Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Stagediver schreef:Millanka schreef:Die pony niet meer voor de kar dusBokkende pony voor de kar is levensgevaarlijk...
bijna Ieder paard bokt als je op kont een tik geeft, daarom word er aangeleerd om op het schofttuig een tikje te geven
Stagediver schreef:Geen enkel paard houd van een zweep op zijn reet, en ik ken geen enkel paard die dat niet doet.
Century schreef:Stagediver schreef:Geen enkel paard houd van een zweep op zijn reet, en ik ken geen enkel paard die dat niet doet.
Dat jij ze niet kent betekent niet dat elk paard bokt als hij een tik op zijn kont krijgt. Ik ken er maar enkele die gaan bokken, bijna alle paarden die ik ken kan je prima op de kont tikken. Niet te snel conclusies trekken, je was er niet bij, dus weet niet wat er gebeurd is.

Jolliegirl schreef:Maar als je paard dan bokt.. met een sulky, trekt hij de hele kar toch omhoog??
nee hoor
bij dravers gebruiken wij ze ook gewoon (slagriemen)
. Dus gas d'er op dacht ze...nou flink aan de kletter dus...de broek was kopot gegaan en bungelde nu ook tussen haar achterbenen, dus nog meer gas... Uiteindelijk haar kunnen stoppen door haaks rechtsaf het kreupelhout in te sturen. Ze liep zich hier in vast en ging liggen. Ik (was de groom op dat moment, een ander mende) sprong vd kar af en ben meteen op de hals van de merrie gaan zitten om haar in lighouding te houden. De ander heeft samen met een 3e ( die gewoon voor de plezier mee was) de merrie uitgespannen en de kar terug op t pad gezet. Ik was in t begin wel bang dat ze gewond zou zijn. 1 been zat in een soort gat. Heb dus eerst alle benen vanaf boven aan tot aan de hoef helemaal met mijn handen afgevoeld op verwondingen en om er zeker van te zijn dat er geen been ergens klem zat tussen al die takken. Gelukkig niks aan de hand. Ondertussen was ze weer gekalmeerd door het praten en aaien van ons. Ze stond makkelijk op en we zijn met zijn 2-en naar huis gelopen. De menner en de 3e persoon hebben de kar naar huis getrokken (gelukkig nie heel ver van huis
) Inspannen lukte niet meer, burrie was gebroken. Toen we thuis waren hebben we meteen een andere kar gehaald en haar weer opnieuw ingespannen. In t begin was ze wat gespannen maar na een minuut of 10 was ze weer helemaal relaxed. Toen hebben we haar meteen weer uitgepannen, ze had genoeg gedaan. Afgezien van wat blauwe plekken en wat spierpijn, kwam de merrie er goed vanaf. Wij hadden gelukkig ook niks.Stagediver schreef:Geen enkel paard houd van een zweep op zijn reet, en ik ken geen enkel paard die dat niet doet. Met het koetsiersbewijs enkel en dubbelspan word er nadruk opgelegd om NIET OP DE KONT TE MEPPEN!! maar op het schoft tuig, iedereen die dat niet doet, vraagd erom!
) Stagediver schreef:Millanka schreef:Die pony niet meer voor de kar dusBokkende pony voor de kar is levensgevaarlijk...
bijna Ieder paard bokt als je op kont een tik geeft, daarom word er aangeleerd om op het schofttuig een tikje te geven
winia4ever schreef:ooh ja tuurlijk ik geef mijn mening, en ik heb ineens geen verstand meer..Haha
maar dat bedoel je waarschijnlijk niet? Adri schreef:Het is een feit, maar hoop dat de pony door dit toeval nog welkom is en niet bekeken wordt als niet betrouwbaar en weg moet.
Ik heb altijd het gevoel als zoiets voorvalt, dat het meestal is het dier die dit en dat niet mag, maar hoe gaan wij om met onze dieren. Dit is geen beschuldiging naar de koetsier, maar eventjes nadenken, het is en blijft een dier, een bruuske beweging kan al voldoende zijn om een dier te laten schrikken.