Pony met zeer vergroeide hoeven aangetroffen in Erpe-Mere

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:37

Nou, dit slaat werkelijk nergens op, hoeveel moeite is dat nou om een hoefsmid te bellen!?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:39

Aangezien een hoef er gemiddeld een jaar over doet om zich helemaal te vernieuwen kun je hier idd spreken van minstens 4 á 5 jaar, wandelen daar zo weinig mensen?

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:52

Arme pony, wat een afschuwelijke hoeven.
Hopelijk komt dit weer goed, zonder te veel pijn voor de pony.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:54

enkele MAANDEN? dit gaat denk ik wel om enkele jaren..?! pff.. die pony ziet er nog jong uit hoor, dus die heeft hoogst waarschijnlijk nog nooit een hoefsmid gezien?

DaisNBenj

Re: Pony met zeer vergroeide hoeven aangetroffen in Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:57

ARM BEEST!!!!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:58

Tenzij de pony hoefbevangen is (geweest) dan groeien de hoeven een heel stuk harder.
Dat is natuurlijk geen excuus!! Maar dan kan dit echt in een half jaar gebeuren.
Daarnaast kan een leek zien dat dit niet normaal is.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:04

Dat ziet er echt vreselijk uit :(
dat die pony er nog op kan lopen...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:09

Ik hoop van harte dat een goede smid dit nog kan rechtbreien, maar die pezen hebben buitengewoon lang in een verkeerde stand gestaan, net als de botten. Vraag me af of deze pony ooit nog weer goed en fijn kan lopen... Dat zou ook erg afhankelijk zijn van de leeftijd van de pony toen de verwaarlozing duidelijk aanwezig werd...

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:27

Binnen een week??? Ze moeten er bij blijven staan en per direct moet er een smid worden gebeld!! Asociaal zulke mensen. Goed dat er getipt is!

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:36

Wij hebben er ook ooit zo eentje gered en die was nog maar 2 jaar oud, dus op twee jaar had die ook zulke hoeven! Het kan dus vrij snel gaan, maar ik veronderstel dat dit hier toch inderdaad ook niet is van enkele maanden, maar misschien al een jaar of 2. Het is in ieder geval echt erg! Zoals ik al verwachte bij het aanklikken van de foto's is dit hoogstwaarschijnlijk een shetje en die zijn door de natuur voorzien van heel erg sterke hoeven. Bij een ander ras zouden die waarschijnlijk afbrokkelen of afslijten, maar bij deze dus niet. Het is erg dat mensen zoiets zo ver laten komen!
Het verhaal van ons reddingsprojectje is goed afgelopen, bij hem was het nog erger dan bij deze pony. Doordat hij volop in de groei zat, waren zijn beentjes X-vormig gegroeid en kon hij niet meer stappen. Hij stond dus steeds op hetzelfde plaatsje, er was echt een cirkeltje rondom hem waar niets meer stond. De enige manier waarop hij overleefde was doordat hij nog niet gespeend was en zijn mama ging bij hem staan om hem te laten zuigen! Mama hebben we daar dus ook weggehaald, maar zij was er niet zo erg aan toe (had alleen een prikkeldraad in haar staart verweven, maar haar hoeven waren blijkbaar afgebrokkeld). We hebben hem echt de camion op moeten dragen! En toen hij bij ons kwam, hebben we geleidelijk aan die voetjes bijgewerkt (mijn man is hoefsmid) tot ze na een paar dagen redelijk waren. Toen kon hij weer stappen!!! Ik ga nooit vergeten hoe ik hem naar de wei stapte, heel erg traag en hij versukkelde zich steeds weer omdat hij echt weer moest leren stappen. Maar het ging steeds vlotter en vlotter en toen hij aan de weide kwam probeerde hij zelfs al te draven en eens hij dat door had dat hij dat kon, is hij beginnen crossen en bokken, dat beeld vergeet ik nooit! Hij is er helemaal door gekomen en zijn X-benen zijn ook redelijk goed gekomen, toch zeker aanvaardbaar. Waarschijnlijk doordat hij nog door moest groeien, en door hem correct te bekappen, zijn zijn beentjes weer redelijk recht gegroeid. In ieder geval, nu dient hij als kinderpony en als grasmachine, en heeft hij een luxeleventje sedertdien. Hij is bij vrienden van ons gegaan en is ondertussen al 8 jaar gelukkig!
Helaas als ik dit zie, dan besef ik weer maar al te goed dat we ze niet allemaal kunnen redden :-(

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:48

oh wat erg. :(
het is ook zoveel moeite om de hoefsmit om de 8 weken te laten komen.
schandalig ..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:52

Die mensen moeten meteen een straf krijgen en die pony moet daar weg, dit heeft ook niks meer met onwetendheid te maken.
Iedere mafkees ziet dat dit niet normaal is.
Dit is gewoon mishandeling en verwaarlozing, arm dier.
Iedere gek kan op vandaag gewoon een pony aanschaffen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:53

het ziet er inderdaad niet zo mooi uit.

ik had toch in dit geval liever gezien/gehoord dat ze per direct de eigenaar ermee hadden geconfronteerd. dus dat de eigenaar ernaartoe moet en dan per direct dierenarts en hoefsmid etc bellen en direct laten komen.
de hoeven van een shetlander groeien niet zo hard, mijn shetlander van nu 5 is slechts nog maar 2x bij de hoefsmid geweest. 1 x om te bekappen en 1 x om een hoefzweertje eruit te snijden nu morgen komt de hoefsmid en laat ik mn shet zien of die nu wel moet. denk het niet omdat er slechts een minimaal randje aan zit en hij toch 1x in de 2 weken voor de sulky over de weg gaat.
een shetlander is niet veel zorg nodig, maar toch wel dat wat nodig is en bij deze is de hoefsmid hard nodig!

(btw ooit op animal planet ook een shetlander gezien met soort hoeven als deze en dit is toch goedgekomen maar die eigenaar was slim geweest en heeft er afstand van gedaan)

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:00

wo ,ik schrok er gewoon van!
Iedereen ziet toch dat dit niet normaal is!
Ik hoop dat alles goed veder gaat.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:42

Hoe is het mogelijk. Verschrikkelijk arme pony.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:09

welke idioot van de dierenbescherming noemt dit een paar maanden? :? :? :roll: >;) >;)

sorry iedereen van bokt ziet nog dat dit veel langer geleden is..

na een ""paar"" maanden krult het echt niet al omhoog.. en zeker niet zo hoog..

raar dat ze nog een week de tijd geven, maar dat zal wel wettelijk verplicht zijn.

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:13

zou die eigenaar eigenlijk wel weten dat hij/zij een pony daar hebben lopen.
Of zijn ze dat arme beest gewoon "vergeten".

Als je een pony aanschaft dan weet je toch dat de hoeven bekapt moeten worden?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:17

Ik schrok toch wel ff van die foto's zeg, ongelooflijk! Tsja, bij t ene paard groeit t harder dan bij t andere.. Mijn poown gaat eens in het half jaar en dan is het nog niet echt nodig (en buiten wat wandelen leggen we echt geen kílometers af op de harde weg hoor). Zelfs al groeien de hoeven van dit beestje hard is t idd echt geen kwestie van maanden :n

Arm dier.. T is te hopen dat er een beetje vaart gezet wordt achter die dierenpolitie en dat daaromheen goede afspraken komen zodat dieren als deze gewoon in beslag genomen kunnen worden en zo'n idioot van een eigenaar niet nog vrolijk een week krijgt om de smid te laten komen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:18

Bizar.. en inderdaad, mijn paard wordt om de 4 maanden bekapt (hoeft gewoon niet eerder) en dat ziet er zo uit.
Afbeelding

Plus dat deze pony natuurlijk enorm pijn zal gaan lijden als zijn hoeven ook daadwerkelijk bekapt gaan worden.
Kan me niet voorstellen dat er een hoefsmid is die dit niet in stapjes zal gaan doen.

Erg apart dat dit niet eerder is opgevallen..

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:20

Zo zeg, Goeiemorgen wat een hoeven! Arme beestje!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:24

Ach, wat een beesje zeg. :(:)
Gelukkig zijn ze er in iedegeval achter gekomen. Wel raar dat dit nooit eerder is opgemerkt..

TheHorseInn

Oh My God!

Wat een hoeven! :oo

Arm arm beestje!

arutten16

Chaos schreef:
Ik heb er precies zo een bij de slager zien staan. Die had de slager zelf gekocht, had het beestje zien staan en gevraagd of hij hem niet mocht overnemen omdat het echt niet kon zo. Hulde aan die slager!

Arm dier, wedden dat er met een week nog niets aan gebeurt is?
Als je zo'n dier weer goed zet, hoe gaat het dan met het skelet/spieren/pezen?? Belasting ed?

ja inderdaad alles kan gewoon vergroeid zijn,
beter dat je het beest dat ergens naar toe brengt dan dat je hem zo laat staan.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:28

Sjeee wat zielig! Hoe moeilijk is het om een hoefsmid te bellen om de zoveel tijd! :(

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:50

Bij een boer bij ons in de buurt stond ook een shetlander met zulke hoeven, beetje triest voor het diertje