Dekseizoen Rohdiamant voorbij door breuk in kroonbeen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:45

Jammer voor het paard dat 'ie als dekhengst gebruikt wordt. Hij heeft daar niet om gevraagd tenslotte.

Straks mag hij helemaal niet meer naar buiten, want "zie je wel, hij blesseert zichzelf"... :(

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:28

Tja, shit happens. Ik vind het wel behoorlijk belachelijk dat hier mensen zijn die überhaupt geen idee hebben wat er gebeurd is, hoe het paard gehouden wordt, of hij alleen of met meerdere paarden op de wei stond en wel weer hun grote klep op half acht hebben hangen. Kom op, je weet het niet, ga niet sepculeren, vertel niet wat je met je eigen hengsten allemeaal wel niet kunt....Jullie hebben GEEN miljoenen-hengsten op stal staan dunkt me.

Fysiekk gezond, dat is tegenwoordig al heel wat...! Er zijn paarden die zelfs dat nieteens hebben....

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:49

Wat een uitspraken worden hier gedaan zeg! Ik ken veel grooms van dekhengsten en de uitspraak dat die geen liefdevolle verzorging krijgen is echt absurd.

Ik hoop dat Rohdiamant snel weer beter word!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:54

Adriana schreef:
Wat een uitspraken worden hier gedaan zeg! Ik ken veel grooms van dekhengsten en de uitspraak dat die geen liefdevolle verzorging krijgen is echt absurd.

Amen!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:02

Adriana schreef:

Mee eens :j

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:02

Adriana schreef:

amen adje! Sluit me totaal bij je aan.
Wat een absurde uitspraken hier worden gedaan. :n

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:04

Veel mensen vergeten dat het om een heel kostbare hengst gaat, die volop in het dekseizoen zat. Die zet je niet even gezellig de hele dag in de wei met andere paarden :+

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:43

Citaat:
]Goh wat raar dat ie zó uit z'n dak is gegaan dat er een kroonbeen wat breekt. Maar ja wat wil je, een leven als dekhengst is geen pretje. Je mag amper je natuurlijke gedrag vertonen en je mag alleen elke dag eventjes in de paddock, in je eentje

Hier ben ik het nou echt roerend mee eens! In de natuur kunnen hengsten toch ook gewoon bij mekaar? Er wordt dan wel geknokt ook, maar ja, als de verhoudingen duidelijk zijn, is er niets meer aan de hand. Ik geloof ook dat een hengst zo vervelend wordt, omdat ie eenzame opsluiting heeft. Als ie gewoon altijd lekker op een ruime wei had gemogen met soortgenoten, zou het wel eens probleemloos geweest kunnen zijn. :j Hij is toch Oldenburger? Dat zijn toch over het algemeen heel coole paarden in de kop?
Op dit vlak ben ik het eens met de dierenbescherming. Paarden hebben ruimte nodig!

En dan kan een paard nóg zo goed verzorgd worden... Een paard hoort gewoon regelmatig lekker buiten te lopen. Daar heeft de evolutie voor gezorgd. Hier hebben we het niet over de verzorging van het paard, maar om hoe de meeste hengsten gehouden worden.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:19

idefix4 schreef:
Citaat:
]Goh wat raar dat ie zó uit z'n dak is gegaan dat er een kroonbeen wat breekt. Maar ja wat wil je, een leven als dekhengst is geen pretje. Je mag amper je natuurlijke gedrag vertonen en je mag alleen elke dag eventjes in de paddock, in je eentje

Hier ben ik het nou echt roerend mee eens! In de natuur kunnen hengsten toch ook gewoon bij mekaar? Er wordt dan wel geknokt ook, maar ja, als de verhoudingen duidelijk zijn, is er niets meer aan de hand. Ik geloof ook dat een hengst zo vervelend wordt, omdat ie eenzame opsluiting heeft. Als ie gewoon altijd lekker op een ruime wei had gemogen met soortgenoten, zou het wel eens probleemloos geweest kunnen zijn. :j Hij is toch Oldenburger? Dat zijn toch over het algemeen heel coole paarden in de kop?
Op dit vlak ben ik het eens met de dierenbescherming. Paarden hebben ruimte nodig!

En dan kan een paard nóg zo goed verzorgd worden... Een paard hoort gewoon regelmatig lekker buiten te lopen. Daar heeft de evolutie voor gezorgd. Hier hebben we het niet over de verzorging van het paard, maar om hoe de meeste hengsten gehouden worden.

Vraag ik me toch af of jij al een bij deze hengstenhouder bet geweest of uberhaupt bij een hrngstenhouder of een stoeterij? Wie zegt dat ze er niet uitkomen? Dit slaat nergens op, jullie maken conclusies terwijl jullie er helemaal niet bij waren!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:21

Arabesk schreef:
Goh wat raar dat ie zó uit z'n dak is gegaan dat er een kroonbeen wat breekt. Maar ja wat wil je, een leven als dekhengst is geen pretje. Je mag amper je natuurlijke gedrag vertonen en je mag alleen elke dag eventjes in de paddock, in je eentje -O-

Onze dekhengsten lopen in paddocks met schuilstallen en hebben oog en neuscontact met elkaar; samen los durven we niet aan, daarvoor zijn ze allebei teveel macho. Maar de Lusitano heeft jarenlang samen met een Arabische ruin stal/ paddock en weiland gedeeld. Jammer genoeg is die ruin een jaar geleden overleden en weer een nieuw maatje vinden is erg moeilijk. Vrienden van ons hebben hun (dek) hengsten ook altijd buiten, de jonge dieren gewoon samen. Dus het kan wel, het gebeurt alleen veel te weinig. De Paint heeft tot 2,5 jarige leeftijd ook altijd met andere paarden samen gespeeld, jammer genoeg vond hij het toen opeens nodig om alleen nog maar achetr zijn weidemaatjes aan te rennen en op te jagen, dan houdt het dus op omdat het risico op verwonging van hem of de anderen te groot werd.

Dus ik ben het met je eens dat veel dekhengsten zijn veroordeeld tot levenslange, solitaire, opsluiting. Deze komt dan tenminste nog los in de paddock, maar sommige komen echt nooit meer los en mogen alleen onder de man of aan de longe bewegen en als ze geluk hebben aan een touwtje even grazen :( . Op de 'grote" stallen zijn die dekhengsten inderdaad investeringen, waar niets mee mag gebeuren. Ironische is dat juist op de stallen waar de paarden niet los mogen de meeste gezondheids ( o.a. pees en darmproblemen) voorkomen. Sommige van die dieren zijn al jaren niet meer los geweest, en dan heb ik het toch echt over de grote, gerenomeerde stallen waar de beste hengsten staan.

Maar een ongeluk als van Rohdiamant kan altijd gebeuren, ook bij paarden die altjd los lopen; een misstap is zo gemaakt dus of het hier te wijten is aan te weining los kunnen spelen is maar de vraag; waarschijnlijk gewoon een betreurenswaardig ongeluk!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:44

idefix4 schreef:
Citaat:

Hele diepe zucht....

In het wild is het nog altijd zo dat binnen de kudde er maar 1 hengst is die het echt voor het zeggen heeft. De meeste jonge hengsten verlaten de kudde en komen in hengstenkuddes terecht. Knokken gebeurd pas echt wanneer een hengst probeert de leiderspositie van een andere hengst over te nemen (hoe snel denk je dat dit gebeurd wanneer je een hengst/ruin met een dekhengst samen zet of, gevaarlijker nog, twee dekhengsten bij elkaar?).

Voor de rest vind ik de vergelijking wild en tam sowieso idioot, alleen al gezien de verschillende ruimtes waarin wilde en gedomesticeerde paarden leven. In "het wild" bestaat bijvoorbeeld alle ruimte voor het elkaar uit de weg gaan voor hengsten, wat om de gemiddelde weilanden waarop wij onze paarden houden niet mogelijk is.

Ik weet trouwens niet wat het feit dat het paard een Oldenburger is er toe doet of hij nou wel of niet naar buiten kan. Geen paard is in een hokje te stoppen, rasomschrijvingen gelden voor gemiddeldes maar zullen nooit geheel op en paard van toepassing zijn.

Dan doe je uitspraken over hoe het paard gehouden wordt waar je imo helemaal niks van kunt weten...Als je de tekst goed had gelezen, had je gezien dat het ongeval gebeurde tijdens het dagelijkse uitje.

Hoe de meeste hengsten gehouden worden zeg je dan ook nog...Hoe weet jij dat!?

En, last but not least, speelt de waarde van het paard natuurlijk een grote rol. Wanneer ik een Ferrari zou hebben zou ik daar ook veel voorzichtiger me omgaan dan met mijn Opel Corsa uit bouwjaar 1993....!

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:47

Adil schreef:
idefix4 schreef:

Hele diepe zucht....

In het wild is het nog altijd zo dat binnen de kudde er maar 1 hengst is die het echt voor het zeggen heeft. De meeste jonge hengsten verlaten de kudde en komen in hengstenkuddes terecht. Knokken gebeurd pas echt wanneer een hengst probeert de leiderspositie van een andere hengst over te nemen (hoe snel denk je dat dit gebeurd wanneer je een hengst/ruin met een dekhengst samen zet of, gevaarlijker nog, twee dekhengsten bij elkaar?).

Voor de rest vind ik de vergelijking wild en tam sowieso idioot, alleen al gezien de verschillende ruimtes waarin wilde en gedomesticeerde paarden leven. In "het wild" bestaat bijvoorbeeld alle ruimte voor het elkaar uit de weg gaan voor hengsten, wat om de gemiddelde weilanden waarop wij onze paarden houden niet mogelijk is.

Ik weet trouwens niet wat het feit dat het paard een Oldenburger is er toe doet of hij nou wel of niet naar buiten kan. Geen paard is in een hokje te stoppen, rasomschrijvingen gelden voor gemiddeldes maar zullen nooit geheel op en paard van toepassing zijn.

Dan doe je uitspraken over hoe het paard gehouden wordt waar je imo helemaal niks van kunt weten...Als je de tekst goed had gelezen, had je gezien dat het ongeval gebeurde tijdens het dagelijkse uitje.

Hoe de meeste hengsten gehouden worden zeg je dan ook nog...Hoe weet jij dat!?

En, last but not least, speelt de waarde van het paard natuurlijk een grote rol. Wanneer ik een Ferrari zou hebben zou ik daar ook veel voorzichtiger me omgaan dan met mijn Opel Corsa uit bouwjaar 1993....!

AMEN!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:04

Zucht ook even diep...in de natuur gaat het zowiezo anders, deze paarden zijn niet in de natuur geboren en opgegroeid.
soit....

wens de hengst een voorspoedige beterschap toe en hoop,dat ie er weer goed bovenop komt en nog vele kleine diamantjes kan produceren en lekker dagelijks naar buiten kan.

RianneH

Re: Dekseizoen Rohdiamant voorbij door breuk in kroonbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:19

Jeetje, in twee pagina's verbaas ik mij al over de onwetendheid en gebrek aan lezen hier.. Zucht, volgens mij moeten een hele hoop mensen zich een tikje meer verdiepen in het houden van hengsten en een lading vooroordelen kunnen zo geschrapt worden..

Zo staat er duidelijk in de text dat het paard er dagelijks uit komt. Als je ziet hoe gek mijn merrie soms kan doen, kan ik me voorstellen dat een misstap (wellicht in combinatie met verminderde botkwaliteit omdat het dier al wat ouder is) al snel een breuk kan opleveren. Ongeluk zit in een klein hoekje, zeker met levende dieren.

En dan over het houden in groepen van hengsten. Snap niet dat mensen denken dat er dan niets kan gebeuren. Vorig jaar nog een veelbelovende hengst tegen gekomen die al zijn hele leven in een vaste hengstengroep stond. Tik gehad op de hoef, volledig hoefbeen doormidden. Einde oefening helaas...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:28

Adriana schreef:

idd...
Ik lig soms echt dubbel om de reacties hier.
Arm paard :(:) Ik denk ook minimaal dat hij mishandeld wordt :j

:z
Ik ken genoeg sportpaarden en ook hengsten die dagelijks de wei op gaan.
Soms in veilig afgezetten stroken naast elkaar en ook soms met een ruin.
het eerste zodat ze wel contact hebben met soortgenoten zonder elkaar te kunnen verwonden.

ik denk dat de mensen even een kijkje moeten nemen bij bv bartels, uytert e.d. voordat ze praten over situaties waarvan zij niet weten hoe de vork in de steel zit.
Kroonbeen breken kan ook wanneer ze struikelen over een hobbeltje in stap, dat hoeft dus niet te betekenen dat het paard uit zijn dak is gegaan... dat lees ik imo ook nergens?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:48

tjady schreef:
Afschuwelijk voor een schitterende hengst en de eigenaren. Hopelijk komt het nog goed.

Mijn paarden komen alle dagen 356 dagen per jaar 10 tot 12 uur en zomers langer buiten. Toch kunnen ze wel eens enorm te keer gaan. Ook terwijl ze al de hele dag buiten zijn. Ook dan kan het fout gaan.

En die andere 9 dagen blijven ze binnen?? :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:49

altijd rekening houden met onweer, grote hagelstenen e.d. texelse :')

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:50

hahaha dan hebben ze een dagje vrij ;) haha

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:01

Ik sluit me helemaal aan bij Adil.
Meestal wordt er ook nog geroepen dat de gemiddelde leeftijd van een sportpaard 7 jaar is en worden er bit/stang/sporen bijgehaald en is de discussie weer compleet. :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:02

Electra63 schreef:
Meestal wordt er ook nog geroepen dat de gemiddelde leeftijd van een sportpaard 7 jaar is en worden er bit/stang/sporen bijgehaald en is de discussie weer compleet. :D

En ik denk zelfs dat het paard wel ijzers heeft, door een reguliere smid erop geramd O:)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:06

c_alsemgeest schreef:
Electra63 schreef:

En ik denk zelfs dat het paard wel ijzers heeft, door een reguliere smid erop geramd O:)

Dat is helemaal sielugh :D

Nee, vervelend voor deze prachtige hengst.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:25

Ach, vandaar dat ik Andaliefhebber ben. :D Die kunnen dus echt gewoon bij mekaar in de buurt komen. Mag ik dan weten waarom hengsten zo angstvallig worden binnengehouden en in paddockjes? Ik heb er een docu over gezien ook in Duitsland. Daar kwam Totilas zijn verzorging ook niet echt aardig over. Toen was ie nog van een Nederlander. Zo iets moet je natuurlijk in perspectief zien.
Nederland is 4e in de wereld met dierenmishandeling. Laten we bij onszelf beginnen en de wereld verbeteren. Wat ik echter vind, is mijn mening en daar sta ik nog steeds voor. Ik lees hier nog geen tegendeel van mijn visie en ik heb ook nog niet gezien dat het anders is.

Het zal allemaal best goed geregeld zijn. Er gaan immers tonnen in om. Dat zegt nog niet dat we niet hoeven na te denken hoe het beter kan.

Dan ben ik maar blond. Hier ging de hengst ook gewoon met de ruinen op de wei. En voila! Het ging gewoon goed! Hij heeft nooit gedekt, maar hij is wel superdominant en toch legt ie het af tegen een wijzere ruin. Als ze van jongs af aan leren hoe paarden met elkaar omgaan, gaat dat gewoon goed.

Blijf wel zo, dat het natuurlijk vervelend is voor de hengst en de mensen die met hem willen fokken. :+

En voor sommige mensen is dat opeltje uit '93 waardevoller dan welke ferrari ook. Dat zijn meer gebruiksvoorwerpen. Jammer dat je een paard daar mee vergelijkt! Is dat niet meer voor je dan dat?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:27

idefix4 schreef:
En voor sommige mensen is dat opeltje uit '93 waardevoller dan welke ferrari ook. Dat zijn meer gebruiksvoorwerpen. Jammer dat je een paard daar mee vergelijkt! Is dat niet meer voor je dan dat?

Niet hypocriet beginnen doen è...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:29

:o?

HAha, idd, ik heb echt een bloedhekel aan opeltjes. :+ Je snapt me vast wel. Ik blijf bij mijn gedachte, dat als we niet kritisch blijven kijken naar wat we doen, dat we het ook nooit zullen verbeteren. En alles kan altijd beter. Echt! En dat bedoel ik positief. De zorg op zulke stallen is prima, maar het is nooit verkeerd om stil te staan of het naar het paard toe ook het meest ideaal is. Daar mag je altijd kritisch over blijven. :j
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 29-04-11 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:31

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie / http://www.st-georg.de
Fokkers die Rohdiamant (Rubinstein I x Inschallah X) dit seizoen of vorig seizoen al hebben gebruikt maar waarvan de merrie gust is gebleven, mogen (wanneer het volledige bedrag al was betaald) een andere hengst van het dekstation gebruiken.

Nou, daar ben je dan ook mooi klaar mee... je kiest toch voor een bepaalde hengst, en niet voor alleen het dekstation. Ik zou dan toch liever het geld terug hebben... ze geven zelf de garantie, blijft de merrie gust, en valt de hengst weg, dan zou dat toch ook voor hun risico moeten komen?