'Verantwoordelijkheid wanneer een paard een kind trapt?'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vanessakusje

Re: 'Verantwoordelijkheid wanneer een paard een kind trapt?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:09

Ik zou ook de manege toewijzen als shuldige. Maar wat een nare situatie zeg, t ongeluk is erg zat!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:12

Leuk artikel. :j

Houdt er voor de discussie wel rekening mee dat aansprakelijkheid niet noodzakelijk hetzelfde is als schuld trouwens.

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:14

Ook ik zou denken dat de manege aansprakelijk is!

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:22

Goh, dit zet me weer aan het denken....

Bij ons op de manege lopen verschillende kinderen (10-11 jaar) rond die de hele dag klusjes doen op stal. Zoals bijvoorbeeld ook het in en uit de wei zetten van de paarden. Ik heb liever niet dat ze met mijn paarden lopen te slepen, maar je weet gewoon dat het wel gebeurd als je er niet bij bent. Ik ben dus niet aansprakelijk als mijn paard een kind verwond? Dat vind ik dan wel weer een geruststellende gedachte, om eerlijk te zijn.

Maar hoe zou het zitten als het kind mijn paard los laat en het beestje zich verwond? Schuld van de manege eigenaar? Het was niet mijn idee om een minderjarige met mijn paard rond te laten lopen....toch?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:24

Zeer interessant artikel.

Vraag voor degene die vinden dat degene die het meisje binnenvroeg aansprakelijk is:
Als jullie werkzaam zijn voor een bedrijf en je maakt een fout waardoor iemand gewond raakt, vinden jullie dan ook dat je voor die kosten op moet draaien?
Stel jullie zijn werkzaam als verzorgster op een manege en je loopt met een paard langs een klant af, paard schrikt en trapt, moeten jullie dan aansprakelijk gehouden worden en zoveel geld ophoesten?
Simpelere situatie: Je werkt in een restaurant en laat een stapel borden vallen, moet je dan betalen?

Mijn antwoord: Gelukkig niet, gelukkig ben je als werknemer goed beschermt. Ik vind dat je dat ook moet zijn, iedereen maakt namelijk fouten en als privépersoon kun je nooit opdraaien voor al die kosten. Dat is het risico van bedrijfsvoering en daar moet het bedrijf gewoon voor verzekerd zijn.

Evengoed ben ik heel erg benieuwd wat jullie daarvan vinden en waarom er zo snel geroepen wordt dat die persoon aansprakelijk is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:28

Ik snap je vergelijking, maar een stapel borden (die niet voor zichzelf kunnen denken) of ene paard zijn toch echt 2 verschillende dingen.

En ja als ik een fout maak, is mijn baas tot op zekere hoogte aansprakelijk. Je moet je dan nog gaan afvragen of ik niet beter moet weten (ik heb toch ook een opleiding genoten en ik had er eerlijk vooruit moeten komen als ik iets niet kan of niet weet)

Ik weet niet in hoeverre deze werkneemster het paard echt kent (en kan inschatten wat het dier eng vind en of hij bekend is met losse achterbenen) en het meisje, maar slim vind ik het niet :n

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:32

Britty schreef:

Bij ons op de manege lopen verschillende kinderen (10-11 jaar) rond die de hele dag klusjes doen op stal. Zoals bijvoorbeeld ook het in en uit de wei zetten van de paarden. Ik heb liever niet dat ze met mijn paarden lopen te slepen, maar je weet gewoon dat het wel gebeurd als je er niet bij bent. Ik ben dus niet aansprakelijk als mijn paard een kind verwond? Dat vind ik dan wel weer een geruststellende gedachte, om eerlijk te zijn.

Maar hoe zou het zitten als het kind mijn paard los laat en het beestje zich verwond? Schuld van de manege eigenaar? Het was niet mijn idee om een minderjarige met mijn paard rond te laten lopen....toch?

Jawel! Jij bent wel aansprakelijk! Het paard staat tenslotte alleen maar in pension en wordt niet bedrijfsmatig gebruikt door de manege. Dat is de hele crux van dit verhaal.
Ook als je paard los loopt! Zorg dus voor een goede WA verzekering!

Fitzroy

Ik snap niet zo goed waarom jullie hier nog discussiëren?
De uitspraak is duidelijk: de manege is aansprakelijk. En dat heeft primair niet eens te maken met de handeling van de werkneemster, maar met het feit dat er een beleringsovereenkomst bestond.

Boras

Ik vind de uitspraak van het hof recht doen.

De werkgever is als opdrachtnemer aansprakelijk voor gedrag van zijn medewerkers bij de uitvoering van de opdracht voor de opdrachtgever. Het gedrag van de werknemer bij de uitvoering van een opdracht wordt volledig aan de werkgever toegerekend, die daarmee aansprakelijk is als ware het zijn eigen gedrag.
De schadevergoeding komt volledig voor rekening van de werkgever, tenzij de medewerker door zijn opzet of bewuste roekeloosheid de schade heeft veroorzaakt. Bewuste roekeloosheid betekent, dat de medewerker overgaat tot risicovol gedrag, terwijl hij zich bewust is van het risico dat hij neemt. Zorgt een medewerker er niet voor dat bepaalde risico’s zijn uitgesloten, dan wil dat nog niet zeggen dat hij deze risico’s bewust accepteert

Volgens mij is dat van toepassing.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:35

IndianLady schreef:
Ik snap je vergelijking, maar een stapel borden (die niet voor zichzelf kunnen denken) of ene paard zijn toch echt 2 verschillende dingen.

En ja als ik een fout maak, is mijn baas tot op zekere hoogte aansprakelijk. Je moet je dan nog gaan afvragen of ik niet beter moet weten (ik heb toch ook een opleiding genoten en ik had er eerlijk vooruit moeten komen als ik iets niet kan of niet weet)

Ik weet niet in hoeverre deze werkneemster het paard echt kent (en kan inschatten wat het dier eng vind en of hij bekend is met losse achterbenen) en het meisje, maar slim vind ik het niet :n

Ja, dat weet ik wel, dat was even om het echt te versimpelen zegmaar. En natuurlijk zal je misschien een uitbrander krijgen van je baas, of als je echt iets compleet achterlijks gedaan hebt kan je (lijkt me) ook ontslagen worden, maar ik zou het toch een rare wereld vinden als je tijdens het uitoefenen van je werk, het risico loopt om voor tonnen schade te maken die je zelf moet ophoesten...dat is imo gewoon een onmogelijke situatie begrijp je? Daarom vroeg ik het me af...

Ik vind overigens wel dat het deels haar schuld is, maar daarmee is dus imo altijd het bedrijf waarvoor zij werkt aansprakelijk. Het is gewoon een stomme actie, maar iedereen doet in zijn leven weleens iets doms en ik zou het gewoon heel vreemd en eng vinden als je daarvoor zo hard gestraft zou mogen worden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:37

Esther_r20 schreef:
degene die het paard begeleidt en het meisje binnen vraagt is in mijn ogen de aansprakelijke....
maar ja, dat zal de wet wel niet zeggen.

Het blijven dieren, een 10 jarig kind hoort niet bij een groot paard rond te lopen. Ongelukjes zitten in een klein hoekje, als de ouders het oke vinden dat een kind op de manege rondloopt dan zijn ze zelf net zo goed medeverantwoordelijk, want het is een bedrijf met grote dieren en er kunnen altijd wat gebeuren.

Tam_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:38

er is mij vertelt dat het ook met geld te maken heeft, dus of je moet betalen voor les of niet.
want een gratis les is weer heel anders als betaald is me verteld vraag me niet precies waarom want dat weet ik niet meer.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:38

IndianLady schreef:

Nee, jouw baas heeft jou aangenomen wetende wat jouw opleiding is etc. Als er dan ongelukken gebeuren in de normale dagelijkse gang van zaken dan is dat het bedrijfsrisico en daar is het bedrijf als het goed is voor verzekerd.
Pas als jij hele gekke dingen gaat doen die buiten je werkzaamheden vallen (je gaat bijvoorbeeld met de shovel voor de gein een collega optillen) dan ben je zelf verantwoordelijk.
Het toelaten van een meisje in de bak valt gezien de uitspraak blijkbaar niet onder dergelijk buitenissig gedrag.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:41

Waves schreef:
Britty schreef:

Jawel! Jij bent wel aansprakelijk! Het paard staat tenslotte alleen maar in pension en wordt niet bedrijfsmatig gebruikt door de manege. Dat is de hele crux van dit verhaal.
Ook als je paard los loopt! Zorg dus voor een goede WA verzekering!

Hmm....ook als ik op vol pension sta, en het in en uit de wei halen dus een taak is van de pensionhouder? Daar betaal ik feitelijk voor toch? Het is dan toch hun keuze om mijn paard door een minderjarige op stal te laten zetten? Als het aan mij ligt mogen ze het niet... En wat als ze mijn paard laten losbreken en hij loopt verwondingen op? Toch nog maar eens goed informeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:51

zonneglans schreef:
reden te meer om te kiezen voor een bedrijf met alle papieren (veiligheidscertificaat, instructeursdiploma´s en dergelijk). Die zijn ( als ze slim zijn) goed verzekerd en de verzekering betaald de kosten. Paarden blijven nu eenmaal onvoorspelbaar en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Het gaat hier om een gebeurtenis uit 1997. Toen bestond het veiligheidscertificaat voor zover ik me herinner nog helemaal niet.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:52

Als eigenaar van je paard in pension ben je altijd aansprakelijk voor je paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:53

Britty schreef:

En dit is gelijk weer het nadeel van het plaatsen van zo'n artikel, mensen worden op het verkeerde been gezet.
Deze conclusie mag je namelijk niet zomaar trekken. Dit ligt veel gecompliceerder.

Trek dus als leek geen conclusies uit dit soort berichten is mijn boodschap. ;)

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:58

Pff nou, inderdaad zeg! Ik ga me eens goed laten informeren. Als ik wat wijzer ben zal ik het plaatsen op bokt. Ik zal vast niet de enige zijn met deze vragen..

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:03

Hoe heeft et paard gestaan? Het lijkt me raar dat als je iemand toelaat het paard met de kont naar de deur laat staan?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:14

Hoe zit het dan als iemand gewond geraakt die helemaal niet in de buurt van je paard hoorde te zijn?

Bijvoorbeeld: mijn paardje staat op een weide. Mijn omheining dient in de eerste plaats om de paarden binnen te houden, niet om mensen buiten te houden. Mits een paar schokken kan iemand die dat echt wil dus wel op de weide geraken. Stel iemand doet dat, ik ben helemaal niet in de buurt, en heb die persoon (kind) helemaal geen toestemming gegeven om op mijn weide te komen. Wat gebeurt er dan?

Of, paard staat ergens op pension. Daar geldt de regel dat je de box van een paard dat niet van jou is niet mag betreden, maar een kind doet dat toch en krijgt een trap. Hoe zit het dan?

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:23

Britty schreef:
Hmm....ook als ik op vol pension sta, en het in en uit de wei halen dus een taak is van de pensionhouder? Daar betaal ik feitelijk voor toch? Het is dan toch hun keuze om mijn paard door een minderjarige op stal te laten zetten? Als het aan mij ligt mogen ze het niet... En wat als ze mijn paard laten losbreken en hij loopt verwondingen op? Toch nog maar eens goed informeren...

Als ik puur kijk naar deze zaak en het even versimpel is het als volgt:
regel 1: De eigenaar van het dier is aansprakelijk. máár....
regel 2: Als het dier wordt gebruikt in een bedrijf is het bedrijf aansprakelijk máár..... (leuk he recht regel op de regel op de regel)
citaat uit het arrest (of het commentaar bij het arrest):
"Voor bewaren (hier: stallen) heeft de wetgever een uitzondering willen maken, omdat de band tussen schade die door de gebruikelijke zorg voor de zaak (hier: het dier) niet kan worden voorkomen en de uitoefening van het bedrijf niet sprekend genoeg is om schade van deze soort tot een bedrijfsrisico te maken".

Met andere woorden, bij puur alleen stallen ben je als eigenaar nog wel aansprakelijk tenzij de bedrijfseigenaar iets heel raars uitspookt maar daar valt uit de wei halen door minderjarige niet onder.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:26

Boras schreef:
Ik vind de uitspraak van het hof recht doen.

De werkgever is als opdrachtnemer aansprakelijk voor gedrag van zijn medewerkers bij de uitvoering van de opdracht voor de opdrachtgever. Het gedrag van de werknemer bij de uitvoering van een opdracht wordt volledig aan de werkgever toegerekend, die daarmee aansprakelijk is als ware het zijn eigen gedrag.
De schadevergoeding komt volledig voor rekening van de werkgever, tenzij de medewerker door zijn opzet of bewuste roekeloosheid de schade heeft veroorzaakt. Bewuste roekeloosheid betekent, dat de medewerker overgaat tot risicovol gedrag, terwijl hij zich bewust is van het risico dat hij neemt. Zorgt een medewerker er niet voor dat bepaalde risico’s zijn uitgesloten, dan wil dat nog niet zeggen dat hij deze risico’s bewust accepteert

Volgens mij is dat van toepassing.

Gaat niet om werkgeverschap, maar om art 181 BW (bedrijfsmatig gebruiker) ipv 179 BW (bezitter).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:29

bakkabouter schreef:
Hoe zit het dan als iemand gewond geraakt die helemaal niet in de buurt van je paard hoorde te zijn?

Bijvoorbeeld: mijn paardje staat op een weide. Mijn omheining dient in de eerste plaats om de paarden binnen te houden, niet om mensen buiten te houden. Mits een paar schokken kan iemand die dat echt wil dus wel op de weide geraken. Stel iemand doet dat, ik ben helemaal niet in de buurt, en heb die persoon (kind) helemaal geen toestemming gegeven om op mijn weide te komen. Wat gebeurt er dan?

Of, paard staat ergens op pension. Daar geldt de regel dat je de box van een paard dat niet van jou is niet mag betreden, maar een kind doet dat toch en krijgt een trap. Hoe zit het dan?

Lees TAO FAQ........

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:35

Britty schreef:

Maar je kiest er zelf voor om daar op pension te blijven staan dus ben je zelf aansprakelijk. Als de staleigenaar constructief dingen op een onverantwoorde manier doet en je paard breekt daardoor uit ben je ook zelf verantwoordelijk je wist immers dat het niet in orde was maar toch laat je je paard daar staan. Je kan dus niet zeggen als zo'n kind gewond raakt of je paard "maar ik wilde helemaal niet dat mijn paard door minderjarige werd verplaatst" als je dat niet wilde had je betere afspraken moeten maken met de stalbaas of daar weg moeten gaan.

steefnidor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:52

Ik vind gewoon dat de eigenaar verantwoordelijk is voor het paard.
Je bent niet voor niets EIGENAAR van een paard, anders moet je maar een paard huren en niet opeens zeggen van: ik ben niet verantwoordelijk, want dat is nogal makkelijk.
De manegehouder is ook wel verantwoordelijk wat er in de manege gebeurd, maar de eigenaar van het paard geeft z`n paard wel vrij aan de manege dus het heeft zo z`n risico`s, maar daar denk je hopelijk toch wel aan van te voren als je je paard daar zet.