Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Britty schreef:Goh, dit zet me weer aan het denken....
Bij ons op de manege lopen verschillende kinderen (10-11 jaar) rond die de hele dag klusjes doen op stal. Zoals bijvoorbeeld ook het in en uit de wei zetten van de paarden. Ik heb liever niet dat ze met mijn paarden lopen te slepen, maar je weet gewoon dat het wel gebeurd als je er niet bij bent. Ik ben dus niet aansprakelijk als mijn paard een kind verwond? Dat vind ik dan wel weer een geruststellende gedachte, om eerlijk te zijn.
Maar hoe zou het zitten als het kind mijn paard los laat en het beestje zich verwond? Schuld van de manege eigenaar? Het was niet mijn idee om een minderjarige met mijn paard rond te laten lopen....toch?
IndianLady schreef:Ik snap je vergelijking, maar een stapel borden (die niet voor zichzelf kunnen denken) of ene paard zijn toch echt 2 verschillende dingen.
En ja als ik een fout maak, is mijn baas tot op zekere hoogte aansprakelijk. Je moet je dan nog gaan afvragen of ik niet beter moet weten (ik heb toch ook een opleiding genoten en ik had er eerlijk vooruit moeten komen als ik iets niet kan of niet weet)
Ik weet niet in hoeverre deze werkneemster het paard echt kent (en kan inschatten wat het dier eng vind en of hij bekend is met losse achterbenen) en het meisje, maar slim vind ik het niet
Esther_r20 schreef:degene die het paard begeleidt en het meisje binnen vraagt is in mijn ogen de aansprakelijke....
maar ja, dat zal de wet wel niet zeggen.
IndianLady schreef:Ik snap je vergelijking, maar een stapel borden (die niet voor zichzelf kunnen denken) of ene paard zijn toch echt 2 verschillende dingen.
En ja als ik een fout maak, is mijn baas tot op zekere hoogte aansprakelijk. Je moet je dan nog gaan afvragen of ik niet beter moet weten (ik heb toch ook een opleiding genoten en ik had er eerlijk vooruit moeten komen als ik iets niet kan of niet weet)
Waves schreef:Britty schreef:Goh, dit zet me weer aan het denken....
Bij ons op de manege lopen verschillende kinderen (10-11 jaar) rond die de hele dag klusjes doen op stal. Zoals bijvoorbeeld ook het in en uit de wei zetten van de paarden. Ik heb liever niet dat ze met mijn paarden lopen te slepen, maar je weet gewoon dat het wel gebeurd als je er niet bij bent. Ik ben dus niet aansprakelijk als mijn paard een kind verwond? Dat vind ik dan wel weer een geruststellende gedachte, om eerlijk te zijn.
Maar hoe zou het zitten als het kind mijn paard los laat en het beestje zich verwond? Schuld van de manege eigenaar? Het was niet mijn idee om een minderjarige met mijn paard rond te laten lopen....toch?
Jawel! Jij bent wel aansprakelijk! Het paard staat tenslotte alleen maar in pension en wordt niet bedrijfsmatig gebruikt door de manege. Dat is de hele crux van dit verhaal.
Ook als je paard los loopt! Zorg dus voor een goede WA verzekering!
zonneglans schreef:reden te meer om te kiezen voor een bedrijf met alle papieren (veiligheidscertificaat, instructeursdiploma´s en dergelijk). Die zijn ( als ze slim zijn) goed verzekerd en de verzekering betaald de kosten. Paarden blijven nu eenmaal onvoorspelbaar en een ongeluk zit in een klein hoekje.
Britty schreef:Bij ons op de manege lopen verschillende kinderen (10-11 jaar) rond die de hele dag klusjes doen op stal. Zoals bijvoorbeeld ook het in en uit de wei zetten van de paarden. Ik heb liever niet dat ze met mijn paarden lopen te slepen, maar je weet gewoon dat het wel gebeurd als je er niet bij bent. Ik ben dus niet aansprakelijk als mijn paard een kind verwond? Dat vind ik dan wel weer een geruststellende gedachte, om eerlijk te zijn.
Britty schreef:Hmm....ook als ik op vol pension sta, en het in en uit de wei halen dus een taak is van de pensionhouder? Daar betaal ik feitelijk voor toch? Het is dan toch hun keuze om mijn paard door een minderjarige op stal te laten zetten? Als het aan mij ligt mogen ze het niet... En wat als ze mijn paard laten losbreken en hij loopt verwondingen op? Toch nog maar eens goed informeren...
Boras schreef:Ik vind de uitspraak van het hof recht doen.
De werkgever is als opdrachtnemer aansprakelijk voor gedrag van zijn medewerkers bij de uitvoering van de opdracht voor de opdrachtgever. Het gedrag van de werknemer bij de uitvoering van een opdracht wordt volledig aan de werkgever toegerekend, die daarmee aansprakelijk is als ware het zijn eigen gedrag.
De schadevergoeding komt volledig voor rekening van de werkgever, tenzij de medewerker door zijn opzet of bewuste roekeloosheid de schade heeft veroorzaakt. Bewuste roekeloosheid betekent, dat de medewerker overgaat tot risicovol gedrag, terwijl hij zich bewust is van het risico dat hij neemt. Zorgt een medewerker er niet voor dat bepaalde risico’s zijn uitgesloten, dan wil dat nog niet zeggen dat hij deze risico’s bewust accepteert
Volgens mij is dat van toepassing.
bakkabouter schreef:Hoe zit het dan als iemand gewond geraakt die helemaal niet in de buurt van je paard hoorde te zijn?
Bijvoorbeeld: mijn paardje staat op een weide. Mijn omheining dient in de eerste plaats om de paarden binnen te houden, niet om mensen buiten te houden. Mits een paar schokken kan iemand die dat echt wil dus wel op de weide geraken. Stel iemand doet dat, ik ben helemaal niet in de buurt, en heb die persoon (kind) helemaal geen toestemming gegeven om op mijn weide te komen. Wat gebeurt er dan?
Of, paard staat ergens op pension. Daar geldt de regel dat je de box van een paard dat niet van jou is niet mag betreden, maar een kind doet dat toch en krijgt een trap. Hoe zit het dan?
Britty schreef:Hmm....ook als ik op vol pension sta, en het in en uit de wei halen dus een taak is van de pensionhouder? Daar betaal ik feitelijk voor toch? Het is dan toch hun keuze om mijn paard door een minderjarige op stal te laten zetten? Als het aan mij ligt mogen ze het niet... En wat als ze mijn paard laten losbreken en hij loopt verwondingen op? Toch nog maar eens goed informeren...