Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stefaaah

Re: Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:05

Ik weet verder ook van niets, dat nieuws ging zo de ronde tussen duizenden mensen dus het kan al helemaal anders toen het bij mij aankwam.
De ruiter zag er in elk geval niet goed uit, maar zou niet in levensgevaar zijn..

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:06

Hoe dan ook, heel erg spijtig dat het paard is moeten sterven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:08

Om even meer informatie te geven over de paardenprocessie in het algemeen. Het eerste deel is de daadwerkelijke processie, deze duurt een uur en loopt door de straten van het dorp. De paarden lopen met drie langs elkaar over de gehele breedte van de weg. Het parcours verloopt traag en de paarden moeten vaak stilstaan om dan weer vier meter vooruit te kunnen en weer stil te staan. De toeschouwers vormen langs beide kanten 3 à 4 rijen. Na een uur komen ze aan op het veld waar de galop plaatsvindt. Een minderheid van de paarden doet hier aan mee. De paarden moeten drie ronden galopperen (de exacte afmeting van 1 ronde weet ik niet, maar het is helemaal niet zo lang).

Als ik dit allemaal in acht neem, plus daarbij nog het warme weer van vandaag, kan ik niets anders dan besluiten dat een ouder paard hier absoluut niet thuishoort en dat ik het dus idd 'dom' vind van de vrouw. Het paard moet vreselijk aan zijn einde zijn gekomen, oververhit, gestressd door al het lawaai en gedoe en dan ook nog eens met tientallen paarden tegelijk in een galop gejaagd.

Desalniettemin had ze dit alles toch niet gewild en wens ik haar sterkte en beterschap.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:10

Ook al is het paard 21 jaar, op de foto lijkt ie niet echt goed in vorm, en in dat geval vind ik het wel een domme actie ja :j
Ik hoop dat ze goed hersteld, maar ik vind het zonde dat ze dit met dat paardje doet

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:23

Op 2:42 gebeurt het ongeluk...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:28

Paardenprocessie rondom een altaar? Vind ik al een beetje apart, maar ja....

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:31

Brr wat een akelig beeld zeg, hoe dat paard daar ligt te 'bibberen'..
Bah, laat dit hopelijk niet meer gebeuren de komende jaren :n

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:32

Ik vind sowieso niet dat je aan zoiets mee moet doen met een ongetraind paard... Laat staan een paard wat al 30 is...
Voor mij geldt ook: hoe dom kun je zijn! Arm paard!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:34

Dat paard leek niet op slag dood.
Hij spartelt nog mjet ze benen.
wat akelig...

Ziet er toch best wel zwaar uit als je dat doet met een paard van 30 ongetraind...

quartermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:34

schandalig dat deze vrouw haar paard van 30 jaar heeft mee laten lopen.
Paardje verdient rust .
Khem medelijden met het paard maar niet met de vrouw dat is onverantwoordelijk.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:38

Beestje leek gewoon in shock te zijn ofzo ?
Het is idd onverantwoordelijk en niet echt nagedacht.
Maar alsjeblieft deze vrouw verkeerd volgens mij wel in kritieke toestand met een hersenschudding en gebroken nekwervel :=

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:39

Vreselijk, zoals ik al zei, een pijnlijke dood.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:40

quartermoon schreef:
schandalig dat deze vrouw haar paard van 30 jaar heeft mee laten lopen.
Paardje verdient rust .
Khem medelijden met het paard maar niet met de vrouw dat is onverantwoordelijk.

Het is maar een kort rondje en een paard kan ook eens flink in het weiland rond rennen.
Daarentegen lopen er nog veel paarden met 30 onder de man.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:40

ZarcoTje schreef:
Maar alsjeblieft deze vrouw verkeerd volgens mij wel in kritieke toestand met een hersenschudding en gebroken nekwervel :=

Tja, heel erg en ik hoop echt dat ze er niets aan overhoudt, maar ze heeft een heel groot risico genomen. Dat moest fataal aflopen. Jaar na jaar zeg ik dat die processie heel erg onderschat wordt. Hier doe je niet aan mee als je geen kerngezond en koel ik het koppie-paard hebt.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:41

Ik vind uberhaupt dat er geen dieren aan dit soort gedoe mee zouden moeten doen, maar zéker niet met deze (belachelijke, voor deze tijd van het jaar) hitte...
Rondjes op elkaar gepropt lopen en vervolgens met zn allen een fikse galop in.. neuh..
Sneu voor het dier, heel sneu! Ik kan alleen maar hopen dat hij niet teveel geleden heeft

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:42

nikitabanana schreef:
lees dit:

komt van dezelfde site als het artikel van het topic http://www.demorgen.be

Hakendover, dat een onderdeel vormt van de jaarlijkse paardenprocessie, is vanmiddag een jonge vrouw samen met haar paard ten val gekomen. Ze liep daarbij een hersenschudding en een gebroken ruggenwervel op.

Het gaat om een 55-jarige ervaren ruiter uit Boutersem. Dat meldt de lokale politie van Tienen. Volgens de Tiense korpschef Pierre Schippers kreeg het paard tijdens de tradionele paardengalop een aandoening als gevolg van de combinatie van ouderdom, hitte en stress. Het paard was 21 jaar oud. "De vrouw is bij de val over het paard gesprongen, maar werd vervolgens aangereden door een paard dat achter haar kwam aangerend", aldus Schippers.

Ze belandde onder het paard en werd zwaargewond naar het ziekenhuis overgebracht. Het paard stierf ter plaatse. De paardengalop, waaraan zo'n 300 paarden deelnamen, werd na het ongeval onmiddellijk stopgezet.

De persoon die van z'n paard af sprong zal dan wel degene zijn die er vlak achter reed en de ruiter niet meer kon ontwijken?
Ik heb het filmpje gezien maar ik wou dat ik het niet gedaan had, dat paard lag nog met z'n benen in de lucht te trappen.
Ik hoop voor de amazone van het paard dat ze weer goed opknapt.
En voor andere mensen een les om goed uit te kijken, voordat je meedoet met iets met een oud of ongetraind paard.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:42

Natuurlijk heb je daar ook volledig gelijk in en deze vrouw zal nu in het vervolg wel 2 keer nadenken voordat ze met zo'n processie meedoen.
Maar vind sommige reactie's wel wat overdreven, het is natuurlijk verschrikkelijk dat dit paard aan zo'n einde moet komen door onverantwoordelijkheid van de eigenaar, maar er staat hier nog steeds een mensenleven op het spel !

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:43

Ik vind het ook een zeer onverstandige zet van deze 'ruiter'. Arm paard, zo oud en dan zo ten einde moeten
komen om haar stomme acties.
Had ze hem die dag laten staan, was het beest ook niet zo omgekomen.
Hoe stom kun je zijn om als ruiter een paard van 30 jaar dat al jaren op rust stond even uit de stal
te halen, op te zadelen en mee te gaan doen?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:45

ZarcoTje schreef:
Natuurlijk heb je daar ook volledig gelijk in en deze vrouw zal nu in het vervolg wel 2 keer nadenken voordat ze met zo'n processie meedoen.
Maar vind sommige reactie's wel wat overdreven, het is natuurlijk verschrikkelijk dat dit paard aan zo'n einde moet komen door onverantwoordelijkheid van de eigenaar, maar er staat hier nog steeds een mensenleven op het spel !

Tsja.. een mens wat zélf kan nadenken en wat had móeten bedenken dat dit niet kan... Het dier moet het door de domheid van deze vrouw ontgelden..

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:45

Ben het helemaal eens met rosita, door die acties van die ruiter komt het paard zo ten einde.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:46

Ik vind het gejaag en de snelheid van de rengalop zeker meevallen.
Alle paarden die na dit paard komen aan galopperen staan snel stil. Als het echt opgejaagd was stonden ze niet zo snel en rustig stil.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:47

kim345 schreef:

Op slag dood kan nooit, het duurt zeker een minuut of twee voordat alle organen leegbloeden en het lichaam daadwerkelijk dood is. Maar dat is een technisch verhaal.

Zeer spijtig een dergelijk ongeluk, niemand doet aan zoiets iets mee met het doel te verongelukken, ik wens de amazone veel sterkte!

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:48

Natuurlijk, ik ben het er helemaal mee eens dat die vrouw een domme actie heeft begaan.

Maar stel je eens in de plaats van familieleden van die vrouw ;)

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:49

Zijn dit niet na bewegingen?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:50

Marieke_K schreef:
kim345 schreef:

Op slag dood kan nooit, het duurt zeker een minuut of twee voordat alle organen leegbloeden en het lichaam daadwerkelijk dood is. Maar dat is een technisch verhaal.

Zeer spijtig een dergelijk ongeluk, niemand doet aan zoiets iets mee met het doel te verongelukken, ik wens de amazone veel sterkte!

Oke dat wist ik niet. Maar bij eenhartstilstand lijkt me dat het paard gewoon ineens weg is. Hij voelt dan niks meer dacht ik.