KNHS gaat akkoord met twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: KNHS gaat akkoord met twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:41

partytent... een keer windkracht 6 en hij is weg :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:44

Zoals eerder gezegd het zijn richtlijnen, dus geen wet, dus niemand kan je iets maken als je je er niet aanhoudt. Dat geldt dus ook voor Gemeentes waar het schuilstallen betreft.
Dat geldt ook voor stands (tot 2017).
Verder is de regeling van 10 m2 voor een stal voor paarden groter dan 1,56 helemáál een wassen neus.
Heeft iemand wel eens uitgerekend over wat voor 'vergroting' boven de 3x3 we het dan hebben ???
In theorie zou dat een stal van 2,50x4 m kunnen zijn, maar een groot paard past imo écht niet op 2,50; niet als je meer bewegingsruimte wilt (= ook ruimte om te kunnen draaien zonder de achterbenen te overbelasten).

En uit de tekst kan ik niet halen wat een stal voor een paard kleiner dan 1,56 zou moeten zijn.
Citaat:
2 voor ponies kleiner dan 1,56
???

Maw een clubje mensen heeft zichzelf lekker beziggehouden en de regering denkt iets goeds gedaan te hebben, maar daadwerkelijk iets gedáán is er niet.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 30-04-11 08:45, in het totaal 2 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:44

VivaLaVida schreef:
partytent... een keer windkracht 6 en hij is weg :P

Ik heb het niet over de standaard partytent die we in de tuin hebben staan.
Wij hebben er eentje staan die echt niet weg waait bij windkracht 6 en je moet hem uiteraard wel vast zetten en niet op het westen zetten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:09

Het is een scheet in een netje door de Club van PaardExploitanten in de hoop dat het afdoende tegenwind is en zo opleggen van daadwerkelijk zinvolle minimumEISEN te voorkomen.

Dit moet je zien als een openingszet door de CvPE.
Daar hoort de maatlat vanuit het páárd door biologen/ethologen/ecologen bijgelegd te worden.

Wat er dan als compromis met het paardwelzijn in het mensenbelang uitkomt dient te worden gehandhaafd op kosten van de ruiterij zelf uiteraard.
Hoe beter die zich aan het met welzijn houden van het eigen ´geliefde´ paard houdt hoe minder kosten ze heeft aan het handhaven :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:15

DubbelDun schreef:
Maw een clubje mensen heeft zichzelf lekker beziggehouden en de regering denkt iets goeds gedaan te hebben, maar daadwerkelijk iets gedáán is er niet.

Sterker nog, dit is na meer dan 10 jaar druk op de sector paard vanuit een probleemstelling dat toén al 25-30% van de paarden zó suboptimaal leefde dat ze stereotype gedrag ontwikkelden.
Het is één grote vertragingstaktiek opdat paarden met zo min mogelijk kosten geëxploiteerd kunnen worden :)*

Het is mij een groot raadsel dat een grote groep mensen die zichzelf dierenliefhebber noemt dit al 20 jaar accepteert.
Het enige antwoord wat ik kan bedenken is dat de meeste ruiters geen dierenliefhebbers zijn.
Dierenliefhebbers zouden nl. de bedrijven alláng met diens uitgavepatroon tot echt verbeterd paardwelzijn gedwongen hebben.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:22

Maar de schuilstallenkwestie: Bijvoorbeeld in de polder ziet het toch echt niet uit om op elk weitje (tussen de slootjes, verder open) een stalletje te zetten? Dan zou er imo idd een goed verplaatsbaar alternatief moeten komen. Dat is er nog niet, iig niet stevig genoeg voor paarden. En een grote boom plaatsen is naast heel duur, ook niet echt bevorderlijk voor het hollands landschap.

Ik vind trouwens ook dat koeien schaduw moeten hebben... Die mogen ze van mij gelijk meenemen!

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:35

Mijn pony kon vorig jaar in de hitte kiezen tussen de schaduw onder de bomen of in de volle zon: nou ik heb hem echt geen keer in de schaduw zien staan. Daarna ben ik het toch iets minder zielig gaan vinden als pony's in de zon staan. Volgens mij is het belangrijker dat ze voldoende water hebben.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:46

Leliaardje schreef:
Mijn pony kon vorig jaar in de hitte kiezen tussen de schaduw onder de bomen of in de volle zon: nou ik heb hem echt geen keer in de schaduw zien staan. Daarna ben ik het toch iets minder zielig gaan vinden als pony's in de zon staan. Volgens mij is het belangrijker dat ze voldoende water hebben.

Dat zie je vaak niet als je er op gaat letten,maar ze gaan écht wel in de schaduw staan hoor,al is het maar even.Die van mij zie ik ook bijna altijd in de volle zon staan,maar aan de mest te zien staan ze toch ook onder de bomen in de schaduw.Een schaduwplek verplichten vind ik wel goed.

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:59

Wat ze eigenlijk aan zouden moeten pakken, zijn die vreselijke transporten naar de slachthuizen in het buitenland!!! Maar daar wordt niet over gerept :( . Verplicht in Nederland slachten: is ook meteen goed voor de werkgelegenheid hier. En dan niet alleen van paarden, maar gewoon al het vee.

En correct Nederlands schrijven, kunnen ze ook al niet :o? .
Citaat:
Paardenmarkten mogen alleen gehouden worden als dit gebeurd conform ....

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:07

HeavensDevil schreef:
Een schuilstal zou verplicht moeten.. ik zou mijn paard niet uren in de zon laten staan als een schuilstal aanwezig is en het paard het niet gebruikt oke.. maar ik geef wel mijn paard de keus ...

Het gaat alleen om paarden die dag en nacht buiten staan, dus je mag je paard nog wel overdag in de brandende zon laten staan... want hij gaat toch 's nachts op stal..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:15

En stel je voor dat het geen richtlijnen meer zijn, maar echt verplicht?

Hoe willen ze dat allemaal gaan controleren?
Op alle stallen en bij alle particulieren een rondje door de stallen en het weiland?
Hopelijk gaan ze dan ook voor je naar de gemeente om een schuilstal te eisen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:36

mika11 schreef:

Op alle stallen en bij alle particulieren een rondje door de stallen en het weiland?

HOOG tijd voor verplichten van invulling van garanties voor paardwelzijn. Wat de sector voorstelt is een zielig openingsbod wat echt totaal onvoldoende is en aantoont waarom ze meer dan 100 jaar achterloopt in dierenwelzijn; winst door paardexploitatie is het doel; het paardwelzijn mag vooral omzet niet schaden.

Dat ´hoe controleren non argument is echt te :r voor woorden.
Zijn er dan zó weinig dierenliefhebbers in de ruiterij?
Dat is toch een nón argument voor welzijnscriteria??!! Dan kan de verklaring van de rechten van de mens ook wel aan de toiletrol gehangen worden!

Die controle moet gewoon door veldinspectie worden uitgevoerd; de gezamelijke paardeigenaars en de sector betalen dat uiteraard.
Het zijn hún paarden, is hun omzet en als zij het welzijn garanderen zijn die kosten niet nodig / laag.

Als ergens geen schuilstal geplaatst mag worden vanwege het bestemmingsplan, dan heeft de eigenaar diens huiswerk niet gemaakt en een ongeschikte plek gekozen. Díens probleem. Klaar.

Zoals ik al zo vaak heb geschreven is het controleren simpel een kwestie van omgekeerde bewijslast.
Het paard heeft récht op bepaalde minimum-randvoorwaardes.
Laat de eígenaar maar aantonen dat daaraan voldaan wordt :)*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:39

e_horse schreef:
Het gaat alleen om paarden die dag en nacht buiten staan, dus je mag je paard nog wel overdag in de brandende zon laten staan... want hij gaat toch 's nachts op stal..

Klopt,... net als merries met veulens in een 3x3 stal. Is de hele nacht geen probleem als ze overdag maar naar buiten kunnen |o

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:10

Huertecilla schreef:
mika11 schreef:

HOOG tijd voor verplichten van invulling van garanties voor paardwelzijn. Wat de sector voorstelt is een zielig openingsbod wat echt totaal onvoldoende is en aantoont waarom ze meer dan 100 jaar achterloopt in dierenwelzijn; winst door paardexploitatie is het doel; het paardwelzijn mag vooral omzet niet schaden.

Dat is toch een nón argument voor welzijnscriteria??!! Dan kan de verklaring van de rechten van de mens ook wel aan de toiletrol gehangen worden!

Die controle moet gewoon door veldinspectie worden uitgevoerd; de gezamelijke paardeigenaars en de sector betalen dat uiteraard.
Het zijn hún paarden, is hun omzet en als zij het welzijn garanderen zijn die kosten niet nodig / laag.

Als ergens geen schuilstal geplaatst mag worden vanwege het bestemmingsplan, dan heeft de eigenaar diens huiswerk niet gemaakt en een ongeschikte plek gekozen. Díens probleem. Klaar.

Zoals ik al zo vaak heb geschreven is het controleren simpel een kwestie van omgekeerde bewijslast.

Dat klopt natuurlijk wat je daar schrijft.
De richtlijnen zijn gemaakt omdat er zoveel mistoestanden zijn en blijkbaar een wildgroei van paarden in ons land de afgelopen 30 jaar.
Iemand die nu een paard gaat kopen, en zich houdt aan de richtlijnen/eisen kan daar een passende huisvesting voor zoeken.
En degenen die al suboptimaal (is voldoende volgens de richtlijnen) een paard houden, hoeven ook niets aan te passen.

Maar hoe zit het dan met alle andere paarden die al gehuisvest zijn en wat niet aan de richtlijnen voldoet.
Als er niet veel gecontroleerd wordt zal er ook niet veel veranderen.
Dan kun je wel zeggen dat er zo weinig dierenliefhebbers zijn in de ruiterij.
Maar als mensen op een bepaalde manier een paard gehuisvest hebben, is dat waarschijnlijk naar hun idee goed.
En die zullen echt niet zo gauw van alles gaan veranderen als er niet flink gecontroleerd wordt/boetes gegeven worden.
Niet dat ik het daar mee eens ben maar dat is gewoon realiteit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:36

mika11 schreef:
Maar hoe zit het dan met alle andere paarden die al gehuisvest zijn en wat niet aan de richtlijnen voldoet.
Als er niet veel gecontroleerd wordt zal er ook niet veel veranderen.

Per direct een vergunningsplicht met overgangsregeling :)*

Kan je niet aantonen de basis in te vulen dan geen vergunning voor een paard.

Héb je al een paard dan gelden twee prioriteitniveaus.
De hoogste prioriteit diens binnen 12 maanden opgelost te zijn.
Het tweede binnen 5 jaar.

Na overschrijden van de termijn FORSE boete en 1 maand verlenging.
Na die maand weer boete en inbeslagname.

Wat met de in beslaggenomen paarden? Naar de slacht :)*
Het gaat hier over minimum welzijn. Wordt dat niet gehaald is slacht een einde aan een slecht leven.
Jee wat erg! Ja, en de schuld van de eigenaars. Van niemand anders :)*

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:00

Wel... HC, je gaat wel erg kort door de bocht. Daaro in Spanje ;-) ervaar je wellicht niet altijd wat er daadwerkelijk gebeurd in Neerlandse weide's.
De Spanjaarden zijn overigens ook niet al te diervriendelijk volkje zo nu en dan.

Wellicht ligt het aan mijn directe leefomgeving -ik denk dat dat wel meevalt- ..... maar over het algemeen zie ik toch de gewone paardeneigenaren goed zijn en doen voor hun dieren. En altijd bezig zijn met verbeteringen voor hun paarden, vaak in een leerproces die heel snel verloopt!
Zo nu en dan zie ik idd minder leuke dingen, maar de meerderheid wat ik zie is toch zeker wel positief.

Wellicht geeft het kijken naar Neerlandse paarden via (een) internet(-bril) een niet zo rooskleurige mening? Wellicht wordt die mening door IRL-ervaringen bijgesteld?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:38

Het 'leuke' is dat de vaak 'mensen uit de praktijk' die nu in werkgroepjes bezig zijn het probleem aan te pakken, vaak wijzen naar de privé-paarden-aan-huis-houder; díe paarden zouden vaak slechter af zijn qua verzorging en huisvesting door onkunde etc.
Maar de pensionstallen/maneges waar paarden te lang opgesloten staan in te kleine stallen en vaak maar 2x per dag hooi/kuil krijgen van soms slechte kwaliteit of een bult mais omdat het anders niet genoeg geld oplevert. DIE moeten vooral buiten schot blijven, want dan kom je aan het 'economisch belang' 8-)

Heeft iemand dat rekensommetje al gedaan hoeveel groter een stal wordt als het 10 m2 minimaal moet worden ??? 8-)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:19

DD dat levert het verbluffende resultaat op van krap 16,5 cm ;)...

Moeilijk.. Ik kom van een stal waar ik aan de richtlijnen voldeed... En sta nu ergens waar het niet voldoet.. Terwijl ik in de veronderstelling ben dat mijn paard het nu veel beter heeft.. Haar oude stal was erg groot, maar nauwelijks weidegang.. En nu is haar stal 3x3 maar is ze heek de dag buiten. Toch het gevoel dat mijn paard nu meer happy is...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:08

Ja verbluffend hè. Zie jij al die stallenbouwers al hun afmetingen aanpassen 8-)
De stal is ook niet alles ;)
Maar als er dan toch iets aangepast moet worden kun je ook voor en/en gaan :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:12

scoxxx schreef:
Wellicht geeft het kijken naar Neerlandse paarden via (een) internet(-bril) een niet zo rooskleurige mening? Wellicht wordt die mening door IRL-ervaringen bijgesteld?

>10 jaar geleden is al in opdracht van het Min.v.Landbouw wetenschappelijk onderzocht hoe het met het welzijn van paarden in NL was.
Dat kwam niet uit de lucht vallen :)*
Onderzoekers van de Uni. v.Uttecht rapporteerden dat 25-30% van de paarden in NL zó suboptimaal leefde dat ze sterotype gedrag vertoonden.

Dit ´sterotype gedrag´ is een vergevorderde staat van onwelzijn vergelijkbaar met ondervoed, onderkoeld of uitgedroogd.
VEEL verder dan minder dan goed.

Dit houdt in dat 100.000-150.000 paarden geestelijk ernstig lijden en een groot aantal tussen dat en optimaal leeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:22

DubbelDun schreef:
Maar de pensionstallen/maneges waar paarden te lang opgesloten staan in te kleine stallen en vaak maar 2x per dag hooi/kuil krijgen van soms slechte kwaliteit of een bult mais omdat het anders niet genoeg geld oplevert. DIE moeten vooral buiten schot blijven, want dan kom je aan het 'economisch belang' 8-)

Sterker nog het suboptimaal leven van paarden is een grote geldmachine. Hoe slechter voor het paard, hoe beter voor de sector.

De spullencatalogi staan vol met paginas supplementen, smeersels en meuk die alleen nodig zijn door fundamenteel verkeerd houden.
Idem ´hulp´middelen voor gebrekkige rijvaardigheid en martelwerktuigen voor stalgebreken.

Vroeg inrijden, veel stress onder het zadel, te lang op stal = hoge omloopsnelheid.
Veel paarddoorverkopen en vroeg naar de slacht = hoge omzet.

In de kleitabletten van Kikkuli uit 1348 BC staat hoe hij de onderliggende potentiële gezondheidszwakheden van de te trainen paarden identificeerde vóór hij daar tijd en middelen in ging investeren; door ze één week! op stal te zetten zoals de meeste paarden in NL altijd staan...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:28

scoxxx schreef:
Daaro in Spanje ;-) ervaar je wellicht niet altijd wat er daadwerkelijk gebeurd in Neerlandse weide's.
De Spanjaarden zijn overigens ook niet al te diervriendelijk volkje zo nu en dan.

Is wat in Afghanistan volgens de Taliban normaal is een argument voor een NL man zijn vrouw op te sluiten?

Nederland heeft verder de hoogste paarddichtheid van de wereld in een van de dichtbevolkte landen van de wereld en ook nog grootdeels ongeschikter bodem.
Nederland is echt de paardenpester van Europa.
Dat de sector en de ruiterij vinden van niet is logisch; die doén het namelijk. Houden het door vertragng en tegen-lobby tegen.
De paardenwereld loopt 100 jaar achter in dierenwelzijnswetgeving binnen NL :)*

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:36

HC
Maar de 12 richtlijnen veranderen daar volgens mij weinig aan.
Als er zo'n teveel van paarden in ons land is, zou er ook moeten worden gekeken naar het fokbeleid en dat aan banden leggen.
Er worden heel veel veulens geboren elk jaar, door hobbyfokkers en professionele fokstallen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:46

Huertecilla schreef:
mika11 schreef:

Dat is geen non argument dat is een realistische vraag.
Het heeft geen zin regels te bedenken die niet te controleren zijn.
Dat is pas een wasseneus :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:01

Regels die niet te realiseren zijn hebben we óók niets aan.
Als de één een regel verplicht en de ander verbied die regel?waar zijn we dan mee bezig.