Straks mag hij helemaal niet meer naar buiten, want "zie je wel, hij blesseert zichzelf"...
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:]Goh wat raar dat ie zó uit z'n dak is gegaan dat er een kroonbeen wat breekt. Maar ja wat wil je, een leven als dekhengst is geen pretje. Je mag amper je natuurlijke gedrag vertonen en je mag alleen elke dag eventjes in de paddock, in je eentje
Hij is toch Oldenburger? Dat zijn toch over het algemeen heel coole paarden in de kop?idefix4 schreef:Citaat:]Goh wat raar dat ie zó uit z'n dak is gegaan dat er een kroonbeen wat breekt. Maar ja wat wil je, een leven als dekhengst is geen pretje. Je mag amper je natuurlijke gedrag vertonen en je mag alleen elke dag eventjes in de paddock, in je eentje
Hier ben ik het nou echt roerend mee eens! In de natuur kunnen hengsten toch ook gewoon bij mekaar? Er wordt dan wel geknokt ook, maar ja, als de verhoudingen duidelijk zijn, is er niets meer aan de hand. Ik geloof ook dat een hengst zo vervelend wordt, omdat ie eenzame opsluiting heeft. Als ie gewoon altijd lekker op een ruime wei had gemogen met soortgenoten, zou het wel eens probleemloos geweest kunnen zijn.Hij is toch Oldenburger? Dat zijn toch over het algemeen heel coole paarden in de kop?
Op dit vlak ben ik het eens met de dierenbescherming. Paarden hebben ruimte nodig!
En dan kan een paard nóg zo goed verzorgd worden... Een paard hoort gewoon regelmatig lekker buiten te lopen. Daar heeft de evolutie voor gezorgd. Hier hebben we het niet over de verzorging van het paard, maar om hoe de meeste hengsten gehouden worden.
Arabesk schreef:Goh wat raar dat ie zó uit z'n dak is gegaan dat er een kroonbeen wat breekt. Maar ja wat wil je, een leven als dekhengst is geen pretje. Je mag amper je natuurlijke gedrag vertonen en je mag alleen elke dag eventjes in de paddock, in je eentje
. Op de 'grote" stallen zijn die dekhengsten inderdaad investeringen, waar niets mee mag gebeuren. Ironische is dat juist op de stallen waar de paarden niet los mogen de meeste gezondheids ( o.a. pees en darmproblemen) voorkomen. Sommige van die dieren zijn al jaren niet meer los geweest, en dan heb ik het toch echt over de grote, gerenomeerde stallen waar de beste hengsten staan. idefix4 schreef:Citaat:]Goh wat raar dat ie zó uit z'n dak is gegaan dat er een kroonbeen wat breekt. Maar ja wat wil je, een leven als dekhengst is geen pretje. Je mag amper je natuurlijke gedrag vertonen en je mag alleen elke dag eventjes in de paddock, in je eentje
Hier ben ik het nou echt roerend mee eens! In de natuur kunnen hengsten toch ook gewoon bij mekaar? Er wordt dan wel geknokt ook, maar ja, als de verhoudingen duidelijk zijn, is er niets meer aan de hand. Ik geloof ook dat een hengst zo vervelend wordt, omdat ie eenzame opsluiting heeft. Als ie gewoon altijd lekker op een ruime wei had gemogen met soortgenoten, zou het wel eens probleemloos geweest kunnen zijn.Hij is toch Oldenburger? Dat zijn toch over het algemeen heel coole paarden in de kop?
Op dit vlak ben ik het eens met de dierenbescherming. Paarden hebben ruimte nodig!
En dan kan een paard nóg zo goed verzorgd worden... Een paard hoort gewoon regelmatig lekker buiten te lopen. Daar heeft de evolutie voor gezorgd. Hier hebben we het niet over de verzorging van het paard, maar om hoe de meeste hengsten gehouden worden.
Adil schreef:idefix4 schreef:Hier ben ik het nou echt roerend mee eens! In de natuur kunnen hengsten toch ook gewoon bij mekaar? Er wordt dan wel geknokt ook, maar ja, als de verhoudingen duidelijk zijn, is er niets meer aan de hand. Ik geloof ook dat een hengst zo vervelend wordt, omdat ie eenzame opsluiting heeft. Als ie gewoon altijd lekker op een ruime wei had gemogen met soortgenoten, zou het wel eens probleemloos geweest kunnen zijn.Hij is toch Oldenburger? Dat zijn toch over het algemeen heel coole paarden in de kop?
Hele diepe zucht....
In het wild is het nog altijd zo dat binnen de kudde er maar 1 hengst is die het echt voor het zeggen heeft. De meeste jonge hengsten verlaten de kudde en komen in hengstenkuddes terecht. Knokken gebeurd pas echt wanneer een hengst probeert de leiderspositie van een andere hengst over te nemen (hoe snel denk je dat dit gebeurd wanneer je een hengst/ruin met een dekhengst samen zet of, gevaarlijker nog, twee dekhengsten bij elkaar?).
Voor de rest vind ik de vergelijking wild en tam sowieso idioot, alleen al gezien de verschillende ruimtes waarin wilde en gedomesticeerde paarden leven. In "het wild" bestaat bijvoorbeeld alle ruimte voor het elkaar uit de weg gaan voor hengsten, wat om de gemiddelde weilanden waarop wij onze paarden houden niet mogelijk is.
Ik weet trouwens niet wat het feit dat het paard een Oldenburger is er toe doet of hij nou wel of niet naar buiten kan. Geen paard is in een hokje te stoppen, rasomschrijvingen gelden voor gemiddeldes maar zullen nooit geheel op en paard van toepassing zijn.
Dan doe je uitspraken over hoe het paard gehouden wordt waar je imo helemaal niks van kunt weten...Als je de tekst goed had gelezen, had je gezien dat het ongeval gebeurde tijdens het dagelijkse uitje.
Hoe de meeste hengsten gehouden worden zeg je dan ook nog...Hoe weet jij dat!?
En, last but not least, speelt de waarde van het paard natuurlijk een grote rol. Wanneer ik een Ferrari zou hebben zou ik daar ook veel voorzichtiger me omgaan dan met mijn Opel Corsa uit bouwjaar 1993....!
Adriana schreef:Wat een uitspraken worden hier gedaan zeg! Ik ken veel grooms van dekhengsten en de uitspraak dat die geen liefdevolle verzorging krijgen is echt absurd.
Ik hoop dat Rohdiamant snel weer beter word!
Ik denk ook minimaal dat hij mishandeld wordt

tjady schreef:Afschuwelijk voor een schitterende hengst en de eigenaren. Hopelijk komt het nog goed.
Mijn paarden komen alle dagen 356 dagen per jaar 10 tot 12 uur en zomers langer buiten. Toch kunnen ze wel eens enorm te keer gaan. Ook terwijl ze al de hele dag buiten zijn. Ook dan kan het fout gaan.
Electra63 schreef:Ik sluit me helemaal aan bij Adil.
Meestal wordt er ook nog geroepen dat de gemiddelde leeftijd van een sportpaard 7 jaar is en worden er bit/stang/sporen bijgehaald en is de discussie weer compleet.
c_alsemgeest schreef:Electra63 schreef:Ik sluit me helemaal aan bij Adil.
Meestal wordt er ook nog geroepen dat de gemiddelde leeftijd van een sportpaard 7 jaar is en worden er bit/stang/sporen bijgehaald en is de discussie weer compleet.
En ik denk zelfs dat het paard wel ijzers heeft, door een reguliere smid erop geramd
Die kunnen dus echt gewoon bij mekaar in de buurt komen. Mag ik dan weten waarom hengsten zo angstvallig worden binnengehouden en in paddockjes? Ik heb er een docu over gezien ook in Duitsland. Daar kwam Totilas zijn verzorging ook niet echt aardig over. Toen was ie nog van een Nederlander. Zo iets moet je natuurlijk in perspectief zien. 

Je snapt me vast wel. Ik blijf bij mijn gedachte, dat als we niet kritisch blijven kijken naar wat we doen, dat we het ook nooit zullen verbeteren. En alles kan altijd beter. Echt! En dat bedoel ik positief. De zorg op zulke stallen is prima, maar het is nooit verkeerd om stil te staan of het naar het paard toe ook het meest ideaal is. Daar mag je altijd kritisch over blijven.
Cayenne schreef:Nieuwsredactie / http://www.st-georg.de
Fokkers die Rohdiamant (Rubinstein I x Inschallah X) dit seizoen of vorig seizoen al hebben gebruikt maar waarvan de merrie gust is gebleven, mogen (wanneer het volledige bedrag al was betaald) een andere hengst van het dekstation gebruiken.