SRP presenteert de twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: SRP presenteert de twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:56

Ik ken zo al 3 manege's die met deze regeling alles plat kunnen gooien.... (Box-maat/weidegang o.a. niet in orde).
Het is een mooi verhaal, maar om het na te leven, ik denk dat het voor vele ondernemers moeilijk gaat worden.

Enne wie komt mij controleren als ik mijn paard thuis helemaal afransel....? Gaan ze in de bosjes zitten ofzo...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:59

colette_007 schreef:
Ik ken zo al 3 manege's die met deze regeling alles plat kunnen gooien.... (Box-maat/weidegang o.a. niet in orde).
Het is een mooi verhaal, maar om het na te leven, ik denk dat het voor vele ondernemers moeilijk gaat worden.

Dus?
Dat is al 20 jaar een nón argument om niet voor dierenwelzijn te zorgen in de sector paard.
Die loopt 100 jaar achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:01

colette_007 schreef:

Enne wie komt mij controleren als ik mijn paard thuis helemaal afransel....? Gaan ze in de bosjes zitten ofzo...

Je woonplaats is in Duitsland, dus in jouw bosjes zullen ze niet zitten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:02

colette_007 schreef:

Wat is je punt met deze stelling?

Dat we welzijnsrichtlijnen voor paarden maar moeten laten wat ze zijn, want anders gaan er bedrijven stuk?
Bedrijven die wel paarden exploiteren, maar niet denken om het welzijn van het dier dat hun portemonnee vult, hebben imo geen bestaansrecht.....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-04-11 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:02

Klopt. Ik denk alleen dat ze met dit beleid veel bedrijven om zeep helpen (en ik zeg niet dat het een slecht beleid is, van mij mogen ze die boxen 5x5 maken). Maar ik ben benieuwd of ze daadwerkelijk deze bedrijven gaan verplichten, of het door de vingers gaan zien (zoals zo vaak)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:07

Karlijnxxx schreef:
Ik snap echt niet waarom mensen zo'n enorm commentaar hierop moeten hebben.

Omdat het totáál onvoldoende is.
Omdat het een fundamenteel verkeerde aanpak is.

Een stap in de goed richting die 35 jaar geleden gezet had moeten worden toen er nog maar 40.000 paarden in NL waren.
Nu is het echt nodig dat er naast dit openingsbod van de club van paardexploitanten een maatlat van onafhankelijk wetenschappers gelgd wordt.
Leg wat het páárd nodig heeft ook op tafel :)*

´Haalbaar´ is een kwestie van goed wil en/of druk van buiten.
De sector heeft bewezen van kwade wil te zijn in deze.
Dus meer druk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:09

Yamcha schreef:
Bedrijven die wel paarden exploiteren, maar niet denken om het welzijn van het dier dat hun portemonnee vult, hebben imo geen bestaansrecht.....

:)*

en daar is een maatlat vanuit het páárd voor nodig.
Niet een vrijblijvende richtlijn die de club van paardexploitanten haalbaar acht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:10

colette_007 schreef:

Er wordt een overgnagsregeling genoemd dus ondernmers hebben best lang de tijd om hun zaken helemaal op orde te krijgen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:18

Huertecilla schreef:
Karlijnxxx schreef:

Een stap in de goed richting die 35 jaar geleden gezet had moeten worden toen er nog maar 40.000 paarden in NL waren.
Nu is het echt nodig dat er naast dit openingsbod van de club van paardexploitanten een maatlat van onafhankelijk wetenschappers gelgd wordt.

Dus meer druk.

Ik denk dat dat nooit gaat gebeuren. Wat het paard nodig heeft zal altijd het minst zwaar wegen als er geld te verdienen valt en het kost de meesten teveel.

Men wil welzijn verbeteren en heeft hiermee een begin gemaakt, een opening, daar ben ik blij mee. En vanzelf is het lang niet toereikend, maar het is iets waar meer uit kan komen. Beter dan niets doen.
Dat er bedrijven om zeep geholpen worden welke aan meerdere eisen niet voldoen, zal me een zorg zijn, ik denk niet dat een paard daar toch al lekker paard kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:43

colette_007 schreef:
Klopt. Ik denk alleen dat ze met dit beleid veel bedrijven om zeep helpen (en ik zeg niet dat het een slecht beleid is, van mij mogen ze die boxen 5x5 maken). Maar ik ben benieuwd of ze daadwerkelijk deze bedrijven gaan verplichten, of het door de vingers gaan zien (zoals zo vaak)

Daar ben ik idd ook wel benieuwd naar :j

Helaas wordt er veel te veel gedoogd wat dat betreft. Een beleid ook waarborgen, en sanctioneren als er niet aan de regels wordt gehouden, dat heeft zin. Maar ik geloof dat het vooral richtlijnen zijn...... en dat de paardenbedrijven zich dus niet ongerust hoeven maken.

Ik zeg: pak ze alsnog in hun portemonnee. Ga niet rijden bij een manege waar paarden de hele dag op stal staan, al is het alleen maar 's winters. Zelfs in Drenthe, op de klei, was het mogelijk zandpaddocks te maken waar de paarden in de winter in konden. Ook een paar uurtjes is niet genoeg.
Ga niet met je paard staan op een stalling waar hij maar een paar uurtjes naar buiten kan, of helemaal niet. Eis iig van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat dat je paard naar buiten kan, om het even of dat een grote paddock is of een weide.

Het is uiteindelijk de betalende klant, die bepaalt. Als de particulier met 2 paarden serieuze eisen gaat stellen (en daarvoor wil betalen ook) en gewoon weg gaat als hij zijn zin niet krijgt, willen bedrijven opeens een heleboel veranderen, namelijk. En dan kan het sneller dan je denkt.

Anoniem

Re: SRP presenteert de twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:14

Wij hebben ook een zandpaddock op de vette klei, maar is niet ideaal hoor. Klei blijft maar naar boven komen, ondanks worteldoek en laag zand. Maar goed beter dat, dan gans de dag binnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:38

Yamcha schreef:
Het is uiteindelijk de betalende klant, die bepaalt. Als de particulier met 2 paarden serieuze eisen gaat stellen (en daarvoor wil betalen ook) en gewoon weg gaat als hij zijn zin niet krijgt, willen bedrijven opeens een heleboel veranderen, namelijk. En dan kan het sneller dan je denkt.

Klopt.
Daarom is een mentaliteitsverandering bij de ruíter het cruciale punt.
De vraag is of die ruiter een dierenvriend of - exploiteur is.
De modale bio-ethiek in de ruiterij is 19de eeuws.
De confrontatie met 21ste eeuwse bio-ethiek leidt zelf tot agressie.

Op een ander topic noemde jij het boekje van Desmond Morris. Dat zou standaard leesvoer moeten zijn voor elke ruiter.
De vijf universele vrijheden en dan met name Freedom to Express Normal Behaviour - by providing sufficient space, proper facilities and company of the animal's own kind.
hoort een wetmatigheid te zijn voor elke ruiter.

De opzet van http://www.fawc.org.uk/freedoms.htm is al bijna 50 jaar oud.
Het is beschamend dat het geheim gehouden is in de sector paard.
De modale ruiter weet het best maar vind de oogkleppen die de paardenexploitanten aanreiken een prima excuus.

Nogmaals, de vraag is; ben je een aardig, diervriendelijk mens of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:20

Of de ruiter probeert zijn eigen tekortkomingen goed te praten door te wijzen naar situaties waar het nog schrijnender is. Alsof dat het goedpraat wat ze zelf doen. Genoeg paardenmensen die altijd met de vinger naar een ander wijzen, maar zelf vinden dat ze het geweldig doen, ik hoop dat bij hen de schellen eens van de ogen vallen en ze eens kritisch naar hun eigen situatie kijken.
Ook de uitspraak, 'maar ze doen het allemaal zo', is een veelgebruikt excuus om je maar te verantwoorden over hoe je je paard houdt.
Ik denk dat bij dit soort mensen de boodschap helemaal niet aankomt. Die steken gewoon hun kop in het zand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:50

Mindim schreef:
Wij hebben ook een zandpaddock op de vette klei, maar is niet ideaal hoor. Klei blijft maar naar boven komen, ondanks worteldoek en laag zand. Maar goed beter dat, dan gans de dag binnen.

Ik weet, het was een wereld aan werk om de paddocks goed te houden daar. Hier is dat makkelijker. Maar het gebeurde wel...... omdat het alternatief was dat het paard alle dagen binnen stond. De paarden konden namelijk alleen in de zomer, en dan ook nog alleen als alles droog genoeg was, op de weide, tenminste als je die goed wilde houden wel. Hoe dan ook, jij weet daar alles van.

Huertecilla schreef:
Op een ander topic noemde jij het boekje van Desmond Morris. Dat zou standaard leesvoer moeten zijn voor elke ruiter.
De vijf universele vrijheden en dan met name Freedom to Express Normal Behaviour - by providing sufficient space, proper facilities and company of the animal's own kind.
hoort een wetmatigheid te zijn voor elke ruiter.

Volkomen mee eens :j dat boekje is zó goed, dat heeft mij zó de ogen geopend, waar ik toch mee bezig was........ toen ben ik het roer om gaan gooien......
Ik heb een goed paardengevoel, een goed ruitergevoel, en een goed hondengevoel. Maar er was een méns voor nodig om mij paardengedrag uit te leggen, ik kon als roofdier wel een ander roofdier leren begrijpen (hond) omdat die in wezen niet zo heel ver van mij af stond. De paarden zijn echter zó totaal anders, bekijken de wereld zó anders als ik, dat ik dat niet zomaar kan aanvoelen, en gewoon 'kijken naar het paard'. Omdat ik altijd kijk als het roofdier dat ik ben, ik zal nooit de wereld leren zien zoals een paard die ziet, tenzij iemand die mijn taal spreekt, mij leert kijken door de ogen van dat prooidier. En dan nog snap ik echt neit waarom dat ene balkje nu zo eng is......

Mindim schreef:
Of de ruiter probeert zijn eigen tekortkomingen goed te praten door te wijzen naar situaties waar het nog schrijnender is. Alsof dat het goedpraat wat ze zelf doen. Genoeg paardenmensen die altijd met de vinger naar een ander wijzen, maar zelf vinden dat ze het geweldig doen, ik hoop dat bij hen de schellen eens van de ogen vallen en ze eens kritisch naar hun eigen situatie kijken.
Ook de uitspraak, 'maar ze doen het allemaal zo', is een veelgebruikt excuus om je maar te verantwoorden over hoe je je paard houdt.
Ik denk dat bij dit soort mensen de boodschap helemaal niet aankomt. Die steken gewoon hun kop in het zand.

Denk dat het vooral is, moeite hebben met toegeven dat je het niet goed hebt gedaan. Want het kan nooit blijven bij alleen maar erkennen.
Je moet er ook naar gaan leven, en dat kan betekenen: paarden verhuizen, harnachement aanpassen, paarden misschien verkopen, paard aanhouden maar er niet meer op rijden....... erkennen houdt in dat je iets van jezelf gaat inleveren voor het welzijn van je paard. En dát is verdraaid moeilijk, want dat vraagt échte offers brengen. En dat leert men niet meer in het westen.
Men leert neit meer dat liefde betekent het beste voor de ander zoeken. Men heeft hier vooral geleerd zichzélf te ontplooien, voor zichzélf op te komen, voor zichzélf te kiezen. En daar zijn paarden vrijwel altijd de dupe van, want comfort en gemak voor de ruiter gaan meestal ten koste van het welzijn van het paard.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:03

Fitzroy schreef:
Poeh, ik vind er toch wel pittige richtlijnen in staan zoals de minimum afmetingen van boxen. Het gros van de boxen is nog 3 x 3.
En ook de minimumeis van 4 uur beweging per dag, ik denk dat daar 's winters zeker niet aan voldaan kan worden op een heleboel stallen.
Verder: wie bepaalt wat overmatig zweepgebruik is en wanneer?

Ik vind het juist te soft; één paard alleen houden moest verboden worden! En veulens afspenen met 4 maanden?? Waar gaat dit naar toe... |(
Ik wordt er naar van als ik dit lees. Alles om de mens te vriend te houden, maar het paard? Ho maar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:06

Citaat:
Volkomen mee eens dat boekje is zó goed, dat heeft mij zó de ogen geopend, waar ik toch mee bezig was........ toen ben ik het roer om gaan gooien......
Ik heb een goed paardengevoel, een goed ruitergevoel, en een goed hondengevoel. Maar er was een méns voor nodig om mij paardengedrag uit te leggen, ik kon als roofdier wel een ander roofdier leren begrijpen (hond) omdat die in wezen niet zo heel ver van mij af stond. De paarden zijn echter zó totaal anders, bekijken de wereld zó anders als ik, dat ik dat niet zomaar kan aanvoelen, en gewoon 'kijken naar het paard'. Omdat ik altijd kijk als het roofdier dat ik ben, ik zal nooit de wereld leren zien zoals een paard die ziet, tenzij iemand die mijn taal spreekt, mij leert kijken door de ogen van dat prooidier. En dan nog snap ik echt neit waarom dat ene balkje nu zo eng is......

Ik heb bij Bol.com gezocht op het boek, maar kan het daar niet vinden, enig idee waar ik dat boek kan bestellen?
Probeer mij wel te verdiepen in het wezen paard en waarom paarden op bepaalde manieren reageren, maar om de theorie dan te 'zien' bij je paard is af en toe lastig.

Citaat:
Denk dat het vooral is, moeite hebben met toegeven dat je het niet goed hebt gedaan. Want het kan nooit blijven bij alleen maar erkennen.
Je moet er ook naar gaan leven, en dat kan betekenen: paarden verhuizen, harnachement aanpassen, paarden misschien verkopen, paard aanhouden maar er niet meer op rijden....... erkennen houdt in dat je iets van jezelf gaat inleveren voor het welzijn van je paard. En dát is verdraaid moeilijk, want dat vraagt échte offers brengen. En dat leert men niet meer in het westen.
Men leert neit meer dat liefde betekent het beste voor de ander zoeken. Men heeft hier vooral geleerd zichzélf te ontplooien, voor zichzélf op te komen, voor zichzélf te kiezen. En daar zijn paarden vrijwel altijd de dupe van, want comfort en gemak voor de ruiter gaan meestal ten koste van het welzijn van het paard
.

Ben ik helemaal met je eens. Ik kijk ook wel eens terug op dingen en hoe ik het vroeger aanpakte, dan denk ik ook wel eens "wat heeft je bezield".
Maar ik vind het triest dat niemand eens hand in eigen boezem steekt en gewoon ruiterlijk toegeeft het niet goed te doen uit bijvoorbeeld egoisme. Het is zo zwak je altijd te verschuilen achter excuses en hoe anderen het doen, terwijl men weet waar het probleem ligt.

Ik snap nooit zo goed, waarom het zo moeilijk is iets op te geven van jezelf, als je dier daar wel bij vaart. Egoisme daar bestaat een groot deel van de wereld tegenwoordig uit, alles draait om 'ik'. Ben je goed voor je dieren en offer je iets op om aan hun welzijn tegemoet te komen, dan moet je je zowat verdedigen en tot in den treure uitleggen waarom je het zo doet, want het gaat immers maar om een beest? Daar moet je vooral niet te veel geld aan uitgeven ook en een dierenpension redt zich prima met je wegkwijnende hond die 2 weken dat je naar het buitenland gaat, daar pas je je toch niet aan aan? Laat het dier zich maar aanpassen.
De wereld verhard enorm en de dieren zijn het eerste aan de beurt, het wordt er niet mooier op.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:31

Denk dat het goed is dat er regels zijn. Hoewel ik denk dat er nog veel meer moet gebeuren, zullen we ergens moeten beginnen. Als we alles direct aan banden gaan leggen zal de paardenwereld op zijn gat vallen en ik denk dat we daar uiteindelijk weinig mee gaan bereiken. Rome is niet in een dag gebouwd, en dat zullen verbeteringen ook niet zijn.
Ik denk dat dat m.n. geldt voor regels over de gebouwen: het kost nu eenmaal meer moeite om een heel gebouw te veranderen of om een paddock aan te leggen, als dat het moeite kost om een paard meer hooi te geven of een veulen een maand langer te laten staan. Deze regels hadden van mij dan ook wel al strenger mogen zijn, bijvoorbeeld door erbij te vermelden HOEVEEL ruwvoer ze moeten krijgen of wat voor kwaliteit, alhoewel het moeilijk is om dat misschien te omschrijven. Immers, een shetlander die hoefbevangen is (geweest) geef je ander hooi dan een warmbloed.
Daarover schrijven ze een stukje, waarbij ze im.o. nogal de plank misslaan:
Citaat:
Of dit tweemaal daags of - zoals in het Paardenbesluit van
de Dierenbescherming staat - driemaal daags wordt toegediend is minder van belang.
Vertalend naar de praktijk is het voeren van ruwvoer tweemaal daags in praktijk goed
uitvoerbaar, mits in porties van voldoende omvang.

"voldoende" is geen controleerbaar begrip. Het maakt inderdaad niet uit of je 2x daags een grote portie neerlegt (dus waar ze mee door kunnen tot de nieuwe) of dat je dat 3x daags doet (En dan dus minder neerlegt), maar dan zul je wel iets moeten vermelden over hoeveelheden.
Sommige overgansregelingen zouden van mij wat korter mogen zijn, m.n. het gebruik van stands zou van mij echt zo snel mogelijk afgeschaft moeten worden: het is ongelooflijk dat met deze regels een paard nog steeds 20 uur per dag in een stand mag staan turen naar een muurtje..

Ik denk dat deze regels in de randstad al voor heel veel ophef gaan zorgen. Ik heb moeten zoeken naar een naald in een hooiberg om een stal te vinden waar hij naar buiten zou kunnen in de winter. Weinig stallen hebben uberhaupt een weiland, laat staan 's winters! Heb zelfs overwogen om hem terug te brengen naar Limburg, zodat hij een weiland zou hebben. Uiteindelijk, met veel zoeken, heb ik iets gevonden gelukkig. Het kost me iets meer moeite iedere dag, maar dat moeten we er dan maar voor over hebben.

Ik ben inderdaad ook erg benieuwd wat ze gaan doen met de natuurlijk bekappers. Ik zou er zeker voor pleiten dat er een keurmerk komt voor deze mensen, zodat niet meer iedere jandoedel die een dagcursus heeft gevolgd meer aan de voeten van een paard mag zitten. Er zijn teveel beunhazen op de wereld (ook buiten het natuurlijk bekappen om overigens).

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:45

Huertecilla schreef:
Karlijnxxx schreef:

Dus meer druk.

Je reactie laat dus duidelijk merken dat je niets weet van het onderzoek wat aan deze richtlijnen vooraf zijn gegaan. Dit is niet maar 'bedacht' door een groepje 'paardenexploitanten' maar door mensen uit het bedrijfsleven én onderzoekers die onafhankelijk hiernaar hebben gekeken en hun ideeen erover hebben geveld gemeten vanuit de wetenschap!

Echter kan je niet opeens de hele sector omleggen met regels die totaal niet op de werkelijkheid uit te voeren zijn! Je kan niet opeens een stal dwingen om z'n stallen 2x zo groot te maken, en dus 2x zo weinig inkomsten. Bedrijven moeten daar tijd voor krijgen en is dit dus een mooie opstap om te gaan laten merken dat het anders moet. Op deze manier kunnen ondernemers hun langetermijnsplannen aan gaan passen, met alle bankzaken eromheen. Nogmaals: de bedrijven gebruikt in dit onderzoek wilde graag meedoen en dachten dus ook dat ze 100% goed bezig waren. Echter scheen dit niet atlijd zo te zijn en zijn deze ondernemers zeker van plan om hierin te gaan investeren! Deze mensen hebben hart voor hun bedrijf en hun dieren. Daarom begrijp ik niet waarom iedereen zo'n drukte hierover maakt.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:11