Ulf Möller niet bang voor kritiek tijdens Horse Seminar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:22

manic schreef:
Ik lees ook dat de neusriem strak genoeg moet zitten. Niet te los, niet te strak. Dat lijkt me nou niet echt relwaardig. Als ik mijn broekriem te strak of los aantrek zit die toch ook niet goed?

En de "Anky" neusriem was er inderdaad al langer, volgens mij was het Divoza's marketing department die dit in eerste instantie de "Bonfire" neusriem noemde, maar is inderdaad een Zweedse neusriem, ookwel crank noseband genoemd in het engels.

Een Dutch gag is trouwens een pessoa bit... De laatste jaren hier ook wat populairder, maar werd al jaren eerder zo genoemd en toen had ik ze hier nog nooit gezien.

Anky had bij bonfire een platte neusriem.
http://www.paarden-info.nl/multisites/p ... onfire.jpg

Wit onderlegd :Y)
Dit was behoorlijk in trek, vandaar dat Imperial Riding, als ik me niet vergis, deze neusriem zo heeft nagebootst. Waarna ook nog een hele rits 'Bonfire' hoofdstellen kwamen. Als een soort merknaam. (ik gok iets als Pagony en Rossner zijn voor Divoza)

En dát is de Bonfire Neusriem, bij Divoza hebben ze de 'gewone' wit onderlegde neusriemen Bonfire genoemd.

Het ging dus (wat betreft de naam) om het voorkomen, niet om hoe de neusriem in gebruik is.

Vudress

Re: Ulf Möller niet bang voor kritiek tijdens Horse Seminar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:29

Bonfire liep met Döbert.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:55

Grappig topic :D

Dressuurpaarden worden met westernpaarden vergeleken.........
Ulf Möller met Anky van Grunsven.........
Heb het gevoel dat 8 van de 10 de hele man niet kennen :D

Er staat nergens dat hij de neusriem aanslingerd. Een neusriem hoort correct met twee vingers ertussen op de juiste hoogte te zitten. En helaas hebben maar zeer weinig ruiters dit. Daardoor onstaan al problemen met de aanleuning. Kan mij zeer goed voorstellen dat hij dat controleert. En als er één weet waar het bij jonge paarden omgaat dan is hij het wel ;)

Edit: de Zweedse nesuriem of aanslingerneusriem ook wel genoemd :+ is net zo vriendelijk als elke andere neusriem mits correct gebruikt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:05

Te strak is niet goed, maar te los ook niet.

Heb mijn paard 3x gereden met een "ontspannen" neusriempje.

Paard lag gelijk open aan 2 kanten van het tussenstuk van de neusriem omdat het was gaan schrijnen toen ze zweette en hij te los zat.
Nu kunnen we gaan speculeren dat ik mijn paard in de mond zit te rukken en plukken maar helaas moet ik deze discussie wegwapperen want
hier van is gelukkig geen sprake. Mijn paard kauwt alleen graag op haar bitje. Ze schuimt al voor ze in de bak is :)

Neusriem 1 gaatje strakker en geen last meer. :') (nu heeft ze ook wel een gevoelig velletje, moet het bit schoonmaken bij haar geen dag overslaan)
Paard kan nog prima kauwen en sperriem zit ook niet zo strak dat ze haar lip niet meer op kan trekken (kan ze nog PRIMA).

Dat "tot beter dragen" vind ik niet genoeg uitgelegd moet ik bekennen.. ik kan me wel voorstellen dat een paard dat continu met het bit
loopt te emmeren de kaak dus niet loslaat en niet ECHT nageeft waardoor de rugspieren niet ontspannen kunnen worden (omdat alles in verbinding staat)
en dat geen nageeflijkheid dus belemmert in het gaan dragen vanuit de achterhand.

Maar is wel erg diep nagedacht van hem.. :=

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:33

2005 ; ben het helemaal met je eens.
Vaak rijden wij ook gewoon zonder neusriem en als we met rijden alleen met een hoge die op een normale manier vast zit.
Al die domme verhalen van alle problemen waar een strakke neusriem goed voor is.
Sta echt versteld.
Als je in harmonie bent met je paard heb je dat allemaal niet nodig.
Lekker verder oefenen.

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:21

Vudress schreef:
Een westernpaard loopt ook niet in de verbinding die je van een dressuurpaard verwacht. Geen vergelijk.

Ik vind het heel goed dat Ulf Möller zo open is. Kijk hier eens op bokt rond hoeveel hoofdstellen er erbarmelijk slecht worden vastgemaakt. Te lage neusriemen, flapperende uiteinden, passanten niet gebruikt, bit te laag of te hoog, sperriemen waar je doorheen kunt kijken, etc.

Een neusriem hoort hoog genoeg en strak genoeg te zitten. Dat helpt om het bit stiller te laten liggen waardoor je uiteindelijk een betere verbinding krijgt en door die betere verbinding krijg je een paard beter op het achterbeen. Zo moeilijk is dat toch niet om te bedenken?

Net zolang aan een neusriem trekken totdat je echt niet meer strakker kan is natuurlijk niet goed. Maar een slecht gereden paard gaat echt niet beter lopen als de neusriem strakker zit. Voor een paard is het alleen maar fijner als de boel gewoon stil ligt dan dat alles rond zijn hoofd flappert.

_/-\o_ !

Mijn paard loopt ook met een vaste neusriem. 1 vinger ertussen, precies goed. Als hij losser hangt schuiven de bitten teveel heen en weer, of hij gaat er zelf mee klieren. Een dressuurhoofdstel heeft niet voor niets een neusriem, die is er met een reden en niet om hem los te hangen.
Aan vergelijkingen met Ulf Möller en Anky hebben we al helemaal niets. Een zeer kundige man, die Möller, daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen. (net als aan Anky trouwens)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:54

Ik vind een strakke neusriem 10 keer niks (zielig... :(:) ) maar ik ga hem toch 1 gaatje strakker doen (hij kan nog wel 2 strakker) omdat mijn paard inderdaad raar gaat doen met haar tong. Heb een dubbel gebroken trensje (en rijd M2 niveau).

Ik zou wel eens voor een dag paard willen zijn en voelen hoe het is :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:01

MeFlower, moet je niet bij een baasje terecht komen die zit te rukken en plukken om je aan de teugel
te krijgen :=

Anders ben je ook nie blij :P

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:06

Haha nee inderdaad. Soms zie ik dat, au....echt zo zielig. Het moest verboden worden.

[quote="Passionato"] Toen ik ging lessen bij betreffende ruiter werd ook als eerste de neusriem zo strak mogelijk gesnoerd. Bij dat paard had het toen wel een gunstig effect. quote]

Als ik jou was zou ik dan echt denken: au...
Ik heb het zelf ook eens gehad, dat ik les kreeg en meteen werd de neusriem strakker gedaan. Oke oke....je kon er zowat een vuist tussen doen.... :+ :D maargoed....ik heb er gevoelsmatig moeite mee. Toch weet ik niet of dat terecht is hoor. Ik ben vaak een beetje te voorzichtig met paarden (doe alsof ze van porselein zijn). Maar nu gaat mijn paardje dus soms lopen klooien met mond een beetje open, kauwen en als ze niet afkauwt tong ietsje aan de zijkant eruit.....denk ik....toch misschien wat strakker doen?

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:13

O wacht.....bedoel ik nu neusriem of dat ding onder het bit? Spareriempje?
Ik had het over de laatste, excuses.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:14

Bij die van mij past er een vinger tussen en die kan nog steeds prima kauwen hoor MeFlower
(is een echte bit-smakkert) Als ik hem niet goed aansnoer gaat hij schrijnen, waardoor ze tot
bloedens toe wondjes krijgt.. dat is meer au... ;)

Edit: Ook je sperriem moet niet los zitten, passen bij mij 2 vingers tussen
(met gemak 1 met beetje moeite 2)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:29

Wat is nou prettiger? Een broek die aangesloten zit met een riem die ook je broek omhoog houdt. Of een broek die je continue moet optrekken en waar je de hele dag aan zit te sjorren omdat je riem niet goed zit?

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:33

Vudress, wat een trieste vergelijking.
Een broek die strak zit of een dichtgesnoerde mond met veel druk op het neusbeen wat heel gevoelig is....

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:18

Mijn pony heeft gewoon geen neusriem!
Wil wel graag iets van een engelse neusriem, want bitje schuift heel erg ( is wel de goede maat! Heeft een profecioneel iemand naar gekeken)
Een te strakke neusriem is indd zielig, maar een paard wat wondjes krijgt omdat een te losse neusriem schuurt?
Nee dankje!
Ik denk dat ik voorlopig toch maar zonder neusriem doe..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:21

jerney_simmy schreef:
Wil wel graag iets van een engelse neusriem, want bitje schuift heel erg ( is wel de goede maat! Heeft een profecioneel iemand naar gekeken)
Een te strakke neusriem is indd zielig, maar een paard wat wondjes krijgt omdat een te losse neusriem schuurt?
Nee dankje!

en een tussenweg? :+

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:31

grace1989 schreef:
Een broek die strak zit of een dichtgesnoerde mond met veel druk op het neusbeen wat heel gevoelig is....

de vergelijking valt mee,

de vergelijking die jij geeft die is toch ook goed?
wij vinden een te strakke broek ook niet fijn dus een te strakke neusriem bij een paard is ook niet fijn..

ik heb ooit geleerd overal waar te voor staat is verkeerd behalve tevreden *D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:20

Wilawander schreef:
jerney_simmy schreef:
Nee dankje!

en een tussenweg? :+

Ik heb tussen die gaatjes al een gaatje.. maar een half gaatje langer dan nu is al te lang :(
Voor MIJN paard is een tussenweg dus ook niets. (maar hij zit niet zo strak dat ik er geen vinger
tussen krijg ofzo hoor.)

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:27

Ik bedoel dat een broek die strak zit niet comfortabel is, maar een dichtgesnoerde mond is pijnlijk.
Vandaar dat ik dit geen goede vergelijking vind.

hagelslag schreef:
grace1989 schreef:

de vergelijking valt mee,

de vergelijking die jij geeft die is toch ook goed?
wij vinden een te strakke broek ook niet fijn dus een te strakke neusriem bij een paard is ook niet fijn..

ik heb ooit geleerd overal waar te voor staat is verkeerd behalve tevreden *D

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:58

Ik geloof dat een hele strakke neusriem niet comfortabel is, maar kan mij niet voorstellen dat het pijn doet. Een paard met pijn laat zich nooit zo goed bewerken als zonder pijn. Dus dat verschil moet waarneembaar zijn als je de neusriem aantrekt of juist losser doet.

De reacties hebben voor een deel wel het niveau dat je op bokt verwacht. "Een strakke neusriem is zielig."

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 07:32

Vudress schreef:
De reacties hebben voor een deel wel het niveau dat je op bokt verwacht. "Een strakke neusriem is zielig."

Ben het met je eens.. Ik zou wel eens willen weten of alle bokkers daadwerkelijk rijden zoals ze hier in diverse topics beweren.
Als het echt zo zou zijn, is hier iedereen heilig :D
Dit is wel op niemand persoonlijk bedoelt, dus ik hoop dat niemand zich hierover aangevallen voelt..
Maar dat is mijn mening :)

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:15

MeFlower schreef:
Als ik jou was zou ik dan echt denken: au...
Ik heb het zelf ook eens gehad, dat ik les kreeg en meteen werd de neusriem strakker gedaan. Oke oke....je kon er zowat een vuist tussen doen.... :+ :D maargoed....ik heb er gevoelsmatig moeite mee.

Ik dus ook. Het was ook gelijk de laatste les die ik daar genomen heb. Dit paard had een heel erg klein mondje en relatief veel tong. Weinig ruimte dus. Bovendien altijd nogal in de mond geplukt. Dus als reactie is dit paard met wat open mond en tong weggetrokken gaan lopen. Neusriem aantrekken, bit hoger hangen en maar trekken was imo geen optie dus..
Ik ben van mening dat Ulf gewoon een heel duidelijk en goed punt heeft aangekaart. Alles moet passen en goed bevestigd zijn. Voor betreffend paard ben ik op zoek gegaan naar een goed passen anatomisch bitje, heb een tijd met losse teugel gereden zodat er weer wat vertrouwen in de hand kwam en neusriem ed normaal aangesnoerd (1-2 vingers ruimte ertussen). Heeft nooit echt meer met open mond gelopen en tongprobleem was ook weg.
En zo doe ik het nu ook bij het jonge kroost wat ik nu rijd. zitten er ook een aantal tussen met een moeilijker gebouwd mondje...