KWPN dressuurhengst Inspekteur maakt opnieuw een rentree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:59

Airborn :Jouw post was eigenlijk precies hetgeen wat ik direct ook dacht. Eindelijk een sportpaard die duidelijk zo goed gefokt is dat hij dit op zn leeftijd nog aan kan. Echter dan lees je de andere berichten en is de grote vraag, kan hij het nog wel aan? Een paard dat om de dag getraind (moet) worden verkeerd imo niet in een degelijke conditie om te presteren op dat niveau. En als je berichten leest van de mensen die hem voor zn pensioen, erna en er weer voor hebben gezien, twijfel ik toch. Betekend niet dat het niet een heel degelijk paard is, heeft zich al karig gehouden zn hele leven :)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:59

Het punt is alleen dat hij niet zo fit blijkt te zijn. :=

Het is nog maar een schim van de Inspekteur die het was onder Marlies

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:00

Ik denk niet dat het de leeftijd is waar de bokkers over vallen. Meer het feit dat hij al drie of vier keer met pensioen is gegaan en steeds weer terug gepakt wordt om wedstrijden te starten.

Zet het dier dan niet met pensioen om mee te beginnen en rijd gewoon lekker door. :) En volgens mij telt het feit dat hij toch niet zo heel fit is ook mee.

Talsha

Re: KWPN dressuurhengst Inspekteur maakt opnieuw een rentree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:04

Ik heb totaal geen problemen met een paard die op oudere leeftijd mee loopt op concour. Ook niet met een paard wat met pensioen is gegaan en toch weer terug komt, omdat hij compleet ongelukkig werd van het weining doen of gewoon aangeeft op een lager niveau gewoon mee te kunnen en te willen. Waar ik wel problemen mee heb is het lezen dat het paard al eerder weer terug is gehaald, omdat het voor hem te zwaar was. Een dagelijkse training niet meer mogelijk is, maar wel gewoon nog weer moet gaan presteren op concour. Als hij het aankan veel plezier! Maar ik lees veel te veel dingen in deze tekst waarvan ik denk, moet hij echt nog mee op concour? Waarschijnlijk lang op de wagen, inrijden, waarschijnlijk 2 proeven rijden per keer. Nee, laat hem lekker thuis genieten van de ritjes....

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:05

Neemt van Baalen in 2007 tijdens een show emotioneel afscheid van Inspekteur van de dressuursport en wordt zelfs het zadel van zijn rug afgenomen waarna vervolgens Inspecteur aan de hand de ring verlaat, blijkt dat dit allemaal toneelspel is geweest.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:06

Ik vraag me dan af: is hij ook niet fit vergeleken met andere Z2 paarden? of vergeleken met toen hij zelf 10 was?
Ik denk dat wel of niet dagelijks kunnen trainen niet zozeer een maatstaaf is voor wel of geen Z2 meer kunnen lopen. Maar goed ik ken het paard niet persoonlijk, en kan dus geen inschatting maken hoe fit hij wel of niet is. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze op concours gaan met een paard wat dat echt niet meer aan kan. Dan kom je alleen maar negatief in de publiciteit en dat doet je carrière vast geen goed.
Ik vond alleen sommige opmerkingen in de trend van "hijs al 21, wat zielug om die nog concours te laten lopen" beetje... apart...

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:08

Bettine schreef:
Vond hem een jaar of 3 terug op wedstrijd al aardig 'op'. Hij blijft echter wel braaf zijn kunstjes lopen.
Op deze manier wordt er gewoon misbruik gemaakt van de goeiigheid van het paard.

Stuur hem alsjeblieft een keer écht met pensioen.
En stilzetten hoeft echt niet, maar het dier iedere keer weer op hoog niveau op wedstrijden laten presteren is écht niet meer nodig.

Hier ben ik het mee eens. Er is een groot verschil tussen presteren op hoog niveau of in de wei zetten.

Waarom niet lekker om de dag een beetje basiswerk of een buitenritje (mits je dat kan met dit paard) en voor de rest lekker in de wei.
Ik stem voor bejaardengym voor Inspekteur!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:10

Ik heb absoluut geen moeite met zijn leeftijd, ik vind het fantastisch om te zien hoe oudere paarden nog goed kunnen presteren op hogere leeftijd, maar bij dit paard hangt ook een sfeertje eromheen (zeker gezien de berichten op bokt toendertijd dat ie volgens mij te koop werd aangeboden door zijn eigenaren?) waardoor ik wel mijn twijfels heb..afscheid, terugkomen, afscheid....verkoop..ongeluk bij transport, herstel en dan nu weer dit, en volgens mij heb ik nog wel wat punten gemist, maar ik heb er een gevoel bij van: "hij moet weer"...en daar heb ik persoonlijk moeite mee als dat zo zou zijn, want let wel: ik ken het dier natuurlijk niet persoonlijk.
Maar mij blijft een wat ongemakkelijk gevoel bij, zeker als ik lees dat ie om de dag getraind wordt.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:10

Yvette10 schreef:
Neemt van Baalen in 2007 tijdens een show emotioneel afscheid van Inspekteur van de dressuursport en wordt zelfs het zadel van zijn rug afgenomen waarna vervolgens Inspecteur aan de hand de ring verlaat, blijkt dat dit allemaal toneelspel is geweest.

Inspecteur is niet van Dressuurstal van Baalen , hun hadden er enkel de beschikking over.
Daarna is hij gewoon te koop komen staan door de eigenaar. Mvr Van Der helm.
En bij verkoop was het niet de bedoeling dat hij terug de nationale sport in ging maar gewoon als leerpaard voor iemand van de basissport of voor thuis alles op te leren.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:15

Gunnen jullie dit paard, een paard wat niet alleen onder verschillende rijders op hoog niveau heeft moeten werken en daarnaast ook nog in de dekdienst is geweest, geen rustig paardenleven nu het nog kan, als beloning? Ver weg van al het circus, de trainingen en wedstrijden (die van een oud paard meer vergen dan van een jong paard), telkens op transport enz enz. Alle poeha die vooral de mensen leuk vinden. Nu kan het nog, morgen kan hij doodgaan. Dan is hem dus geen pensioen gegund geweest terwijl hij het wel verdiend had. Juist een paard als inspekteur heeft dat dubbel en dwars verdiend en zou het gegund moeten worden. Hij is dienstbaar genoeg geweest in zijn leven.

Zet hem veel in de wei met gezelschap, nu kan hij nog ronddartelen met anderen. Laat hem maar een wintervacht krijgen. Rijdt hem lekker in het bos en lekker ontspannen in de bak als hij dat leuk lijkt te vinden. Maar een paard op deze leeftijd en deze staat van dienst zou niet meer hoeven te presteren. Daar gaat het mij om, hij moet maar blijven presteren. Is het pas genoeg als zo'n paard dood neervalt?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:19

Ik ben het eens met Tamoreliefje, DVB zoal dit beslist ook niet willen, maar zij hebben er geen inspraak in.
Ik was eind 2006 intern op DVB en toen begon Spekkie een beetje te mankeren.
Dus ik begrijp absoluut niet hoe het dan kan dat ie nu terug op concours moet, lijkt me echt niet goed voor hem.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:25

[/quote]Zet hem veel in de wei met gezelschap, nu kan hij nog ronddartelen met anderen. Laat hem maar een wintervacht krijgen.[quote]

Het is een DEKHENGST dat gaat gezellig worden. En het is altijd een sportpaard geweest. Na al die jaren scheren en veel dekens ophebben lijkt mij dit het minst verstandige om te doen.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:04

Rust roest, kijk naar al die paarden die met pensioen gaan en kort daarna overlijden om wat voor reden dan ook.
die paarden zijn gewend aan wat aktie, denk dat mits hij goed gezond is wat ik aanneem hij makkelijk om de dag getraind kan worden en daar zelfs heel veel plezier in heeft.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:10

Bellona_K schreef:
Goed voorbeeld van hoe een goed werkwillig paard keer op keer uitgemolken blijft worden...

Bah.

Amen!
Kan er niks anders over zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:10

Airborn schreef:
Ik vraag me dan af: is hij ook niet fit vergeleken met andere Z2 paarden? of vergeleken met toen hij zelf 10 was?
Ik denk dat wel of niet dagelijks kunnen trainen niet zozeer een maatstaaf is voor wel of geen Z2 meer kunnen lopen. Maar goed ik ken het paard niet persoonlijk, en kan dus geen inschatting maken hoe fit hij wel of niet is. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze op concours gaan met een paard wat dat echt niet meer aan kan. Dan kom je alleen maar negatief in de publiciteit en dat doet je carrière vast geen goed.
Ik vond alleen sommige opmerkingen in de trend van "hijs al 21, wat zielug om die nog concours te laten lopen" beetje... apart...

Het gaat helemaal niet om de leeftijd ;)

En dat er niet altijd rekening wordt gehouden met het paard zijn ook wel leuke voorbeelden van. Neem Power and Paint bijvoorbeeld. Werd ook uitgemolken omdat hij zo goed was, maar liep ondertussen chronisch kreupel. Maar goed, da's weer iets anders.
Maar laat maar weer zien dat het allemaal om het geld draait..Jammer.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:22

Ik geloof best dat een 21-jarige nog fit genoeg kan zijn om een Z2 proef te lopen. Ik vind het alleen een beetje vreemd dat al zoveel mensen hem met pensioen gestuurd hebben en dat hij dan toch de hele tijd weer terugkomt. Dat je een keer denkt hij kwijnt weg nu hij met pensioen is oké. Maar ik krijg nu de indruk dat hij inderdaad niet meer zo fit is. Zoals ik het lees ervaart er iedere keer iemand dat het tijd wordt voor pensioen, en dan na een tijdje rust wordt het toch een niveau lager maar weer geprobeerd. Zonde.

edit: openingspost verkeerd gelezen.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:29

Ach een Z2 proefje is peanuts voor Spekkie!
Dier geniet van wedstrijdjes dus waarom niet?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:33

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie

In maart 2009 verkopen Wendy van der Helm en Maurice van Vliet Inspekteur aan de familie De Jongh. Inspekteur zou gaan dienen als leerpaard voor A-kaderlid Junioren Kimberly de Jongh. De combinatie werd onder andere Nederland Kampioen in het ZZ-licht. Omdat de oefeningen hem uiteindelijk te zwaar werden, ging de hengst in 2010 alsnog met pensioen.

Wat een gesol met dat dier en waarom zou een Z2 proef een jaar later minder zwaar voor hem zijn :?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:38

En voor de mensen die denken dat je even makkelijk op zo'n paard de puntjes wegrijdt: dat valt vaak vies tegen!
Als Kim het straks goed doet zegt men: ja, das geen kunst. Doet ze het niet goed dan is het: nou ja zeg, dat het haar niet lukt met zo'n dier! Kortom, goed zal ze het nooit kunnen doen in de ogen van velen.
Als het dier dit nog aankan vind ik er helemaal niks mis mee. En er zijn er zat die nog graag meegaan op wedstrijd. In de wei met vriendjes en een wintervacht is wat ondoordacht voor een dekhengst.
En van Baalen mag er buiten gehouden worden, die hebben er niks mee te maken.

Ziertje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:39

Hier ben ik het wel mee eens ja. Ben wel heel benieuwd naar hen debuut, daaraan zul je ook wel kunnen zien of het paard het nog aan kan. ;)

Tosadog schreef:
Ik heb absoluut geen moeite met zijn leeftijd, ik vind het fantastisch om te zien hoe oudere paarden nog goed kunnen presteren op hogere leeftijd, maar bij dit paard hangt ook een sfeertje eromheen (zeker gezien de berichten op bokt toendertijd dat ie volgens mij te koop werd aangeboden door zijn eigenaren?) waardoor ik wel mijn twijfels heb..afscheid, terugkomen, afscheid....verkoop..ongeluk bij transport, herstel en dan nu weer dit, en volgens mij heb ik nog wel wat punten gemist, maar ik heb er een gevoel bij van: "hij moet weer"...en daar heb ik persoonlijk moeite mee als dat zo zou zijn, want let wel: ik ken het dier natuurlijk niet persoonlijk.
Maar mij blijft een wat ongemakkelijk gevoel bij, zeker als ik lees dat ie om de dag getraind wordt.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:40

Leuk voor die meid, want een beter leerpaard is er volgens mij niet. Maar ik had liever gezien dat hij nu echt met pensioen was gegaan. En wat sarabande ook zegt, in 2010 was het te zwaar maar een jaar later niet meer. Ach ze zullen wel weten wat goed is voor hem, zullen we dan maar denken.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:40

Snap niet dat het dier niet gewoon van z'n pensioen kan genieten na wat hij allemaal gepresteert heeft en daarme bedoel ik niet dat hij meteen niets meer hoeft te doen maar laat hem lekker thuis aan de slag gaan als leerpaard. Als hij om de dag gereden kan worden snap ik niet dat hij meteen weer officieel binnen de witte hekjes moet lopen. Arm paard!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:42

Ach, dat paard is helemaal niet zielig, daar geloof ik helemaal niks van.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:43

Ik dacht dat je maar 1x met pensioen kon gaan.
Het lijkt mij niet voor niets dat hij steeds met 'pensioen' gaat.
Want helemaal fit is hij niet als hij om de dag getraind wordt.
Hoe doe je dat dan met de meerdere proeven per dag zometeen.
Hebben ze steeds geld nodig ofzo dat hij steeds weer een comeback moet maken?

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:51

Ik weet helemaal niet of dit in dit geval aan de hand is, maar sommige paarden worden helemaal niet gelukkig van pensioen!!!!
Er zijn genoeg paarden die helemaal niet blij werden van hun "welverdiende" pensioen....
Misschien vind Inspekteur het prima om mee op concours te gaan. Wat is daar mis mee, zolang hij z'n werk met plezier doet?