manic schreef:Ik lees ook dat de neusriem strak genoeg moet zitten. Niet te los, niet te strak. Dat lijkt me nou niet echt relwaardig. Als ik mijn broekriem te strak of los aantrek zit die toch ook niet goed?
En de "Anky" neusriem was er inderdaad al langer, volgens mij was het Divoza's marketing department die dit in eerste instantie de "Bonfire" neusriem noemde, maar is inderdaad een Zweedse neusriem, ookwel crank noseband genoemd in het engels.
Een Dutch gag is trouwens een pessoa bit... De laatste jaren hier ook wat populairder, maar werd al jaren eerder zo genoemd en toen had ik ze hier nog nooit gezien.
Anky had bij bonfire een platte neusriem.
http://www.paarden-info.nl/multisites/p ... onfire.jpg
Wit onderlegd
Dit was behoorlijk in trek, vandaar dat Imperial Riding, als ik me niet vergis, deze neusriem zo heeft nagebootst. Waarna ook nog een hele rits 'Bonfire' hoofdstellen kwamen. Als een soort merknaam. (ik gok iets als Pagony en Rossner zijn voor Divoza)
En dát is de Bonfire Neusriem, bij Divoza hebben ze de 'gewone' wit onderlegde neusriemen Bonfire genoemd.
Het ging dus (wat betreft de naam) om het voorkomen, niet om hoe de neusriem in gebruik is.

is net zo vriendelijk als elke andere neusriem mits correct gebruikt. 
(nu heeft ze ook wel een gevoelig velletje, moet het bit schoonmaken bij haar geen dag overslaan)
!
) maar ik ga hem toch 1 gaatje strakker doen (hij kan nog wel 2 strakker) omdat mijn paard inderdaad raar gaat doen met haar tong. Heb een dubbel gebroken trensje (en rijd M2 niveau).