Helft van alle paarden verblijft "illegaal" in Belgie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Helft van alle paarden verblijft "illegaal" in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:30

Ik vraag me toch echt af, waarom mensen tegen chippen zijn?
Dit artikel gaat over Belgie, ik vraag me af, hoeveel mensen in Nederland hun paard niet hebben laten chippen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:37

in Nederland is het al zoveel langer gebruikelijk, ik denk al zeker meer dan 10 jaar
verder ging het allemaal ook redelijk soepel én de kosten zijn een stuk lager

zelfs het chipnummer omzetten kost nog een belagelijk hoog bedrag
het helpt natuurlijk ook niet als een nederlandse chip niet eens gelezen kan worden in Belgie en andersom

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:37

Ben ik de enige die zich vragen stelt bij het cijfermateriaal? Er zijn ongeveer 200.000 paarden gechipt en er zijn er nog "naar schatting" 50.000 niet gechipt. Dat is toch maar een kwart en niet de helft?

41% van de gecontroleerde paarden blijkt niet geregistreerd. Ook dat kan bezwaarlijk de helft genoemd worden. Bovendien gaan ze meestal die paarden controleren waarvan een vermoeden bestaat dat ze niet gechipt zijn...

@Spatter: Ik heb een paard met nederlandse chip en die is perfect leesbaar met de in België gangbare scanners...

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:44

Ik snap niet waarom iedereen tegen het chippen is?
Ik heb al controle gehad + op de wedstrijden natuurlijk.. Wat als je paard dan niet in orde is? Dan wordt ie aangeslagen, is dat dan wat je wil? Dan heb ik liever een keer de kosten om de chip erin te steken en op safe te spelen dan al die mizerie achteraf als ze niet inorde zijn..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:47

maar er kan best een chip in het paard zitten, alleen niet geregistreerd in Belgie want dat moet dan ook nog

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:34

Natuurlijk, maar dan blijft hij leesbaar. Dan is het enkel nog een kwestie van administratie.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:36

maar het paard is illegaal in Belgie
het is dus een onduidelijke conclusie zolang er geen onderbouwing is waarop ze dat baseren

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:56

sporter schreef:
Je zou toch denken dat ze in Belgie genoeg echte problemen hebben om zich druk over te maken.

ja, maar voor die dingen op te lossen is er een zekere hoeveelheid aan IQ en verstand nodig, dit soort idiote regeltjes kan elke sukkel bedenken dus houden ze zich hier maar mee bezig :j
Gek he, dat er zo weinig gechipt wordt, ze zouden eens moeten navragen wat een klucht het is om een paard in geschreven te krijgen door die typische Belgische bureaucratie. En dan kost het ook nog eens een pak geld ook, en uiteindelijk heb je er geen f*ck aan als je paard gestolen en doorverkocht is en hoe vaak komen niet slachtpaarden met chip tóch bij de slacht? :+ Naar wat ik las valt die controle dik tegen.

Lalala dan krijg je een waarschuwing en de volgende keer een boete. :+ Ik denk dat ze m enkel mogen aan slaan als je hem over de grens wil brengen ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:01

Je hoeft het paard alleen maar bij het stamboek te laten registeren. Het land maakt niet uit. Zo wonen wij in Duitsland en heb ik

KWPN er met duits paspoort en door kwpn consulent gechipt en gerigistreerd bij het kwpn
KWPN met kwpn pas en chip
Nmprs met chip en pas van het NMps maar niet op naam.
Pony met KNHS pas en chip en ook niet op naam.

Hier in Duitsland zijn ze streng met controle maar geen probleem.

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:29

Registratie is niet alleen chip en paspoort maar ook het verplicht mutatiedocument, geen bewijs van eigendom, maar het mutatiedocument is het bewijs van registratie in Belgie, U moet daar op kiezen, bestemd voor menselijke consumptie ja of neen.
Bij controle is de boete niet weinig en tevens is je paard de dupe bij niet registratie. (mutatiedocument)
Tevens is chip, paspoort en mutatiedocument voor een groot deel bestemd om fraude en oplichting zoveel mogelijk te voorkomen.
Iedereen kent het artikel "Paard verkocht met gebreken in Belgie", op bokt.nl. Iedereen had zijn mond vol over dit en dat, maar was de chip, paspoort en mutatiedocument in orde, waren er geen problemen geweest bij de aankoop van dit paard.
Laatst bijgewerkt door Adri op 21-04-11 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:32

shilady schreef:
Arabesk schreef:

Waarom? Waarom moeten paarden per se gechipt worden? Wordt de wereld daar veiliger van?

stel dat er is iets gebeurt en ze lopen weg dan komen ze doormiddel van die chip weer bij mij :)
Daarnaast heb ik 2 raspaardjes met stamboom en word dat standaard als jong veulentje al gedaan bij ze.
Mijn honden en katten zal ik ook altijd laten chippen :j

Prima jouw keuze, maar ik vind het belachelijk dat het VERPLICHT is. Ik wil zélf de keuze maken of ik mijn paard laat chippen, net zoals ik zelf de keuze maak om mijn kat te laten chippen wel of niet. Die keuze wordt mij nu ontnomen, omdat ik nu ineens de wet overtreed als ik het niet doe :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:33

Adri schreef:
Registratie is niet alleen chip en paspoort maar het mutatiedocument, geen bewijs van eigendom, maar het mutatiedocument is het bewijs van registratie in Belgie, U moet daar op kiezen, bestemd voor menselijke consumptie ja of neen.
Bij controle is de boete niet weinig en tevens is je paard de dupe bij niet registratie. (mutatiedocument)
Tevens is chip, paspoort en mutatiedocument voor een groot deel bestemd om fraude en oplichting zoveel mogelijk te voorkomen.
Iedereen kent het artikel "Paard verkocht met gebreken in Belgie", op bokt.nl. Iedereen had zijn mond vol over dit en dat, maar was de chip, paspoort en mutatiedocument in orde, waren er geen problemen geweest bij de aankoop van dit paard.

Het bewijst vooral dat het niet half zo goed werkt als men wil beweren en dat het vnl geld kost.
Wat heb je er aan als het geen eigendomsbewijs is wanneer jouw gestolen paard terug gevonden wordt?
(als ie al niet in de frigo van de gb ligt. Het zou de 1e niet zijn. :+)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:43

het is bedacht om als er ooit ziektes bij ons uitbreken die ook op mensen overgaan de paarden te kunnen traceren en vaccineren/schutkring opzetten ed. voor volksgezondheid dus. Lijkt ver van je bed show maar die ziektes ruken wel degelijk op naar het noorden!!!

verder is het ook bedacht voor voedselveiligheid waardoor er dus een splitsing is in paarden waar slechts zeer beperkte medicatie mag gebruikt worden die dan nog naar de slacht kunnen en kan je paard in een andere catogorie plaatsen waardoor hij mer medicatie mag gebruiken en dan niet voor voedsel mag worden gebruikt (je kan op elk moment van voedsel naar niet voedsel maar niet andersom). ok systeem is niet waterdicht maar zeker nuttig.
ik eet zelf geen paardenvlees maar zie niet in wrm een paard niet als vlees zou kunnen dienen als hij toch dood moet om bv mank aan alle kanten, maar snap dat het dan nuttig is als hij niet volgespoten is met allerlei medicatie. Ik ben er honder procent zeker van dat er op termijn een wet gaat kopen dat je ongechipte paarden niet meer naar de rendac kan brengen. dit is al zo bij schapen en geiten volgens mij. de wetgeving zal enkel strenger en strenger worden. de boetes zijn nu nog laag maar zullen snel verhogen, ze rekenen altijd een overgangsperiode in.
Laatst bijgewerkt door cyclo86 op 21-04-11 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:43

Is iedereen vergeten Swieber gestolen in Nederland en na 2 jaar teruggevonden in Luxemburg dankzij de chip, gratis terug overhandigd aan Jolanda (was er zelf bij en was ook de persoon die Jolanda ingelicht heeft dat zij niets moest betalen als wij Swieber gaan halen zijn. Heb nog zo'n paar gestolen paarden die teruggevonden zijn aan de hand van de chipnummer, zij hadden wel een andere naam, een Nederlands paspoort (BWP paspoort was nog bij de eigenaar) maar toch teruggevonden en kunnen bewijzen via de chip dat het werkelijk om het paard ..... handelde.
Tevens zondag l.l. werd ik om 7.30 uur gebeld door een Politiedienst, paard gevonden, heb hen direct het nummer gegeven voor inzage van het chipnummer en jawel de eigenaar was onmiddelijk bekend.
In Belgie is het verplicht, chip, paspoort en mutatiedocument, het duurt geen eeuwen om te registreren alleen de moeite om je paard veilig te stellen, het aankoopbewijs van het paard is het eigendomsbewijs en als het geregistreerd is in Belgie, moet je geen heksentoeren uithalen om je gelijk te krijgen.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:50

Ik heb 3 kwpn paarden gakocht die in Nederland gechipt waren.

Toch in Belgie moeten laten inschrijven, 47€ voor inschrijving.
Maar, dan moet nog een erkende dierenaerts de beschrijving komen doen op een speciaal blad voor het inschrijving, want de beschrijving van de passport is niet voldoende.
Dus 47€ inschrijving, + bezoek dierenarts is bijna 100€...en nogal een geluk dat de paarden al een chip hadden, dus heb ik dat niet moeten betalen.

Voor mijn kwpn veulen geboren in Belgie, was het 45€ inschrijving + chip + dierenarts kosten.
En 2 maanden later was die verkocht naar Frankrijk verdorie, ik had wel 47€ inschrijving kunnen vermijden, hihi!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:22

Adri schreef:
Is iedereen vergeten Swieber gestolen in Nederland en na 2 jaar teruggevonden in Luxemburg dankzij de chip, gratis terug overhandigd aan Jolanda (was er zelf bij en was ook de persoon die Jolanda ingelicht heeft dat zij niets moest betalen als wij Swieber gaan halen zijn. Heb nog zo'n paar gestolen paarden die teruggevonden zijn aan de hand van de chipnummer, zij hadden wel een andere naam, een Nederlands paspoort (BWP paspoort was nog bij de eigenaar) maar toch teruggevonden en kunnen bewijzen via de chip dat het werkelijk om het paard ..... handelde.
Tevens zondag l.l. werd ik om 7.30 uur gebeld door een Politiedienst, paard gevonden, heb hen direct het nummer gegeven voor inzage van het chipnummer en jawel de eigenaar was onmiddelijk bekend.
In Belgie is het verplicht, chip, paspoort en mutatiedocument, het duurt geen eeuwen om te registreren alleen de moeite om je paard veilig te stellen, het aankoopbewijs van het paard is het eigendomsbewijs en als het geregistreerd is in Belgie, moet je geen heksentoeren uithalen om je gelijk te krijgen.

niet? Ik heb een jaar kunnen wachten :x
Die van mij is nooit gekocht ook niet (gekregen) dus ik heb met of zonder chip geen poot om op te staan :+

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:18

Mijn paarden worden elke wedstrijd gecontroleerd ook in het buitenland dus een bewijs dat de chip ook daar kan gelezen worden.
Het is nu éénmaal verplicht en wie dat verzuimd moet de gevolgen maar dragen, net zoals je een boet krijgt als je te snel rijd. Zelfs mijn 34j (ik heb er 8) is nog gechipt en alle documenten zoals equipaspoort in orde gemaakt toen ze al 28j was. Als ik met één van mijn paarden buiten de Benelux ga moet ik daar zelfs telkens een gezondheidsattest voor hebben en dus een erkende Da laten komen voor een vodje papier dat maar enkele dagen telt 47 euro, dan is éénmalig een paspoort en mutatiedocument in orde maken nog niks, en zeker niet als ze je als eigenaar gemakkelijker kunnen terugvinden. Moesten chips niet zoveel kosten zo ik zelfs mijn katten laten chippen, mijn hond is wel gechipt.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:28

mijn paarden zijn gechipt....helaas.

tot nu toe heb ik er geen keus in gehad omdat alles na aankoop werd gechipt door oude eigenaar,bemiddeling, whatever.
ik vertik het.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 00:08

spatter schreef:
maar het paard is illegaal in Belgie

Jouw punt was dat de chip niet leesbaar was en dat is hij wel. Waar het paard geregistreerd staat, is een ander paar mouwen. Dat blijft een administratieve kwestie.

@Ayasha: Aanslaan kan met ieder niet-geregistreerd paard. De belgische politie is gelukkig nog zo inschikkelijk dat ze je eerst waarschuwen.
Inbeslagname is al gebeurd met belgische paarden die in Frankrijk rondreden zonder geldig gezondheidsbewijs (die vod van 47EUR die Inn aanhaalt)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 02:19

Maar dan s hij niet enkel niet geregistreerd maar ook nog eens zonder gezondheidsbewijs de grens over. Bovendien zei ik ook "ik denk dat ze hem enkel aan slaan als je hem over de grens wil brengen. In het België dat ik ken is Frankrijk over de grens.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 06:40

Ik ben ook schuldig.
Mijn hengst is in Nederland gefokt, in Nederland gechipd, heeft Nederlands paspoort, is omdat hij goedgekeurd werd als dekhengst ook nog voorzien van DNA-bepaling in het paspoort, maar nog willen ze in Belgie een nieuw paspoort voor hem aanmaken. Aanvraag is al diverse keren op en neer geweest, en nu heb ik al enige maanden formulieren thuis liggen om een nieuw paspoort te laten maken, waarvoor ik een DA eerst moet laten komen. Alle gegevens waren opgestuurd, beest heeft een glashelder paspoort, waar zelfs foto's in staan. Maar de belgische databank wil het niet accepteren. Aangezien ik geen 2 paspoorten mag hebben, heb ik er verder niets meer mee gedaan. Jammer dan, maar na ruim 2 jaar was ik het zat.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 07:44

Ik zie het ook nog steeds niet zitten, het gebeurd nog steeds dat een chip is gaan zweven.
En paarden een vals paspoort meegeven gebeurd ook gewoon nog steeds.......Ze hoeven er maar op te lijken he?!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 08:31

Adri schreef:
het duurt geen eeuwen om te registreren

Zoals ik al eerder schreef zal ik nu in 2011 nog eens een poging ondernemen, maar ik heb hier dus andere ervaringen mee. 2007.. je kon drie keer alles binnen sturen als brave burger/dierenarts, en dan kwam er nog niets terug.. een hele lading van de mensen die meteen beslist hadden 'ok, dat doen we' lopen sinds die eerste poging met een 'of laat al maar zitten' idee rond.
Mogelijk dat ze het nu op poten gekregen hebben en dat de boel draait, maar de puinhoop uit de beginjaren heeft voor zo'n slechte reputatie gezorgd dat veel mensen het chippen nu al bij voorbaat klasseren onder alle anti-overheids gevoel wat zowiso altijd al leeft in ons land, en momenteel toch wel ietsje meer uitgespoken is.
De mensen zijn gewoon niet gemotiveerd om nog eens extra geld uit te geven aan iets wat door de overheid oplegt wordt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 08:32

Neonlight schreef:
Jammer dan, maar na ruim 2 jaar was ik het zat.

wat ik dus bedoel.. ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:13

Het eerste mutatiedocument die ik heb van 8 jaar geleden spreekt zelfs nog voor honden. Ze hadden toen nog niets een echt mutatiedocument voor paarden. Kan je indenken hoe goed ze voorbereid waren. :x