Afrikaanse Paardenpest steeds groter risico voor Europa

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:31

Bah zeg, hoorde overlaatst iets over die moeraskoorts, nu dit :=

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:29

Hoop dat de farmaceutische industrie in NL hierop inspringt en als de bliksem gaan starten met t ontwikkelen van een goed en veilig vaccin tegen de paardenpest.

@ DeMolenhoek
Ik snap je reactie wel, tuurlijk wil je je grote vriend niet kwijt. Maaaar je wil toch ook niet de dood van andere grote vrienden van andere eigenaren op je geweten hebben?
En dat is wat er gebeurt als je gaat rondrijden met een besmet paard. De gevolgen voor andere paarden zijn dan niet te overzien. Tis heel hard en doet heel veel pijn, maar in zo'n geval zal je je paard op moeten offeren om anderen te redden.

Hopelijk zal dit nooit nodig zijn en komt er een goed en veilig vaccin op de markt. Moet toch wel interessant zijn voor de farmaceutische industrie? Er zijn zoveel paarden in de EU. Moet zo'n vaccin toch rendabel zijn? (want daar gaat t uiteindelijk om, helaas, bij t ontwikkelen van een nieuw vaccin).

Ter info:
http://www.levendehave.nl/kennisbank/al ... aardenpest
Hier staat ook vanalles over vaccineren en hoe er in NL gehandeld zal worden als APP uitbreekt.

Kendra

Re: Afrikaanse Paardenpest steeds groter risico voor Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:59

Voorlopig lijkt de kans niet veel groter dan een maand geleden...
http://www.horsetalk.co.nz/news/2011/04/161.shtml
Dit is het originele artikel en ik kan er weinig (wetenschappelijk) nieuws in bespeuren.

Ondertussen zijn er wel steeds meer virussen (zoals bv het West Nijl virus, waarvan de dreiging in mijn beleving realistischer is) die ons en vooral onze paarden het leven vreselijk zuur kunnen maken.
En steeds overgebracht door die stomme knutten...als we die toch eens zouden kunnen uitroeien!l

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:05

Paarden goed beschermen tegen insecten en je vooral niet gek laten maken. Denk aan de vogelgriep- Mexicaanse griep. Als het echt serieus wordt dan zal er echt wel een passend beleid komen. En dat je paard komt te overlijden aan koliek of een ongeval is vele malen groter dan door de Afrikaanse paardenpest. Ik voel me ook niet goed door dit bericht- maar ik wil me ook niet weer media-gek laten maken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:12

siepjes schreef:
Paarden goed beschermen tegen insecten en je vooral niet gek laten maken. Denk aan de vogelgriep- Mexicaanse griep. Als het echt serieus wordt dan zal er echt wel een passend beleid komen. En dat je paard komt te overlijden aan koliek of een ongeval is vele malen groter dan door de Afrikaanse paardenpest. Ik voel me ook niet goed door dit bericht- maar ik wil me ook niet weer media-gek laten maken.

Ik ben het met je eens qua gek maken maar ik zal het zeker wel serieus nemen want in dit stadium is het moeilijk te zeggen hoe het virus zich zal gaan verspreiden en wat het zal gaan doen. Kijk maar naar de mexicaanse griep. Je daarom niet zeggen of de kans groter is dat het overlijd aan koliek of een ongeval.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 01:00

mexicaanse griep was minder erg om te krijgen dan een gewone winter griep, lol. Dr gaan jaarlijks ook mensen dood aan de gewone griep, alleen komt dat niet in het nieuws. Maar das eigenlijk offtopic

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 06:23

http://english.minlnv.nl/portal/page?_p ... aardenpest

http://english.minlnv.nl/portal/page?_p ... 28&p_mode=

http://english.minlnv.nl/portal/page?_p ... 42&p_mode=

http://www.cvi.wur.nl/NL/onderzoek/dier ... ardenpest/ (zie linker kolom voor meer pagina's)

Ik vind het toch wel heel knap dat Nieuw Zeeland de noodklok luid, terwijl ik nog niets heb vernomen dat er ook maar 1 bericht is van een besmet paard in Europa. Dat zal toch internationaal nieuws zijn, gezien het besmettingsgevaar en de gevolgen voor het paardenbestand in Europa.

Maar het is wel wachten op. Dat vaccin mag er best snel komen, aangezien in NL al in 2007 rekening werd gehouden met de Afrikaanse Paardenpest. Het West Nile virus is ook een hot-item en al in Europa, dus waarom zou de paardenpest nog lang op zich laten wachten?

Laten we er vanuit gaan dat er straks ook eens flink wat paarden geruimd moeten worden (anders was dat vaccin er toch al geweest?) ....net als koeien, geiten en varkens in het verleden. Dat ruimt wel op in NL. Meer maneges en grote pensionstallingen verdwijnen.....is er ook weer wat meer ruimte in dit kleine landje. Of ben ik nu erg sarcastisch? O:)

Had het gister nog met een boer over het feit dat zijn hele stal met koeien geruimd was (en dat terwijl hij al zijn koeien geënt had!!!!). Men kwam 's morgens aan de deur met de mededeling en om te zien of zij qua financieën overeen konden komen.....maar het hele circus stond al om de hoek om te gaan ruimen. Weinig keuze dus voor hem. Worden weer "leuke taferelen" als de paarden deze reis aan de beurt zijn. -:(-

Kreeg gister toevallig van de kadaververwerking een brief voor automatische incasso en eventuele wijzigingen voor het klantnr. Dat zet je wel aan het denken. :? Maar dat is toeval.

Igg preventief bezig zijn; een vliegendeken, vliegenkap, een of ander goedje om te spuiten, de wei in en tijdig weer naar binnen. Meer kunnen we toch niet doen. En als we ons best doen en er gebeurt wat, tja, dan hebben we toch alles er aan gedaan voor zover we zelf wat konden betekenen.

Ik zou nooit meer beginnen aan een paard. Dan besteed ik hetgeen ik overhoud denk ik maar aan een vakantie naar Verre Oorden. Oorden waar de Afrikaanse Paardenpest misschien al een feit is....

Het is toch wat....was het maar wat....maar wat is wat?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:35

Ik heb hier een merie welke bij de grote uitbraak in andalucía, waardoor het voor járen (tot begin jaren ´90!!) op slot ging, gevaccineerd is.

Hier in andalucía zijn de mug en blauwtong endemisch en is ook de paardenpest bijna endemisch te noemen.
Door goede registratie en snelle maatregelen kan men alle gevallen beheersen en uitbraak voorkomen.
Vaccinatie wordt hier niet overwogen. Wel zijn er strénge regels over het desinsecticeren van paarden en hun transportmiddel bij verplaatsing.
Het is namelijk de múggenpopulatie die geïsoleerd moet worden.

Ik hoop dat NL het draaiboek van Andalucía heeft overgenomen. Hier heeft men ruime ervaring en bewezen dat het werkt.
Omdat men in NL geen idéé heeft hoeveel paarden waar staan en waar die geweest zijn is het draaiboek daar eigenlijk een rampenplan.
Het gebrek aan data is dubbel rampzalig omdat NL (net als de provincies Cadiz en Jerez) geen natuurlijke hindernissen heeft voor de Culicoides mug.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:43

Bravura schreef:
Ik vind het toch wel heel knap dat Nieuw Zeeland de noodklok luid, terwijl ik nog niets heb vernomen dat er ook maar 1 bericht is van een besmet paard in Europa. Dat zal toch internationaal nieuws zijn, gezien het besmettingsgevaar en de gevolgen voor het paardenbestand in Europa.

Maar het is wel wachten op. Dat vaccin mag er best snel komen, aangezien in NL al in 2007 rekening werd gehouden met de Afrikaanse Paardenpest.

Er is al 30 jaar een vaccin.
Tot 20 jaar geleden was er een epidemie in Europa.
Er zijn wel vaker incidentele gevallen in Europa.

Laat je lekker bangmaken en *\o/* voor de pharmaceutische bedrijven 8)7
Steun liever een goede administratie van waar de paarden zijn en de verplaatsingen :)*

De Culocoides is alleen wat verder naar het noorden opgetrokken.
Het enige échte probleem is het gebrek aan data zodat bij een onverhoopt geval daar heel NL op slot moet en draconisch afmaken nodig is.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:02

Huertecilla schreef:
Bravura schreef:

Maar het is wel wachten op. Dat vaccin mag er best snel komen, aangezien in NL al in 2007 rekening werd gehouden met de Afrikaanse Paardenpest.

Er is al 30 jaar een vaccin.
Tot 20 jaar geleden was er een epidemie in Europa.
Er zijn wel vaker incidentele gevallen in Europa.

Laat je lekker bangmaken en *\o/* voor de pharmaceutische bedrijven 8)7
Steun liever een goede administratie van waar de paarden zijn en de verplaatsingen :)*

De Culocoides is alleen wat verder naar het noorden opgetrokken.
Het enige échte probleem is het gebrek aan data zodat bij een onverhoopt geval daar heel NL op slot moet en draconisch afmaken nodig is.

HC, nu is er toch nog geen bericht dat er een geval is in Europa? We hebben het hier over nu, niet over het verleden. En er zijn in NL geen vaccins.
Wie laat zich bang maken? Ik vind het allemaal wel best zolang er niks aan de hand is. Komt tijd, komt raad.
Administratieve steun is er dmv chip en paspoort. Rest is aan de overheid.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 24-04-11 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

igranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:09

verdomme heel gauw opschieten met dat vaccin!!!!!!

GMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:27

ik hoop niet dat het in Nl komt...

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:45

Brr krijg de kriebels van al die rare virussen. Krijg al allemaal rare beelden in me hoofd..
Mocht het zover komen dat ze paarde moeten gaan 'ruimen' breekt echt de pleures uit denk ik hoor.
Maar goed laten we positief blijven hé.. premitieve maatregelen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:42

zit de overheid dan nu gewoon af te wachten tot dit hier uitbreekt en dan het noodplan in werking stellen?

of onderzoeken ze ondertussen ook mogelijkheden om hier wel zo snel mogelijk een enting voor te krijgen?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:53

Je hebt in Nederland maar weinig plekken waar paarden worden gehouden voor vlees,
en paarden voor de hobby (waar we er veel van zijn) zullen bijna geen gevaar zijn voor de economie mochten ze geruimd moeten worden, beetje cru, maar dat zal zeker wel een reden zijn waarom dit niet zo hoog op de agende staat.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:58

Maar waarom vorig jaar wel enten en dit jaar niet?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:15

Waarom zou je preventief gaan enten tegen een ziekte die hier niet voorkomt?

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:27

Oei, hoop dat het niet deze kant uit komt :oo
Lijkt me echt vreselijk -O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:37

Bravura schreef:
HC, nu is er toch nog geen bericht dat er een geval is in Europa?

Nú niet nee. We zitten ook nog maar pal na de winter, dus dat zou extreem raar zijn.

Zoek maar eens wat dieper naar hoeveel gevallen er hoe vaak sinds ´het verleden´(nog geen 20 jaar) zijn voorgekomen.
Ik heb hier trouwens een merrie rondlopen ´uit het verleden´ en er lopen er hier in de vallei zo nog aardig wat meer rond met een gebrandmerkt kruis op de schouder. Is nog maar heel recent ´verleden´ :)*

Een vaccin komt pas aan de orde wanneer een geval niet geïsoleerd kan worden.
Het heeft forse problemen om preventief te enten. Dat is waarom het hier, waar de ziekte zomaar op kan treden, niet gebeurt.
Vaccin in NL heeft dus geen zin, al helemaal niet omdat er 400.000 paarden op een besmettelijk kluitje in muggenparadijs staan.
Tíjdens een uitbraak vaccineren is isolatie-maatregelen in beide voeten schieten.
Prevetief heeft alleen zin als je verplicht alles gaan vaccineren met een niet onschuldig/onschadelijk product tegen iets wat én niet actueel is én een internationaal probleem oplevert én met andere middelen prima te isoleren is.
Help dit laatste en werk mee aan registratie van paarden en de verplaatsingen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 20:55

kiana schreef:
Ik denk dat het anders is.
De gevaccineerde paarden zijn "besmet"met een levend vaccin.
De overheid kan dan niet meer bepalen of het om een ziek paard gaat of een gevaccineerd paard.
Volgens mij gaat het hierom....

Maar daar hebben we dan toch weer dat paspoort voor dat we altijd bij ons moeten hebben als we met het paard op stap zijn? Waar is die dan goed voor? Toch zeker om te laten zien dat het beest geënt is.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:25

Lol, daar aan kun je, mits de administratie goed is bijgehouden, inderdaag zien of een paard ooit is gevaccineert. Maar ook gevaccineerde paarden kunnen nog ziek worden, papieren kunnen kwijtgeraakt worden, en mensen kunnen frauderen. Je wil dus, uit veterinair en volksgezondheids oogpunt, én uit handels oogpunt, kunnen zien of een dier ziek of gevaccineert is. Dat gebeurt door naar de antilichamen te kijken. Er zijn methodes om te zorgen dat een vaccin het lichaam antilichamen laat maken die beschermen tegen de ziekte, maar er wel anders "uitzien" dan de antilichamen die tegen het virus zelf worden gemaakt. Daar kun je dan dus op testen. Het is alleen heel veel werk, en dus duur en tijdrovend, om dat te ontwikkelen.

En vergis je niet, nederland heeft een gigantische export in paarden, en er gaan ook nog best veel paarden naar de slacht hier, juist paarden die niet voor de slacht worden gehouden oorspronkelijk.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:41

volgens mij zijn er inderdaad vorig jaar wel mensen geweest die hier tegen hebben geent,
zelf twijfelde ik en aangezien mn veearts toen zei dat ie er nog niet aan kon komen heb ik het niet gedaan...

dan inderdaad de vraag als het hier niet is goedgekeurd.... waar zijn die paarden dan mee geent die vorig jaar wel beide entingen hebben gehad? illegaal?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:58

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:09

Weet iemand een website (evt. engels) die bestaat uit WETENSCHAPPELIJKE artikelen over de AP en europa?
En dus niet al die klets...van sommige websites. :S

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:17

*kijkt naar de paadjes en voelt de rillingen over de rug lopen* Ik hoop dat ze snel een vaccin vinden want ik wil er niet aan denken als onze paarden moeten worden geruimd..