Ophef over paardenvlees in tv-serie Top Chef Canada

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:19

Foie Gras betekend vette lever en dat krijg je alleen door dwang te voederen.

Apple

Re: Ophef over paardenvlees in tv-serie Top Chef Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:20

Dat klopt Brainless, lees mijn hele stukje maar :-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:21

Apple schreef:
Dat klopt Brainless, lees mijn hele stukje maar :-)

Maar de laatste weken worden ze alsnog opgesloten en gedwangvoederd (zoals op het filmpje).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:23

Nee hoor, niets opsluiten. Gewoon 12 dagen twee keer per dag op eigen veld gevoederd. Trechter wel boven de gans, maar niet in de gans.

Veel boeren daar hebben ook zelf een aantal ganzen of eenden in de tuin rondlopen waar ze er af en toe eentje van vetmesten.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:25

Apple schreef:
Zelfs foie gras valt wel mee. Beesten lopen hun hele leven buiten op een weiland. 12 dagen voordat ze geslacht worden krijgen ze twee keer per dag 200 gram maismix te eten. Wel via een trechter (die overigens niet helemaal in hun slokdarm wordt geperst, maar gewoon in hun snavel).

Van internet geplukt:

Het werkelijke mesten neemt in de twaalfde of dertiende week zijn aanvang. De dieren gaan dan naar een hok waar ze minder bewegen dan in de buitenlucht. De gans wordt driemaal daags gevoerd en heeft na drie weken ongeveer twintig kilo maïs verorberd. De eend krijgt tweemaal daags zijn portie en eet in totaal tot achttien kilo maïs. In het begin zijn de porties klein, maar worden dan groter. De maïs is eerst aangekookt en gebroeid, vervolgens zijn er wat vetten, zout en melkbestanddelen aan toegevoegd. Omdat de maïs rechtstreeks in de slokdarm wordt gebracht, moet de normale lever zodanig hard werken, dat hij ervan stevig groeit. Zou men er op een dag mee ophouden, dan krijgt de lever binnen de kortste keren zijn vroegere afmeting weer terug. En dus krijgen de dieren hun portie maïs tot de laatste dag.

Toch fijn dat ze 3 maanden buiten hebben mogen lopen voordat ze gedurende 3 weken lang 2 keer per dag worden mishandeld voor een lekker hapje op je bord :n Opmerkelijk dat jij dat mee vindt vallen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:27

Bedrijf dat ik gezien heb deed het toch echt anders. 12 dagen lang, 2 keer per dag, 200 gram voer. De ganzen waren ook ouder voordat er met mesten begon.

Maar goed, als met alles, net waar het vandaan komt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:29

Het ligt aan de herkomst.....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:32

Buitenzorg schreef:
Misschien ben ik wel een van de weinige paardenliefhebbers die wel paardenvlees eet, maar dat is omdat ik vind dat een ander dier dan een paard net zoveel recht heeft op leven als een koe, dus als ik wel koe eet, waarom dan niet ook paard? :D

En omdat een paard gemiddeld gezien een beter leven heeft dan de andere bio-industriële dieren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:07

ik woon al 23 jaar in frankrijk en heb in al die tijd nog nooit in een restaurant paardenvlees op het menu gezien...nu woon ik op het platteland misschien scheelt dat.

De foie gras...tja...Dat is hier in de perigord al eeuwen een traditie.
Je eet levercirose....
Het ergste vind ik de enorme tunnels waar die dieren ge-caved worden,ze zitten in piepkleine gazen kooitjes waar net de kop uitsteekt.Dat is de foie gras die je hier in de supermarkt koopt,of uit het oost-blok komt.

De boeren doen het anders....ze lopen inderdaad buiten,op het moment dat ze gestopt worden gaan ze naar een kleinere ruimte....maar altijd nog groter dan de kistkalveren vroeger in Nederland(die nooit van hun leven de buitenlucht zagen.)

De eenden en ganzen komen uit zichzelf om gedraait te worden,het is een soort verslaving.
Net als hele dikke mensen die ook niet op kunnen houden met eten.

Dus ook niet alle foie gras kun je over een kam scheren.De dieren bij een boer komen humaner aan hun einde dan menig slachtkoe.
Waarmee ik al dit gedoe en leed niet goed praat.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:15

Hoe durf jij dwangvoeding een verslaving te noemen....

Dat heeft echt niets met dierenwelzijn te maken... Echt niet...
Alleen maar om ons eigen lekkernij moeten er dus maar dieren vetgemest worden? dwangevoerderd worden?

Een dikbil koe in een weiland is een ander verhaal dan een gans die volgepropt wordt met een trechter..
Laat ze lekker zelf bepalen hoeveel ze willen eten.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:17

ach...ik maak het zelf mee hoe de gans naar de boer toekomt voor zijn hapje....waarmee ik weer schrijf dat ik het niet goedkeur...lezen is ook een vak.

weet je trouwens hoe een dikbil koe tot stand is gekomen?Door er flink wat hormonen in te duwen in het begin van het 'ras'
En hoe de geboortes van dikbillen verlopen?
Laatst bijgewerkt door geerke op 17-05-11 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:17

Ik heb totaal geen moeite met geen enkel dier dat gegeten word, MAAR het moet wel op een mens een dierwaardige manier gebeuren. Geen enkel dier zou volgepropt moeten worden voor het genot van een mens. Foie gras kan alleen verkregen worden door dwangvoeding en dat is een hee lerg akkelige manier. Zo vind ik kist kalveren en dat soort dingen ook verschrikkelijk en zal het dus niet eten. Ik heb het programma niet gezien en weet niet wat er gezegd is. Dus ik kan niet reageren op waarom mensen zo overstuur waren. Maar kan me dus meer voorstellen bij de foie gras ophef!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:23

Amerikanen, Canadezen en ook al Engelsen hebben metershoog boter op hun hoofd wat paardenvlees betreft. Ze laten liever het overschot letterlijk creperen dan dat ze de dieren uit hun lijden laten helpen door de slager. En als er dan al iets het slagerscircuit in gaat, dan is dat middels ellenlange transporten, of voor een aantal "gelukkige" dieren, voor hondenvoer.

Maar toegegeven dat het paard met name in Amerika nogal een belangrijke rol heeft in hun geschiedenis. De liefde voor paarden wordt daar op een andere manier met de paplepel ingegeven.

Foie Gras is in het algemeen vooral heel vies, ik moet er niet aan denken dat ik de ziekte van een dier op moet eten. Opvallend dat de Angelsaksen zich feitelijk alleen maar druk maken om het paardenvlees, die ganzen kunnen hun blijkbaar geen reet interesseren.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:24

geerke schreef:

Keizersnee volgens mij in 100% van de gevallen

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:27

stef schreef:
Ik heb met de ganzen ook meer moeite (foie gras is volgestopte gans, banketstaaf is dat de gans op het moment van volproppen nog leeft) dan met de paarden. De ganzen zou ik dus ook niet eten

Nou inderdaad! Van die ''gezellige Franse marktjes'' waar er 10 ganzen in een hokje zitten en voor een heel publiek (gierend van het lachen) worden volgepropt met een trechter in hun keel. Dat vind ik dan toch een stukje erger.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:28

marjolein_el schreef:
stef schreef:
Ik heb met de ganzen ook meer moeite (foie gras is volgestopte gans, banketstaaf is dat de gans op het moment van volproppen nog leeft) dan met de paarden. De ganzen zou ik dus ook niet eten

Nou inderdaad! Van die ''gezellige Franse marktjes'' waar er 10 ganzen in een hokje zitten en voor een heel publiek (gierend van het lachen) worden volgepropt met een trechter in hun keel. Dat vind ik dan toch een stukje erger.

nog nooit meegemaakt hier in de dordogne...

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:30

Geerke: Was toevallig wel in de Dordogne waar ik dit heb gezien. :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:31

marjolein_el schreef:
Geerke: Was toevallig wel in de Dordogne waar ik dit heb gezien. :j

welk stadje dan?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:33

Weet ik niet meer precies, is alweer 3 jaar terug. Op een klein pleintje, maargoed met die informatie kom je ook niet veel mee verder.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:34

marjolein_el schreef:
Weet ik niet meer precies, is alweer 3 jaar terug. Op een klein pleintje, maargoed met die informatie kom je ook niet veel mee verder.

ik kom hier vanaf 1978 en ik heb dit nog nooit gezien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:35

Apple schreef:
Nee hoor, niets opsluiten. Gewoon 12 dagen twee keer per dag op eigen veld gevoederd. Trechter wel boven de gans, maar niet in de gans.

Veel boeren daar hebben ook zelf een aantal ganzen of eenden in de tuin rondlopen waar ze er af en toe eentje van vetmesten.

Trechter moet echt direct naar de krop, anders heb je grote (100%) kans dat het voer, vooral met zulke hoeveelheden, direct de longen inloopt.
Het klopt, ze krijgen 200gr maismeel + 100ml olie.
Door het groeien van de lever (die tot 10x zo groot wordt) worden de andere organen (hart/longen ed.) klem gedrukt. Sommige ganzen knappen letterlijk uit hun vel door de grote lever.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 17-05-11 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:35

geerke schreef:
marjolein_el schreef:

ik kom hier vanaf 1978 en ik heb dit nog nooit gezien.

Nou hopelijk heb ik dan iets eenmalig s gezien en komt dit niet vaak voor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:38

klopt,ze lopen ook erg moeilijk en zitten erg veel....eigelijk net als de plofkippen die nederland met miljoenen tegelijk exporteert....alleen die worden niet gedraait,maar staan wel stijf van de antibiotica.
Ik vermoed de eenden en ganzen in grote bedrijven ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:41

paardenvlees is daar net zoiets als hondenvlees hier geloof ik .... Is ook gewoon cultuurverschil. Is voor ons mss niet bijzonder, maar kan me wel inleven dat er daar ophef over ontstaat. Als ze hier hondenvlees ouden gebruiken zou daar ook ( véél ) ophef over komen, en dan zouden ze in China ook denken ' Ach waar maken ze zich druk om :D ' ...

Foie Gras vind ik een ander verhaal, imo volledig terecht dat daar ophef over ontstaat :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:47

geerke schreef:
weet je trouwens hoe een dikbil koe tot stand is gekomen?Door er flink wat hormonen in te duwen in het begin van het 'ras'

Jep hier ben ik van op de hoogte.
Laat 1 ding schelen. niet elke dikbil is hetzelfde als de andere dikbil... ;)
Je hebt mestkoeien en weidekoeien...
Afmesten kan op meerdere manieren, ook diervriendelijk.

Hondenvlees.. mwhoah... Ik weet niet of ik daar moeite mee zou hebben.
Nooit gehad, dus geen idee hoe het smaakt.
Ik eet veel soorten vlees, mits het dier maar normaal gefokt en gehouden is, en ook niet onbelangrijk: Humaan is geslacht.

Dat een gans letterlijk uit zn vel knapt is toch van de zotte?

Echt hoor... sommige dingen hebben met dierwelzijn niets te maken.... :n