FNRS adviseert prijsstijgingen voor branche *aanvulling*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: FNRS adviseert flinke prijsstijgingen voor hippische branche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:57

Sammie heeft om meer info gevraagd bij de FNRS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:58

sans6 schreef:
nou hier is slecht aan hooi te komen hoor. We hebben van de week een baal gekocht, voor 100 euro!! voor eenzelfde baal hooi betaalden we vorig jaar "maar" 60 euro.

En je hebt zelf niet het idee dat je stomweg vierkant genaaid bent?

sans6

Dan is Sannie benieuwd naar Sammies volgende post hier :j

Susyb

Sonja schreef:
sans6 schreef:
nou hier is slecht aan hooi te komen hoor. We hebben van de week een baal gekocht, voor 100 euro!! voor eenzelfde baal hooi betaalden we vorig jaar "maar" 60 euro.

ligt eraan of de baal vierkant of rond was

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:59

Sonja schreef:
sans6 schreef:

Nou ja, als ik het ergens anders goedkoper had kunnen krijgen, hadden we dat natuurlijk wel gedaan!
Maar we hebben toch tot vrij ver in de omgeving rondgebeld, geen fatsoenlijk hooi voor minder geld kunnen vinden hoor :n

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:00

Ik ben blij dat ik van de hooi stress af ben en dat we tot volgend jaar juni juli genoeg hebben..

En onze wei moet nog gehooid worden zodra het weer wat beter weer wordt vorige week ben ik geopereerd toen kwam er niet van :)
Ik heb liever volgend jaar hooi over dan te kort...

Maar wat kan je een stress hebben als je geen hooi heb.

Hier betaal je al 75 euro voor een vier kante baal.
Dat is echt niet normaal.
Laatst bijgewerkt door kitzbi op 06-06-11 13:03, in het totaal 3 keer bewerkt

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:00

In Frankrijk moeten de boeren hun koeien naar de slacht brengen, omdat er geen gras meer op de weide staan, en ze hun stock voer van de winter al begonnen zijn.
Voor de stro, kijk maar op de velden, stro is 30cm hoog, eens dat de cereaal eraf is, blijft er 10cm over voor de beesten te voeren.
Dus eigenlijk niks.
Jullie gaan zeggen, tja, stro is niet noodzakelijk, nee, maar als iedereen iets anders gaat kopen, dan stijgen de prijzen ook.
En hooi, wij hebben zaterdag hooi, gamaakt, ipv 50 roundballen, 32.
Mogen misschien een 2de snee doen...ja maar, als de gras niet groeit op de andere weides , moeten de paarden op die wei gaan om de zomer te kunnen overleven zonder bijgevoerd worden, dan is er zeker geen 2de snee mogelijk.

Op normale jaren heb je ofwel te weinig stro, ofwel te weinig hooi, maar niet de 2 samen!

Stro wordt geimporteert in massa van Frankrijk, en hooi ook. Maar deze jaar gaan ze niks verkopen, de regering heeft dit verboden.
Eerst voor eigen beesten, en dan pas voor de andere.

Dus ja, het wordt een ramp voor de maneges en paardenhouders die alles gaan moeten kopen en die niet over eigen land beschikken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:02

Als ik zulke prijsstijgingen moet gaan betalen: 2 paarden te koop aangeboden.

Serieus, het is nooit een goed jaar, elk jaar is altijd slecht, en altijd moet er verhoogd worden. Nooit wordt er verlaagd. En altijd maar klagen door al die boeren e.d.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:03

ja maar aan de andere kant moeten ze dan ook zo eerlijk zijn om in goede jaren de stalling te latren dalen.. ik snap best dat het duurder word.. daar niet zo van.. maar aan de andere kant..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:05

ptiteblue schreef:
In Frankrijk moeten de boeren hun koeien naar de slacht brengen, omdat er geen gras meer op de weide staan, en ze hun stock voer van de winter al begonnen zijn.
Voor de stro, kijk maar op de velden, stro is 30cm hoog, eens dat de cereaal eraf is, blijft er 10cm over voor de beesten te voeren.
Dus eigenlijk niks.
Jullie gaan zeggen, tja, stro is niet noodzakelijk, nee, maar als iedereen iets anders gaat kopen, dan stijgen de prijzen ook.
En hooi, wij hebben zaterdag hooi, gamaakt, ipv 50 roundballen, 32.
Mogen misschien een 2de snee doen...ja maar, als de gras niet groeit op de andere weides , moeten de paarden op die wei gaan om de zomer te kunnen overleven zonder bijgevoerd worden, dan is er zeker geen 2de snee mogelijk.

Op normale jaren heb je ofwel te weinig stro, ofwel te weinig hooi, maar niet de 2 samen!

Stro wordt geimporteert in massa van Frankrijk, en hooi ook. Maar deze jaar gaan ze niks verkopen, de regering heeft dit verboden.
Eerst voor eigen beesten, en dan pas voor de andere.

Dus ja, het wordt een ramp voor de maneges en paardenhouders die alles gaan moeten kopen en die niet over eigen land beschikken.

dit had ik idd ook al gehoord en aangezien er altijd vrij veel uit frankrijk onze kant opkomt maar nu frankrijk van ons zal willen gaan kopen drijft dat aan alle kanten de prijzen op..

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:05

Sonja schreef:
wwillemijn schreef:
De meesten houden er al weinig aan over als je het omrekent naar uurtarief....

Beetje efficiënter werken doet wonderen voor het resultaat.

Waar basseer jij op dat er op 'mijn' pensionstal niet efficiënt gewerkt wordt? :?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:07

naja, ik keek hier van de week eens op de akker, en het zijn toch maar verdomd korte sprietjes dat tarwe.... T ziet er verder wel goed uit, maar t is echt kort...

Hier is al op de oproep geweest of mensen zuinig met stro willen doen omdat er anders echt een prijsverhoging in het verschiet zit. En aangezien sommige er een handje van hebben om elke dag de hele stal leeg te scheppen.....

De stalling kan goedkoper als de voer/hooi/stro prijzen goedkoper worden, en dat wordt het nooit. Wij hebben van die mega balen van een ton. Scheelt gewoon (weer) 40 euro per baal ten opzichte van vorig jaar!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:14

ja die kreten van efficienter werken gaan er bij mij ook niet zo makkelijk in hoor, ik heb de laatste jaren alleen maar meer voor hooi stro en kuil en krachtvoer betaald, heb geen lekkere dalingen meegemaakt, smid mestafvoer en regelgeving alles wordt meer en duurder,op een gegeven moment houdt het op je kan niet blijven rekken denk ik.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:16

linky schreef:
Er is hier toch een superoogst geweest....................... waar blijft dat dan?
En van vorig jaar liggen er ook nog genoeg balen!
Opruierij.........................

Idd hier ook... Weekje geleden al gedaan en nu groeit het al wat aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:17

wwillemijn schreef:
De meesten houden er al weinig aan over als je het omrekent naar uurtarief....

wwillemijn schreef:
Waar basseer jij op dat er op 'mijn' pensionstal niet efficiënt gewerkt wordt? :?

Je hebt het over de meesten, niet over jouw pensionstal.
Dit is een algemene discussie over FNRSleden, niet over specifiek jouw stal ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:20

stef schreef:
naja, ik keek hier van de week eens op de akker, en het zijn toch maar verdomd korte sprietjes dat tarwe.... T ziet er verder wel goed uit, maar t is echt kort...

Kort = weinig stro.

Wij waren vorig jaar de pisang hier in andalucía zowel met hooi als met stro.
Dit jaat lijkt het goed te gaan. De oogst is niet slecht en verschillende bedrijven hebben door de prijzen van de vorige oogst de boel sterk ingekrompen of zelfs opgedoekt.
Zelf hebben we de jaarvoorraad hooi al onder dak van eigen land.

De graanoogst lijkt wat minder goed gelukt. dus mogelijk is er minder stro als sommigen velden met de hele halm gemaaid/gebaald worden.

Hoe dan ook is de slechte oogst in niet alleen op hooi en stro van invloed. Straks gaat het graan = veevoer nog veel ongrappiger worden als die oogst ook hier minder goed uitpakt.
Door de brandstofprijzen is vervoer geen oplossing.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:21

Jeetje, dat is toch niet meer reeel zulke prijsstijgingen? Hopelijk gaan ze dat niet doorvoeren. Dan gaat paardrijden straks toch weer een elite-sport worden omdat het onbetaalbaar is.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:23

En ik vond de prijsstijging van €15,- per maand al veel geld. :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:32

Dit is de dus de reden dat ik vanaf volgend jaar alleen nog 2 shetjes/mini's zal hebben.
Ik ga mijn KWPN er verkopen. Ik kan het niet betalen om haar op stalling te zetten ergens. Thuis heb ik geen mogelijkheden tot training meer. Jammer maar helaas.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:44

Als er bij mij €25 bij komt kan k d'r ook net zo goed verkopen. €270 per maand vind k geen leuk bedrag meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:45

De eerste snee is dan wel eerder geweest, maar een tweede snee wil niet groeien, dus kom je toch in de knoei met je oogst!

Graanoosten mislukken, dus stro zal ook flink steigen.

Wij kopen altijd zelf in en oogsten zelf, dus als het gunstig weer is kost het ons niet veel en slecht weer dan moeten wij ook wat inleveren..

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:47

Er is hier in de omgeving al een keer gemaaid, met een mooie kwaliteit hooi.
De volgende keer maaien komt er al weer aan. Dus dan kan de prijs eerder naar beneden aan het einde van het jaar. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:48

Tweede snee wil niet groeien? Je ZIET het groeien na de regen van gisteren en vandaag. Hier wel tenminste. Tweede snee is er al af en zaterdagavond/-nacht binnengebracht op een hoop plaatsen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:53

Ik Ben heel erg blij dat ik sinds kort mijn paard aan huis heb staan. Mijn paard stond hier voor in een pensionstal waar jaarlijkse de prijs altijd wel omhoog ging omdat er altijd wel een reden was waarom het nodig was. En oke heb thuis iets minder luxe dan op de stal. Maar als ik de prijzen zie heb ik mijn paard nu zo voordelig staan dat het wel erg leuk is om mijn paard aan te houden. En weet niet wat ik gedaan zou hebben als de prijzen zo op zouden blijven lopen op pensionstal..denk paard verkopen uiteindelijk want dan kan ik werken wat ik wil maar kan ik mijn paard niet meer opbrengen.

Voor dit jaar heb ik net hooi ingekocht tegen zeer redelijke prijzen van een hobbyboer. Die werken samen met andere boeren en zo houden ze de prijzen laag en helpen elkaar. En zo hebben wij klant meteen van het land de balen op mogen laden tegen een zeer redelijke prijs. Wel kleine balen maar zelfs de grote bollen voordroog (wel van vorig jaar) waren al goedkoper dan in NL her en der. Erg fijn en die mensen worden nu mijn vaste inkoop adres voor hooi. Ze bellen als ze gaan maaien bij de weides en dan kan je het daar afhalen. Ze verdelen altijd onder een aantal mensen de balen en houden zelf net genoeg voor de paar koeien die ze hebben thuis. Maar hoop dat ik mijn eigen grond straks netjes heb dan heb ik zelf hooi misschien wel:) en op de zelfde efficentente manier kan werken als deze mensen met elkaar helpen met hand en spandiensten en machines waardoor het leuk blijft;) Wordt dus ook hobbyboer waarschijnlijk:)

Maar wat me zowiezo al opviel meteen is dat de prijzen hier bij mij in BE in verhouding met NL heel erg meevallen. Er is uiteraard meer grond beschikbaar en meer groen in dit deel teminste. Zowel van de nieuwe als de oude sneden van vorig jaar zijn de prijzen hier meer dan redelijk. En dat is echt niet slechter dan de nieuwe. Voedingsstoffen lopen wel iets terug maar met het gras dat wij normaal hebben:) zit er nog genoeg in voor paarden. Zowiezo geen slechte kwaliteit die ik nu gekregen heb.

maar voor mij geen stress tegen een nette prijs kunnen in kopen en mijn paard nu vol op gras lopen waardoor hij zowiezo niet zoveel hooi wil hebben nu. Mijn gras is nu net voldoende voor 2 paarden en omdat de grond laag ligt en nog aardig nat is van zichzelf heb ik nu met de droogte mazzel. Gras blijft nog aardig.

We hebben voor een redelijke prijs een huis gekocht met al onze dromen die we hadden erbij uitgekomen. Beiden onze hobby aan huis erbij tegen lage kosten:) En plezier.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:58

Valt bij mij met een tientje omhoog dan nog mee :D Ik vond het eigenlijk wel redelijk... Het heeft echt sinds koninginnedag nauwelijks geregend dat ik me kan herinneren.