhengst een stukkie meer!

Maar als via die merrie de foklijnen worden voortgezet dan heb je vervuiling in de hele populatie. Dan kunnen de hengsten nog zo schoon zijn...

Maar als je een merrie laat dekken door een hengst met een erfelijk gebrek, en daar krijg je een merrie van die dat gebrek van die dat gebrek ook heeft, dan heb je hetzelfde resultaat.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:50

Ja en hoeveel mensen fokker er wel niet met een hengst omdat ze de hengst leuk vinden en goedkoop, enig idee wat voor rotzooi daar allemaal uitkomt. Maar zolang er mensen met geld zijn die paarden hebben en zelf geen paardenmensen zijn hou je dit nou eenmaal en blijft er rotzooi op de markt belanden, want het beesje moet natuurlijk wel met winst verkocht worden en dan is het een ander zijn probleem maar is de fokker ervan af. We zouden eigenlijk gewoon weer terug moeten naar vroeger wat betrefd fokkerij. Toen werd alleen maar met goed werkbare paarden met een fijn karakter en hard op de benen gefokt en de paarden met erfelijke gebreken werden zo snel mogelijk afgemaakt. Nu doen we dat niet meer en gaan we d'r mee fokken omdat de hengst goedgekeurd wordt op z'n sportgegevens/afstamming en kijk eens hoeveel rotzooi we hebben. Op röntgenfoto's zijn zelfs geen paarden meer te vinden die voor uberhaupt min 1 onderdeel een 0 hebben want elk paard heeft iets. Goed fokkerijbeleid noemen ze dat dan. Het kwpn is wat mij betrefd ook geen stamboek maar gewoon een verzamelnaam voor het zoveel mogelijk vermeerderen i.p.v. verbeteren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:05

Vroegah werden ze helemaal niet geröntgend, dus je weet helemaal niet wat voor rotzooi er toen tussen liep.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:57

Vroeger werd er niet gekeken of een hengst bij een merrie paste. Als de hengst in de buurt stond werd daar mee gedekt. En daar is veel goeds van gekomen. OCD kwam vroeger ook wel voor, alleen had men er nog nooit van gehoord. Hoe meer men alles onderzoekt hoe slechter het wordt. En reken maar dat er goed wordt verdiend aan al die onderzoeken en paarden op de foto zetten. Er worden altijd wel een paar mensen beter van. Het perfecte paard fokken zonder ook maar 1 gebrekje lukt toch nooit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:00

flyfly schreef:
Vroeger werd er niet gekeken of een hengst bij een merrie paste. Als de hengst in de buurt stond werd daar mee gedekt. En daar is veel goeds van gekomen.

Om maar wat te noemen al die hoefkatrol die de Franse hengsten inbrachten. Gelukkig is ook daar op geselecteerd en zijn de toen zo bejubelde hengsten nauwelijks meer terug te vinden in succesvolle sportstammen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:02

daffie1986 schreef:
Het KWPN moet zich eens gaan richten op het fokken van gezonde paarden i.p.v. sportpaarden met mankementen.

Heb jij (of iemand anders??) een wetenschappelijke bron voor mij waar in staat dat OCD veroorzaakt wordt door erfelijke factoren/erfelijk overdraagbaar is?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:36

heeft al meerdere keren een link op bokt gestaan dat oc/ocd zowel erfelijk voorkomt als door de manier van opfok. En het heeft ook in de strengen en op de site van het kwpn gestaan. Weet die link zo gauw niet meer te vinden maar ze zijn er dus wel. Plus overvoeding telt tegenwoordig ook steeds meer mee. Jonge paarden worden steeds vaker met onbeperkt ruwvoer en beperkt krachtvoer volgestopt terwijl ze te weinig bewegen.

@Sarabande, zoals ik al aan geef werd er allen met paarden gefokt die een vriendelijk karakter hadden, hard wouden werken en harde benen hadden. Paarden die iets mankeerd wat niet tijdens het opgroeien aan het licht kwam, kwam tijdens het werken aan het licht en zo'n paard ging meteen naar de slager of werd door de boer/boerin zelf geslacht en hier werd dus ook niet mee gefokt.

@Flyfly, zie mijn antwoord op sarabande. Tuurlijk kwam OCD vroeger ook voor maar als een paard langdurig kreupel werd was het einde oefening. Er werd wel degelijk uitgezocht welke hengst bij een merrie paste, misschien niet kwa uiterlijk maar wel op karakter en hardheid.

De paarden van vroeger hebben meer gezonde en goede paarden voortgebracht onder elkaar en tijdens de eerste kruisingen met volbloed dan het kwpn. Ga maar eens goed alle stambomen van hele goed paarden nakijken, vaak is er tot de 9de generatie groninger of gelders bloed te vinden. Kijk naar alle nakomelingen van joost X abgar()waar stal roelofsen bekend mee geworden is. Stal roelofsen gaat nu inkrimpen omdat hij een beroerte gehad heeft, veel merrie's zworden verkocht m.u.v. de meest directe afstammingen van joost x abgar. De stal is niet voor niks zo groot geworden en dat allemaal dankzij het oude werkpaard. Ook is er onderzoek gedaan door de universiteit van utrecht naar afwijkingen
http://www.gelderlanderhorse.nl/nederln ... bloed.html

En de onderstaande gaan allemaal over het kwpn en oc/ocd
http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=132

http://www.hippostar.nl/pics/File/Speci ... uis_2B.pdf

http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... ochondrose
in dit artikel wordt letterlijk verteld dat paarden met een bemerking op de röntgen zonder pardon uit de verichting worden gegooid, dus dan snap ik neit hoe dit paard goedgekeurd kan zijn.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:11

Met vroeger, hoe lang geleden bedoel je dan?

Animo is al een beetje van een oudere generatie, maar hij stond beslist niet bekend om zijn fijne, vriendelijke karakter, toch werd daar gewoon mee gefokt en zijn er goede paarden van gekomen (niet allemaal even makkelijk maar toch) en zo zijn er nog wel meer van de oudere garde die beslist geen 10 verdienen voor karakter.... vroeger was echt niet alles beter.

Ben t met Sarabande eens, (heel) vroeger werd er geen röfo's gemaakt. En je dus helemaal niet wist of je een goed paard had of "rommel".

Tegenwoordig is de techniek zo ver dat er op ieder paard wel wat aan te merken valt.

Met wetenschappelijke bewijzen bedoel ik geen stukje in de Strengen of hier op Bokt. Ik bedoel dan echt t artikel wat wetenschappelijk gepubliceerd is.

Er zijn nu ook zat hengsten die "vroeger" t prima gedaan zouden hebben en ook volop in de topsport mee zouden kunnen doen, maar die wel een c-tje hebben, alleen kon daar vroeger nog niet op worden onderzocht. En er zou toen dus gewoon meegefokt zijn. Niet elk paard met een afwijking op de foto's krijgt hier last van of geeft dit door aan zijn/haar nakomelingen. Ik heb begrepen (uit een gesprek met een dierenarts die de hengsten keurt) dat de erfelijksfactor voor t doorerven van OC(D) zeer laag ligt.

Even een voorbeeld ter uitleg: (wel een beetje offtopic, maar tis ter uitleg)
Een fokstier kan bepaalde lichaamskenmerken vererven. Bijv speenlengte de erfbaarheid hiervan zit op laten we zeggen factor 1.5 das best hoog. Kruisligging daarintegen heeft als factor 0.2 (let op dit is een voorbeeld en klopt miss niet met de werkelijke waardes van de erfelijkheidsfaktor) Op basis hiervan kun je zien dat speenlengte en t fokken daarop veel sneller gaat omdat dit makkelijker overerft en ook overheersend is, dan kruisligging, daar doe je veel langer over om t gewenste resultaat te krijgen, enkel en alleen om dat t gegeven kruisligging veeeeel minder sterk vererft, en dus recessiever is.

Met OC(D) heb je ook te maken met een erfelijkheidsfaktor. En deze schijnt heel laag te zijn. 0.02?? ( ik weet de werkelijke waard niet, maar dit is bijbehorend bij mijn uitleg hierboven om te laten zien dat als zo'n faktor laag is of zeer laag, t overerven dus zeer nihil kan zijn.

Waarom dan toch zoveel paarden met OC(D)? Tja daar zijn al zoveel discussies over, maar ik denk idd dat voeding en huisvesting (lees de mogelijkheid tot bewegen) van t jonge paard een heule grote invloed hebben. Ik denk zelfs dat je een veulen, uit een PROK merrie en een Goedgekeurde hengst met allemaal 0 op zijn röfo rapport en in wezen zou t veulen volgens een aantal hier dus goed moeten zijn, zo kunt verzieken (lees verkeerde voeding, volledig binnen opgefokt enz enz) dat dit veulen met 3 jaar ook geen beste foto's zal hebben.

Even over de gelderse en groningse invloeden. Ik denk dat bij t merendeel van de nederlandse paarden deze invloeden nog terug te vinden zijn in hun stamboom (miss nog wat verder terug, maar t bloed zit er), echt niet alleen bij de hele goede paarden.

Daarbij komt dat ik meer van de prestatie paarden ben dan van de "ik ben mooi" (keurings) paarden. Wat heb ik aan een ster merrie als ze zelf niks kan presteren, miss mede doordat ze niet zo'n heel fijn karakter heeft? Ja ze is mooi, maar ja t begrip "mooi" is ook maar zo beperkt..
Een "lelijke" maait mijn weide net zo mooi als een "mooie".

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:36

daffie1986 schreef:
Nu doen we dat niet meer en gaan we d'r mee fokken omdat de hengst goedgekeurd wordt op z'n sportgegevens/afstamming en kijk eens hoeveel rotzooi we hebben. Op röntgenfoto's zijn zelfs geen paarden meer te vinden die voor uberhaupt min 1 onderdeel een 0 hebben want elk paard heeft iets. Goed fokkerijbeleid noemen ze dat dan. Het kwpn is wat mij betrefd ook geen stamboek maar gewoon een verzamelnaam voor het zoveel mogelijk vermeerderen i.p.v. verbeteren.

@ Daffie: Vroeger was echt niet alles beter. En bewerkbare paarden hebben we echt nog wel. Je haalt het zelf aan, er zijn steeds minder paardenmensen, en meer mensen met paarden. Weet men nog wel hoe je met een paard moet omgaan? Het maar steeds verwijten dat we onhandelbare paarden fokken. Onzin, men weet gewoon niet hoe er mee om te gaan.
En de paarden waren vroeger ook niet allemaal goed hoor. Je zou niet de oude populatie op de foto willen zien denk ik. Er zullen best gezonde dieren tussen zitten, maar ook rotte appels. Het is net als vroeger.. Toen stierf iedereen aan een longontsteking, nu is het longkanker. Onderzoek daar ligt het aan. Kijk naar derde wereld landen, daar sterft iedereen nog aan een longontsteking, terwijl het gewoon Aids is. Onderzoek..

daffie1986 schreef:
Nu doen we dat niet meer en gaan we d'r mee fokken omdat de hengst goedgekeurd wordt op z'n sportgegevens/afstamming en kijk eens hoeveel rotzooi we hebben. Op röntgenfoto's zijn zelfs geen paarden meer te vinden die voor uberhaupt min 1 onderdeel een 0 hebben want elk paard heeft iets. Goed fokkerijbeleid noemen ze dat dan. Het kwpn is wat mij betrefd ook geen stamboek maar gewoon een verzamelnaam voor het zoveel mogelijk vermeerderen i.p.v. verbeteren.

Met deze uitspraak doe je de fokkers die weloverwogen keuzes maken geen eer. Er zijn mensen die heel goed kijken naar hun merrielijn, daar een hengst bij zoeken, zodat je een veulen krijgt met een functioneel exterieur, vermogen richting het gebruiksdoel, goed (sport) karakter en gezond. Dat is in mijn ogen niet vermeerderen. Je moest eens weten als de hengstenkeuze daar is, hoeveel ik er weer mee bezig ben. Ik wil een zo goed mogelijk functioneel fokproduct naast mijn merrie hebben lopen. Daar gaat heel wat denk en piekerwerk aan vooraf.

Als je joost dan toch aanhaalt: Lekker karakter hebben die nakomelingen.. Zijn drammers.. Zeker niet de makkelijkste (heb zelf een cabochon x Joost x nabuur, en cabochon staat nou niet bekend om het geven van rilkikkers) Vroeger waren er ook zat hengsten die nakomelingen gaven waar je mee om moest weten te gaan. Paarden die het hogere werk aankunnen zijn ook geen watjes. Die moeten het hart van een tijger hebben anders komen ze niet. Dus ja vaak een stuk sensibeler dan de karreknollen van vroeger die door de stad moesten.

Famke160301 schreef:
Daarbij komt dat ik meer van de prestatie paarden ben dan van de "ik ben mooi" (keurings) paarden. Wat heb ik aan een ster merrie als ze zelf niks kan presteren, miss mede doordat ze niet zo'n heel fijn karakter heeft? Ja ze is mooi, maar ja t begrip "mooi" is ook maar zo beperkt..
Een "lelijke" maait mijn weide net zo mooi als een "mooie".

Paarden moeten een functioneel exterieur hebben en gangen enof vermogen. Als ze dat niet hebben komen ze er niet. Daarbij moeten ze een karakter als een tijger hebben en altijd de wil om te gaan. Kijk naar parcival, niet het makkelijkste paard, wel een van de beste paarden van de wereld. Er mee om kunnen gaan dat is de kunst. Ben met je eens dat mooi zijn beperkt is, maar ik heb tegenwoordig het motto:
Ik heb liever een mooi en goed paard lopen, dan eentje die het net niet is. Want een goede vreet net zoveel als een slechte. Dus geef mij de goede dan maar....

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:55

daffie1986 schreef:
Nu doen we dat niet meer en gaan we d'r mee fokken omdat de hengst goedgekeurd wordt op z'n sportgegevens/afstamming en kijk eens hoeveel rotzooi we hebben

@Uletje: Ik heb het over merrie's die iets mankeren(artrose, franse stand, x-benen, o-benen, cornage, de echte erfelijke gebreken dus) en waar gewoon mee gefokt wordt.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:33

@Uletje

Ben met je eens liever een goed paard dan een slechte. Alleen een goede hoeft niet persé mooi te zijn...

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 07:49

@ Daffie: Zo zeg je dat niet, je verwijt dat het KWPN geen stamboek meer is maar een verzamelnaam voor vermeerderaars. Dat is een stamboek die al jaren de beste paarden brengt in zowel het springen als dressuur. Dan praat ik niet over vermeerderen, maar fokken. Ben het helemaal met je eens dat het KWPN hier en daar wat steken laat vallen. Maar het stamboek is niet voor vermeerderaars, ik zie mezelf niet als vermeerderaar maar als fokker met een KWPN ingeschreven merrie. Dus KWPN fokker.

@ Famke: Een goede hoeft niet perse mooi te zijn, dat ben ik met je eens. Maar een goede heeft over het algemeen wel het gewenste model die nodig is voor de sport. Steekt 99 van de 100 keer best heel goed in elkaar, en zijn vaak dus ook niet lelijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:37

Doe mij maar een goede die mooi is.
Ik moet ze iedere dag eten geven en naar ze kijken, dan zie ik liever wat moois

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:04

Zolang er nog steeds het moto is van het stamboek" gaat heen en vermedigvuldig U" en kom niet terug als de hengst alle afwijkingen die u in de raportage had kunnen lezen op uw veulen van toepassing is.

Ze zouden net als bij oude auto,s een sloperspremie moeten geven voor alle mislukte fokproducten, dan gaan ze niet naar jansen vd hout maar naar de slacht, moet je op letten hoe snel we van de verkeerde populatie af zijn. Fokkers die weten dan hun product niet goed is brengen hem niet naar de slacht,maar sturen het zelf de handel in.Zie je nog iets terug van je investering. Als dat nu zou stoppen ben je overal van af.
Ben alleen bang dat er dan geen paard meer rondloopt. :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:29

meredith schreef:
Zolang er nog steeds het moto is van het stamboek" gaat heen en vermedigvuldig U" en kom niet terug als de hengst alle afwijkingen die u in de raportage had kunnen lezen op uw veulen van toepassing is.

Ze zouden net als bij oude auto,s een sloperspremie moeten geven voor alle mislukte fokproducten, dan gaan ze niet naar jansen vd hout maar naar de slacht, moet je op letten hoe snel we van de verkeerde populatie af zijn. Fokkers die weten dan hun product niet goed is brengen hem niet naar de slacht,maar sturen het zelf de handel in.Zie je nog iets terug van je investering. Als dat nu zou stoppen ben je overal van af.

_O- denk ook jah. Is alleen jammer dat er ook een grote groep is die niet hun verantwoordelijkheid kent en het paard evengoed in de handel gooit. Maar zou het dan niet een goedkoper alternatief zijn dat de dekkosten omlaag gaan? Misschien dat er dan wel eerder besloten wordt om een mislukking naar de slacht te brengen. Wees eerlijk als ik b.v. met totilas gedekt zou hebben en het blijkt dat veulen niet goed genoeg is, dan zou ik ook neit zo makkelijk m'n 2200 euro(plus bijkomende kosten) naar de slager brengen.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:09

waar ik me wel eens kwaad over maak, is het feit dat het stamboek zegt welke hengsten er doorkomen en promoot dit dus.Als blijkt dat het "beesje " niet zulk goed materiaal aflevert dan hebben wij als fokker dus pech. Kom je met je mooie merrie, met helaas de zwaai benen van pa dan wordt je naar huis gestuurd met 60 punten en nooit geen ster. Op dat moment zou dus betekenen dat die merrie waardeloos is om mee te fokken en krijgt de stempel niet geschikt.

Als voorbeeld heb je uit de moeder van brettenwoods en chagall dat de 1 meerdere oc heeft en de ander mega frans staat.Dan zou dan de moeder dus niet goed kunnen zijn , want zulke afwijkingen horen dus niet. Als je nu als fokker dus hier mee gaat dekken dan loop je een risico op 1 van deze afwijkingen. Heeft jou (merrie)veulen dit dus ook, kom je geen stap verder in het stamboek.
Kun je dus afvragen , wat is er nu eerder het kip of het ei! Ergens is er in het fokken wat fout gegaan en een aantal hebben dus geluk dat ze er door heen rollen en heeft een "gezonde" stam.

Aan de andere kant. sowat dat er paarden rondlopen met weet ik veel wat. Zoveel paarden in de allerhoogste regionen hebben wat, worden ze er niet mee geboren ,krijgen ze het wel door de sport.Als het paard wat heeft en het gaat niet meer is het toch einde verhaal.En als een paard rond loopt vol met ocd en hij krijgt nooit wat ,is het toch ook goed.
Ziet eigenlijk het hele probleem niet. Als je voor je zelf een paard zoekt en niet wilt dat er wat aan mankeert laat je hem toch gewoon staan. Als je wilt fokken met een elite merrie en niks minder is dat ook goed, vooral als dan de nakomelingen uitblinken in de sport en niet alleen op hun botten.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:11

daffie1986 schreef:
meredith schreef:

_O- denk ook jah. Is alleen jammer dat er ook een grote groep is die niet hun verantwoordelijkheid kent en het paard evengoed in de handel gooit. Maar zou het dan niet een goedkoper alternatief zijn dat de dekkosten omlaag gaan? Misschien dat er dan wel eerder besloten wordt om een mislukking naar de slacht te brengen. Wees eerlijk als ik b.v. met totilas gedekt zou hebben en het blijkt dat veulen niet goed genoeg is, dan zou ik ook neit zo makkelijk m'n 2200 euro(plus bijkomende kosten) naar de slager brengen.

Ik wilde me eigenlijk niet mengen in deze discussie, maar kan het nu toch niet laten. Ik ben het er helemaal mee eens dat je met een 'slechte' niet moet fokken (vooral niet als verkoop het doel is). Maar ik wordt gewoon echt niet goed van bovenstaande uitspraken. Als ik het goed begrijp zouden fokkers dus hun veulens, paarden, die niet goed genoeg zijn, gezond zijn maar een bemerking op de foto, volgens jullie moeten laten slachten? Een paard vergelijken met een sloopauto??? En we hebben het hier niet over paarden die pijn hebben en lijden? Bij een dergelijk standpunt vind ik de dierenliefde ver te zoeken.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:26

sammyoo; dit wordt natuurlijk synisch bedoelt. :(:)

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:13

Wat ik denk dat een mindere zaak in het keuringsbeleid is, is dat het KWPN met hengsten en merries met 2 maten meet! Een merrie mag minder "mankementen" vertonen op ster te worden dan een hengst om goedgekeurd te worden!

Laat een hengst daar dan ook op staan!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:30

urban_hero schreef:
Wat ik denk dat een mindere zaak in het keuringsbeleid is, is dat het KWPN met hengsten en merries met 2 maten meet! Een merrie mag minder "mankementen" vertonen op ster te worden dan een hengst om goedgekeurd te worden!

Laat een hengst daar dan ook op staan!

Nee hoor ster en prok zijn 2 van elkaar los staande zaken

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:59

Het was niet zo zeer de x-rays waar ik op doelde als wel het gehele keuringsbeleid. In mijn ogen mogen hengsten meer maaien, frans of toontredend staan en een weke bovenlijn hebben dan de merries. En al die standafwijkingen helpen niet mee in het vormen van een solide bewegingsapparaat!