Groot aantal oudere paarden heeft last van gebitsziekten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Groot aantal oudere paarden heeft last van gebitsziekten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:12

de veearts die de laatste gebitscontrole van mijn paard heeft gedaan, verwees naar een grootschalig onderzoek op duizenden schedels van de in 2007 in australie afgeschoten wilde paarden. Daarbij bleken gebitsproblemen vrijwel niet voor te komen. Dat komt omdat deze paarden vrijwel de hele dag door eten, ruwvoer (vaak ook nog eens stugge grassen, bast en alles wat nog eetbaar is) zodat de tanden de hele dag malen etc. Wil je dus gebitsproblemen voorkomen zorg ervoor dat je paard de hele dag ruwvoer kan eten. En uiteraard, is een regelmatige checkup geen overbodige luxe

BanjerLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:27

Op onze manege staat ook een wat oudere pony en die heeft ook gebitsproblemen gehad. Toen moest hij slobber eten en moest zijn mond gespoeld worden (tuinslang erin, en die er dan lang genoeg in zien te houden). Het eerste vond hij helemaal niet erg, maar het tweede wel, dat was echt een ramp! En een waterballet... :D

flirma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:53

Ik heb pas een blokstage bij de paardentandarts Catharine van Goethem achter de rug, en er zijn zoveel mensen die nog niet weten dat hun paard elk jaar naar de tandarts moeten! Mijn 2 jarige is dit weekend gedaan en er moesten al haakjes afgehaald worden, de moeite waard dus.

mufke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:51

Ik ben eigenlijk heel benieuwd of bij in het (semi) wild levende paarden dit ook in deze mate voorkomt. Volgens mij weten paarden (en de meeste andere dieren) die in natuurlijke omstandigheden leven uitstekend wat ze moeten eten als er een probleem is. In dat geval zou de voeding de schuldige van de voortwoekerende infectie kunnen zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:28

Babootje schreef:
de veearts die de laatste gebitscontrole van mijn paard heeft gedaan, verwees naar een grootschalig onderzoek op duizenden schedels van de in 2007 in australie afgeschoten wilde paarden. Daarbij bleken gebitsproblemen vrijwel niet voor te komen. Dat komt omdat deze paarden vrijwel de hele dag door eten, ruwvoer (vaak ook nog eens stugge grassen, bast en alles wat nog eetbaar is) zodat de tanden de hele dag malen etc. Wil je dus gebitsproblemen voorkomen zorg ervoor dat je paard de hele dag ruwvoer kan eten. En uiteraard, is een regelmatige checkup geen overbodige luxe

klopt...hoofd omlaag en knagen maar,dat is het beste....en dan op ruwe grassen en takken.
Mijn paarden zijn eergisteren gedaan...een 23 jarige en een 17 jarige fries.
de fries heeft onbeperkt hooi en loopt overdag op een redelijk schraal land met bomen en struiken.
Mijn beide paarden krijgen geen krachtvoer en hooi van de grond gevoerd.
Mijn fries heeft een golf in zijn gebit maar de rest was prima,en mijn ouwe sok een haakje achter.
De laatste keer dat ze gedaan zijn was twee jaar geleden.
Ik denk dat de manier waarop je paarden houdt zeker scheelt.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:12

Mijn pony had deze ziekte.
Nu is dat al heel wat jaren geleden, en niemand wist toen waarom de kiezen zo scheef groeiden.
Ik kon haar toen uiteindelijk op gewicht houden door speciaal te voeren en elke maand controle bij de tandarts.
Maar wat een gedoe is er aan vooraf gegaan voordat we wisten hoe ermee om te gaan..