Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Billy schreef:Ooooh, dus die beesten staan daar hele dagen op stal en komen er alleen uit als de box gemest moet worden? Wordt niks mee gedaan?
Kom op nou, hij werkt misschien minder, en niet met de ruiter die hij gewend is, maar dat zou geen reden mogen zijn voor overvulde sprongen.
Maar goed, gezien de verontwaardiging die er is over verwijdering van deze hengst, vraag ik me af of gezondheid in het fokdoel niet meer vooraan zou moeten staan. Volgens mij zijn ze juist hard bezig voos beenwerk eruit te fokken, dus dan kun je zo'n hengst niet gebruiken...
Billy schreef:Vocht in het spronggewricht.
Is wel grappig dat je ergens een oordeel over hebt zonder dat je weet waar het over gaat...
Ik snap trouwens niet waarom er zo afkeurend over deze beslissing gedaan wordt. je wilt toch een gezond ras fokken?
Dat houdt mi in, dat een paard wat niet goed is eruit gegooid wordt. Ik vind het persoonlijk niet normaal dat een paard na een paar dagen al dikke sprongen krijgt....

Famke160301 schreef:Billy schreef:Ooooh, dus die beesten staan daar hele dagen op stal en komen er alleen uit als de box gemest moet worden? Wordt niks mee gedaan?
Kom op nou, hij werkt misschien minder, en niet met de ruiter die hij gewend is, maar dat zou geen reden mogen zijn voor overvulde sprongen.
Maar goed, gezien de verontwaardiging die er is over verwijdering van deze hengst, vraag ik me af of gezondheid in het fokdoel niet meer vooraan zou moeten staan. Volgens mij zijn ze juist hard bezig voos beenwerk eruit te fokken, dus dan kun je zo'n hengst niet gebruiken...
Tuurlijk, maar t Friese stamboek heeft ernstigere problemen dan voos beenwerk. (Inteelt en hoge verwantschaps percentages)
Verder ga ik helemaal mee met Klaas2011 en Newt!
[/quote]Famke160301 schreef:@ Amarie
mee eens!
(zeker zonde om de oorzaak niet te achterhalen, zoals al eerder is gezegt, deze hengst bewijst zich in de sport, dat moeten de 3 jarige jonkies nog maar eens laten zien).
@Billy
Volgens mij antwoorde ik op jouw vraag (die ik gequote heb en onderstreept): "Tuurlijk". Dus ik begrijp je reactie niet helemaal. Gezondheid moet altijd voorop staan. (en erfelijkheid en verwantschap hebben hier zeer grote invloed op, vandaar dat t KFPS zich zorgen hierover moet gaan maken), maar tis al eerder geschreven, de hengst had het niet op moment van aanleveren, als t dan toch ontstaat is het niet meer dan redelijk om de oorzaak te achterhalen! Anders verlies je miss onnodig een goeie hengst die voor t stamboek miss heel wat kan betekenen.
Edit:
@ Horseyfries
Wordt dit dan ook altijd gemeld als een goedgekeurde hengst later last krijgt van overvulde sprongewrichten of voos beenwerk? Zo dat je daar als fokker rekening mee kunt houden? Heb daar nog nooit iets over gelezen in de Phryso. Dus daar zijn volgens mij ook nooit hengsten op latere leeftijd op afgekeurd. En wordt er nu gewoon gefokt met hengsten die soms last hebben van overvulde spronggewrichten c.q. voos beenwerk, met wat voor een oorzaak dan ook.
Famke160301 schreef:Billy schreef:Ooooh, dus die beesten staan daar hele dagen op stal en komen er alleen uit als de box gemest moet worden? Wordt niks mee gedaan?
Tuurlijk, maar t Friese stamboek heeft ernstigere problemen dan voos beenwerk. (Inteelt en hoge verwantschaps percentages)
Verder ga ik helemaal mee met Klaas2011 en Newt!
DarkHorses schreef:Reglementen zijn er niet voor niets. Daar staat namelijk precies in wat je kunt verwachten en wat de gemaakte afspraken zijn. Natuurlijk, taaie materie en niet leuk om je in te verdiepen, maar wel heel belangrijk. Leden moeten er op kunnen vertrouwen dat de reglementen van hun stamboek correct worden nageleefd.
Tijdens het spel de spelregels veranderen en de reglementen naar eigen inzicht negeren dan wel aanpassen, mag niet aan de orde zijn. Dit lijkt het geval te zijn bij de afwijzing van Christian.