Pony slaat op hol, twee gewonden in Ruurlo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:24

@ Stagediver: ik hoef niet logisch na te denken, het is gewoon onzin wat je beweert. Werk op een stal met ruim 26 koetspaarden, van verschillend ras en leeftijd, en er zijn er maar 2 die eventueel wel eens naar de zweep een bokje geven. Dan zijn er nog de rijpaarden die je gewoon kunt aantikken, met rijden en met longeren zonder dat de kont omhoog komt.
Kortom, jou ervaring is zeker niet algemeen, en je stelling hierover erg kort door de bocht.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:29

Stagediver schreef:
Millanka schreef:
Die pony niet meer voor de kar dus :n Bokkende pony voor de kar is levensgevaarlijk...

bijna Ieder paard bokt als je op kont een tik geeft, daarom word er aangeleerd om op het schofttuig een tikje te geven :)

Sinds wanneer? Heb mn koetsiersbewijs zo'n 6 jaar, en hier nog nooit van gehoord. Corrigeren leerde ik te doen met een hardere tik bij de singel (ligt er aan wat je er mee wilt bereiken), belonen door met de zweep op de kont te aaien

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:48

Stagediver schreef:
Geen enkel paard houd van een zweep op zijn reet, en ik ken geen enkel paard die dat niet doet.

Dat jij ze niet kent betekent niet dat elk paard bokt als hij een tik op zijn kont krijgt. Ik ken er maar enkele die gaan bokken, bijna alle paarden die ik ken kan je prima op de kont tikken. Niet te snel conclusies trekken, je was er niet bij, dus weet niet wat er gebeurd is.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:54

Century schreef:
Stagediver schreef:
Geen enkel paard houd van een zweep op zijn reet, en ik ken geen enkel paard die dat niet doet.

Dat jij ze niet kent betekent niet dat elk paard bokt als hij een tik op zijn kont krijgt. Ik ken er maar enkele die gaan bokken, bijna alle paarden die ik ken kan je prima op de kont tikken. Niet te snel conclusies trekken, je was er niet bij, dus weet niet wat er gebeurd is.

mijn paard bokt ook absoluut niet naar de zweep.. ;)

Jolliegirl schreef:
Maar als je paard dan bokt.. met een sulky, trekt hij de hele kar toch omhoog??

:n nee hoor :) bij dravers gebruiken wij ze ook gewoon (slagriemen)

Jolliegirl

Re: Pony slaat op hol, twee gewonden in Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:56

Oke, was gewoon een vraag uit pure interesse.
Ik heb er geen ervaring mee namelijk :)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:02

Jolliegirl schreef:
Oke, was gewoon een vraag uit pure interesse.
Ik heb er geen ervaring mee namelijk :)

nee je kan je ze gewoon bevestige werkt super }:) heeft me al meerdere keren mijn gezicht gered _O- _/-\o_

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:32

Miss was de pony gewoon vrolijk en gaf een vreugde bokje??

Mijn merrie is ook een keer met 1 achterbeen over de burrie gebokt. We hadden al ongeveer een half uurtje door t bos gereden, toen we op een mooi breed pad met een egale zandbodem kwamen. Zeer geschikt om haar even te laten galopperen voor de kar. Ze sprong netjes aan maar na enkele galopsprongen werd ze wel heel vrollijk. Dus hoppa kont in de lucht! (ze sloeg niet door of zo, gewoon een klein bokje). Met t neerkomen van de achterhand draaide ze ietsje. Gevolg, linker achterbeen over de burrie. Panieieiek bij mijn paard, want dat voelt nie zo fijn een ijzeren stang tussen je benen :+ . Dus gas d'er op dacht ze...nou flink aan de kletter dus...de broek was kopot gegaan en bungelde nu ook tussen haar achterbenen, dus nog meer gas... Uiteindelijk haar kunnen stoppen door haaks rechtsaf het kreupelhout in te sturen. Ze liep zich hier in vast en ging liggen. Ik (was de groom op dat moment, een ander mende) sprong vd kar af en ben meteen op de hals van de merrie gaan zitten om haar in lighouding te houden. De ander heeft samen met een 3e ( die gewoon voor de plezier mee was) de merrie uitgespannen en de kar terug op t pad gezet. Ik was in t begin wel bang dat ze gewond zou zijn. 1 been zat in een soort gat. Heb dus eerst alle benen vanaf boven aan tot aan de hoef helemaal met mijn handen afgevoeld op verwondingen en om er zeker van te zijn dat er geen been ergens klem zat tussen al die takken. Gelukkig niks aan de hand. Ondertussen was ze weer gekalmeerd door het praten en aaien van ons. Ze stond makkelijk op en we zijn met zijn 2-en naar huis gelopen. De menner en de 3e persoon hebben de kar naar huis getrokken (gelukkig nie heel ver van huis :+ ) Inspannen lukte niet meer, burrie was gebroken. Toen we thuis waren hebben we meteen een andere kar gehaald en haar weer opnieuw ingespannen. In t begin was ze wat gespannen maar na een minuut of 10 was ze weer helemaal relaxed. Toen hebben we haar meteen weer uitgepannen, ze had genoeg gedaan. Afgezien van wat blauwe plekken en wat spierpijn, kwam de merrie er goed vanaf. Wij hadden gelukkig ook niks.

Heel veel beterschap voor de menner en de groom, ik hoop echt dat de verwondingen meevallen en dat ze snel weer helemaal gezond zijn.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:00

Stagediver schreef:
Geen enkel paard houd van een zweep op zijn reet, en ik ken geen enkel paard die dat niet doet. Met het koetsiersbewijs enkel en dubbelspan word er nadruk opgelegd om NIET OP DE KONT TE MEPPEN!! maar op het schoft tuig, iedereen die dat niet doet, vraagd erom!

Ho wacht even Stagediver. Het ligt er maar aan hoe jouw instructeur het jou geleerd heeft. Ik heb het koetsiersbewijs ook. Aanraken mag in elk geval wel op de kont, je moet ze daarom desensitiseren. Mijn paard heeft echt weleens een flinke tik op de kont gehad om voorwaarts te gaan bij iets engs. In het verkeer heb je geen tijd om een kwartier te bakkeleien of het asjeblieft voorwaarts wil gaan.
Mijn paard hoorde ook bij 'ieder paard' en die bokte daar niet van maar dook naar voren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:28

Een naar ongeluk, hopelijk komt het goed met de gewonden.

Er staat niet in het eerste bericht dat de pony op de kont getikt hebt, dus dat die pony daarom bokte is helemaal niet gezegd. Dus de pony kan best op de juiste manier aangetikt zijn, en toch zijn gaan bokken, misschien gebeurde er tegelijkertijd wel iets anders wat hem deed bokken.

Vroeger leerde ik de drijvende hulp te geven op de plaats van het ruiterbeen van opzij, de tik kwam zijdelings en ik heb geleerd dat straffen ongeveer ter hoogte van het schofttuig gebeurde, van boven naar beneden.
Van de kont bleef je af. Tegenwoordig mag je met de zweep aaien om te belonen, dat moet je dat paard wel leren.

(Bij een zeer dikbehaard paard komt die van opzij komende drijvende hulp soms 0% door, is mijn ervaring, en ga je automatisch van boven naar beneden meppen, om het paard attent te maken op je aanwezigheid. :') )

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:29

Zo da's schrikken, het zal je maar gebeuren!
Veel geluk dat de pony verder niks had, en geen andere mensen gewond heeft gemaakt onderweg.

EVIRAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:49

mijn merrie heeft binnen 3 jaar twee keer heftig gebokt. Dus nu alleen met slagriem.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:03

Ik zou ook terug slaan als ze mij slaan.. :') .

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:03

winia4ever schreef:

Waar slaat deze reactie nou weer op?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:06

actie, is reactie, die pony reageerd op de zweep..

misschien had hij het beter met zn stem kunnen doen..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:07

post aangepast.....
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 07-05-11 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:08

Jolliegirl schreef:
winia4ever schreef:

Waar slaat deze reactie nou weer op?

mensen zonder verstand ;)

@ winnia4ever: en meid blijf jij maar lekker van de kar af dan
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 07-05-11 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:08

ooh ja tuurlijk ik geef mijn mening, en ik heb ineens geen verstand meer..Haha *\o/*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:12

Stagediver schreef:
Millanka schreef:
Die pony niet meer voor de kar dus :n Bokkende pony voor de kar is levensgevaarlijk...

bijna Ieder paard bokt als je op kont een tik geeft, daarom word er aangeleerd om op het schofttuig een tikje te geven :)

Hoe wil je de schouder begrenzen of het achterbeen wat actiever zetten als je op het schofttuig tikt? Pony heeft niet te slaan naar de zweep, heel erg simpel. Het is IMO dus ook onzin om te zeggen dat elke pony bokt na een tik met de zweep. Die van mij doet het niet, en hoeft het ook niet te proberen :n

lien96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:15

Jeetje wat erg zeg! Dat is in hetzelfde dorp als waar mijn paard staat..

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:18

Jeetje wat erg, het zal je maar gebeuren. Ik ben best benieuwd wat je op zon moment denkt...
Bah, ik had vandaag nog wedstrijd in ruurlo.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:04

winia4ever schreef:
ooh ja tuurlijk ik geef mijn mening, en ik heb ineens geen verstand meer..Haha *\o/*

Als je mening aantoont dat je geen verstand hebt van mennen.... tsja... :D

Jammer dat een leuk dagje zo is geëindigt, hopelijk houdt niemand er teveel schade aan over en kan de pony gewoon weer ingespannen worden.

Ik men al meer dan vijfentwintig jaar en heb ook idd geleerd dat je een paard beter niet op de kont kan aantikken, maar aan de zijkant als drijvende of begrenzende hulp en net achter het schoftje als bestraffende hulp. OP het schoftje heb ik ook nog nooit van gehoord.. :P maar dat bedoel je waarschijnlijk niet?

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:01

Brrrr...als ik dit lees. Hopelijk valt het allemaal mee met de mannen.

Toen één van onze paarden nog jong was en het de eerste winter was dat we haar voor de kar hadden, hebben wij dit ook een keer gehad. Gelukkig niet met zo'n dramatische afloop. Wij wisten toen nog niet van de "winterdip" van ons paard.
We hadden al een paar kilometer gemend en alles ging prima. En op het moment dat we weer een overgang wilden maken naar de draf en we het commando er voor gaven, mepte ze naar achteren en ging ze ook over het lamoen heen. Gelukkig was ons paard dan wel weer zo braaf om op het hele strenge "ho" onmiddellijk te blijven staan.
Uitgespannen en opnieuw weer ingespannen en direct daarna gebeurde het nog een keer. Niet fijn dus. Dus toen maar nog een keer opnieuw ingespannen en rustig in stap terug naar huis. En daarna met een slagriem gemend. De maanden daarna een bijzonder braaf paard, precies zoals we haar kennen.
Echter, dit gedrag bleek later ieder jaar in januari/februari bij dit paard terug te komen. Pas toen ze boven de tien was, bleef het bokgedrag (onder het zadel, want wij mennen in januari en februari bewust niet met dit paard) uit. Al is het paard in januari/februari nog steeds bloedchagarijnig in haar gedrag naar iedereen. De andere paarden in de wei loopt ze dan te sarren en ze heeft regelmatig de oren in de nek. Terwijl de rest van het jaar het paard heel open, goedmoedig en vriendelijk is. Daarom noemen wij het haar winterdip. Mensen die ons paard goed kennen vanuit de zomer en meegaan op ritten, kunnen zich niets voorstellen bij de humeurigheid van haar in januari en februari. Ook onder het zadel is ze dan eigenlijk niet zo goed te pruimen, maar dan kan ik het er wel uitrijden. Voor de kar vinden wij het in die maanden nog steeds niet vertrouwd, want dat heeft toch meer risico. We herkennen inmiddels aan het paard, wanneer de winterdip opkomt en zetten haar vanaf dan even niet voor de kar, maar rijden alleen onder het zadel.
Een verklaring er voor hebben we niet, want het paard loopt gewoon buiten, heeft kuddemaatjes, kan onbeperkt ruwvoer eten...maar de bokkepruik komt ieder jaar terug (al was het dit jaar iets later en iets korter en minder heftig).

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:25

Het is een feit, maar hoop dat de pony door dit toeval nog welkom is en niet bekeken wordt als niet betrouwbaar en weg moet.
Ik heb altijd het gevoel als zoiets voorvalt, dat het meestal is het dier die dit en dat niet mag, maar hoe gaan wij om met onze dieren. Dit is geen beschuldiging naar de koetsier, maar eventjes nadenken, het is en blijft een dier, een bruuske beweging kan al voldoende zijn om een dier te laten schrikken.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:34

Adri schreef:
Het is een feit, maar hoop dat de pony door dit toeval nog welkom is en niet bekeken wordt als niet betrouwbaar en weg moet.
Ik heb altijd het gevoel als zoiets voorvalt, dat het meestal is het dier die dit en dat niet mag, maar hoe gaan wij om met onze dieren. Dit is geen beschuldiging naar de koetsier, maar eventjes nadenken, het is en blijft een dier, een bruuske beweging kan al voldoende zijn om een dier te laten schrikken.

Er waren ook mensen die tegen ons geroepen hebben dat we ons paard maar NOOIT meer voor de kar moesten zetten...

Er waren ook echte paardenmensen die samen met ons nagedacht hebben over hoe het kwam dat ons altijd zo brave paard dit deed en hoe we er mee om zouden kunnen gaan. En we hebben zelf ons paard ook goed bestudeerd en ik ben erg blij met wat we toen als strategie hebben besloten, want we hebben er al 13 jaar een toppertje aan!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:41

Je zult het maar hebben, je schrikt je echt te pleuris volgens mij.
Verder vindt ik het nogal snel geoordeeld dat deze pony niet meer voor de kar zou kunnen/mogen.
We weten de gehele situatie niet en daar valt dus niet over te oordelen. Ik heb ooit een een filmpje gezien op animal planet een paard dat ook vanuit het niets de kar aan de voorkant kapot sloeg en bijna de menner in het gezicht sloeg. Paard heeft daarna nog steeds voor de kar gelopen en niet onverdienstelijk en dit is nooit meer voorgevallen. Er kunnen verschillende oorzaken zijn dat een paard dit doet. Om dan te zeggen die horen niet voor de kar dan hoeven we geen enkel paard er mee voor te zetten want het blijven dieren. En die kunnen altijd iets doen wat je niet verwacht. Zelfs een paard wat nooit gebokt heeft kan dat in een bepaalde situatie wel doen.