Bleker vindt verplicht sociaal contact paarden te ver gaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fritsiej

Re: Bleker vindt verplicht sociaal contact paarden te ver gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:51

Bij mij op stal staan we met 6 paarden in een loopstal, en dagelijks weide gang. Nu is dit niet het mooiste plekje, maar in mijn ogen wel een goede. Maar als je hier realistisch over nadenkt is het onmogelijk om alle paarden sociaal en fysiek contact mét elkaar te kunnen laten hebben. Er zijn tegenwoordig zoveel paarden die bijna tot geen contact hebben en het lijkt me niet echt de bedoeling dat er gevonden komen omdat dit zo nodig in de wet moet.
Begrijp me niet verkeerd, ben zeker voor sociaal en fysiek contact, maar in mijn ogen is dit echt niet heel vaak te behappen. Helemaal niet in de randstad waar je al gauw aan een box vast zit en de paarden dit absoluut niet gewend zijn..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:52

capopjekop schreef:
Klijntjuh schreef:
Ik snap niet dat hier bij paarden zo op gedramd word, en voor honden zelfs een ontmoedigingsbeleid is! (2 honden is 3x zoveel hondenbelasting)

Ik vind een hond of een paard toch wel een verschil, een hond is vaak deel van het gezin en veel meer op mensen gericht dan een paard. Die ziet zijn baas maar een paar uur per dag als ie mazzel heeft.

Een hond is een roedeldier. Er zijn ook erg mens gerichte paarden, maar het mens-hond is net als een paard-geit o.i.d. Het werkt niet voldoende.
Daarnaast zijn er genoeg honden die ook hele dagen alleen zitten.

Ik vind het net zo hard op gaan voor honden als voor paarden! Een hond moet je ook niet alleen willen houden!
Laatst bijgewerkt door Diaz op 25-05-11 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:53

Zou het niet veel nuttiger zijn om paardeneigenaren te scholen in dit soort paardenbehoefte. Er zijn echt paarden bij die niet blij worden van fysiek contact.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:54

Bedoel je niet op mens gerichte paarden? Die zijn er zeker, mijn shet is ook erg op mij gericht, maar het feit blijft dat als ik er niet ben hij anders alleen zou staan, terwijl de hond in huis leeft. Als ik mijn shet in huis zou hebben zou het in mijn ogen al een ander verhaal zijn. Maar dat kan niet. Al is het voor een hond natuurlijk ook veel leuker als er nog een hond is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:56

Cookies schreef:
Zou het niet veel nuttiger zijn om paardeneigenaren te scholen in dit soort paardenbehoefte. Er zijn echt paarden bij die niet blij worden van fysiek contact.

eens :))
net als at ik het egenlijk wel eens ben met een simpel examentje/diplomatje die je verlicht moet halen voor je een paard mag aanschaffen :))

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:59

Nu wordt hier voor paarden zo op door gedramd...
Maar als we naar andere diersoorten kijken....hoeveel mensen hebben niet 1 geit (die vaak ook nog aan een stik staat)! En een geit is minstens net zo'n kuddedier als een paard.
Of konijnen en cavia's die in hun upje in een te klein hokje zitten en er nooit uitkomen...

En als je bijvoorbeeld kijkt naar de bewegingsvrijheid van fokzeugen in de varkenshouderij....uit economisch belang tegen het doodliggen van de biggen zit zo'n zeug in een kooi waarin ze zich niet eens kan omdraaien. Staan en liggen gaat...en dan houdt het op. Ik denk dat daar belangrijker stappen te nemen zijn.
Hoewel ik het belang van sociaal contact van paarden ook zeer hoog heb zitten....maar mij bekruipt het gevoel dat andere, minstens zo belangrijke zaken en soms zelfs belangrijker, niet de aandacht krijgen die het zou moeten krijgen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:59

capopjekop schreef:
Bedoel je niet op mens gerichte paarden? Die zijn er zeker, mijn shet is ook erg op mij gericht, maar het feit blijft dat als ik er niet ben hij anders alleen zou staan, terwijl de hond in huis leeft. Als ik mijn shet in huis zou hebben zou het in mijn ogen al een ander verhaal zijn. Maar dat kan niet. Al is het voor een hond natuurlijk ook veel leuker als er nog een hond is.

Niet alleen 'veel leuker'.. maar dit is een discussie over een andere diersoort dan het topic :P

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:02

Zou beter zijn dat je eerst examen/cursus moet volgen voordat je uberhaupt een dier mag aanschaffen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:04

dat zeg ik yviertje :))
dan weet je tenminste o iemand het wel aan kan :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:07

nee dat geeft nog geen zekerheid, maar dan heeft de persoon wel een basiskennis.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:07

hafjelinger schreef:
Ik hoop eigenlijk dat mensen zelf zo verstandig zijn op paarden samen te zetten en dat er geen wet nodig is.. Helaas is de realiteit anders.

Precies! En omdat de realiteit anders is, vind ik het juist te gek voor woorden dat een Bleker zegt dat het te ver gaat om dit te verplichten. Typisch gevalletje van politieke-blabla, maar niets van paarden afweten.. Bah..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:09

Een diploma halen om dieren te mogen houden?
Dan kunnen we beter beginnen met een diploma om kinderen te mogen krijgen! :=

Verder denk ik, we moeten toch ergens beginnen, laten we dan eerst de paardjes maar doen en dan komen hopelijk later de honden, de geiten, de kippen en de cavia's ook nog in beeld.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:13

juli73 schreef:
annebe schreef:
Heeft Staatssecretaris Bleker uberhaupt wel verstand van paarden of banketstaaf hij nu maar lukraak weg!?

Staatsecretaris Bleker is een ervaren fokker van Welshponies, dus ja, hij heeft verstand van paarden.....

Asje jibbel hij heeft verstand van paarden......................

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:14

een diploma lijkt me totaal onhaalbaar. WAar baseer je zo'n diploma op? Kennis? Tijd die iemand heeft? Of iemand consequent is? Wat als ouders al een pony hebben, of een pony kopen voor een kind en het kind wordt ouder. Moet dat kind dan nog zo'n examen gaan doen?
Iemand die niet goed kan leren om wat voor reden dan ook kan misschien wel prima met paarden om gaan, heeft er een geweldige feeling voor. Maar haalt zo'n diploma niet omdat hij niet kan leren? Lijkt me totaal niet de kant die we op willen met z'n allen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 25-05-11 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:14

Bij de regelgeving dat paarden niet alleen gehouden mogen worden, kom ik hier op bokt steeds dingen tegen zoals: ja maar als je een paard hebt wat anderen de wei uitschopt e.d.

Hier is het allang verboden om een paard alleen te houden omdat paarden kuddedieren zijn, met een duidelijke behoefte aan sociaal contact en zich het veiligste voelen in de nabijheid van soortgenoten.
Dat is simpelweg een instinctkwestie.
Vanwege de welzijnsvraag (hier nogal belangrijk) is besloten om deze regel in te voeren, naast nog wat andere regelt die het welzijn van het paard moeten bevorderen.

Maar.... dat betekent echt niet dat er geen uitzonderingen gemaakt kunnen worden. Iemand die een sociaal gestoord paard heeft, zal echt niet worden gedwongen om dit paard bij andere paarden te zetten. Logisch, want dan houdt het argument van verbetert welzijn geen stand.
Ook voor hengsten zijn uitzondering. Ook een inspecteur snapt dat er hengsten zijn die andere hengsten en ruinen naar het leven staan als ze bij elkaar staan, zeker in het voorjaar en dat onbeperkte fok nu niet zo handig is.
Overigens... daar waar het wel kan, zie je wel dat hengsten veel evenwichtiger zijn als ze in een groep staan

Dus... het invoeren van een dergelijke regeling betekent echt niet dat er geen uitzonderingen mogelijk zijn. Het kan altijd per situatie worden bekeken.
Overigens betekent dat niet dat paarden bij elkaar in de stal moeten staan. Dat zou absurd zijn.
Nee, het sociale kontact mag beperkt blijven tot de (hier verplichte) uren in de wei.

Dit stukje even om te voorkomen dat er allerlei spookdenkbeelden ontstaan bij een dergelijke wetgeving.
Er wordt heus wel nagedacht over hoe en wat en over uitzonderingen en specifieke situaties.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:17

Dat paarden sociaal contact moeten hebben dmv ruiken en zien ben ik het compleet mee eens. Maar ik vind het verstandig van Bleker dat ie het niet direct verplicht wil maken, precies om de rede die hij zelf aangeeft. Zoiets moet groeien bij de mensen. Stel je geeft nu aan dat het over 10 jaar verplicht is, dan kunnen mensen daar naartoe werken. 'Nieuwe' paardenmensen weten dan waar ze aan beginnen en 'oude' paardenmensen hebben dan tijd genoeg om een besluit te nemen of ze er een paard bij nemen, of hun paard de deur uit doen. Ga je dit nu direct verplichten, dan gaan mensen ondoordachten besluiten nemen en daar komen problemen van.

Fysiek contact verplichten ben ik geen voorstander van. Dit geeft, zoals eerder gezegd, problemen bij hengsten en bij paarden die nou eenmaal niet sociaal zijn. Moeten we deze paarden dan toch bij elkaar jagen en elkaar laten vernielen, omdat het zo natuurlijk en diervriendelijk is? We moeten niet vergeten dat door het sport-gericht fokken, het moderne paard mijlenver van het oerpaard af staat en dus ook een ander karakter en eisen heeft. Zelf wonen we tenslotte ook niet meer in een hol met een berenvel omwikkeld behaard lichaam, springend op alles van het andere geslacht dat beweegt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:18

alles leuk en aardg, mar hoe weet de inspecteur dan zeker dat dit paard een uitzonderng is?
dat moet je dan toch eerst even bewijzen anders kan iedereen dit wel roepen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:18

Cookies schreef:

Dat was precies wat ik wilde zeggen... denk eens aan alle dekhengsten die dus verplicht fysiek contact moeten hebben. Nou dat worden magere miegels dan. En hoeveel fysiek contact moeten ze hebben? Elke dag, hele dag, om de dag? Valt een ezel ook oder deze regel? Geiten? Hoeveel paardjes zijn dol gelukkig met hun schaapjes in de weide?
Ik snap de insteek, maar vind dit een beetje overdreven. Ze zouden beter andere regelingen in het leven kunnen stellen. Bijvoorbeeld verplicht minimaal 1 keer per jaar je paard moeten laten keuren door een DA. Op deze manier kunnen veel problemen voorkomen worden zoals mishandeling, ondervoeding etc. Denk dat paarden daar veel meer aan hebben.

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:26

En alle top sportpaarden dan?

Ik zie het al voor me, Totilas met 6 andere paarden lekker spelen in de padock! _O-

En of dat nu merries, ruinen of hengsten zijn, in die prijsklasse gaan de meeste eigenaren op hun voorhoofd wijzen!

Ik ben bang dat het niet gaat lukken! :P

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:27

Paarden horen inderdaad niet alleen te staan.. Maar dat ze persee met paarden moeten staan, vind ik nou ook weer wat. Mijn verzorgpaard staat met 4 geiten in de wei, en die vermaakt zich prima. Dus ik vind niet alleen, maar op zijn minst wel met andere dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:30

Wees blij dat er bij jullie tenminste al word over gesproken. Hier in Beglië trekken ze zich er niet veel van aan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:30

Yviertje schreef:
juli73 schreef:
annebe schreef:
Heeft Staatssecretaris Bleker uberhaupt wel verstand van paarden of banketstaaf hij nu maar lukraak weg!?

Staatsecretaris Bleker is een ervaren fokker van Welshponies, dus ja, hij heeft verstand van paarden.....

Asje jibbel hij heeft verstand van paarden......................

Vind je echt dat iemand verstand van paarden heeft omdat hij toevallig fokker is? Dat blijkt totaal niet uit zijn beredenering!!
Paardenmensen of mensen met paarden..
Leuk ook, dat dus iedereen maar verstand heeft van paarden die paarden heeft. Vandaar ook regelmatig die schrijnende gevallen van ponies met te lange hoeven, uitgemergeld etc.

Politiek = geld / paardenfokken = geld
Voor geld worden ook belangrijke dingen zoals welzijn aan de kant gezet..dat blijkt..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:33

sociaal contact zou ik zeker steunen, fysiek contact niet. Elk paard heeft sociaal contact nodig, of het nu van een geit, schaap, paard of mens is. Paarden horen niet alleen in een afgezonderde weide te staan waar maar om de dag iemand langs komt om te zien of het dier nog leeft.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:33

Mijn dekhengst staat gewoon op de wei met één of twee merries,al dan niet met veulens.Een hengst is ook gewoon een paard en ik vind de manier waarop er vaak met ze omgegaan wordt absoluut schandalig en paard-onwaardig!Alles voor de poen,niks voor het paard...

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:41

jodi schreef:
Mijn dekhengst staat gewoon op de wei met één of twee merries,al dan niet met veulens.Een hengst is ook gewoon een paard en ik vind de manier waarop er vaak met ze omgegaan wordt absoluut schandalig en paard-onwaardig!Alles voor de poen,niks voor het paard...

Helmaal mee eens, ik was zondag bij een fokkerij wezen kijken. De dekhengsten staan daar met drachtige merries en/of ruinen op het land. Er vallen dara geen gewonden.