Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
sporter schreef:Je zou toch denken dat ze in Belgie genoeg echte problemen hebben om zich druk over te maken.

Naar wat ik las valt die controle dik tegen.
Ik denk dat ze m enkel mogen aan slaan als je hem over de grens wil brengen
shilady schreef:Arabesk schreef:
Waarom? Waarom moeten paarden per se gechipt worden? Wordt de wereld daar veiliger van?
stel dat er is iets gebeurt en ze lopen weg dan komen ze doormiddel van die chip weer bij mij
Daarnaast heb ik 2 raspaardjes met stamboom en word dat standaard als jong veulentje al gedaan bij ze.
Mijn honden en katten zal ik ook altijd laten chippen
Adri schreef:Registratie is niet alleen chip en paspoort maar het mutatiedocument, geen bewijs van eigendom, maar het mutatiedocument is het bewijs van registratie in Belgie, U moet daar op kiezen, bestemd voor menselijke consumptie ja of neen.
Bij controle is de boete niet weinig en tevens is je paard de dupe bij niet registratie. (mutatiedocument)
Tevens is chip, paspoort en mutatiedocument voor een groot deel bestemd om fraude en oplichting zoveel mogelijk te voorkomen.
Iedereen kent het artikel "Paard verkocht met gebreken in Belgie", op bokt.nl. Iedereen had zijn mond vol over dit en dat, maar was de chip, paspoort en mutatiedocument in orde, waren er geen problemen geweest bij de aankoop van dit paard.
) 
Adri schreef:Is iedereen vergeten Swieber gestolen in Nederland en na 2 jaar teruggevonden in Luxemburg dankzij de chip, gratis terug overhandigd aan Jolanda (was er zelf bij en was ook de persoon die Jolanda ingelicht heeft dat zij niets moest betalen als wij Swieber gaan halen zijn. Heb nog zo'n paar gestolen paarden die teruggevonden zijn aan de hand van de chipnummer, zij hadden wel een andere naam, een Nederlands paspoort (BWP paspoort was nog bij de eigenaar) maar toch teruggevonden en kunnen bewijzen via de chip dat het werkelijk om het paard ..... handelde.
Tevens zondag l.l. werd ik om 7.30 uur gebeld door een Politiedienst, paard gevonden, heb hen direct het nummer gegeven voor inzage van het chipnummer en jawel de eigenaar was onmiddelijk bekend.
In Belgie is het verplicht, chip, paspoort en mutatiedocument, het duurt geen eeuwen om te registreren alleen de moeite om je paard veilig te stellen, het aankoopbewijs van het paard is het eigendomsbewijs en als het geregistreerd is in Belgie, moet je geen heksentoeren uithalen om je gelijk te krijgen.

spatter schreef:maar het paard is illegaal in Belgie
Adri schreef:het duurt geen eeuwen om te registreren