Groninger paard mogelijk ten onder door ernstige conflicten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:50

Jeetje, het zou echt jammer zijn als het hierdoor afgelopen zou zijn met dit stamboek en ras...
Vind het zelf ook jammer dat er zoveel sportgericht gefokt wordt, maar ik weet niet of dit nu de manier is om daar tegenin te gaan... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:50

hagelslag schreef:
klein stukje verder het ondergestreepte zie je dan het stukje jonge hengst niet gaat over de hengst met nakomelingen in de sport

Dat las ik, maar in de OP gaat het over een hengst die geen klinische keuring behoefde, dus vandaar mijn vraag. Hierboven gaat het over twee hengsten.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:53

Mindim schreef:
tellom schreef:
Echt Wel <3

En je moet rekening houden met sommige groningers dat ze pas na 6 a 7 jaar uitgegroeid zijn :j

Ik ben bekend met koudbloeden.
Zitten jullie met zijn 2en op 1 account, want je geeft een reactie op je eigen reactie?

Het paard heet Echt Wel ;) Denk dat de verwarring daardoor ontstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:53

Groninger paarden worden net als alle andere oudere werkrassen, omgetoverd tot een paard waar de huidige mens iets mee kan. Ik vind dit echter wel ten koste gaan van het 'oude' uiterlijk van het paard.
Dat het bloed er door heen stroomt, vind ik geen argument. Ik schijn af te stammen van een beroemde schilder, nou is er niet aan af te zien hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:54

xSwanHeart schreef:
Het paard heet Echt Wel ;) Denk dat de verwarring daardoor ontstaat.

Haha, sorry, ik vond het al zo vreemd :D

Echt wel, vind ik dus typisch rijtypisch en naar mijn smaak veel te rank en te hoog op de benen. Ik ga hier bij af op foto's.

Landos vind ik dan weer lekker zwaar.

Katja

Re: Groninger paard mogelijk ten onder door ernstige conflicten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:58

Als een hengst niet geschikt is voor een stamboek dan moet je erop vertrouwen dat fokkers hem niet gebruiken. Op dit moment lijkt het er meer op dat een paar kleine kinderen niet hun zin krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:06

Misschien dat ze ook hier een tweedeling moeten maken voor de rijtypische variant en de het oude type.
Als je een voorstander bent als hengstenhouder van het oude type, heeft men er misschien moeite mee, dat uit hun hengsten rijtypischer paarden worden gefokt. De vraag naar het oude type paard is kleiner en voor je het weet lopen er nog alleen de rijtypische rond en is het oude ras alsnog verdwenen. Je hebt dan alleen de rijtypische varianten met oud groninger bloed, waar je niets meer van ziet.
Bij mij rijst dan altijd de vraag, is men dan wel liefhebber van het ras of alleen van het ras wat het kan worden.

Komeet_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:45

jmmr..... zonde dat een ras 'ten onder' gaat!! :(:)

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:50

Mindim schreef:
Misschien dat ze ook hier een tweedeling moeten maken voor de rijtypische variant en de het oude type.
Als je een voorstander bent als hengstenhouder van het oude type, heeft men er misschien moeite mee, dat uit hun hengsten rijtypischer paarden worden gefokt. De vraag naar het oude type paard is kleiner en voor je het weet lopen er nog alleen de rijtypische rond en is het oude ras alsnog verdwenen. Je hebt dan alleen de rijtypische varianten met oud groninger bloed, waar je niets meer van ziet.
Bij mij rijst dan altijd de vraag, is men dan wel liefhebber van het ras of alleen van het ras wat het kan worden.

Je moet natuurlijk wel zorgen dat het zwaardere type blijft bestaan dat moet je absoluut niet weg willen fokken, wij fokken het lichtere type en het zware, niets mis mee :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:16

Was er eerder niet een deel van het Groninger stamboek een eigen stamboek begonnen, het Newp ofzoiets??

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:32

Sammyoo schreef:
Was er eerder niet een deel van het Groninger stamboek een eigen stamboek begonnen, het Newp ofzoiets??

De herrie van nu is inderdaad niet de eerste keer. Als ik me niet vergis is daar nu juist weer wat rust in de tent en werken partijen op een aantal vlakken weer samen.

Maxy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:44

Katja schreef:
Als een hengst niet geschikt is voor een stamboek dan moet je erop vertrouwen dat fokkers hem niet gebruiken. Op dit moment lijkt het er meer op dat een paar kleine kinderen niet hun zin krijgen.

Dat is inderdaad een beetje het beeld dat wordt geschets.. maar zoals ik het begrepen heb als buitenstaander, is het conflict of eerder de genoemde problematiek binnen de vereniging op het moment overstijgender dan de emotionele waarde van de hengstenhouders..

Sammyoo schreef:

Dat schijnt nu weer opgeheven te zijn, een aantal leden zijn overgestapt naar het Groninger Paard.. Men is er destijds bij weggegaan en zijn zelf een vereniging begonnen.. Zoals ik het begrepen had tenminste.. Best apart allemaal..

Maar goed, ik weet er het fijne ook niet van dus hoop dat er binnen de vereniging wel naar een oplossing gezocht gaat worden. Het zou toch zonde zijn als de vereniging door conflicten uit elkaar zou vallen.
'Grootste successen zullen eerder het gevolg zijn samenwerking dan van conflicten..'

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:46

Jammer idd dergelijke conflicten, daar is niemand bij gebaat.
In een ver verleden had je nog de term basispaard, dat was dus het oude type KWPN e.d, weet iemand waar dat gebleven is?
Waarom niet splitsing in basispaard, dressuurpaard, springpaard, tuigpaard?
Vraag me ook af waarom ze dat niet doen bij bijv. KWPN en Friezen. Dan heeft ieder z'n doel, smaken verschillen nu eenmaal immers!
Kijk voor de aardigheid eens in het blad BIT van de maand april daar zie je het exterieure verschil tussen een dressuur en een springpaard.
Niet iedereen wil een sportpaard.
Ik vind die mooie, zware Grunnegers super hoor!!!! Of is het de bedoeling dat deze gaan meedoen aan OS of WK dressuur/springen en vandaar die rankere verschijningen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:11

Torius16 schreef:
Jammer idd dergelijke conflicten, daar is niemand bij gebaat.
In een ver verleden had je nog de term basispaard, dat was dus het oude type KWPN e.d, weet iemand waar dat gebleven is?
Waarom niet splitsing in basispaard, dressuurpaard, springpaard, tuigpaard?

Dat is Gelders Paard geworden.

De term Basispaard dateert van eind jaren 70 begin jaren 80. Het KWPN wilde van de ouderwetse paarden af maar een groepje fokkers wilde juist dat oude type bewaren. De aanduiding Gelders mocht niet meer en het werd het Basispaard. Gelukkig is dat weer teruggedraaid en heet een Gelders Paard gewoon weer Gelders Paard. De Gelderse fokrichting is ondergebracht bi het KWPN.

Bij het KWPN is die splitsing er dus(Gelders, Springen, Dressuur en de Tuigers)...hoe ze dat bij andere stamboeken doen moeten ze maar zien...maar goed..het lijkt erop als of er NOG een Groninger stamboek bijkomt

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:16

Er staan wat onjuistheden in het artikel en er worden een aantal dingen door elkaar gehaald. Neemt niet weg dat de gróte meerderheid van de vereniging als 1 front achter het bestuur staat (wat ook keer op keer blijkt als er gestemd wordt over aanverwante onderwerpen) en deze negatieve stemmingmakerij slechts door een handjevol mensen doorgezet wordt, helaas!!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:00

Voor hele zware merries zoals de mijne is het helemaal niet verkeerd om een wat meer rijtypische hengst te gebruiken. Zolang het er niet teveel zijn zie ik het probleem niet zo.
Nu zit ik ook niet helemaal diep in de discussie, maar jammer is het wel!

frannyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:35

Blijft natuurlijk de vraag wie er genoeg geld onder zn matras heeft liggen om de zware paarden te blijven fokken. Als er geen vraag naar is dan zullen fokkers er toch een keer mee stoppen. De lichtere paarden zijn, denk ik, beter te verkopen omdat je er meer mee kan en er zal dus meer vraag naar zijn.

Reuze zonde dat het zo'n strijd blijft om zulke fijne paarden te fokken!

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:45

Ik ga mee met Remember, dit stuk tekst klopt niet.

Idd zijn er wat mensen die onrust veroorzaken,maar het grootste deel van de leden, staat achter het stamboek en steunt deze dan ook :j
Het is gewoon jammer dat er veel geschreeuwd word ipv gepraat.. Maar dat lijkt niet te kunnen met bepaalde mensen, dat is erg jammer.
We blijven tenslotte allemaal volwassenen en geen kleine kinderen..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:00

Jammer voor het ras als dit idd de ondergang betekend, maar waar er 2 vechten hebben er 2 schuld...

Misschien moeten ze eens volwassen gaan doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:49

Jammer voor dit ras dat het zo'n gebakkelei is.

Even vwb de opmerking over het sperma-onderzoek, het is absoluut niet zo dat als een hengst nakomelingen heeft verwekt, je er dan automatisch van kan uitgaan dat het sperma zou voldoen in een sperma-onderzoek. Om een nakomeling te verwekken moet er slechts één goede zaadcel zijn werk doen, om goedgekeurd te worden op sperma word er wel wat meer TNB verwacht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:17

obelix schreef:
Ik ga mee met Remember, dit stuk tekst klopt niet.

Idd zijn er wat mensen die onrust veroorzaken,maar het grootste deel van de leden, staat achter het stamboek en steunt deze dan ook :j
Het is gewoon jammer dat er veel geschreeuwd word ipv gepraat.. Maar dat lijkt niet te kunnen met bepaalde mensen, dat is erg jammer.
We blijven tenslotte allemaal volwassenen en geen kleine kinderen..

Maar wat jij nu zegt dat staat er toch ook in de OP?

Ik ben er ook bang voor dat het oude groninger paard compleet weg zal zijn en er alleen de nieuwere types zullen bestaan. Dan kunnen er een hoop mensen achter het bestuur staan, maar gaat het erom hoeveel mensen er achter het bestuur staan? Er zijn dan toch geluiden van mensen die liever het oude type zien, maar om dat het merendeel dat niet wil, dan is dat klaar? Zou wat wezen. Ik kan de 4 fokkers nog wel snappen ook, als zij het oude type zien verdwijnen en zij niet worden gehoord en er ook nog met twee maten gemeten wordt? Dat is dan ook toch vechten tegen de bierkaai, dan maar je hengsten terug halen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:36

Mindim schreef:
Er zijn dan toch geluiden van mensen die liever het oude type zien, maar om dat het merendeel dat niet wil, dan is dat klaar?

Dit is niet de kern van de discussie. Als je op de vergaderingen aanwezig bent (geweest) of de notulen leest als lid zijnde weet je wat er gaande is.

Maar niemand wil de oude types weg hebben hoor :n, er is alleen een enkeling die het dus blijkbaar niet toelaatbaar vind om óók wat 'modernere' hengsten in het bestand te hebben. De Groninger is van oudsher een mengelmoes van zwaardere en lichtere types, en zolang allen binnen het type (al dan niet zwaarder of lichter) vallen, is er toch geen probleem? Het is aan de fokker welke hengst te gebruiken.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:01

Remember schreef:
Mindim schreef:
Er zijn dan toch geluiden van mensen die liever het oude type zien, maar om dat het merendeel dat niet wil, dan is dat klaar?

Dit is niet de kern van de discussie. Als je op de vergaderingen aanwezig bent (geweest) of de notulen leest als lid zijnde weet je wat er gaande is.

Maar niemand wil de oude types weg hebben hoor :n, er is alleen een enkeling die het dus blijkbaar niet toelaatbaar vind om óók wat 'modernere' hengsten in het bestand te hebben. De Groninger is van oudsher een mengelmoes van zwaardere en lichtere types, en zolang allen binnen het type (al dan niet zwaarder of lichter) vallen, is er toch geen probleem? Het is aan de fokker welke hengst te gebruiken.

Iedereen mag zijn eigen voorkeur hebben, maar ga nou niet roepen dat sommige mensen geen moderne types willen. Jij hebt je voorkeur, de hengstenhouders ook. Het is een punt van discussie en dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven. Lichtere paarden zijn prima, maar regels zijn nog altijd regels. Zwaar of modern, volgens mij hoort een hengst gewoon veterinair gekeurd te worden en word ook zijn sperma gecontroleerd op kwaliteit, ook al heeft een hengst al voor nakomelingen gezorgd. Lijkt me niet meer dan normaal en regels zijn regels, voor iedereen. Zoals eerder gezegd, gelijke monniken, gelijke kappen.
Daarbij, kennelijk sta je zelf aan een zijde van de discussie; prima, ieder zijn eigen voorkeur. Maar ik denk, dat niemand uit dit stukje niet kan halen wat er allemaal achter de schermen gebeurd. Ik zou het ook niet weten, maar het lijkt me niet dat je je hengsten ineens, om een dingetje, uit de dekdienst haalt.

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:02

ik ga ook mee met het stuk van remember!!
Het gaat hier om een aantal hengstenhouders die eigenlijk voornamelijk hun eigen hengsten willen zien en niet de hengsten de nu goed gekeurd zijn. Dit is voornamelijk een hetze van persoonlijk iets van deze heren. Enorm kinderachtig.

Ik persoonlijk heb zoiets! WE willen met zijn allen goeie groningers fokken en het ras behouden! Waarom dan zo enorm kinderachtig doen (want ja er zit nog veel meer achter hier dan hier nu blijkt!) en je hengsten terugtrekken! zo benadeel je het ras alleen maar!.

haga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:11

hallo alemaal,
Ik ben ook op de ledenavond van het groningerpaard aanwezig geweest(niet voor de eerste keer)en keek mijn ogen uit opde manier waarop er met elkaar werd omgegaan. Men schreewde door elkaar ,over en weer verwijten naar elkaar allemaal over de rug van 2paarden.
Het nieuwsstukje bovenaan komt uit het dagblad van het Noorden van vandaag. Er staan inderdaad fouten in: het ging niet om de lichteof zwaare groninger maar om 2 hengsten niet volgens de regels gekeurd zijn.De ene had geen klinischonderzoek gehad en de ander helemaal geen onderzoek.De beide
hengsten werden op advies vande inspecteur(die ook aanwezig was en om de zaken heendraaide-hij gaf geen directe antwoorden)In plaats van deregels te volgen zijn de hengsten op advies inspecteur voorzien van een dekgoedkeuring.Als leek kan ik op een vergadering niet goed oordelen.Het gaatover regels van 2003 die ik niet bijdehand had.
Ik heb de moeite genomen om eenvan de hengsteeigenaren om info te vragen. Dan bekijk je het van 2kanten.Hun mailadressen staanonderaan de brief die ze naar alle leden hebben gestuurd.Het isnatuurlijk zuur als er over je hengst word gepraatmaar als ik mij niet vergis doen de eigenaren van de 2hengsten mee aande discusie over dit onderdeel.Ze kunnen dan zelf ook hun info geven:iswel zo eerlijk.