vitelli schreef:Puur broodnijd van Machteld. Ze is zelf misschien wat te dominant?
Ze struikelt over sommige theoretische uitspraken van Pat zoals de hierarchie van een paardenkudde maar so what!!
Pat Parelli's werk gaat over hoe paarden functioneren en of wij mensen wat fijner met paarden om zouden kunnen gaan als we wat meer zouden weten over een paard. Hoe leert een paard, hoe werken zijn zintuigen, hoe handhaaft een paard zich in onze wereld terwijl zijn instincten vaak zo onderdrukt of onderkent worden. Als je de cursussen van Pat kent, weet je hoeveel wij als "ervaren" paardenmensen nog kunnen leren over paarden, maar dan ook op een ander vlak dan alleen rijden en hanteren. Je leert veel over de psyche van het paard. Ook leer je om methodes te gebruiken die voor elk paard heel fijn zijn zoals bijvoorbeeld een andere manier van trailerladen. Het paard leert in trailer te WILLEN zijn! Ideaal (en veilig!) voor mensen die veel alleen met het paard op pad moeten. Zo zijn er nog wel een aantal onderwerpen. Ik rijd traditioneel maar gebruik in de dagelijkse omgang en ook in de training toch heel veel dingen die ik van de cursussen van Pat Parelli heb geleerd omdat het paard het zo logisch vind. Ik ben blij dat iemand zijn leven inricht om mensen nog beter paarden leren te begrijpen. En laat dat theoretische getuttel van Machteld dan maar voor wat het is.
Jammer dat BIT haar zoveel ruimte geeft om Parelli af te kraken. De hele benadering van Machteld was erg negatief.
Mee eens.
Ik vind haar sowieso een nare persoonlijkheid hebben, heb haar dus ontmoet en is echt een typische enigzins autistische wetenschapper. Plaatst zichzelf op een voetstuk en vindt ieder ander maar voetvolk. Toen ik haar interviewde vond ze het nodig om te sneren 'je hebt mijn proefschrift zeker niet gelezen' Helaas wel dus
niet alle journalisten zijn dom
. Ze is zó ontzettend negatief over alles, om gewoon
van te worden.
Haar paarden staan op een heel klein stukje land (ja ik ben er geweest en heb het zelf gezien), dus als ze een beetje had opgelet in het wild dan had ze gezien dat haar paarden toch echt wel met wat veel op een klein stukje staan