Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
siepjes schreef:Paarden goed beschermen tegen insecten en je vooral niet gek laten maken. Denk aan de vogelgriep- Mexicaanse griep. Als het echt serieus wordt dan zal er echt wel een passend beleid komen. En dat je paard komt te overlijden aan koliek of een ongeval is vele malen groter dan door de Afrikaanse paardenpest. Ik voel me ook niet goed door dit bericht- maar ik wil me ook niet weer media-gek laten maken.

Maar dat is toeval. Bravura schreef:Ik vind het toch wel heel knap dat Nieuw Zeeland de noodklok luid, terwijl ik nog niets heb vernomen dat er ook maar 1 bericht is van een besmet paard in Europa. Dat zal toch internationaal nieuws zijn, gezien het besmettingsgevaar en de gevolgen voor het paardenbestand in Europa.
Maar het is wel wachten op. Dat vaccin mag er best snel komen, aangezien in NL al in 2007 rekening werd gehouden met de Afrikaanse Paardenpest.
voor de pharmaceutische bedrijven
Huertecilla schreef:Bravura schreef:Ik vind het toch wel heel knap dat Nieuw Zeeland de noodklok luid, terwijl ik nog niets heb vernomen dat er ook maar 1 bericht is van een besmet paard in Europa. Dat zal toch internationaal nieuws zijn, gezien het besmettingsgevaar en de gevolgen voor het paardenbestand in Europa.
Maar het is wel wachten op. Dat vaccin mag er best snel komen, aangezien in NL al in 2007 rekening werd gehouden met de Afrikaanse Paardenpest.
Er is al 30 jaar een vaccin.
Tot 20 jaar geleden was er een epidemie in Europa.
Er zijn wel vaker incidentele gevallen in Europa.
Laat je lekker bangmaken envoor de pharmaceutische bedrijven
![]()
Steun liever een goede administratie van waar de paarden zijn en de verplaatsingen![]()
De Culocoides is alleen wat verder naar het noorden opgetrokken.
Het enige échte probleem is het gebrek aan data zodat bij een onverhoopt geval daar heel NL op slot moet en draconisch afmaken nodig is.

Bravura schreef:HC, nu is er toch nog geen bericht dat er een geval is in Europa?

kiana schreef:Ik denk dat het anders is.
De gevaccineerde paarden zijn "besmet"met een levend vaccin.
De overheid kan dan niet meer bepalen of het om een ziek paard gaat of een gevaccineerd paard.
Volgens mij gaat het hierom....