Minimaal 4 uur beweging voor paarden per dag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:40

JorisDy schreef:
dat word dan nog wat,stel het mocht doorgaan!

Ja, boxen aanpassen, groter maken, dus minder boxen, dus minder opbrengsten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:41

Prikkeldraad: Geen probleem, bij ons is alles met schriklint of metalen buizen afgezet.
Box van minimaal 10m2: Ook geen probleem, boxen zijn 3x4.
4 uur buiten staan: 's Zomers geen probleem (7.30 - 17.00), 's winters zou het haalbaar moeten zijn, al is het net wat lastiger met het aantal paddocks / paarden, maar ze komen iig al 2x per dag door stal eruit en dan ben ik er zelf 's avonds ook nog minimaal 2 uur.

Het is idd voor bestaande, grotere stallen haast onmogelijk denk ik. Dat zou betekenen veel investeren, mits ze dat willen. En de controle hierop, hoe gaan ze dat doen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:53

Jibbel schreef:
Prikkeldraad: Geen probleem, bij ons is alles met schriklint of metalen buizen afgezet.
Box van minimaal 10m2: Ook geen probleem, boxen zijn 3x4.
4 uur buiten staan: 's Zomers geen probleem (7.30 - 17.00), 's winters zou het haalbaar moeten zijn, al is het net wat lastiger met het aantal paddocks / paarden, maar ze komen iig al 2x per dag door stal eruit en dan ben ik er zelf 's avonds ook nog minimaal 2 uur.

Het is idd voor bestaande, grotere stallen haast onmogelijk denk ik. Dat zou betekenen veel investeren, mits ze dat willen. En de controle hierop, hoe gaan ze dat doen?

Tja... hiervan hebben de boeren regelmatig "last".
Nieuwe regels omdat de Nederlanders willen dat koeien/varkens/kippen meer ruimte moeten hebben.

Meerdere boeren kunnen/durven nauwelijks te investeren omdat elk moment de regels kunnen veranderen en daardoor hun investering in rook op zien gaan.

XoNo

Re: Minimaal 4 uur beweging voor paarden per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:03

Allemaal hartstikke leuk en aardig, maar ik vraag me idd af waar ze de mankracht en het geld vandaan halen om dit te controleren en hoe ze controleren dat paarden aan die benodigde 4 uur per dag komen.

Als ze om 2 uur langskomen en paard staat in de box, dan kan hij de hele ochtend al buiten hebben gespeeld :)

En als er op die boxenmaten enorm streng gecontroleerd gaat worden, dan kunnen heel veel pensionstallen wel opdoeken. 3x3 is een redelijk normale maat (hoe groter, hoe mooier vind ik altijd!), maar ga het maar 'even' aanpassen allemaal...

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:03

Wij voldoen aan alles wel. Enkel zijn onze boxen ongeveer 9,6M2. Bestaande uit betonblokken en op maat gemaakte "tralies". ;(

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:10

Ik vind het eerlijk gezegt vaag dat ze zon rare m2 afmeting boxen aan gaan houden. De standaard boxwanden zijn al jaren 3/ 3,5/ 4 meter, zodat die afmeting van 10 m2 echt rare afmetingen gaat geven. Een box van 3 bij 3 zou dan nl ineens 3 bij 3,3 moeten worden. logischer zou zijn 9 m2.

Verder kan ik er weinig van zeggen, ik heb met een andere wetgeving te maken ;) Mijn boxen zijn voor de NL wetgeving groot zat, de kleinste is 12,48 m2 en eruit komen ze ook genoeg, maar of ze dan bewegen? :') Hier in Dld geldt al jaren een verplichte minimale afmeting voor boxen.
Laatst bijgewerkt door rina op 10-05-11 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:12

Net wat hier eerder al geschreven wordt.. het is wel een enorme industrie waar je over praat..

Stallen verbouwen is investeren en daarna minder inkomsten want minder ruimte. Als je al mag verbouwen (kijk maar naar de verplichte beschutting in de wei, die je niet mag neerzetten). Dus je kan je paarden dan wel buiten zetten, maar als je geen beschutting mag neerzetten, mag je paard daar niet staan :?

Verder worden de grondstoffen alleen maar duurder, dus de stallingskosten hoger, waar komt het geld om te investeren vandaan? En een erf wat niet mag uitbreiden, kan wellicht geen mogelijkheden creeren voor de paarden om buiten te komen. Dat is zeker in de randstad het geval.

Wat stellen ze voor om te doen met de paarden waarvoor dat niet haalbaar is? Dat vraag ik me af :j

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:12

Joepie, ik kan overal aan voldoen.

Ik vind het van die non-regels, waarvan de naleving moeilijk te controleren is. Komen er agenten langs om bij alle weilanden te kijken of er prikkeldraad rond zit? En wat anderen ook al zeggen wat zijn de gevolgen. Maakt het nou echt een wezelijk verschil die 10m2? Het is niet alsof die extra 33 cm ineens zorgt voor zeeën ruimte.

Ik vind het goed dat er zoveel aandacht is voor dierenwelzijn. Maar met nieuwe regels/wetten wordt over het algemeen de plank volledig misgeslagen.

Henk Bleker heeft ook promotie gehad zie ik. >;)

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:19

Hier de meeste boxen 3 x 3 en grotere boxen, hele dagen weidegang, ook in de winter mits je weer zo'n winter krijgt als de afgelopen 2 jaar. De klant beslist dan of het paard of pony naar buiten gaat ivm ijzers, wel laten wij de paarden en pony's dan diverse keren per dag in de rijbak om de benen te strekken. De paarden en pony's die alleen weidegang hebben blijven buiten.

Op zich goede regels maar wij vragen ons hetzelfde af als zovele, wie gaat het controleren? Blijven de richtlijnen van minimaal 10m2 hetzelfde wanneer de paarden of pony's meer weidegang krijgen?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:19

voor mij makkelijk haalbaar,
maar ik ben benieuwd hoe de manege hier in de buurt dit gaat doen.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:21

Geen prikkeldraad, prima idee. De rest, leuk bedacht, maar ijdele hoop.
Er zijn zo ontzettend veel manege's waar de paarden niet buitenkomen, afgezien van de lessen. Hoe moet dit dan? Die stallen hebben hun paarden niet voor niets binnen, dat komt door gebrek aan ruimte buiten. Die ruimte staat daar vaak al helemaal volgebouwd, dus kan ook niet meer gecreeërd worden. Moet dan de gehele manege maar opdoeken? Of betekent dit dat de manegepony's & paarden nog meer lessen moeten gaan lopen, welgeteld 4uur om aan hun verplichte beweging te komen?
Ik hoop het toch niet voor die arme beestjes. Niet dat ik het houden van paarden zonder buitenmogelijkheid goedkeur, ik zie het ook liever anders, maar de huidige manege's kunnen vrij weinig met dit nieuwe wetsvoorstel.
En hoe zit het dan in de winter, voor de paarden met ijzers die niet naar buiten kunnen vanwege de spekgladde ondergrond? Zijn die eigenaren dan allemaal 1 week per jaar in overtreding? Want ik heb geen tijd om 4 te wandelen met m'n paard hoor (wat ze me overigens ook niet in dank zal afnemen..), en 4 uur los in de binnenbak is ook niet haalbaar.

Nee, leuk bedacht, maar wederom door mensen op kantoor..

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:22

Bij ons gebeurt dat al ruim. Dus dat is zeker geen probleem :D

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:24

Wat ik me afvraag is wie er verder gelezen heeft dan alleen die verplichte 10 m2 en 4 uur buiten...
Want in die 12 regels staat ook dat je straks je paarden alleen mag laten bekappen en beslaan door een erkende hoefsmid, dus een bij de vakvereniging aangesloten hoefsmid. Ik gok dat er genoeg zijn die daarmee ook nog problemen krijgen.

En hoeveel mensen scheren of knippen de haren uit de oren van hun paard? Veel, dat mag straks ook niet meer. Staat ook in die 12 regels...

Ik voor mij vraag me dan dus vooral af hoe ze in hemelsnaam al die dingen willen controleren, maar ten tweede ook of je niet veel te veel vast wil leggen in regels.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:25

Patricia schreef:
Wat ik me afvraag is wie er verder gelezen heeft dan alleen die verplichte 10 m2 en 4 uur buiten...
Want in die 12 regels staat ook dat je straks je paarden alleen mag laten bekappen en beslaan door een erkende hoefsmid, dus een bij de vakvereniging aangesloten hoefsmid. Ik gok dat er genoeg zijn die daarmee ook nog problemen krijgen.

En hoeveel mensen scheren of knippen de haren uit de oren van hun paard? Veel, dat mag straks ook niet meer. Staat ook in die 12 regels...
Ik voor mij vraag me dan dus vooral af hoe ze in hemelsnaam al die dingen willen controleren, maar ten tweede ook of je niet veel te veel vast wil leggen in regels.

Meen je dat nou!? _O-
Waar kan ik die twaalf regels vinden?

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:27

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:28

In de zomer makkelijk! Ong. 1 uur rijden, en van 10 tot 8 op het land, in de winter is het bij ons wat moeilijker, ze mogen maar 3 uurtjes in een paddock van 15 bij 15, helaas kan ik hier niks aan veranderen! De meeste dagen rijd of longeer ik wel!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:28

d0nnaa_dan schreef:
Er zijn zo ontzettend veel manege's waar de paarden niet buitenkomen, afgezien van de lessen. ..

Maar als ze dan vier uur lessen lopen, zijn ze toch vier uur in beweging, dan mag het?
Of staat ergens dat ze naar buiten moeten?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:30

Ik heb boxen van 3x3 maar mijn 2 paarden staan gemiddeld 12 uur per dag buiten. En door onze nieuwe verharde uitloop kan dat voortaan ook als het heel nat is *\o/*
Voor mij telt het langer buiten lopen zwaarder dan de iets te kleine boxen...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:31

Daarbij vind ik het belangrijker dat paarden die 'maar' 4 uur per dag buitenkomen een mooie ruime, lichte box hebben en paarden die alleen 's nachts binnen staan, dan vind ik de grootte van de box minder belangrijk.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:37

shera schreef:
Ik heb boxen van 3x3 maar mijn 2 paarden staan gemiddeld 12 uur per dag buiten. En door onze nieuwe verharde uitloop kan dat voortaan ook als het heel nat is *\o/*
Voor mij telt het langer buiten lopen zwaarder dan de iets te kleine boxen...

Helemaal mee eens, maar kleiner dan 3x3 voor een paard :n
Ze kunnen die richtlijn sowieso denk ik beter 3x3 doen dus 9m2

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:38

Cer, dat weet ik dus niet, en dat vind ik zo krom...
Patricia, thanks voor de link! Volgens mij is het heel lief bedoeld van die man, maar hij slaat de plank tamelijk mis.
Het afknippen van tastharen is verboden, evenals het uitscheren van de oren, en het gebruik van de zweep om te straffen. Leuk bedacht hoor, maar laten we ons eens bezig houden met échte mishandeling/verwaarlozing van paarden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:43

Patricia schreef:

Scheren mag dan idd niet meer, knippen van de uitstekende haren wel.

Ik vraag me ook af hoor, hoe ze dit allemaal in godsnaam willen gaan controleren. Boxmaten etc is nog wel te doen, maar die aantal uur? En idd, als paarden dan vier uur lessen lopen, is dat dan al voldoende? Lijkt me toch dat dat niet de bedoeling is van die richtlijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:47

Hier is dat zeker wel haalbaar,ze staan hier 24/7 buiten.
En ze hebben de ruimte.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:49

Misschien gaan ze wel op wedstrijd staan, en controleren ze elk paard op oren en tastharen. Als je in overtreding bent, kun je een boete verwachten, net zoals wanneer je fiets niet aan de eisen voldoet :') _O-

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:51

Ik heb even alle 12 de punten doorgenomen.
Ze zijn opzich makkelijk haalbaar als je het goed leest. Maar goed de controle wordt des te lastiger. Zeker op grotere bedrijven valt er weinig te controleren of het paard 4 uur beweging heeft gehad als ze komen kijken. En of dat elke dag zo is.

Wat betreft de voeding zal het goed zitten ze staan zomer en winter in de wei en er is altijd nog wel wat te vinden. Verder krijgen ze daar ook hooi bij dus dat zal geen punt zijn hier.

Boxoppervlak twijfel ik over de stal is 2,5 x 3,5 of 4 m. Dat weet ik niet maar ze staan er niet veel in dus neem aan dat ze daar ook rekening mee houden het is anders als een paard maar 4 uur buiten kan er de rest in een kleine stal staat.

Er staat ook 4 uur inclusief training dus denk dat de meeste dat ook wel redden bedoel als je dagelijks 1 uur rijdt en dan nog eens in een paddock zet en een keer in de stapmolen dan is de 4 uur zo voorbij.

En hier wat betreft de prikkeldraad is ook een twijfel geval er staat wel prikkeldraad maar daarvoor is lint gespannen ben eigenlijk benieuwd of dat die eigenlijk weg gehaald zal moeten worden. Daar is geen verdere uitleg bij.
Aan de schuilstal voldoet het wel.

Dit vindt ik punt 6 wel een goede al weet ik niet wat ze er precies onder verstaan maar goed:
Het belasten van het jonge paard geschiedt met mate en aangepast aan de leeftijd.
De samenwerkende partijen in de SRP stellen in hun reglementen leeftijdsgrenzen
vast.

punt 9 vindt ik dan weer jammer.
Het houden van één paard is onwenselijk, tenzij dagelijks contact met één of meer
soortgenoten mogelijk is.

Een verbod gaat het helaas niet worden dat vindt ik jammer ergens begrijpelijk maar opzich makkelijk een mouw aan te passen als je je paard aan huis zou hebben en zelf niet het geld om een tweede aan te schaffen kan je er altijd nog eentje bij jouw laten stallen. Maar goed helaas.

punt 10 ben ik het ook wel mee eens om een minimum van 4 maanden aan te houden voor spenen. 6 maanden kan inderdaad wel erg zwaar en nadelig zijn voor moeder paard en dus vindt ik 6 maanden niet haalbaar.