Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
colette_007 schreef:Ik ken zo al 3 manege's die met deze regeling alles plat kunnen gooien.... (Box-maat/weidegang o.a. niet in orde).
Het is een mooi verhaal, maar om het na te leven, ik denk dat het voor vele ondernemers moeilijk gaat worden.
colette_007 schreef:Ik ken zo al 3 manege's die met deze regeling alles plat kunnen gooien.... (Box-maat/weidegang o.a. niet in orde).
Het is een mooi verhaal, maar om het na te leven, ik denk dat het voor vele ondernemers moeilijk gaat worden.
Enne wie komt mij controleren als ik mijn paard thuis helemaal afransel....? Gaan ze in de bosjes zitten ofzo...
colette_007 schreef:Het is een mooi verhaal, maar om het na te leven, ik denk dat het voor vele ondernemers moeilijk gaat worden.
Karlijnxxx schreef:Ik snap echt niet waarom mensen zo'n enorm commentaar hierop moeten hebben.
Huertecilla schreef:Karlijnxxx schreef:Ik snap echt niet waarom mensen zo'n enorm commentaar hierop moeten hebben.
Omdat het totáál onvoldoende is.
Omdat het een fundamenteel verkeerde aanpak is.
Een stap in de goed richting die 35 jaar geleden gezet had moeten worden toen er nog maar 40.000 paarden in NL waren.
Nu is het echt nodig dat er naast dit openingsbod van de club van paardexploitanten een maatlat van onafhankelijk wetenschappers gelgd wordt.
Leg wat het páárd nodig heeft ook op tafel![]()
´Haalbaar´ is een kwestie van goed wil en/of druk van buiten.
De sector heeft bewezen van kwade wil te zijn in deze.
Dus meer druk.
colette_007 schreef:Klopt. Ik denk alleen dat ze met dit beleid veel bedrijven om zeep helpen (en ik zeg niet dat het een slecht beleid is, van mij mogen ze die boxen 5x5 maken). Maar ik ben benieuwd of ze daadwerkelijk deze bedrijven gaan verplichten, of het door de vingers gaan zien (zoals zo vaak)

Yamcha schreef:Het is uiteindelijk de betalende klant, die bepaalt. Als de particulier met 2 paarden serieuze eisen gaat stellen (en daarvoor wil betalen ook) en gewoon weg gaat als hij zijn zin niet krijgt, willen bedrijven opeens een heleboel veranderen, namelijk. En dan kan het sneller dan je denkt.
Mindim schreef:Wij hebben ook een zandpaddock op de vette klei, maar is niet ideaal hoor. Klei blijft maar naar boven komen, ondanks worteldoek en laag zand. Maar goed beter dat, dan gans de dag binnen.
Huertecilla schreef:Op een ander topic noemde jij het boekje van Desmond Morris. Dat zou standaard leesvoer moeten zijn voor elke ruiter.
De vijf universele vrijheden en dan met name Freedom to Express Normal Behaviour - by providing sufficient space, proper facilities and company of the animal's own kind.
hoort een wetmatigheid te zijn voor elke ruiter.
dat boekje is zó goed, dat heeft mij zó de ogen geopend, waar ik toch mee bezig was........ toen ben ik het roer om gaan gooien......Mindim schreef:Of de ruiter probeert zijn eigen tekortkomingen goed te praten door te wijzen naar situaties waar het nog schrijnender is. Alsof dat het goedpraat wat ze zelf doen. Genoeg paardenmensen die altijd met de vinger naar een ander wijzen, maar zelf vinden dat ze het geweldig doen, ik hoop dat bij hen de schellen eens van de ogen vallen en ze eens kritisch naar hun eigen situatie kijken.
Ook de uitspraak, 'maar ze doen het allemaal zo', is een veelgebruikt excuus om je maar te verantwoorden over hoe je je paard houdt.
Ik denk dat bij dit soort mensen de boodschap helemaal niet aankomt. Die steken gewoon hun kop in het zand.
Fitzroy schreef:Poeh, ik vind er toch wel pittige richtlijnen in staan zoals de minimum afmetingen van boxen. Het gros van de boxen is nog 3 x 3.
En ook de minimumeis van 4 uur beweging per dag, ik denk dat daar 's winters zeker niet aan voldaan kan worden op een heleboel stallen.
Verder: wie bepaalt wat overmatig zweepgebruik is en wanneer?
Citaat:Volkomen mee eens dat boekje is zó goed, dat heeft mij zó de ogen geopend, waar ik toch mee bezig was........ toen ben ik het roer om gaan gooien......
Ik heb een goed paardengevoel, een goed ruitergevoel, en een goed hondengevoel. Maar er was een méns voor nodig om mij paardengedrag uit te leggen, ik kon als roofdier wel een ander roofdier leren begrijpen (hond) omdat die in wezen niet zo heel ver van mij af stond. De paarden zijn echter zó totaal anders, bekijken de wereld zó anders als ik, dat ik dat niet zomaar kan aanvoelen, en gewoon 'kijken naar het paard'. Omdat ik altijd kijk als het roofdier dat ik ben, ik zal nooit de wereld leren zien zoals een paard die ziet, tenzij iemand die mijn taal spreekt, mij leert kijken door de ogen van dat prooidier. En dan nog snap ik echt neit waarom dat ene balkje nu zo eng is......
.Citaat:Denk dat het vooral is, moeite hebben met toegeven dat je het niet goed hebt gedaan. Want het kan nooit blijven bij alleen maar erkennen.
Je moet er ook naar gaan leven, en dat kan betekenen: paarden verhuizen, harnachement aanpassen, paarden misschien verkopen, paard aanhouden maar er niet meer op rijden....... erkennen houdt in dat je iets van jezelf gaat inleveren voor het welzijn van je paard. En dát is verdraaid moeilijk, want dat vraagt échte offers brengen. En dat leert men niet meer in het westen.
Men leert neit meer dat liefde betekent het beste voor de ander zoeken. Men heeft hier vooral geleerd zichzélf te ontplooien, voor zichzélf op te komen, voor zichzélf te kiezen. En daar zijn paarden vrijwel altijd de dupe van, want comfort en gemak voor de ruiter gaan meestal ten koste van het welzijn van het paard
Citaat:Of dit tweemaal daags of - zoals in het Paardenbesluit van
de Dierenbescherming staat - driemaal daags wordt toegediend is minder van belang.
Vertalend naar de praktijk is het voeren van ruwvoer tweemaal daags in praktijk goed
uitvoerbaar, mits in porties van voldoende omvang.
Huertecilla schreef:Karlijnxxx schreef:Ik snap echt niet waarom mensen zo'n enorm commentaar hierop moeten hebben.
Omdat het totáál onvoldoende is.
Omdat het een fundamenteel verkeerde aanpak is.
Een stap in de goed richting die 35 jaar geleden gezet had moeten worden toen er nog maar 40.000 paarden in NL waren.
Nu is het echt nodig dat er naast dit openingsbod van de club van paardexploitanten een maatlat van onafhankelijk wetenschappers gelgd wordt.
Leg wat het páárd nodig heeft ook op tafel![]()
´Haalbaar´ is een kwestie van goed wil en/of druk van buiten.
De sector heeft bewezen van kwade wil te zijn in deze.
Dus meer druk.