Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
???Citaat:2 voor ponies kleiner dan 1,56
DubbelDun schreef:Maw een clubje mensen heeft zichzelf lekker beziggehouden en de regering denkt iets goeds gedaan te hebben, maar daadwerkelijk iets gedáán is er niet.
Leliaardje schreef:Mijn pony kon vorig jaar in de hitte kiezen tussen de schaduw onder de bomen of in de volle zon: nou ik heb hem echt geen keer in de schaduw zien staan. Daarna ben ik het toch iets minder zielig gaan vinden als pony's in de zon staan. Volgens mij is het belangrijker dat ze voldoende water hebben.
. Verplicht in Nederland slachten: is ook meteen goed voor de werkgelegenheid hier. En dan niet alleen van paarden, maar gewoon al het vee.
.Citaat:Paardenmarkten mogen alleen gehouden worden als dit gebeurd conform ....
HeavensDevil schreef:Een schuilstal zou verplicht moeten.. ik zou mijn paard niet uren in de zon laten staan als een schuilstal aanwezig is en het paard het niet gebruikt oke.. maar ik geef wel mijn paard de keus ...
mika11 schreef:En stel je voor dat het geen richtlijnen meer zijn, maar echt verplicht?
Hoe willen ze dat allemaal gaan controleren?
Op alle stallen en bij alle particulieren een rondje door de stallen en het weiland?
Hopelijk gaan ze dan ook voor je naar de gemeente om een schuilstal te eisen.
voor woorden.
e_horse schreef:Het gaat alleen om paarden die dag en nacht buiten staan, dus je mag je paard nog wel overdag in de brandende zon laten staan... want hij gaat toch 's nachts op stal..
Huertecilla schreef:mika11 schreef:En stel je voor dat het geen richtlijnen meer zijn, maar echt verplicht?
Op alle stallen en bij alle particulieren een rondje door de stallen en het weiland?
HOOG tijd voor verplichten van invulling van garanties voor paardwelzijn. Wat de sector voorstelt is een zielig openingsbod wat echt totaal onvoldoende is en aantoont waarom ze meer dan 100 jaar achterloopt in dierenwelzijn; winst door paardexploitatie is het doel; het paardwelzijn mag vooral omzet niet schaden.
Dat ´hoe controleren non argument is echt tevoor woorden.
Zijn er dan zó weinig dierenliefhebbers in de ruiterij?
Dat is toch een nón argument voor welzijnscriteria??!! Dan kan de verklaring van de rechten van de mens ook wel aan de toiletrol gehangen worden!
Die controle moet gewoon door veldinspectie worden uitgevoerd; de gezamelijke paardeigenaars en de sector betalen dat uiteraard.
Het zijn hún paarden, is hun omzet en als zij het welzijn garanderen zijn die kosten niet nodig / laag.
Als ergens geen schuilstal geplaatst mag worden vanwege het bestemmingsplan, dan heeft de eigenaar diens huiswerk niet gemaakt en een ongeschikte plek gekozen. Díens probleem. Klaar.
Zoals ik al zo vaak heb geschreven is het controleren simpel een kwestie van omgekeerde bewijslast.
Het paard heeft récht op bepaalde minimum-randvoorwaardes.
Laat de eígenaar maar aantonen dat daaraan voldaan wordt
mika11 schreef:Maar hoe zit het dan met alle andere paarden die al gehuisvest zijn en wat niet aan de richtlijnen voldoet.
Als er niet veel gecontroleerd wordt zal er ook niet veel veranderen.
ervaar je wellicht niet altijd wat er daadwerkelijk gebeurd in Neerlandse weide's.
...scoxxx schreef:Wellicht geeft het kijken naar Neerlandse paarden via (een) internet(-bril) een niet zo rooskleurige mening? Wellicht wordt die mening door IRL-ervaringen bijgesteld?
DubbelDun schreef:Maar de pensionstallen/maneges waar paarden te lang opgesloten staan in te kleine stallen en vaak maar 2x per dag hooi/kuil krijgen van soms slechte kwaliteit of een bult mais omdat het anders niet genoeg geld oplevert. DIE moeten vooral buiten schot blijven, want dan kom je aan het 'economisch belang'
scoxxx schreef:Daaro in Spanjeervaar je wellicht niet altijd wat er daadwerkelijk gebeurd in Neerlandse weide's.
De Spanjaarden zijn overigens ook niet al te diervriendelijk volkje zo nu en dan.
Huertecilla schreef:mika11 schreef:En stel je voor dat het geen richtlijnen meer zijn, maar echt verplicht?
HOOG tijd voor verplichten van invulling van garanties voor paardwelzijn. Wat de sector voorstelt is een zielig openingsbod wat echt totaal onvoldoende is en aantoont waarom ze meer dan 100 jaar achterloopt in dierenwelzijn; winst door paardexploitatie is het doel; het paardwelzijn mag vooral omzet niet schaden.
Dat ´hoe controleren non argument is echt tevoor woorden.
Zijn er dan zó weinig dierenliefhebbers in de ruiterij?
Dat is toch een nón argument voor welzijnscriteria??!! Dan kan de verklaring van de rechten van de mens ook wel aan de toiletrol gehangen worden!Die controle moet gewoon door veldinspectie worden uitgevoerd; de gezamelijke paardeigenaars en de sector betalen dat uiteraard.
Het zijn hún paarden, is hun omzet en als zij het welzijn garanderen zijn die kosten niet nodig / laag.
Als ergens geen schuilstal geplaatst mag worden vanwege het bestemmingsplan, dan heeft de eigenaar diens huiswerk niet gemaakt en een ongeschikte plek gekozen. Díens probleem. Klaar.
Zoals ik al zo vaak heb geschreven is het controleren simpel een kwestie van omgekeerde bewijslast.
Het paard heeft récht op bepaalde minimum-randvoorwaardes.
Laat de eígenaar maar aantonen dat daaraan voldaan wordt