Overheid gaat I&R voor paarden voortaan wettelijk regelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

minidriving

Re: Overheid gaat I&R voor paarden voortaan wettelijk regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:32

denk dat we er niet beter op worden!

en als ze nu mishandeling al niet goed aanpakken dan hiermee wel????

heb al meerdere keren een melding gedaan en er wordt niks mee gedaan,deze man handelt in paarden ponys en verwaarloosd ze echt!

dus als ze meldingen nu al niet serieus nemen dan daarmee denk ik ook niet!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:33

Op een of andere manier zal het als melkkoe gaan dienen...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:35

Sluitende database? Verwaarlozing en mishandeling tegengaan? Laat me niet lachen... Het soort lieden dat verwaarloost en mishandelt, heeft ook nooit de moeite genomen hun paarden te laten chippen en er een paspoort bij aan te vragen. Die vallen dus al buiten het systeem, voordat het überhaupt is opgezet en draait. De pakkans is ongeveer nul zolang je niet met je paard op sjouw gaat, dus voordat natuurlijk verloop ervoor gezorgd heeft dat er geen ongechipte paarden meer zijn (aanwas van onderaf nog buiten beschouwing gelaten, want in dat circuit wordt ook lukraak maar wat aange"fokt", dat vervolgens ook weer niet geregistreerd wordt) zijn we wel een paar decennia verder. Hoe ver buiten de werkelijkheid staat dat stelletje idioten in Den Haag eigenlijk?

En wie gaan er uiteindelijk weer voor deze flauwekul opdraaien: wij met z'n allen, de goedwilllende paardenliefhebbers die hun zaakjes wèl voor elkaar hebben en waarvoor het nu voorgestelde systeem het minst noodzakelijk is. Want natuurlijk zal men er gaanderweg achterkomen dat er aan het opzetten, implementeren en onderhouden van een dergelijk systeem kosten zijn verbonden en die zullen natuurlijk opgehoest moeten worden.

Edit: Oh ja, en die database van Bleeker? Die is er allang, alleen is registratie daar op vrijwillige basis: http://www.ndg.nl
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 26-05-11 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:39

minidriving schreef:
denk dat we er niet beter op worden!

en als ze nu mishandeling al niet goed aanpakken dan hiermee wel????

heb al meerdere keren een melding gedaan en er wordt niks mee gedaan,deze man handelt in paarden ponys en verwaarloosd ze echt!

dus als ze meldingen nu al niet serieus nemen dan daarmee denk ik ook niet!

Nu kan de inspectie vaak niets omdat "eigenaren" ontkennen eigenaar te zijn. Dat is dan dus verleden tijd en gaan de proces verbalen naar de rechtmatige eigenaar en komen ze er niet meer onderuit HOERA!!

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:47

In België is er ook zo'n database voor alle paard-pony en ezelachtigen. Dus nu maar hopen dat Nederland en België gaan communiceren.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:58

gamble schreef:
Nu kan de inspectie vaak niets omdat "eigenaren" ontkennen eigenaar te zijn. Dat is dan dus verleden tijd en gaan de proces verbalen naar de rechtmatige eigenaar en komen ze er niet meer onderuit HOERA!!

Hoe goed is de info die nu al bij verschillende organisaties opgeslagen is? 25%, 80%, 100% goed?
zodra dit niet 100% is en je gaat hiermee een database vullen gaat het al mis. Dan komt de volgende stap
Het aanvullen van de bestaande informatie hoeveel % gaat daar nog van fout?

De overheid denkt dat alles op te lossen is met registratie en databases. Vaak kost het veel geld en tijd maar er kan niet worden aangegeven hoeveel % voordeel je hebt van het bijhouden.
Op papier leuk bedacht maar ik ben bang dat het niet de voordelen gaat opleveren die ze denken te behalen.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:18

EricPrast schreef:
Sluitende database? Verwaarlozing en mishandeling tegengaan? Laat me niet lachen... Het soort lieden dat verwaarloost en mishandelt, heeft ook nooit de moeite genomen hun paarden te laten chippen en er een paspoort bij aan te vragen. Die vallen dus al buiten het systeem, voordat het überhaupt is opgezet en draait. De pakkans is ongeveer nul zolang je niet met je paard op sjouw gaat, dus voordat natuurlijk verloop ervoor gezorgd heeft dat er geen ongechipte paarden meer zijn (aanwas van onderaf nog buiten beschouwing gelaten, want in dat circuit wordt ook lukraak maar wat aange"fokt", dat vervolgens ook weer niet geregistreerd wordt) zijn we wel een paar decennia verder. Hoe ver buiten de werkelijkheid staat dat stelletje idioten in Den Haag eigenlijk?

En wie gaan er uiteindelijk weer voor deze flauwekul opdraaien: wij met z'n allen, de goedwilllende paardenliefhebbers die hun zaakjes wèl voor elkaar hebben en waarvoor het nu voorgestelde systeem het minst noodzakelijk is. Want natuurlijk zal men er gaanderweg achterkomen dat er aan het opzetten, implementeren en onderhouden van een dergelijk systeem kosten zijn verbonden en die zullen natuurlijk opgehoest moeten worden.

Edit: Oh ja, en die database van Bleeker? Die is er allang, alleen is registratie daar op vrijwillige basis: http://www.ndg.nl

Precies mijn idee!!

Plus dat ik ook vrees voor ruimen als er een ziekte uitbreekt..

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:11

Idd, waar eindigt dit? Als het systeem van vee wordt gekopieerd, is het nog zo lek als een mandje. Bij ontbrekende oornummers bij dieren die naar de slacht gaan, wordt er bij de overslagplaats zo een nieuw nummer ingedrukt. Het oude nummer blijft ook gewoon ergens geregistreerd staan. We hebben in werkelijkheid een stuk minder vee dan we op papier denken........

Ook is het raar dat het alleen de houder betreft. Dat heeft niks te maken met tenaamstelling. Raar dat ook een eigenaar niet verantwoordelijk is igv bijv. verwaarlozing. Nu wordt er altijd geroepen "Het is mijn paard en ik bepaal wat hij te eten krijgt, hoe vaak de hoefsmid komt, enz.". Da's dus straks niet meer zo, de houder is er tenslotte verantwoordelijk voor. Kromme regels waar iedereen in de praktijk meer hinder dan gemak van ondervindt (zelfde als de kromme regels dat paspoort bij de houder moet zijn ipv bij de eigenaar thuis).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:04

Goh, het valt me toch wel op dat er vaak terughoudend wordt gereageerd op vernieuwingen. Is het paardenwereldje zo traditioneel? Ik voorspel: over een paar jaar is de I & R de normaalste zaak van de wereld.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:06

De houder moet ook geregistreerd worden omdat er gewoon ontzettend veel zwart geld omgaat in de paarden, dat is echt de enige reden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:11

De houder zal zijn paarden moeten registreren net als bij het I&R dus af en aanvoer moeten dan te checken zijn.
Is ook wel handig bij vermoeden van verwaarlozing dat men kan zien hoeveel er in welke periode zijn doodgemeld.
Nu is het allemaal nog te vrijwillig.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:26

chanicha schreef:
De houder zal zijn paarden moeten registreren net als bij het I&R dus af en aanvoer moeten dan te checken zijn.
Is ook wel handig bij vermoeden van verwaarlozing dat men kan zien hoeveel er in welke periode zijn doodgemeld.
Nu is het allemaal nog te vrijwillig.

Laat me raden: je gelooft ook nog in Sinterklaas? :+

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:40

Dit systeem zal nooit gaan werken, dachten ze nou werkelijk dat iedere handelaar, manege, stoeterij etc. waar veel paarden zijn de paarden op naam zal gaan zetten??

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:57

Dit werd wel eens tijd ik ben helemaal voor .

1 druk op de knop in de toekomst en er kan achterhaald worden waar welk dier staat ..

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:05

elllis schreef:
Dit werd wel eens tijd ik ben helemaal voor .

1 druk op de knop in de toekomst en er kan achterhaald worden waar welk dier staat ..

inderdaad, een druk op de knop en de sociale dienst weet ook dat je een paard hebt (is nutteloos bezit, dus moet weg) De belastingdienst weet dat jij je paard stalt bij iemand die de inkomsten niet opgeeft en nog een stukje verder weet de belastingdienst dan ook dat je een grote uitgave hebt gedaan met je minimale salaris en dan komen de vragen vanzelf hoor hoe je aan dat geld gekomen bent.
Dit is niet persoonlijk naar jou toe, maar algemeen. De overheid heeft geen ander belang bij het registreren van paarden, paarden dragen geen besmettelijke ziekten die gevaarlijk zijn voor de mens. Dierenleed staat ook niet hoog op de prioriteiten lijst. De schatkist aanvullen wel, en er is geen betere manier om de schatkist aan te vullen dan zwart geld aan te pakken. En in de paarden zit heel, veel zwart geld.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:35

tjoppie schreef:
inderdaad, een druk op de knop en de sociale dienst weet ook dat je een paard hebt (is nutteloos bezit, dus moet weg) De belastingdienst weet dat jij je paard stalt bij iemand die de inkomsten niet opgeeft en nog een stukje verder weet de belastingdienst dan ook dat je een grote uitgave hebt gedaan met je minimale salaris en dan komen de vragen vanzelf hoor hoe je aan dat geld gekomen bent.
Dit is niet persoonlijk naar jou toe, maar algemeen. De overheid heeft geen ander belang bij het registreren van paarden, paarden dragen geen besmettelijke ziekten die gevaarlijk zijn voor de mens. Dierenleed staat ook niet hoog op de prioriteiten lijst. De schatkist aanvullen wel, en er is geen betere manier om de schatkist aan te vullen dan zwart geld aan te pakken. En in de paarden zit heel, veel zwart geld.

Je vergeet nog:
1 druk op de knop en er komt mogelijk verkeerde info naar voren waarbij je als houder/eigenaar hemel en aarde mag gaan bewegen om uit te leggen dat je niet de eigenaar van het paard bent of juist wel.

Nog ff de reminder van de vingerafdruk database waar 1 op de 5 vinger afdrukken niet goed was of een fout bevatte. en er stonden er nog maar een paar miljoen in.
Meestal zijn ze wel snel als ze je op een fout kunnen betrappen maar wil je iets laten aanpassen wat niet klopt, dan ben je heel wat tijd, geld en frustatie verder. Want een database bevat geen fouten ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:36

wat kun je nog wel doen en hebben tegenwordig zonder dat de overheid precies wil weten wat je hebt.. als ie nou echt een grote vent is regelt hij eens wat aan de wet op dierenmishandeling...privacy gaat eraan en heel nederland hobbelt er vrolijk achteraan :7

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:38

Wordt de chip dan eindelijk ook een rechtsgeldig eigendomsbewijs in geval van diefstal?

Of blijft het weer eenrichtingsverkeer?
Wij veel verplichtingen en kosten en de overheid het gemak en de opbrengsten er van.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:43

Bij auto's is het ook heel normaal dat het kenteken op naam wordt gezet. Voor de autohandel is dat ook allemaal geregeld. Het zal heus niet zo zijn dat je straks steeds voor veel geld het op naam zetten via de stamboekvereniging moet doen. Komt uiteindelijk echt allemaal goed, behalve misschien voor diegenen die bepaalde wetten en regels willen omzeilen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:44

Bij een auto is het kenteken dan ook een eigendomsbewijs, is dat dan straks bij paarden ook zo?

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:48

Sammyoo schreef:
Bij auto's is het ook heel normaal dat het kenteken op naam wordt gezet. Voor de autohandel is dat ook allemaal geregeld. Het zal heus niet zo zijn dat je straks steeds voor veel geld het op naam zetten via de stamboekvereniging moet doen. Komt uiteindelijk echt allemaal goed, behalve misschien voor diegenen die bepaalde wetten en regels willen omzeilen.

Bij een auto hoef je niet aan te geven waar deze staat. oke aan de hand van de wegenbelasting kan je nog zien in welke provincie maar verder niet.

begrijp me niet verkeerd ik ben tegen verwaarlozing en mishandeling maar dit zal niet de oplossing worden van het "probleem"
Laatst bijgewerkt door PascalB op 26-05-11 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:50

_Rhiannon_ schreef:
Bij een auto is het kenteken dan ook een eigendomsbewijs, is dat dan straks bij paarden ook zo?

Geloof ik niks van. Wel altijd de promopraat geweest, maar wettelijk was er niks geregeld.
1e regel bij de kleine lettertjes van het paspoort : paspoort is geen eigendomsbewijs.
Maar wel chippen promoten door verhalen over terugvinden bij diefstal, etc.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:51

Dus toch nog dat eenrichtingsverkeer, wij de plichten, de overheid de rechten.

Met de chip kun je je paard wel terugvinden, je kunt alleen niet bewijzen dat ie van jou is.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:03

tamary schreef:
Houder is als ik het goed onthouden heb iets anders dan de eigenaar.
Dat er ivm dierziektes bekend moet zijn waar het paard gehuisvest is snap ik, maar de eindverantwoordelijkheid ligt nog steeds bij de eigenaar en die kom ik in het verhaal weer niet tegen.

Dier wordt geregistreerd op naam van eigenaar (op zijn/haar UBN nummer), stal je het beest ergens anders als je huisadres dan schaar je je vee/paarden uit. Daar waar je je paard inschaart is op dat moment de houder.

Denk dat we meer het rundveesysteem op gaan.
Paard wordt geboren, krijgt papieren mee met daarop naam van de fokker, wordt het paard verkocht dan wordt dit in het I&R systeem veranderd, en niet meer in het paspoort. Immers naamswijziging heeft eigenlijk geen toegevoegde waarde voor het verhaal van eigendom. Alleen voor keuringen en fokkerij.
Ik denk dat op termijn het belang van stamboeken minder wordt (qua overschrijven op naam), en dat dit steeds meer naar het I&R gaat verschuiven.

I&R is ook vele malen goedkoper als stamboek.

Alle mensen die aan wedstrijden/ keuringen doen heb je direct al te pakken om te registreren/controleren.
Struin het internet maar even af.
Daarnaast controle per huisadres of er een paard staat om de registratie waterdicht te krijgen. En dan vooral voor al die mensen die nooit de moeite hebben genomen om hun beest te laten chippen/ DNA.
Al zal hier jaren overheen gaan voordat het systeem echt goed ingevoerd is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:07

wat ik er het ergst aan vind is dat het verplicht is.
je pony MOET een chip.
de regering komt met nieuwe dingen, en die zijn verplicht.

hoezo we leven in een vrij land.
big brother's closing in..

vraag me af of ik dan straks moet bellen (of in tweevoud een verklaring moet indienen) als de poon naar een ander weitje toe gaat.
en of ik strafbaar ben wanneer ik verzaak dat door te geven..?

het is door de regelgeving al haast onmogelijk geworden om voor de hobby wat dwerggeitjes te houden,
mag hopen dat het voor de pony's niet dezelfde kant op gaat straks.. :n