'Bij gebruik van dieren is belangenafweging noodzakelijk'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:44

EllenB schreef:
Een paard dat getraind wordt, zit beter in z'n vel dan een paard dat maar wat staat te kauwen. Hij is trotser, verdeelt z'n gewicht beter (en dat is een stuk gezonder), heeft een betere conditie en ga zo maar door. Werken is voor paarden echt beter dan stilstaan, dus waarom zou je rijden niet kunnen verantwoorden?

Natuurlijk valt er altijd te discussieren over de mate waarin en de manier waarop...

Heb jij daar onderzoeksresultaten van? :)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:40

Zal wel weer zo'n goed bedoelde wetgeving waar niet mee te werken is en dan gauw weer een "dode letter"zal zijn.
Een hoop blabla maar weinig wol, zoals veel politiek op het moment

SamCo

Re: 'Bij gebruik van dieren is belangenafweging noodzakelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:04

Och och, laten we alsjeblieft die hele Eerste Kamer afschaffen zeg.
Wat een stelletje gentlemen-in-een-besloten-herensociëty-club.

Beetje gezellig samen utliem vaag filosoferen over dingen waar je zelf ook geen verstand van hebt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:01

_San87_ schreef:
EllenB schreef:
Een paard dat getraind wordt, zit beter in z'n vel dan een paard dat maar wat staat te kauwen. Hij is trotser, verdeelt z'n gewicht beter (en dat is een stuk gezonder), heeft een betere conditie en ga zo maar door. Werken is voor paarden echt beter dan stilstaan, dus waarom zou je rijden niet kunnen verantwoorden?

Natuurlijk valt er altijd te discussieren over de mate waarin en de manier waarop...

Een mens wat gezond eet en beweegd voelt zich toch ook een stuk beter als een mens die met een zak chips de hele dag voor de tv hangt (of zit te bokken)

Mijn pony's hebben een prima leven. Ga maar na: ze werken ongeveer 8 uur per week. Daarvoor krijgen ze kost en inwoning, volledige gezondheidszorg, pensioenopbouw, pedicure, tandarts en dagelijks iemand die de haren kamt en stylt. Heel wat mensen hebben het een stuk slechter. Neem mijzelf: ik werk 38 uur per week, ruim daarna nog hun stront op en wordt heel vies van het poetsen, betaal me scheel aan hun onderhoud en benzinekosten, vergeet zelf om naar de kapper te gaan en als ik moet kiezen tussen een jas voor mij en een deken voor hun, loop ik nog een jaar in een oude jas

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:14

Goede zaak *\o/*

De ethisch grond en de waarborging van het welzijnsrecht zijn cruciaal.

Met name bij het paardrijden is een 19de eeuwse ethiek de norm.
Hoog tijd dat deze in de 21ste eeuw gebracht wordt.

Zie de openingspagina van mijn site.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:18

Napie schreef:
_San87_ schreef:

Een mens wat gezond eet en beweegd voelt zich toch ook een stuk beter als een mens die met een zak chips de hele dag voor de tv hangt (of zit te bokken)

Mijn pony's hebben een prima leven. Ga maar na: ze werken ongeveer 8 uur per week. Daarvoor krijgen ze kost en inwoning, volledige gezondheidszorg, pensioenopbouw, pedicure, tandarts en dagelijks iemand die de haren kamt en stylt. Heel wat mensen hebben het een stuk slechter. Neem mijzelf: ik werk 38 uur per week, ruim daarna nog hun stront op en wordt heel vies van het poetsen, betaal me scheel aan hun onderhoud en benzinekosten, vergeet zelf om naar de kapper te gaan en als ik moet kiezen tussen een jas voor mij en een deken voor hun, loop ik nog een jaar in een oude jas

Als jij aan kan tonen dat jouw pony's gelukkiger zijn dan de pony's/paarden die in groepen in weides staan paard te zijn, zie ik die resultaten graag tegemoet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:57

mijn paard kan helaas niet in een groep in de wei staan...
De groep is het probleem niet zo (al is ze niet zo lief), het in de wei staan wel...
Ze wordt er moddervet en hoefbevangen door en vanwege blessures lukt voldoende training geven ook niet.

Dus zo gezond en gelukkig hoeven ze op langere termijn niet te zijn/blijven van alleen op de wei lopen zonder training of alternatieven ivm dieet...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:24

Het is het beste nieuws voor dierenwelzijn wat maar denkbaar is wanneer dit daadwerkelijk zo aangenomen zou worden.
Het zal vooral voor de nertsenfork en de ruiterij consequenties hebben; in het dierenbelang.
Daar kunnen dierenliefhebbers alleen maar HEEL blij van worden.
Nertsbontdragers en paarduitbuiters niet.

Het is niet voor niets dat vanuit Wageningen aan de Minister is gerapporteerd dat nertsenfok voor bont en paardhouden voor sport ethisch niet verschillen.
Het is groot heugelijk nieuws dat de Eerste Kamer daar een stukje kwaliteitsdenkwerk op heeft toegepast.

Ruiterij, vraagt u af of het gebruik van uw paard wel acceptabel is. Vraag u af of uw paard wel volgens de vrijheden van het gedomesticeerde dier leeft.
In hoeverre is het welzijnsRECHT :)* van uw paard ondergeschikt aan de uw hobbylól.

Nogmaals; lees de welkomstpagina van mijn site.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:32

@ HC Besef je wel dat als dit niet meer mag. Er heel veel mensen in de bijstand komen. En wie mag dat betalen. Juist ja, de al hardwerkende mensen. Die dan nog harder moeten werken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:30

Om maar niet te spreken over het aantal paarden wat ineens tegelijk in de verkoop gaat, dat wordt dierenleed van ongekende omvang.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:38

Huertecilla schreef:
In hoeverre is het welzijnsRECHT :)* van uw paard ondergeschikt aan de uw hobbylól.
Hier kun je, lijkt me, elk willekeurig gebruiksdier, inclusief huisdieren voor invullen. Misschien wel juist huisdieren, aangezien iedereen die voor zijn eigen plezier heeft. Paarden en vee bv hebben soms tenminste nog een bepaalde economische waarde. Sommige paarden en bv. honden hebben zelfs een therapeutisch doel.
Je maakt mij niet wijs dat het gebruiksdoel van een goudvis, wat dat dan ook mag wezen, het houden in een te kleine kom kan rechtvaardigen. Laat staan dat van een cavia, konijn, gerbil en zelfs honden en katten. Ik pieker me een versuffing over wat het gebruiksdoel van mijn kat is, anders dan dat ik een kat in huis leuk vind, wat ergens een hele suffe reden is en alleen het feit dat ik kosten nog moeite bespaar om dat beestje het naar de zin te maken (waaronder een queeste naar intellectueel uitdagend speelgoed dat ze niet met één mep kan omgooien) zou dat enigzins kunnen rechtvaardigen, maar dan nog...

Maar goed, ben toch erg nieuwsgierig over hoe en wie dat dan denken te gaan invullen...Ben dan altijd zo bang dat dat van die doorgewinterde stadse beestenknuffelaars zijn die dan volledig doorslaan in hun goede bedoelingen zodat ik straks in de winter mijn verzorgpaarden met een dekje, sokjes en een kacheltje hun landje moet insturen omdat dat warmbloedpaarden zijn die dat 'nodig hebben' als het koud is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:02

FriesWytske schreef:
@ HC Besef je wel dat als dit niet meer mag. Er heel veel mensen in de bijstand komen. En wie mag dat betalen. Juist ja, de al hardwerkende mensen. Die dan nog harder moeten werken.

Je kan ook overdrijven. Er is nog helemaal niks bekend en ik betwijfel of de regering paardrijden wil afschaffen. Het geeft ons paardenmensen echter wel mooie materie om over na te denken.

Gaan wij niet veel te ver in wat wij van onze geliefde dieren verwachten?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:05

_San87_ schreef:
FriesWytske schreef:

Je kan ook overdrijven. Er is nog helemaal niks bekend en ik betwijfel of de regering paardrijden wil afschaffen. Het geeft ons paardenmensen echter wel mooie materie om over na te denken.

Tja...
Gaan we inderdaad niet te ver met wedstrijden, piaffes, zijgangen, galoparangementen, huizenhoge hindernissen, voltige en alles.

Maar het is eigenlijk beter dan verpieteren in de wei, rijden heeft als reden lichaamsbeweging. Dus we kunnen blijven rijden :D.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:23

Kat is er om muizen te (ver)jagen, dus die is nog niet zo moeilijk. Hond om het huis te bewaken (idem).
Paard is lastiger, omdat veel paarden en niet aan huis staan en infrastructuur niet meer ingericht is op paard als vervoer.
Kippen schoffelen onkruid in je tuin en ruimen klein ongedierte op. Konijnen voor de restjes groenteafval. Kleine knagers/vissen zou ik ook zo niet weten.

Ik denk wel dat de hele maatschappij flink aan het doorslaan is op allerlei gebied trouwens. Steeds meer mensen die de uitersten opzoeken om op te vallen/er bij te horen.

Bij mij en pony is het voor allebei gezonder om spieren op te bouwen en lijf goed te gebruiken, dus ik rij en speel lekker verder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:42

FriesWytske schreef:

De zeehondjesknuppleaars werden ook werkeloos.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:56

EskeGirl schreef:
_San87_ schreef:

Tja...
Gaan we inderdaad niet te ver met wedstrijden, piaffes, zijgangen, galoparangementen, huizenhoge hindernissen, voltige en alles.

Maar het is eigenlijk beter dan verpieteren in de wei, rijden heeft als reden lichaamsbeweging. Dus we kunnen blijven rijden :D.

Een paard dat stilstaat verpieterd niet perse in de weide. Ik vraag mij af of wij mensen het rijden zelf niet teveel nut toekennen. Beweging krijgt een paard ook als het met zijn vriendjes in de weide speelt of in een hit-actief stal staat o.i.d.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:00

EskeGirl schreef:
Maar het is eigenlijk beter dan verpieteren in de wei, rijden heeft als reden lichaamsbeweging.

Alleen als je ze een normaal sociaal verband ontzegt.
Zet ze dus zoals ze horen te leven in de weide; in een sociale groep.
Dat houdt in óf een haremgroep óf een vrijgezellengroep. Een gemengde groep merries (met hun veulens!) met ruinen waaronder een dominante is al een compromis in het ´makkelijker´ mensenbelang.
Een sociale groep paarden is fitter en leniger dan een modaal rijpaard wat een handvol uren weidegang krijgt en ´gegymnasticeerd´ wordt.

Wie om bewijs vraagt moet écht eens hóógnodig een sociale groep normale paarden in het veld gaan bekijken.

Verder is het equine ethogram van Dr.S.McDonnell verplichte kost voor elke paardenliefhebber.
Idem de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier van het Brambell rapport.
Het Brambell rapport geeft de voorwaarden aan. Het ethogram van McDonnell vult het in voor de diersoor gedomesticeerd paard.

Wie het niet kent moet daar wat aan doen. Wie dat niet wil, erkent imo geen paardwelzijnsrécht. Dáárvoor is het kamerstuk bedoeld :)*

Gymmasticeren

Afbeelding

versus

Afbeelding

Paardgericht leven

Afbeelding

versus

Afbeelding

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:07

Ik denk dat het aantal pensionstallen met bijvoorbeeld een hit-actief stal zich gaan uitbreiden omdat meer mensen dat paardvriendelijker vinden en liever hun paard daar zien staan als in een rijtje naast elkaar tegenover een muur.

Zo wordt er meer en meer die kant opgeduwd zodat de stallen die minder weidegang bieden steeds minder worden of ook overgaan richting meer paardenwelzijns voorzieningen. Mensen worden door deze berichtgevingen wel bewuster met hun neus op de feiten gedrukt.

Moet zeggen dat ik deze foto: Afbeelding toch wel een stalling vind waar de paarden een groepsgevoel hebben. Ze staan niet tegen een dooie muur te kijken bijvoorbeeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:11

_San87_ schreef:
Ik vraag mij af of wij mensen het rijden zelf niet teveel nut toekennen.

De grote Federico Caprilli zelf schrijft in zijn brieven dat het hoogste doel wat een ruiter kan bereiken is om diens paard niet in de weg te zitten.
Typerend is dat deze ruiter door deze en gene als voorbeeld wordt aangehaald terwijl zijn uitgegeven verzmelde brieven; zijn eígen woorden, bij vrijwel niemand bekend zijn.
Menig ´volgens Caprilli´ is er regenrecht mee in tegenspraak.

Het ´gymnasticeren´ is slechts het paard compensatie aanbieden voor de extra belasting en handicap van een ruiter op de rug.
Totaal in óns belang :)*
Een paard hoeft alleen te leren met een andere gewichtsverdeling te lopen als het ons ronddraagt.
Het ironische is dat alle meer dan tot nul naderende krackt aan de teugels dit nieuwe evenwicht tégenwerkt.

Dat is echter allemaal een paar bruggen te ver.
Het onderwerp is een stuk wat de ruiterij van de 19de in de 21ste eeuw zou brengen.
Dat wil helemaal niet zeggen dat er geen paargereden meer kan worden. Wel dat niet álles meer kan.
Niet alle gebruik, niet elke manier waarop en geen ménsgericht paardhouden.
Daar kan geen dierenliefhebber tegen zijn. Alleen bontdragers vermomd als paardliefhebbers.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:18

Whinnylando schreef:
Moet zeggen dat ik deze foto: Afbeelding toch wel een stalling vind waar de paarden een groepsgevoel hebben. Ze staan niet tegen een dooie muur te kijken bijvoorbeeld.

Dat jij denkt dat dit al redelijk is geeft aan hoe erg het is in de ruiterij :)*
Ík vond het een illustratie van paardenhel.

Het grote probleem in de ruiterij is dat deze geen kennis van zaken heeft. Geen kennis van moderne bio-ethiek en geen kennis van het páárd.
Alleen kennis van mensgericht gebruik/ - houden en dan nóg alleen vanuit het bedrijfsresultaat want de modale ruiter zou goedkoper af zijn bij páárdgerichter gebruik/houden.

Neem kennis van ´Brambell´ en lees het equid ethogram vab McDonnell.
Zonder kennis daarvan is er geen basis voor een dialoog.
HEEL fijn dat het Brambell rapport blijkbaar eíndelijk de Eerste Kamer bereikt heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:45

LBLGypsyCobs schreef:
Om maar niet te spreken over het aantal paarden wat ineens tegelijk in de verkoop gaat, dat wordt dierenleed van ongekende omvang.

Zeker een derde van de paarden is met slacht beter af dan nu :)*

Dat is echter slechts een déél van de problematiek.
Kijk eens naar ´sport´gebruik. Dat is mensensport met het paard als voertuig.
Hier op Bokt wordt telkenmale als excuus voor mishandeling aangevoerd dat (top)sport nu eenmaal uitsluit dat het welzijsnbelang prioriteiten heeft.
Dat is een reden, geen excuus en geen argument voor dierenmishandeling maar een grond voor een verbod op dat soort mensensport.
Als ruitersport niet kan aantonen, AANTONEN! dat het welzijnsbelang van het indeividuele paard is gewaarborgd, dan kan het niet. Let wel omgekeerde bewijslast. Toon maar aan dat het beoogde gebruik níet schaadt. Niet andersom :)*

Anky zegt in een video op Youtube over ´doping´ dat een Sedalin voor scheren moet kunnen.
Het paard verdoven omdat het zich te erg verzet tegen scheren.
De ruiterij beseft in het geheel niet hoe fundamenteel dit over de grens is.
Je kan en mag een dier geen verdoving inspuiten voor een dergelijk voor het dier totáál onnut doel.
Dat is echt puur :o over de prioriteit van paardwelzijn.
Het is net als het niet beseffen dat de stal hierboven paardenhel is, een illustratie van hoezeer de ruiterij in het algemeen niet door heeft hoe ze het paard zonder respect voor het welzijn exploiteert in niet eens primair mensenbelang.
Hoezeer het paardwelzijns-récht ondergeschikt is aan de hobbylól/ ambities van de mens.

De Eerste Kamer produceert hopelijk een goed doortimmert ethisch stuk waarmee de ruiterij in de 21ste eeuw kan komen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:49

Als paardrijden geen gegrond gebruik is van een dier, hebben we dan nog wel ruiterij?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:24

Voor de paarden is het beter als ze wel een gebruikersdoel hebben, zoals de ruiterij.
Als dat niet meer het geval is, waarom zou je dan nog een paard willen?
Dan heb je de kans dat paarden een soort van slachtvee zullen worden.
Volgens mij zijn ze dan nog veel slechter af.

Nu zijn er in ieder geval discussies/voorstellen/1e kamer die zich er mee bemoeit, om het stuk welzijn voor het paard te verbeteren.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:53

Huertecilla schreef:
Dat jij denkt dat dit al redelijk is geeft aan hoe erg het is in de ruiterij :)*
Ík vond het een illustratie van paardenhel.

Fijn dat je mij meteen als onwetend neerplant zonder "kennis" te hebben van mij als persoon :') Ik kan begrijpen dat het vanuit jouw optiek een paardenhel is. Maar helaas heeft Nederland geen bergen met hutjes waar paarden met zadels op hun rug aan de deur staan te wachten zoals bij jou :)

Die foto is geen ideale paardenhemel maar al een stuk beter als tegen een muur aan kijken zonder contact met soortgenoten. Dat was wat ik bedoelde. Je kan natuurlijk graag lezen wat je wil lezen en daar ide "hele ruiterij" op veroordelen maar daar wordt dit topic niet leuker op zo. Ik denk dat je met jouw idealen meer mensen bereikt wanneer je ze niet zo opdringt als de enige echte juiste manier en wie anders denkt is bij voorbaat al fout.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:59

En wie zegt dat paarden niet op stal WILLEN staan?
Mijn paarden anders wel......
Zodra het slecht weer wordt, gister wel mega erg, staan ze al door mijn ramen te kijken.
Ze zwaaien nog net niet, van joehoe wij willen op stal.
En met harde wind en kou, zijn ze ook blij dat ze naar binnen mogen.
Heb 1 merrie die ligt alleen op stal, in de groep doet ze dat nooit.
Die krijgt dus ook alleen haar rust in haar eigen stal.
Waren gister buiten panisch, na een blikseminslag bij de buren.
Werden pas weer rustig op stal.
Dus wat zien zij als veilig???????????????????????
Juist ja hun eigen stal.