Jakobskruiskruid graaft zijn eigen graf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:54

TinkerTreas schreef:
Ik zou het toch niet uittesten om je paard op een met jkk besmette wei te zetten. Zodra ze het kapot lopen eten ze het namelijk wel. Ik heb op een stal gestaan waar een aantal paarden zijn overleden als gevolg van jkk. En bij een groot aantal paarden was de lever aangetast...

Is daar ook echt sectie gedaan op de paarden? Er zijn meerdere oorzaken van leverfalen, dat kan van alles zijn. Op het meldpunt
centrale registratie slachtoffers van Jakobskruiskruid zijn deze paarden niet bekend, je kunt ze natuurlijk wel aanmelden. Er moet wel een aantal vragen ingevuld worden.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 00:10

TinkerTreas schreef:
Ik zou het toch niet uittesten om je paard op een met jkk besmette wei te zetten. Zodra ze het kapot lopen eten ze het namelijk wel. Ik heb op een stal gestaan waar een aantal paarden zijn overleden als gevolg van jkk. En bij een groot aantal paarden was de lever aangetast...

Ik zou m'n paarden nooit in een besmette wei zetten. Dit was dan ook geen "besmette wei", maar meer een toevalstreffer (de wei ernaast was wel "besmet"). En 1 van de dames die erbij was wist gewoon zeker dat hij het niet ging opeten. Ik was er ook erg benieuwd naar, omdat hij echt alles vreet wat hij tegen komt. Vind het in ieder geval wel fijn om te weten dat ik extra, extra oplettend moet zijn waar hij graast.

cobfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 00:26

Dat paarden het niet op eten klopt over het algemeen wel.
Veulens willen het nog wel eens op eten(meestal maar 1x), maar heb hier ook een volwassen paard die het op eet. En we hebben er met verbazing naar staan kijken,dat hij er werkelijk op stond te kauwen.
En er stond genoeg gras in die wei en het paard krijgt hooi en brok bij dus het was ook niet van de honger.
Er zijn dus wel degelijk enkele paarden die het kennelijk niet vies vinden, jammer genoeg.

Sinds die tijd spuit ik pleksgewijs. Ze komen dan ook niet meer terug.
Tot die tijd probeerde ik het met maaien onder controle te houden.

EstherHegt

Re: Jakobskruiskruid graaft zijn eigen graf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 00:47

Misschien moet je het zelfs sterker maken, overbegrazing en/of een ongeschikte wei is niet goed voor paarden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:08

Winged schreef:
Jakobskruiskruid graaft binnen enkele jaren zijn eigen graf als beheerders de planten met rust laten. De plant maakt zijn eigen standplaats ongeschikt voor hernieuwde groei door schimmels en bacteriën in de grond achter te laten. Het is tot nu toe gebruikelijk om jakobskruiskruid met wortel en tak te verwijderen, aangezien vooral paarden een nare dood sterven als zij van het onkruid eten.

Maar... hoelang blijven die bacterien en schimmels dan in de grond? Want als ze maar een jaartje blijven zitten heb je na 1 goed jaar weer een JKK-jaar...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:50

Is er ook onderzoek gedaan of deze bacterien en schimmels voor paarden kwaad kunnen ?? Of dat ze dit nooit binnen zullen krijgen ??

Verder heb ik vorig jaar heel konsekwent de JKK uit de wei gehaald en dit jaar heb ik nog geen (bloeiende) planten gezien.
Ik vind het erg 'gevaarlijk' om maar te zeggen dat je de boel het best met rust kunt laten. Voor je het weet zit het idd in je hooi, terwijl er nu net het besef is c.q. begint te komen dat je het niet in je gras/hooiland moet willen hebben.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:03

@EstherHegt: Van een aantal paarden is dat idd door de dierenarts vastgesteld, een aantal eigenaren hebben geen onderzoek laten doen. Maar als die paarden in dezelfde wei hebben gelopen en dezelfde symptomen hebben als de andere paarden, is het voor mij wel duidelijk (al werd het bij hoog en laag ontkend door sommige mensen). Ik heb inmiddels zelf geen paard meer, dit voorval is al jaren geleden gebeurd.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:32

Mijn paard heeft een aantal jaren op een stal gestaan waar in aantal weilanden door omstandigheden dus daadwerkelijk niets gedaan werdt aan JKK bestrijding jarenlang. Die lagen ook braak, dus dan zou je zeggen dat die weilanden niet vol zouden staan volgend bovenstaande theorie. Vergeet het maar, het stond heuphoog en compleet vol, het waren weilanden alléén met JKK erin. En niet alleen in die wei, want dat rotkruid zat in alle omliggende weilanden en ik héb daar wat tijd in moeten steken om het beheersbaar te houden. Bemesten hielp tot op zekere hoogte, maar het enige wat daar hielp bij de enorme kwekerijen was elke week ongeveer een werkdag bij elkaar steken. Die troep eruit.

Dus ik blijf gewoon steken, liefst al vanaf heeeeel klein rozetje zodat de wortels nog niet mega uitgebreid zijn. Maaien worden ze zover ik weet toch alleen maar sterker én meerjarig van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:35

De plant is al een plaag op de zandgronden, maar ondertussen zo goed aangepast dat hij ook gaat gedijen op de kleigronden en daar word ik niet vrolijk van...heb ze al in mijn wei, 2 jaar geleden 1 plantje, nu al een stuk of 10.........

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:40

JKK is toch een pioniersplant?
Pioniersplanten overleven als eerste op een stuk grond, maken de grond weer vruchtbaar waardoor andere soorten kunnen vestigen.

Ik wist allang dat JKK daar ook bij hoort, bijzonder dat zo iemand gepromoveerd is op iets wat men al weet.

Uitleg:

http://www.velt.be/plantenzoeker/pag935

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:50

Nicolletje schreef:
JKK is toch een pioniersplant?
Pioniersplanten overleven als eerste op een stuk grond, maken de grond weer vruchtbaar waardoor andere soorten kunnen vestigen.

Ik wist allang dat JKK daar ook bij hoort, bijzonder dat zo iemand gepromoveerd is op iets wat men al weet.

Uitleg:

http://www.velt.be/plantenzoeker/pag935

Bijzonder dan dat de betreffende weilanden van mijn post totaal minimaal 5 jaar braak hebben gelegen, en er alléén JKK groeide..... Hoe het nu is weet ik niet, dat zou ik na moeten vragen gezien ik niet meer op die stal sta.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:08

Op een gegeven moment gaat het weer weg.
Misschien ligt het aan de grondsoort en/ of aanbod van concurrentie dat het op de ene plek langer duurt dan op de andere plek.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:18

Nicolletje schreef:
Op een gegeven moment gaat het weer weg.
Misschien ligt het aan de grondsoort en/ of aanbod van concurrentie dat het op de ene plek langer duurt dan op de andere plek.

5 Jaar leek me meer dan voldoende, ik ben dus ook absoluut niet overtuigd van de theorie en blijf gewoon steken.

yentlekyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:31

ghihi:P ik had het er net over met mn vriendin.
bij mij op stal groeien er veel aan de zijkant van de straat enzo:O

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:28

Momenteel staat het JKK nog niet in bloei.
Dus de rozetten zijn moeilijk te traceren.

Wat nu wel geel bloeit is de boterbloem en het koolzaad.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:32

Ariebren schreef:

Ik heb er toch al behoorlijk wat uitgestoken ondertussen hoor. :) Op een gegeven moment herken je die rotrozetjes al als ze net bovenkomen. (En ik vermoed dat ik een behoorlijke JKK neuroot ben, dat zal ook schelen :') )

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:33

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:39

Ariebren schreef:

Om die reden hooi ik altijd pas in juli, omdat die plant dan pas echt groot is en bloeit, zodat ik, ondanks dat ik systematisch met een paar mensen de wei (voornamelijk 15m langs de slootkanten) doorzoek om de paar weken, de zekerheid heb dat het niet in mijn hooi terrecht komt.

Het eerste jaar dat ik hier kwam wonen heb ik een trailer vol uit de wei getrokken (eerst gespoten ,zodat hopelijk ook de wortel dood ging- daarna uittrekken) Voor alle zekerheid heb ik deze hele strook, toch zo'n 1500m2 2 jaar niet durven hooien, het werd wel gemaaid, heb het op laten ruimen door een boer die het in de fik heeft gestoken op aardappelland.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:26

Breghje schreef:
Ariebren schreef:

Ik heb er toch al behoorlijk wat uitgestoken ondertussen hoor. :) Op een gegeven moment herken je die rotrozetjes al als ze net bovenkomen. (En ik vermoed dat ik een behoorlijke JKK neuroot ben, dat zal ook schelen :') )

Ik heb er ook al een lading van uit het land gehaald. Hopelijk hebben we alles nu gehad voor het hele jaar, maar het is al eerder voorgekomen dat er later in het jaar weer nieuwe rozetten boven kwamen..

Als je er al jarenlang tegenaan kijkt, zie je heus het verschil wel tussen boterbloemen en JKK!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:46

Ik heb veel last van 1jarig KK - die groeit en bloeit gelijk - net gisteren een hele bult uit de randen van de sloot van de buurman gehaald - met westenwind blazen al die pluizen zo de wei in (en het pluisde al!! GRRRR) Wat hier ook oprukt is het bezemkruiskruid-dat komt mee aan de wielen van auto's uit mediterrane landen en nu ook volop in de middenbermen van de Duitse Autobanen en niemand hier die weet dat het KK is.
Ik stop het inderdaad in een plastic zak die ik via gewoon huisvuil afvoer. De JKK rozetten vind ik gelukkig maar zeer sporadisch in mijn land. Een dichte zode krijg ik niet voor elkaar op de paden van mijn PP...

Paul_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:07

Bij ons staat er zo af en toe nog is wat !

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:43

Buitenzinnig schreef:
Ik heb veel last van 1jarig KK - die groeit en bloeit gelijk - net gisteren een hele bult uit de randen van de sloot van de buurman gehaald - met westenwind blazen al die pluizen zo de wei in (en het pluisde al!! GRRRR) Wat hier ook oprukt is het bezemkruiskruid-dat komt mee aan de wielen van auto's uit mediterrane landen en nu ook volop in de middenbermen van de Duitse Autobanen en niemand hier die weet dat het KK is.
Ik stop het inderdaad in een plastic zak die ik via gewoon huisvuil afvoer. De JKK rozetten vind ik gelukkig maar zeer sporadisch in mijn land. Een dichte zode krijg ik niet voor elkaar op de paden van mijn PP...

Ik dacht dat JKK veel later in bloei kwam....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:44

Dit is klein of 1 jarig JKK - dat bloeit het hele jaar door :(

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:25

jorretje schreef:
Erg boeiend dit! Hier hebben we wat aan!

NickAltena schreef:
Dat je niet de enige bent die de planten wel eens door elkaar zou kunnen halen is op dit voorbeeld te zien....
http://www.maaswaalweb.nl/bestanden/Maa ... RuktOp.htm

;( :=

Dat is dus duidelijk een broertje of zusje van JKK.

Jkk komt pas in bloei vanaf juni of juli en dan is het een twee jarige plant.
De rozetten van een 1 jarige zijn makkelijk te verwarren met de paardenbloem rozet.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:04

Misschien een domme vraag maar heeft het dan misschien niet het meest zin om een JJK plant niet te wieden maar af te knippen voor hij zaad gaat vormen? En er omheen te bemesten?

(misschien blond hoor)